handdator

Visa fullständig version : Vatten!


Casu
2009-05-25, 16:43
Tjena.

Jag funderade lite, man ser ju vissa med vattenflaskor på gymmet, och andra har det inte. Jag undrar hur mycket vatten ni dricker per träningspass på gymmet. Själv brukar det inte bli så mycket, av någon anledning så börjar jag må illa lite när jag tar i om jag druckit vatten precis (även om det bara är en-två klunkar ur flaskan).
Så hur mycket vatten dricker ni egentligen?

Turbonisse
2009-05-25, 16:45
Någon liter kanske på 1.5h

ceejay
2009-05-25, 16:48
beror på om jag bringar vattenflaskan ;) då blir det lätt mer än 1liter

Casu
2009-05-25, 16:52
beror på om jag bringar vattenflaskan ;) då blir det lätt mer än 1liter

Känner du att du presterar bättre om du har vattenflaskan med dig?

überstarken
2009-05-25, 16:56
Jag dricker minst 1,5 liter varje pass plus det som är i före- och efterträningsdrinkarna. Det har blivit lite av ett beroende att alltid ta en klunk mellan varje set :Virro

manekin
2009-05-25, 16:57
svettas som en gris så runt litern....

stridis
2009-05-25, 17:00
Dricker efter bastubadandet. Annars så blir det ju inget sådant svettandes att jag känner att jag behöver dricka vatten.

ceejay
2009-05-25, 17:07
Känner du att du presterar bättre om du har vattenflaskan med dig?

nä, dricker bara lite mer då den ändå finns till hands, känner inte av ngt spec

Varulven
2009-05-25, 17:09
1 liter på en timme. Ganska lol att 1/3 utav mitt dagliga vattenintag dricks upp under så kort tid.

jabbe
2009-05-25, 17:14
Har alltid med mig den. Precis som de flesta blir det runt 1 L.

dt06mj2
2009-05-25, 17:16
Dricker nån dl, tränar för intensivt för att klunka över halvlitern.

Sniggel
2009-05-25, 17:24
Första halvtimmen brukar det gå 1 liter ungefär. Dricker även 1-2 liter innan jag går till gymmet. Totalt under ett pass brukar det gå 1.4 - 2 liter ungefär. Sen när man komemr hem och äter går det en shaker till vid måltiden (7 dl) så runt 4 liter runt hela passet går åt (1-2 timmar före + 1-2 timmar efter).
De gånger jag vägt mig före och efter har jag vägt på pricken lika mycket före träning som efter.

King Grub
2009-05-25, 17:27
2 liter, ungefär. Då är 1.5 liter av dessa under passets andra halva, då det är konditionsträning.

Eddie Vedder
2009-05-25, 17:28
Precis som Überstarken har lite "tics" med vattendrickandet. Jag går och drar i T-shirtärmarna, rättar till shortsen o.s.v. Och så en sipp vatten. Jag har lite smågrejer för mig rent allmänt och vattendrickandet uppgår nog till ca en halvliter kanske.

Men det är för att jag vet att jag inte behöver mer vatten, det är själva sippandet som är grejen. Undrar om det var något som brast i min uppväxt?:D

mikaelj
2009-05-25, 17:49
Men det är för att jag vet att jag inte behöver mer vatten, det är själva sippandet som är grejen. Undrar om det var något som brast i min uppväxt?:D

Säg, hur ser din vattenflaska ut, Eddie...? ;-)

OnT:

0,75-1 liter i timmen, ungefär. Mer vid uttalad konditionsträning. Svettas också som en gris. Faktum är att min värmereglering nog är trasig, tål inte långbyxor april-oktober.

C.E.J.
2009-05-25, 17:59
Typ en liter, men uppåt två ibland.

Donner
2009-05-25, 18:31
Precis som Überstarken har lite "tics" med vattendrickandet. Jag går och drar i T-shirtärmarna, rättar till shortsen o.s.v. Och så en sipp vatten. Jag har lite smågrejer för mig rent allmänt och vattendrickandet uppgår nog till ca en halvliter kanske.

Men det är för att jag vet att jag inte behöver mer vatten, det är själva sippandet som är grejen. Undrar om det var något som brast i min uppväxt?:D


Samma sak här. Tvångsbeteénde på gymmet. Fixar till shortsen, drar ner t-shirten och klunkar vatten. Brukar väl bli ca 1-1,5 liter vatten under mitt 1 timmes pass.

MasterChief
2009-05-25, 18:37
Ingenting i princip. Ibland fuktar jag munnen lite. Sen spelar det ingen roll om det är 90 min spinning eller 60min styrketräning. Tycker många verkar dricka av ren noja, sen blir det en vana som de inte kan bryta även om de bara kör mage, armar i 20 min.

Om det är längre pass blir det dock en flaska, och är det ännu längre pass anpassas drickandet efter svettandet. Jag vill påstå att mitt restriktiva drickande sista åren gjort att jag behöver mindre vatten vid riktigt långa pass.

pojken
2009-05-25, 18:41
Bänkpass: 1 till 1,5 liter
Markpassen: 2 till 3 liter
Böjpass: 2 till 3,5 liter

Jag dricker mycket vatten. Inte för att jag är törstig. Det är liksom något man bara ska göra i pauserna ^^

DSBM
2009-05-25, 18:45
1 liter, helst mer, men ryms inte i flaskan ;) Träna utan vatten? Det skulle aldrig funka för mig, då skulle jag få avbryta efter några set knäböj.

