handdator

Visa fullständig version : Vad ska jag köpa för paket?


Glenfiddich
2009-05-25, 16:38
Hej!

Hade tänkt att köpa ett paket från G-grossisten: Massiva Muskelpaketet

# Ingår: 1 st. Meal-Pro Regular, 1kg, Strawberry Milkshake (Artnr. 6512)
# Ingår 2: 1 st. T-boost, 120 kapslar (Artnr. 6400)
# Ingår 3: 1 st. Rapid Pump, 180 kapslar (Artnr. 6402)
# Ingår 4: 1 st. Creatine Monohydrate, 500 g (Artnr. 609)
# Smak 4 kg Gainer Pro
999:-

Men såg att T-boost innehöll steroider(?). Vet inte om det är nå bra att använda? Ska tillägga att jag är 15år(snart 16år, om det gör någon skillnad).

Skulle vilja ha något bättre än Whey-80 och dextopur(fruktsocker, denna blandningen bildar väl en gainer-kopia?)

Såg att det var med kreatin. Undrade om det är säkert för mig att använda? Hur ska det användas?

Ingen som kan sätta upp ett schema( vad som ska tas innan träning etc.!) på när man ska använda alla tillskotten i paketet jag bifogade i en länk, alternativt om det finns bättre paket som är billigare, som kolozzeum har. Det jag är ute efter är väl gainer, men tänkte att man kanske skulle införskaffa kreatin.

Behöver ni mer info?:)

Mvh
En frågevis Glenfiddich:em:

Kross
2009-05-25, 16:59
Säljs det på GG så lär inte T-boost innehålla steroider. Sen kan det vara en bra idé att kolla upp vad det är du köper innan du faktiskt överväger beställa det. Gainer och kreatin är rätt basic och kan vara nåt att fundera på, men eftersom du inte verkar ha nån större koll på vad du blåser pengarna på är det nog bättre om du kör på utan kosttillskott och sköter maten bättre istället. Whey-80 + Kolhydrater = Gainer. En "gainer" är inte en namnskyddad produkt utan helt enkelt protein och kolhydrater. Vet inte varför du vill ha något bättre än Whey-80 då det är ett helt vanligt vassleprotein som alla andra vassleproteiner.

Fabritzio
2009-05-25, 17:36
Håller med Kross faktiskt. Skulle säga att du bara kastar pengarna i sjön. Hänger du ett tag här på kolo så lär du dig nog ett och annat bla att mat och sömn är viktigare än vad man tror.. Frågar du mig så skippar du allting förutom gainern. Du behöver ingenting som ökar testosteronet som 15åring då det aldrig har varit högre än nu. Kreatin kan vara något att prova när du har tränat ett tag och känner att det börjar gå segt.. Meal-pro:n lär inte räcka särskillt länge då så det blir bara dyrt. Rapid pump lät sådär i mina ögon..

Köp en säck med gainer om du ska köpa något. Det kan vara bra om du vill fylla ut energiintaget lite

frong
2009-05-25, 17:38
Kör på en gainer, kreatin och/eller/ eller bara en pwo med gainern...

Kan slänga i en EAA med, pretty basic.

Frillan
2009-05-25, 18:03
Eaa, gainer och kreatin räcker gott och väl. Möjligtvis en PWO om du är i behov av lite sting under passet. T boost tror jag inte kommer göra någon signifikant skillnad, om den nu ens gör någon dvs...

Black Star Abyss
2009-05-25, 18:12
Hur äter du idag?

C.E.J.
2009-05-25, 18:13
Ska tillägga att jag är 15år(snart 16år, om det gör någon skillnad).

Skulle vilja ha något bättre än Whey-80 och dextopur(fruktsocker, denna blandningen bildar väl en gainer-kopia?)

Du behöver inget mer än det, om ens det där. Dextropur är inte fruktsocker f.ö. Det enda du skulle kunna ändra på är att använda maltodextrin istället för dextropur, billigare och inte lika söt smak. Men är du 15 bast gör du nog bäst i att lägga pengarna på nåt roligare och äta mer av mammas mat istället.

Glenfiddich
2009-05-25, 18:43
Säljs det på GG så lär inte T-boost innehålla steroider. Sen kan det vara en bra idé att kolla upp vad det är du köper innan du faktiskt överväger beställa det. Gainer och kreatin är rätt basic och kan vara nåt att fundera på, men eftersom du inte verkar ha nån större koll på vad du blåser pengarna på är det nog bättre om du kör på utan kosttillskott och sköter maten bättre istället. Whey-80 + Kolhydrater = Gainer. En "gainer" är inte en namnskyddad produkt utan helt enkelt protein och kolhydrater. Vet inte varför du vill ha något bättre än Whey-80 då det är ett helt vanligt vassleprotein som alla andra vassleproteiner.

