handdator

Visa fullständig version : Envisa föräldrar angående sena måltider!


Masdonne
2009-05-24, 22:27
Vissa dagar (oftast helger och en dag som denna) vaknar jag lite senare och resultatet utav det blir att jag äter lite mer på kvällarna. Ikväll tillexempel åt jag lite potatisgratäng medk orv och två ägg vid halv elva-tiden. De hävdade att kroppen inte kunde tillgodogöra sig näringsämnena och att det inte var bra för kroppen utan slet på organen att äta så sent på kvällen och att det på något sätt störde kroppens naturliga funktioner då man äter ganska nära läggdags.

Jag tror inte på detta utan det känns som de inte vill att jag ska äta sent eller alls då de ofta anser att jag äter för mycket men försöker hitta på argument istället för att säga som det är.

Så, finns det något bevis som styrker det de säger eller finns det rentav bevis som hävdar motsatsen? Vore mycket glad om någon vis man kunde dela med sig av sina kunskaper så man kan sätta dit ens envisa föräldrar.

Black Star Abyss
2009-05-24, 22:34
Bevisbördan ligger ju på dem. Fråga varför kroppen inte skulle kunna tillgodogöra sig näring bara för att man intar den ganska nära inpå sängen.

Scratch89
2009-05-24, 22:35
Är det vid någon gång på dagen som man kan tillgodogöra sig näring så är det väl när man är så still och lugn som möjligt. Dina föräldrar talar ur dagskepsen.

drejjan
2009-05-24, 22:36
Tror nog dina föräldrar har mer rätt i denna fråga än vad du har... Att äta på kvällen är helt okej, men äter man med för kort tid innan man ska sova (fet bör vara minst 2 timmar innan sängdags) bryter inte kroppen ner maten på samma sätt som om du äter under dagen. Det finns något som säger att man inte skall äta efter sex, detta är en myt. Men innebörden är sann. Det dom menar är som jag sa förut, att man inte skall äta inom minst två timmar innan man går och lägger sig. Att dom just tagit tiden 18:00 är väl pga att det låter rimligare, ett lättare sätt att förklara saken än att göra en 10 radig förklaring som här. Då jag inte är allt för insatt i ämnet (ganska newbie inom ämnet träning överhuvudtaget, är på inlärningsfasen) vet jag dock ej om det där med näringsämnena och att det slet på organen, men det kanske ligger något i det, det får någon annan mer insatt klargöra. Dock har jag ställt frågan om myten att inte äta efter sex förut, och det jag skrivit nu fick jag som svar:)

Scratch89
2009-05-24, 22:41
Tror nog dina föräldrar har mer rätt i denna fråga än vad du har... Att äta på kvällen är helt okej, men äter man med för kort tid innan man ska sova (fet bör vara minst 2 timmar innan sängdags) bryter inte kroppen ner maten på samma sätt som om du äter under dagen.

Trams. Så länge man inte har vridit och vänt på hela dygnet så spelar det ingen större roll när man äter.

Masdonne
2009-05-24, 22:44
Bevisbördan ligger ju på dem. Fråga varför kroppen inte skulle kunna tillgodogöra sig näring bara för att man intar den ganska nära inpå sängen.

Framförallt ansåg de att för mycket protein på en gång inte gick att tillgodogöra och att man bara slösar. Hur passm ycket sant är detta och uur mycket protein kan man lätt få i sig utan tt "slösa" med det?

Scratch89
2009-05-24, 22:48
Framförallt ansåg de att för mycket protein på en gång inte gick att tillgodogöra och att man bara slösar. Hur passm ycket sant är detta och uur mycket protein kan man lätt få i sig utan tt "slösa" med det?

Jo, det kan man visst. Sen vet jag inte vad mängden protein har med tiden på dygnet att göra. Tycker de att det går bra att äta stora portioner mitt på dagen men inte på kvällen?

Majoriteten av maten du äter kommer alltid att tas upp. Det är inte ett stuprör från mun till tjocktarm, utan det är några steg där emellan. Äter man små portioner ofta kommer magsäcken att bli tom snabbare, äter man större portioner tar det lite längre tid. Upptaget i tarmen kommer däremot att vara lika bra oavsett mängd man ätit eller hur mycket det ligger i magsäcken.

Cerberus
2009-05-24, 22:52
de kan ju låna en bok om biologi för högstadie-elever. Den borde berätta att kroppen tillgodogör sig den mesta näringen.

stafh
2009-05-24, 23:02
Framförallt ansåg de att för mycket protein på en gång inte gick att tillgodogöra och att man bara slösar. Hur passm ycket sant är detta och uur mycket protein kan man lätt få i sig utan tt "slösa" med det?

Mja, det är väl lite sanning i det. Man behöver inte så mycket protein för aminosyror till proteinsyntes, men resten går inte till spillo, utan oxideras och blir användbar energi för kroppen (som all annan mat). Och med tanke på att protein är den dyraste (?) energiformen så är det väl lite slöseri. Har för mig att det kan vara lite påfrestande för njurarna att trycka i sig stora mängder protein, men då ska det vara väldigt mycket protein.