Scratch89
2009-05-25, 18:51
Ingenting i princip. Ibland fuktar jag munnen lite. Sen spelar det ingen roll om det är 90 min spinning eller 60min styrketräning. Tycker många verkar dricka av ren noja, sen blir det en vana som de inte kan bryta även om de bara kör mage, armar i 20 min.

Om det är längre pass blir det dock en flaska, och är det ännu längre pass anpassas drickandet efter svettandet. Jag vill påstå att mitt restriktiva drickande sista åren gjort att jag behöver mindre vatten vid riktigt långa pass.

+1. Det blir oftast bara ett par dl i form av EsaProlösning.

Pompere
2009-05-25, 18:54
En slurp efter varannat set. IBland en stor slurp.

C.E.J.
2009-05-25, 18:54
1 liter, helst mer, men ryms inte i flaskan ;)

Bara att fylla på? :)

Unsub
2009-05-25, 18:55
[QUOTE=mikaelj;3688287]Säg, hur ser din vattenflaska ut, Eddie...? ;-)

skrattar.
dricker själv en halv liter före träningen tillsammans med kaffe (för att vakna till) och grönt te (för att jag fått för mig att det är nyttigt) kanske upp i 7.5 dl totalt tillhör min morgonritual, under själva träningen oftast 0, efter träningen är det lite olika ca 2-3 dl vanligtvis.

DSBM
2009-05-25, 18:57
Bara att fylla på? :)
I mitt gym (skolgym) skulle det innebära att jag går ut från gymmet, lämnar alla mina grejjer oskyddade, ut i en korridår, går 50m till, sen in på en toalett och fyller på! :thumbup: Så jag får klara mig med en liter, brukar dock vara nog.

Alexton
2009-05-25, 19:01
Det är lite halvtaskig ventilation på i en av friskis lokaler så där blir det runt 1.5 l för ett halvkroppspass. Normalt brukar det bli 1 liter på vintern.

När jag tränar helkropp (brukar ta 1.5-2 timmar) så dricker jag nog runt 2liter och mer på sommaren eftersom jag svettas något otroligt.

Blir hes om jag inte dricker när jag tränar, för munnen torkar ut helt.

Eliass
2009-05-25, 19:11
För mig är det skillnad på hur mycket jag dricker beroende på om jag har shaker-flaskan eller en vanlig vattenflaska :)
med shakern blir det nog uppåt två och med vanlig runt en.

saab900
2009-05-25, 19:21
Ingenting. Dricker någon halvliter före löppass, men aldrig före styrketräning.

Fordon
2009-05-25, 19:22
1,4 liter (2 shakers). Mer tics än att det är nödvändigt. Ryggpassen blir det uppåt 2 liter.
Samt 6dl extra ifall man lägger till EAA före och efter passet.
Efter varje set blir det 1-3 klunkar vatten i alla fall. extra lång setvila betydligt mer. Blir jobbigt ibland när man druckit för mycket av ren vana.

NitraX
2009-05-25, 19:26
Jag dricker ca 1,5 liter per gympass(1-1,5 timme).

Currenthill
2009-05-25, 19:34
Intressant fenomen, för mig är det ett måste att ta en sipp mellan set:en. Glömmer jag flaskan kan jag lika gärna avbryta träningen. Trots att jag knappast behöver vattnet i sig självt. Så det blir nog totalt en halv liter vatten under ett pass.

Rutiner blir till sist så inarbetade att man styrs av dem. Lite obehagligt. ;)

rolf
2009-05-25, 19:44
Åtminstone en liter. Fyller typ halva shakern åt gången 4-5 gånger på ett pass. Plus lite till tillsammans med pre- och post workoutdrinken. Men då svettas jag iofs säkert det dubbla, jag behöver bara titta på en hantel så har jag niagarafallet mellan tuttarna. Sexigt. :(

Bluesparv
2009-05-25, 19:49
Ca en liter under själva passet. Om man räknar med innan/efter så vetefan, så mycket vatten som man lyckas svälja i duschen :)

Emil_Larsson
2009-05-25, 20:00
Runt ½ liter om jag druckit bra under dagen. Annars lite mer, kanske 7½ dl.

Protein
2009-05-25, 20:09
Jag brukar trycka i mig runt 2 liter under ett pass utan problem. Det sitter som sagt som en rutin att man tar en klunk mellan setten.

aggression
2009-05-25, 21:25
Drar i mig i runda slängar 2 vattenflaskor. Vattenflaskan jag använder tror jag ligger på 1l eller 1,5 liter, är dålig på att uppskatta men minst 1 liter är det. Blir alltid påfylling av den efter ca 9 set, sen de sista 2/3:arna av passet dricks det inte lika mycket.