Hah, ok. Mja, jag beställde whey-80, sen kollade jag runt och de flesta sidorna jag kolalde in rekommenderade en gainer ist för whey-80. Och då gjorde jag en egen gainer, men tycker det känns lättare om man köper en gainer osv.

Håller med Kross faktiskt. Skulle säga att du bara kastar pengarna i sjön. Hänger du ett tag här på kolo så lär du dig nog ett och annat bla att mat och sömn är viktigare än vad man tror.. Frågar du mig så skippar du allting förutom gainern. Du behöver ingenting som ökar testosteronet som 15åring då det aldrig har varit högre än nu. Kreatin kan vara något att prova när du har tränat ett tag och känner att det börjar gå segt.. Meal-pro:n lär inte räcka särskillt länge då så det blir bara dyrt. Rapid pump lät sådär i mina ögon..

Köp en säck med gainer om du ska köpa något. Det kan vara bra om du vill fylla ut energiintaget lite

Så du anser att jag ska köpa typ 4kg gainer(om inte mer?^^)? Ist för att punga ut 1000-lappar på sånt jag inte vet vad det är(rent ut sagt):em:

Kör på en gainer, kreatin och/eller/ eller bara en pwo med gainern...

Kan slänga i en EAA med, pretty basic.
Vad är PWO? Får nog bli gainer då :)

Eaa, gainer och kreatin räcker gott och väl. Möjligtvis en PWO om du är i behov av lite sting under passet. T boost tror jag inte kommer göra någon signifikant skillnad, om den nu ens gör någon dvs...

PWO- något slags koffein-tillskott?

Hur äter du idag?

07:00 - 07:30 Ibland frukost innan skolan, bestående utav en skål fil(inte någon stor mängd, kan gå djupare in på ämnet och mäta hur mycket skålen tar om det behövs).

11:40 Lunch i skolan, tallriksmodellen, mer grönt än kött osv.

~16:00 Oftast äter vi när ja kommer hem, samma visa som i skolan.

20:00 Kvällsmat, en,två högst tre limpskivor(eller grovt bröd) med mkt tunt lager smör och kanske en skinkskiva per macka.

Hoppas de inte blev jobbig läsning nu bara *screwy*

Du behöver inget mer än det, om ens det där. Dextropur är inte fruktsocker f.ö. Det enda du skulle kunna ändra på är att använda maltodextrin istället för dextropur, billigare och inte lika söt smak. Men är du 15 bast gör du nog bäst i att lägga pengarna på nåt roligare och äta mer av mammas mat istället.

Nehe... Jag har totalt glömt bort vad det är, snabba kollisar iaf(?). Ok, ja, får köpa leksaker för pengarna ist, och äta mig tjocker på husmanskost :hbang:

Kan sluteligen säga att jag ärligt talat är lite rädd för Kreatin, känns lite konstigt att man kan sabba njurar å sånt skit:smash:

mikaelj
2009-05-25, 19:06
Kan sluteligen säga att jag ärligt talat är lite rädd för Kreatin,

Kreatin finns naturligt i kött, ~5 gram/kilo kött.

Black Star Abyss
2009-05-25, 19:08
Glenfiddich: du kommer aldrig bygga muskler på den mängden mat så i första hand bör du ser över ditt näringsbehov.

Fordon
2009-05-25, 19:43
Ja, utnyttja så mycket du kan att du får lagad, GRATIS, mat!

säg åt mamma nu att laga mer mat. Ät mer till middag, och gör en matlåda som du kan äta igen sen. två middagar per dag! gogogo! (Det är ju gratis)

CVN
2009-05-25, 19:55
PWO = Pre workout, dvs ett tillskott som hjälper dig prestera bätte på gymmet, innehåller oftast koffein, kreatin och några aminosyror.

Om jag hade varit du så hade jag inte köpt det dära paketet, bara för att det är Star Nutrition. (orkar inte gå igenom igen varför...)

Sniggel
2009-05-25, 20:53
Kreatin sabbar inte friska njurar.
Maten är viktigare än man tror (som någon redan påpekat, men jag säger det igen).
Gainer (som man kan blanda själv om man vill spara pengar, det blir ändå samma innehåll) kan hjälpa dig att få byggstenar till musklerna och energi till träningen men mat är effektivare i 9 fall av 10.