Att äta sent på kvällen är inga problem dock.

Black Star Abyss
2009-05-24, 23:02
Framförallt ansåg de att för mycket protein på en gång inte gick att tillgodogöra och att man bara slösar. Hur passm ycket sant är detta och uur mycket protein kan man lätt få i sig utan tt "slösa" med det?

Herregud maten (proteinet inräknat) utsöndras från matsäcken under många timmar efter måltiden. Kroppen tar emot det du stoppar i den, om vi inte snackar vulgära överskottsmängder som kroppen inte har någon användning av.

Eddie Vedder
2009-05-25, 04:09
Trams. Så länge man inte har vridit och vänt på hela dygnet så spelar det ingen större roll när man äter.

Jag skulle inte gå så långt som att avfärda det som trams. Visst tas maten upp men senare på kvällen fungerar inte ämnesomsättningen på samma sätt som på dagen. Så visst ligger det en del sanning i det även om Masdonnes föräldrar verkar överdriva.

Danny Devito
2009-05-25, 06:01
Man har ju annan hormonprofil på natten, så ett stort mål då borde väl inte vara "samma sak" för kroppen som ett lika stort mål mitt på dagen?

Rahf
2009-05-25, 07:42
Grundtanken är nog fortfarande att en måltid sent på kvällen är helt ok. En trerätters är kanske inte att föredra, men en lättare måltid är inga problem. Att säga att detta gäller från klockan 1800 och framåt är någon seglivad myt som många fortfarande kör med (alternativt Anna Skipper ifall hon ska göra ett nytt program).

Att kroppen inte skulle "tillgodogöra sig maten på samma sätt" låter som att näringen skulle ta vägen genom lungorna istället för den normala matspjälkningsvägen.

JakeShaft
2009-05-25, 10:08
Det kan finnas andra psykiska aspekter att ta vara på, näringsmässigt är det knappast slöseri. Men ett stort näringsintag precis innan sängdags kan försämra din sömn minimalt.

saab900
2009-05-25, 12:31
Vissa dagar (oftast helger och en dag som denna) vaknar jag lite senare och resultatet utav det blir att jag äter lite mer på kvällarna. Ikväll tillexempel åt jag lite potatisgratäng medk orv och två ägg vid halv elva-tiden. De hävdade att kroppen inte kunde tillgodogöra sig näringsämnena och att det inte var bra för kroppen utan slet på organen att äta så sent på kvällen och att det på något sätt störde kroppens naturliga funktioner då man äter ganska nära läggdags.

Jag tror inte på detta utan det känns som de inte vill att jag ska äta sent eller alls då de ofta anser att jag äter för mycket men försöker hitta på argument istället för att säga som det är.

Så, finns det något bevis som styrker det de säger eller finns det rentav bevis som hävdar motsatsen? Vore mycket glad om någon vis man kunde dela med sig av sina kunskaper så man kan sätta dit ens envisa föräldrar.

Det enda jag ger dina föräldrar medhåll i är att det kan bli svårare att somna när magen jobbar, annars är det en myt att man inte skulle tillgodogöra sig maten på kvällen. Det låter som den gamla skrönan att allt man äter efter kl. 20 sätter sig direkt på magen.

Eddie Vedder
2009-05-25, 12:41
Att säga att detta gäller från klockan 1800 och framåt är någon seglivad myt som många fortfarande kör med (alternativt Anna Skipper ifall hon ska göra ett nytt program).

Helt sant. Och tyvärr leder den typen av överdrifter till överdrifter åt andra hållet också. D.v.s. person A tror att kolhydrater efter klockan 18 gör dig fet och person B anser att det är skitsnack och hävdar då det precis lika överdrivna "kroppen kan inte klockan och det spelar ingen som helst roll när och hur mycket man äter".

Den typen av dogmatiska diskussioner är ju knappast ovanliga i kost- och träningssammanhang.

spoonchest
2009-05-25, 14:09
Nog äter jag en rejäl middag sent hellre än att låta bli.

Cerberus
2009-05-25, 17:48
kroppen vore jävligt korkad om den skulle fallera för man äter sent.

Eddie Vedder
2009-05-25, 17:52
kroppen vore jävligt korkad om den skulle fallera för man äter sent.

Ja definitivt, men även korkad om ämnesomsättningen prioriterades lika högt oavsett tid på dygnet och aldrig "ställde om" så som sker vid nattaetid.

Fredrik_S
2009-05-26, 00:14
Det kan finnas andra psykiska aspekter att ta vara på, näringsmässigt är det knappast slöseri. Men ett stort näringsintag precis innan sängdags kan försämra din sömn minimalt.

Och ett för litet näringsintag under kvällen kan också försämra din sömn.