Tränar också väldigt intensivt och med väldigt lite vila. Drar igenom 21-24 set på ca 40 minuter. Klarar inte av att träna i långsamt tempo med mycket vila även fast det kanske är bättre då man säkerligen kan prestera bättre när man inte är andfådd inför varje set, det måste vara action hela tiden tycker jag. Saken är den att det mesta jag gör gör jag i väldigt högt tempo. Jag är alltid först klar vid matbordet, jag är alltid först ut ur lägenheten på morgonen fast jag vaknar sist(vaknar kvart i 7 går ut till bussen 07:05), jag cyklar alltid i full fart fast jag har mycket gott om tid osv. Vet inte om det är något fel på mig, är inte ett dugg stressad. :Virro

jajemen
2009-05-25, 22:00
Dricker en halvliter under passet men sen dricker jag EAA före och efter så sammanlagt ca 1 liter. Behöver vattnet under passet för tycker jag blir torr i munnen eftersom man flåsar och har sig..

Onigiri
2009-05-25, 22:07
Aldrig i själva passet, eller, någon klunk utifall jag känner mig torr i mun/hals. Konditionstränar jag dricker jag efteråt också.

Zetor99
2009-05-25, 22:34
Det blir väl oftast något mellan 0,75 och 1,5 liter, beroende på ditvägen, längden på passet, passets flåsfaktor och temperaturen. Brukar må riktigt uselt och tvingas avsluta i förtid ifall jag glömmer att dricka tillräckligt, har aldrig varit särskilt bra på att klara mig utan vätska trots att jag inte svettas särskilt mycket.

jaooo
2009-05-29, 23:57
Brukar bara gå till kranen och suga i mig några droppar :) Men ska börja ta med mig vattenflaska nu

JakeShaft
2009-05-30, 00:20
Har en 0,5 l flaska som brukar bli nästan tom. Brukar dricka upp och fylla på igen så jag har under cardion och i duschen (jag dricker nästan alltid i duschen). Dricker mest under träning för att jag äter mediciner som "kräver" extremt vatten intag.

Under konditionsträning så dricker jag inget om jag inte springer 90 min+ då har jag en flaska att fukta munnen med.

Ekman_
2009-05-30, 00:24
Inte ofta jag inte dricker upp 1liters flaskan :)

Mourten
2009-05-30, 01:35
Kring ett pass.
8 dl pre-workout
1.5-2 L underpass
4 dl efter pass.
Så kring 3-4 liter under 60-100 min, brukar få pissa 3-4 ggr under dom 2 timmarna som kmr efter passet.

Fernicus
2009-05-30, 13:22
Säg, hur ser din vattenflaska ut, Eddie...? ;-)

OnT:

0,75-1 liter i timmen, ungefär. Mer vid uttalad konditionsträning. Svettas också som en gris. Faktum är att min värmereglering nog är trasig, tål inte långbyxor april-oktober.

Är inte svettning ett tecken på att din värmereglering fungerar utmärkt? ;)

EDIT: Dricker typ 1,5 shaker vatten per pass, och det är mest av vana :P

Black Star Abyss
2009-05-30, 13:25
Har ingen flaska men går och dricker ur kran på gymmet med jämna mellanrum. På kampsportspassen bara halsar jag i mig vatten, men då svettas man något helt sinnessjukt också.

mikaelj
2009-05-30, 13:41
Är inte svettning ett tecken på att din värmereglering fungerar utmärkt? ;)

Svettning av motion förvisso, men inte att jag blir dyblöt och får panikkänslor (överhettning) av att ha mer än shorts & tshirt på mig under våren/sommaren. Vanligtvis shorts enbart. Medans andra går runt i långbyxor, förstår inte hur det går till...

Black Star Abyss
2009-05-30, 13:43
Svettning av motion förvisso, men inte att jag blir dyblöt och får panikkänslor (överhettning) av att ha mer än shorts & tshirt på mig under våren/sommaren. Vanligtvis shorts enbart. Medans andra går runt i långbyxor, förstår inte hur det går till...

Får panik av att ha mer än shorts på mig när jag tränar thaiboxning eller mma. ;) Det känns som att man kommer brinna upp och dö. Får du sådana känslor av att vara utomhus på sommaren?

Fernicus
2009-05-31, 15:47
Svettning av motion förvisso, men inte att jag blir dyblöt och får panikkänslor (överhettning) av att ha mer än shorts & tshirt på mig under våren/sommaren. Vanligtvis shorts enbart. Medans andra går runt i långbyxor, förstår inte hur det går till...

Du påminner om en polare till mig, det räcker att visa honom en bild av solen så får han byta t-shirt :D Kan tilläggas att samme man har AC'n i bilen på lägsta, PÅ VINTERN *screwy*

mattilainen
2009-05-31, 17:21
Jag dricker vatten beroende på hur mycket jag druckit innan själva träningen. Druckit dåligt innan träning så får jag säkert i mig över en liter.

När jag körde mma seriöst drack jag kanske 4 liter totalt innan passet, inget hetsdrickande utan lite då och då. Sen drack jag ca 2 - 3 liter under passet för att sedan dricka någon liter efter passet. Jag är en av de där som kunde vrida ur dräkterna när jag kom hem.