Om du nu vill ta en gainer så börja med att ta en portion efter träning. I övrigt är det att äta mer mat som gäller om du känner att du inte kommer nånvart med träningen.
Exempelvis kan du börja med att

1. alltid äta frukost innan skolan och inte bara ibland. Dessutom kan du lägga till någon typ av flingor i filen. Det tar 30 sekunder extra att förbereda så det hinner du säkert :)

2. Lunchen, ser bra ut så länge du äter dig mätt. Fast håll inte igen på köttet (får den uppfattningen) då protein hjälper dig att bygga muskler.

3. Middag. Om du hinner träna innan du kommer hem så bör du fokusera på att äta mycket här.

4. Kvällsmat. Om du tränar efter middagen tycker jag kvällsmaten ser ut att vara på tok för fattig på energi, det är ju trots allt efter träning det är som viktigast att få i sig rejält med energi och protein. Ät isåfall det du äter nu, 2 mackor med pålägg eller så (gärna dubbelt så mycket pålägg som tidigare) och till det äter du en extra tallrik mat av resterna från middagen.

Glenfiddich
2009-05-25, 20:57
Kreatin finns naturligt i kött, ~5 gram/kilo kött.
Jajo, det vet jag. Tänkte mer på att ta det utöver det dagliga intaget, om du förstår?

Glenfiddich: du kommer aldrig bygga muskler på den mängden mat så i första hand bör du ser över ditt näringsbehov.

Ajdå. Menar du att jag äter för lite? Trots att jag är en aning tjock så äter jag inte så mycket, kanske beror på skräpmat. Så jag bör äta mer kött(dvs. proteiner)? Och mer i allmänhet?

Ja, utnyttja så mycket du kan att du får lagad, GRATIS, mat!

säg åt mamma nu att laga mer mat. Ät mer till middag, och gör en matlåda som du kan äta igen sen. två middagar per dag! gogogo! (Det är ju gratis)

Det är så att jag inte äter så mycket mat;) Men om man måste för att bygga muskler, då kan jag klart öka på med mat.

PWO = Pre workout, dvs ett tillskott som hjälper dig prestera bätte på gymmet, innehåller oftast koffein, kreatin och några aminosyror.

Om jag hade varit du så hade jag inte köpt det dära paketet, bara för att det är Star Nutrition. (orkar inte gå igenom igen varför...)

I see! Najs. Ja, de kan man ju införskaffa i samma vända och prova på. Jag förstår. SÅ jag bör undvika Star Nutrition i ren allmänhet?

Kreatin sabbar inte friska njurar.
Maten är viktigare än man tror (som någon redan påpekat, men jag säger det igen).
Gainer (som man kan blanda själv om man vill spara pengar, det blir ändå samma innehåll) kan hjälpa dig att få byggstenar till musklerna och energi till träningen men mat är effektivare i 9 fall av 10.

Om du nu vill ta en gainer så börja med att ta en portion efter träning. I övrigt är det att äta mer mat som gäller om du känner att du inte kommer nånvart med träningen.
Exempelvis kan du börja med att

1. alltid äta frukost innan skolan och inte bara ibland. Dessutom kan du lägga till någon typ av flingor i filen. Det tar 30 sekunder extra att förbereda så det hinner du säkert :)

2. Lunchen, ser bra ut så länge du äter dig mätt. Fast håll inte igen på köttet (får den uppfattningen) då protein hjälper dig att bygga muskler.

3. Middag. Om du hinner träna innan du kommer hem så bör du fokusera på att äta mycket här.

4. Kvällsmat. Om du tränar efter middagen tycker jag kvällsmaten ser ut att vara på tok för fattig på energi, det är ju trots allt efter träning det är som viktigast att få i sig rejält med energi och protein. Ät isåfall det du äter nu, 2 mackor med pålägg eller så (gärna dubbelt så mycket pålägg som tidigare) och till det äter du en extra tallrik mat av resterna från middagen.

Så, mer kött alltså :) Skitbra att du ställer upp de i lista, lätt att förstå då :)

Tack för all hjälp:)

Pepz
2009-05-25, 21:07
du är en "aning tjock"?

hur tränar du? hur länge har du tränat? har du ökat(vikter på gymmet / muskler) något hittills?

Sniggel
2009-05-25, 21:13
Ja den här nya informationen gör att det hela tar en liten vändning. Svara på Pepz frågor så vi får en klarare bild :)

CVN
2009-05-25, 21:28
I see! Najs. Ja, de kan man ju införskaffa i samma vända och prova på. Jag förstår. SÅ jag bör undvika Star Nutrition i ren allmänhet?


Enligt mig, Ja.

Glenfiddich
2009-05-25, 21:35
du är en "aning tjock"?

hur tränar du? hur länge har du tränat? har du ökat(vikter på gymmet / muskler) något hittills?

Ja, en aning... Jag är tjock. Men fet skulle jag inte kalla mig. Jag är 187cm+ och vikten ligger runt 105kg(eller? läs längre ner). Jag har tränat hemma med hantlar, och då utfört de mesta man kan med ett par hantlar. Jag tog en pause(fråga mig inte varför*screwy*). Ska försöka lösa ett gymkort, men är så trist att man måste ta bussen. Fast sen när man börjar gymnasiet så är det enklare på så vis att skolan ligger i den staden.

Till själva poängen. Senaste sessionen här hemma.. Jag har faktist lagt upp på shapelink.com när jag höll på. Något fick mig att tappa gnistan...

http://www.shapelink.com/sv/profile/stoffeb

Vikten står där på 93kg. Det är så att när jag vägde mig i skolan för ett tag sedan så visade den vågen (innan jag började träna)106kg. Då stog vågen vi har hemma på runt 96kg. Just nu står vågen vi har hemma på runt 90kg, så jag antar att jag väger runt 100 pannor då.. :Virro

Fabritzio
2009-05-25, 21:52
Om du satsar på viktnedgång ska du inte öka på maten. Ska du gå ner i vikt så gäller det att förbruka mer energi än vad din kropp behöver och mer mat är ju mer energi att göra av med för att det inte ska lagras in som fett.

Sen så innehåller ju en gainer väldigt mycket kalorier så den ska du nog undvika om viktnedgång är det du satsar på..

Pepz
2009-05-25, 21:56
Min personliga åsikt. köp endast protein och kreatin om du nu måste köpa något.
Det låter som om att styra upp kost och träning är det som kan ge dig absolut störst effekt medan pulver bara ger marginell effekt

Glenfiddich
2009-05-25, 21:58
Om du satsar på viktnedgång ska du inte öka på maten. Ska du gå ner i vikt så gäller det att förbruka mer energi än vad din kropp behöver och mer mat är ju mer energi att göra av med för att det inte ska lagras in som fett.

Sen så innehåller ju en gainer väldigt mycket kalorier så den ska du nog undvika om viktnedgång är det du satsar på..

Ok. Mja... Jag satsar mer på 50/50, skulle jag tro. Att på sin höjd bara gå ner något kilo i månaden eller nå liknande, men jag vet inte. Visserligen vore det fräscht att gå ner till ungefär 80kg på hemmavågen. Jag känner hellre att jag är stark och har lite rundare former på musklerna(på kroppen), än att se ut som någon anabolakärring(dvs. att musklerna har asmkt font.).

Min personliga åsikt. köp endast protein och kreatin om du nu måste köpa något.
Det låter som om att styra upp kost och träning är det som kan ge dig absolut störst effekt medan pulver bara ger marginell effekt

Ok. Det låter som ett bra val. Kan du ge tips på nå bra protein(hellst vassle) och kanske något kreatin?

Frillan
2009-05-25, 22:07
Ett vanligt billigt vassleprotein. Exempelvis Kolozzeum pure whey, ************* whey 80 eller FX whey, billigt som bara den :)

Glenfiddich
2009-05-25, 22:10
Ett vanligt billigt vassleprotein. Exempelvis Kolozzeum pure whey, ************* whey 80 eller FX whey, billigt som bara den :)

Ok. Vad tror du om SN Tripple-Pro 85(eller Tripple-Pro 100?) från GG? Sen nå kreatin också?

Pepz
2009-05-25, 22:18
Ok. Vad tror du om SN Tripple-Pro 85(eller Tripple-Pro 100?) från GG? Sen nå kreatin också?

köp kolozzeum whey och kolozzeum kreatin. (klicka högst upp på den här sidan)
släng inte bort pengar på proteinpulver som påstås vara så mycket bättre än andra för de är alla samma sak

Fabritzio
2009-05-25, 22:18
Ok. Vad tror du om SN Tripple-Pro 85(eller Tripple-Pro 100?) från GG? Sen nå kreatin också?

Personligen tycker ha bara det känns dyrt och onödigt då du ändå inte kommer att "känna effekten". Läs runt lite här och tag till dig :) pulver är ofta "mirakelprodukter" dvs. väldigt överskattade i början

Ja tycker att du ska vänta med kreatinet också då jag tror att det är bättre att du lär dig träna ordentligt och lär känna din kropp innan du börjar med prestationshöjare. Kan vara bra senare. Ja tränade i ett par år innan jag ens provade kreatin..

Glenfiddich
2009-05-25, 22:22
köp kolozzeum whey och kolozzeum kreatin. (klicka högst upp på den här sidan)
släng inte bort pengar på proteinpulver som påstås vara så mycket bättre än andra för de är alla samma sak

Ok, ska kolla in de.

Personligen tycker ha bara det känns dyrt och onödigt då du ändå inte kommer att "känna effekten". Läs runt lite här och tag till dig :) pulver är ofta "mirakelprodukter" dvs. väldigt överskattade i början

Ja tycker att du ska vänta med kreatinet också då jag tror att det är bättre att du lär dig träna ordentligt och lär känna din kropp innan du börjar med prestationshöjare. Kan vara bra senare. Ja tränade i ett par år innan jag ens provade kreatin..

Aha, mja, jag har ju all tid i världen på mig att testa det senare. Kanske bättre att köra på som "vanligt" och skippa kreatin tills man känner sig "redo"*flex*

Sniggel
2009-05-25, 23:39
Ok, ska kolla in de.



Aha, mja, jag har ju all tid i världen på mig att testa det senare. Kanske bättre att köra på som "vanligt" och skippa kreatin tills man känner sig "redo"*flex*

Ja gör du så. Jag tycker personligen inte att det är bra att starta en träningskarriär med kosttillskott. Man sätter för stor tilltro till kosttillskotten och riskerar att ej lära sig hur man tränar och äter för att bli bättre. Man tror att man inte kan få resultat utan sina kosttillskott (Har faktiskt hört en kommentar från en gammal kollega som sa att "det är omöjligt att bygga muskler utan kosttillskott", så fel det kan det gå alltså :().

När man väl lärt sig grunderna i hur träning och kost fungerar (dvs ett tag efter nybörjarökningar, minst 1 år (oftast fler), förutsatt att man gör allt rätt första året vilekt absolut itne är en garanti) kan man kanske prova kreatin för att se om man märker någon skillnad. Att börja med kreatin innan man gått igenom sina nybörjarökning känns oftast ... onödigt helt enkelt.

Black Star Abyss
2009-05-25, 23:53
Tycker Sniggel har helt rätt. Jag började träna 2006, då hade jag bestämt mig. Men det skulle ta mig två år innan jag började få kläm på hur det går till med träning och kost. Jag hade helt enkelt för lite information framför mig och det var mycket trial and error, tillfälliga avbrott m.m. innan det började räta ut sig förra året.

Genom kolozzeum har du en superstart på din träning. Lycka till. Och var FÖRSIKTIG!!!

Glenfiddich
2009-05-26, 07:41
Ja gör du så. Jag tycker personligen inte att det är bra att starta en träningskarriär med kosttillskott. Man sätter för stor tilltro till kosttillskotten och riskerar att ej lära sig hur man tränar och äter för att bli bättre. Man tror att man inte kan få resultat utan sina kosttillskott (Har faktiskt hört en kommentar från en gammal kollega som sa att "det är omöjligt att bygga muskler utan kosttillskott", så fel det kan det gå alltså :().

När man väl lärt sig grunderna i hur träning och kost fungerar (dvs ett tag efter nybörjarökningar, minst 1 år (oftast fler), förutsatt att man gör allt rätt första året vilekt absolut itne är en garanti) kan man kanske prova kreatin för att se om man märker någon skillnad. Att börja med kreatin innan man gått igenom sina nybörjarökning känns oftast ... onödigt helt enkelt.

OK! Låter vettigt det du säger,och de flesta är mkt oinformeradeom träning och kost(som jag). Men jag kör på med proteinpulver, för det känns bra.

Tycker Sniggel har helt rätt. Jag började träna 2006, då hade jag bestämt mig. Men det skulle ta mig två år innan jag började få kläm på hur det går till med träning och kost. Jag hade helt enkelt för lite information framför mig och det var mycket trial and error, tillfälliga avbrott m.m. innan det började räta ut sig förra året.

Genom kolozzeum har du en superstart på din träning. Lycka till. Och var FÖRSIKTIG!!!

Aha, ok! Ja,jag ska ta det lungt och träna med vett ;)

Glenfiddich
2009-05-26, 14:45
Kan inte redigera det förra inlägget, och måste därför dubbelposta. Ursäkta mig!

Det är så att jag undrar om jag ska handla med något PWO, och om ni kan tipsa om ett bra och billigt sådant tillskott?

Sniggel
2009-05-26, 14:56
Tycker Sniggel har helt rätt. Jag började träna 2006, då hade jag bestämt mig. Men det skulle ta mig två år innan jag började få kläm på hur det går till med träning och kost. Jag hade helt enkelt för lite information framför mig och det var mycket trial and error, tillfälliga avbrott m.m. innan det började räta ut sig förra året.

Genom kolozzeum har du en superstart på din träning. Lycka till. Och var FÖRSIKTIG!!!

För mig tog det cirka 6 år innan det började ta fart :D
"På min tid" fanns det inte kolozzeum och andra bra informationskällor. Ej heller fick man någon instruktion utan man fick klara sig på egen hand, och man trodde självklart att man visste bäst själv.

Kross
2009-05-26, 14:56
Rage2. Finns här i Koloshoppen.

Mr.Sjöborg
2009-05-26, 15:07
Rage2. Finns här i Koloshoppen.

dock överpris här i koloshopen.
om du vill ha något som har bra pris och effekt kan jag rekommendera RAW, 319kr hos en viss försäljare som har mkt tv reklam;)

kalajset
2009-05-26, 15:11
Kan inte redigera det förra inlägget, och måste därför dubbelposta. Ursäkta mig!

Det är så att jag undrar om jag ska handla med något PWO, och om ni kan tipsa om ett bra och billigt sådant tillskott?

En PWO får ändå anses som just ett sådant tillskott du inte behöver tänka på den närmsta tiden ens. Meningen med en PWO är i praktiken att du ska kunna "träna över din förmåga" med energin från en PWO, men hur ska du kunna avgöra detta utan att ha tränat ordentligt ett tag före, krasst sett?. Dessutom är PWO's i sak knappast direkt hälsovådliga, men de flesta innehåller rikliga mängder koffein, och kalla mig gärna gammeldags, men att äta åtskilliga mängder koffein som 16-åring ser jag ingen direkt nytta med. Meningen är nu inte att skrämma upp, men för det andra bör man vara väldigt försiktig med kosttillskott generellt. Doping/läkemedelsklassade ämnen förekommer, nu är detta i praktiken ett icke existerande problem om man nöjer sig med svenska tillskott, (de får gärna även vara godkända av hälsokostrådet), men med amerikanska, som många nybörjare gärna verkar dras åt tyvärr, är det inte lika enkelt. Detta har visat sig gång efter gång. Man bör alltid läsa på om de verksamma ämnena i ett visst tillskott, och sedan väga risken för kontaminering och annat mindre kul mot den eventuella fördelen ett visst tillskott kan ge. Att som tonåring av misstag få i sig direkt hälsovådliga ämnen är ingen hit direkt. Nu ska inte just PWO's vara någon större fara generellt, men med fettförbrännare, eller "naturliga" testoboosters, är risken högst påtaglig.

Glenfiddich
2009-05-26, 16:00
En PWO får ändå anses som just ett sådant tillskott du inte behöver tänka på den närmsta tiden ens. Meningen med en PWO är i praktiken att du ska kunna "träna över din förmåga" med energin från en PWO, men hur ska du kunna avgöra detta utan att ha tränat ordentligt ett tag före, krasst sett?. Dessutom är PWO's i sak knappast direkt hälsovådliga, men de flesta innehåller rikliga mängder koffein, och kalla mig gärna gammeldags, men att äta åtskilliga mängder koffein som 16-åring ser jag ingen direkt nytta med. Meningen är nu inte att skrämma upp, men för det andra bör man vara väldigt försiktig med kosttillskott generellt. Doping/läkemedelsklassade ämnen förekommer, nu är detta i praktiken ett icke existerande problem om man nöjer sig med svenska tillskott, (de får gärna även vara godkända av hälsokostrådet), men med amerikanska, som många nybörjare gärna verkar dras åt tyvärr, är det inte lika enkelt. Detta har visat sig gång efter gång. Man bör alltid läsa på om de verksamma ämnena i ett visst tillskott, och sedan väga risken för kontaminering och annat mindre kul mot den eventuella fördelen ett visst tillskott kan ge. Att som tonåring av misstag få i sig direkt hälsovådliga ämnen är ingen hit direkt. Nu ska inte just PWO's vara någon större fara generellt, men med fettförbrännare, eller "naturliga" testoboosters, är risken högst påtaglig.
Ok. Jag tänkte mer att man kan testa på, och se. Men man kanske ska undivka t.ex. Raw/rage 2 ? SVårt med man ska stoppa i sig och inte.

dock överpris här i koloshopen.
om du vill ha något som har bra pris och effekt kan jag rekommendera RAW, 319kr hos en viss försäljare som har mkt tv reklam;)
Hah, jag tror jag vet vilka du menar:cool:

Rage2. Finns här i Koloshoppen.
okok :)

För mig tog det cirka 6 år innan det började ta fart :D
"På min tid" fanns det inte kolozzeum och andra bra informationskällor. Ej heller fick man någon instruktion utan man fick klara sig på egen hand, och man trodde självklart att man visste bäst själv.

Haha, så du är runt 70 bast nu?;)

frong
2009-05-26, 16:11
[QUOTE=Glenfiddich;3688861

Det är så att jag inte äter så mycket mat;) Men om man måste för att bygga muskler, då kan jag klart öka på med mat.
[/QUOTE]

Hur ska du annars bygga :)

kalajset
2009-05-26, 16:17
Ok. Jag tänkte mer att man kan testa på, och se. Men man kanske ska undivka t.ex. Raw/rage 2 ? SVårt med man ska stoppa i sig och inte.


Nej, om du nu vill/ska testa en PWO så är just Raw/Rage 2 vettiga val eftersom de är svensktillverkade av tillverkare med ett pålitligt namn, så välj 100ggr hellre de än "super 2000 mega-pump" med ett ofta mera tveksamt upsprung. (Min åsikt iaf).

Min mening är återigen inte att direkt avråda ifrån kostillskott eller komma med någon form av skrämspelpropagande mot dessa, (verkligen inte, kosttillskott kan absolut ha sin plats), men man bör alltid kolla upp vad man stoppar i sig åtminstone så långt som möjligt, det är ett absolut minimikrav tycker jag, och det för ens egen skull. (Särskilt när man är ung, och växer på hur man än gör, då finns det verkligen ingen anledning att stoppa i sig tveksamma produkter).

Glenfiddich
2009-05-26, 16:25
Hur ska du annars bygga :)
En bra fråga du ;)

Nej, om du nu vill/ska testa en PWO så är just Raw/Rage 2 vettiga val eftersom de är svensktillverkade av tillverkare med ett pålitligt namn, så välj 100ggr hellre de än "super 2000 mega-pump" med ett ofta mera tveksamt upsprung. (Min åsikt iaf).

Min mening är återigen inte att direkt avråda ifrån kostillskott eller komma med någon form av skrämspelpropagande mot dessa, (verkligen inte, kosttillskott kan absolut ha sin plats), men man bör alltid kolla upp vad man stoppar i sig åtminstone så långt som möjligt, det är ett absolut minimikrav tycker jag, och det för ens egen skull. (Särskilt när man är ung, och växer på hur man än gör, då finns det verkligen ingen anledning att stoppa i sig tveksamma produkter).

Ok, kanske är på sin plats att man kollar upp vad alla ämnen är. Men jag köper väl med raw eller rage och testar så får jag se :)

kaer
2009-05-26, 17:12
Det verkar som att du precis börjat träna och faktiskt inte har koll på särskilt mycket, inget fel i det, alla är börjar ifrån början.
Men att oroa dig över kosttillskott känns verkligen som att börja i fel ände.

Lär dig träna ordentligt först, få flyt och varaktighet i din träning, lär dig teknik och övningar.
Sen kan du börja fundera i vad du får i dig genom din vanliga kost.

När du har kläm på dem bitarna kan du börja med kosttillskott, då kommer det nog mer naturligt med.

Om inte annat tycker jag du ska läsa på så mycket du kan här på kolo sen ställa frågor utifrån det.
Lyckat till.

Glenfiddich
2009-05-26, 17:32
Det verkar som att du precis börjat träna och faktiskt inte har koll på särskilt mycket, inget fel i det, alla är börjar ifrån början.
Men att oroa dig över kosttillskott känns verkligen som att börja i fel ände.

Lär dig träna ordentligt först, få flyt och varaktighet i din träning, lär dig teknik och övningar.
Sen kan du börja fundera i vad du får i dig genom din vanliga kost.

När du har kläm på dem bitarna kan du börja med kosttillskott, då kommer det nog mer naturligt med.

Om inte annat tycker jag du ska läsa på så mycket du kan här på kolo sen ställa frågor utifrån det.
Lyckat till.

Om sanningen ska fram så har jag tränat sedan mitten/slutet utav 2008, och tog då whey-80 efter träningar, och kände mig mycket starkare än innan jag tränade.

Men bara för att man tränat och tagit kosttillskott så behöver man ju inte kunna något om hur man tränar rätt och hur man äter rätt. Men jag ska läsa på om kost och vad tillskott ger.

Fast jag känner ändå att jag hellre tar en drink med vassleprotein än att skippa det efter träningar, kanske känner jag fel? Skitbra att ha protein-tillskott i en shaker om man inte har möjlighet till att äta inom 1 timma efter slutförd träning.

Hur som haver ska jag läsa på om träning och kost!:)

Tacksam för all hjälp jag fått, och får :) Jättebra folk som är kunniga här på Kolozzeum:hbang:

Sniggel
2009-05-26, 20:10
Haha, så du är runt 70 bast nu?;)

Haha nej, men informationsboomen på Internet var inte riktigt igång när jag började träna. Än mindre att man lärt sig leta information eller ens att vara källkritisk.

Glenfiddich
2009-05-26, 20:18
Haha nej, men informationsboomen på Internet var inte riktigt igång när jag började träna. Än mindre att man lärt sig leta information eller ens att vara källkritisk.

Åfan, när började du träna då? 90-talet eller? Erfarenhet kommer med tiden, sägs det :cool:

Sniggel
2009-05-26, 21:32
98 borde det varit ungefär :p

Glenfiddich
2009-05-26, 21:43
98 borde det varit ungefär :p

aha, ok, härligt:)

Black Star Abyss
2009-05-26, 21:47
98 borde det varit ungefär :p

Och hur lång tid har du haft den grymma fysik du har nu? (Utvecklingen måste ju planat ut med tiden)

Glenfiddich
2009-05-27, 15:35
Har funderat på EAA(eller hur det nu stavades;)) För jag får problem med finnar när jag kör Whey-80 från S-N. Eller är det sämre?

young_george
2009-05-27, 16:16
Nej, det stimulerar proteinsyntesen bättre än Whey.

Glenfiddich
2009-05-27, 16:37
Nej, det stimulerar proteinsyntesen bättre än Whey.

Ok.. Men såg nu att whey med chokladsmak skulle vara mer insulinfrisättande.. För det är nämligen så att jag har choklad-whey. Kanske ska man göra ett försök och köpa whey med andra smaker?

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2986254&postcount=36

Eddie Vedder
2009-05-27, 16:40
Ok.. Men såg nu att whey med chokladsmak skulle vara mer insulinfrisättande.. För det är nämligen så att jag har choklad-whey. Kanske ska man göra ett försök och köpa whey med andra smaker?

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2986254&postcount=36

Det är fortfarande vassleproteinet som stimulerar till insulinutsöndring. Du väljer helt klart att koncentrera dig på fel del av det Grub nämner i länken.

Den lilla lilla extra skillnaden som chokladsmaken gör är en piss i havet, vassleproteinet är kraftigt insulinstimulerande oavsett smak.

Glenfiddich
2009-05-27, 16:44
Det är fortfarande vassleproteinet som stimulerar till insulinutsöndring. Du väljer helt klart att koncentrera dig på fel del av det Grub nämner i länken.

Den lilla lilla extra skillnaden som chokladsmaken gör är en piss i havet, vassleproteinet är kraftigt insulinstimulerande oavsett smak.

Mja, jag hajar ju att det är så att man kan få acne av vassleprotein, men tänkte om man får mindre acne av whey med annan smak. Men men! Vad tror du om EsaPro/Amino Rush för en 15årig(snart 16) hormonstint pojke? :)

Sniggel
2009-05-27, 17:12
Och hur lång tid har du haft den grymma fysik du har nu? (Utvecklingen måste ju planat ut med tiden)

Oj tack, nu blev jag lite smickrad.
Jag har haft förbättringar i min fysik varje år från det att jag började. Jag hade nog i princip samma bf från 17 års ålder (59 kg) fram till 23-24 ungefär (77 kg år 2004/2005) innan jag började bulka (88 kg som mest, december 06), förbättrade träningen och vann både en massa muskler (man kan säga att jag hämtade det sista av mina nybörjarökningar efter 77 kg eftersom jag aldrig fick några sådana de första (ca) 6 åren) men fick successivt mer och mer kroppsfett också. Magrutor började inte synas förrän jag deffade ner mig till 74 i slutet av 07 nån gång (jag fortsatte till 70). Så bra form har jag väl inte riktigt haft förrän 07 i samband med att jag deffa inför en tävling. Sedan dess har jag haft en mycket bättre åretrunt-form än jag någonsin haft tidigare och den kommer förmodligen vara (i snitt) bättre år 2010.
Jag är glad att jag inte brydde mig om att ha ett sexpack i början av min träningskarriär, jag var intresserad av enbart styrka, och att ha fokuserat på att skaffa en fin form hade nog hindrat min utveckling.