handdator

Visa fullständig version : byta efternamn?


spann
2009-05-24, 22:24
Tjap, som rubriken lyder, ska jag byta efternamn? Kan byta från andersson till ett släktnamn :)

Så, va tycker ni? värt mödan? Hade vart lite kul med ett mer unikt namn än ett vanligt svensson namn.

Scratch89
2009-05-24, 22:25
Men för sjutton. Du får väl berätta vad ditt släktnamn är.

spann
2009-05-24, 22:26
haha, visste itne fall ni skulle bry er om det. Thormé är mitt släktnamn :p

burre
2009-05-24, 22:27
Så länge du itne byter till nåt häftigt typ "Drakfjäll" eller ett vanligt namn med cool stavning typ "Phranzzon" kan det vara ok.

Scratch89
2009-05-24, 22:27
Det är väl det enda som är intressant i fråga... ;)

Thormé låter som ett söderteaternamn. Tuffare än Andersson dock.

Scratch89
2009-05-24, 22:28
Så länge du itne byter till nåt häftigt typ "Drakfjäll" eller ett vanligt namn med cool stavning typ "Phranzzon" kan det vara ok.

Hah! Phranzzon!

Drakfjäll var väl hur tufft som helst? Min far har alltid varit sugen på von Ghrishuvfhud.

bear.flowertwig
2009-05-24, 23:06
Klart du ska byta! Är lite sugen på att hitta på nåt med förnamnet själv, inte bestämt vad än bara. Lutar åt att slänga in ett -h.

mangs
2009-05-24, 23:13
Jag har själv bytt namn när jag gifte mig och fick då ett ovanligare efternamn. Jag tycker det är rätt bra för ens namn blir lättare ihågkommet jämfört med om man heter random son-namn. Däremot skall man vara medveten om att den lilla form av anonymitet man ändå har med ett vanligt namn försvinner. Finns det bara en som heter Spann Thormé vilket ju är troligt så kommer en enkel Google-sökning på ditt namn berätta en hel del om dig vilket ju inte alltid är så kul då det finns folk som man inte vill som gör just detta.

Totalt sett är det dock +, speciellt om det nya namnet låter bra ihop med förnamnet.

aelgen
2009-05-24, 23:15
Jag har bytt efternamn till min mors släktnamn. Tyckte Kristoffersson var lite väl tråkigt och kunde fan inte stava till det förrän jag var 12 :D

Nu är man ensam i Sverige med att heta det jag gör, om det är bra eller dåligt återstår att se. Lätt att spåra mig iallafall.

bear.flowertwig
2009-05-24, 23:20
Jag har själv bytt namn när jag gifte mig och fick då ett ovanligare efternamn. Jag tycker det är rätt bra för ens namn blir lättare ihågkommet jämfört med om man heter random son-namn. Däremot skall man vara medveten om att den lilla form av anonymitet man ändå har med ett vanligt namn försvinner. Finns det bara en som heter Spann Thormé vilket ju är troligt så kommer en enkel Google-sökning på ditt namn berätta en hel del om dig vilket ju inte alltid är så kul då det finns folk som man inte vill som gör just detta.

Totalt sett är det dock +, speciellt om det nya namnet låter bra ihop med förnamnet.

Du heter Sune i förnamn eller?

KlopFer
2009-05-24, 23:22
Själv gick man från ett ovanligt efternamn till ett svensson efternamn :D trött på folk som inte kunde uttala skiten.

mela
2009-05-25, 04:07
Jag funderar på samma sak, men vet inte om jag orkar skaffa nytt körtkort, pass, visakort och hela den historian.

Rahf
2009-05-25, 07:34
Själv gick man från ett ovanligt efternamn till ett svensson efternamn :D trött på folk som inte kunde uttala skiten.

Börjar bli det jag också, fast då har jag dubbelt efternamn ;). Ett vanligt och ett riktigt ovanligt.

MasterChief
2009-05-25, 07:44
Klart du ska byta.

Själv har jag alltid velat byta till efternamnet Stake. (http://personer.eniro.se/query?what=wp&search_word=stake&geo_area=) Tycker det skulle passa mig bra.

aelgen
2009-05-25, 10:07
En sak är bra att komma ihåg: Svenska myndigheter är för jävla dåliga på att uppdatera sina register. 2 år efter att jag bytt namn gick jag till skatteverket för att byta hemadress, där stod jag fortfarande registrerad på mitt gamla efternamn. Vet inte om det kan ha att göra med att jag var skriven som utlandssvensk vid tillfället, men blev ändå lite smått förvånad.

Så det kan lätt bli så att du behöver ha något bevis med dig där ditt gamla namn står i några månader.

Vinter
2009-05-25, 10:14
En sak är bra att komma ihåg: Svenska myndigheter är för jävla dåliga på att uppdatera sina register. 2 år efter att jag bytt namn gick jag till skatteverket för att byta hemadress, där stod jag fortfarande registrerad på mitt gamla efternamn. Vet inte om det kan ha att göra med att jag var skriven som utlandssvensk vid tillfället, men blev ändå lite smått förvånad.

Så det kan lätt bli så att du behöver ha något bevis med dig där ditt gamla namn står i några månader.

Inte bara det ibland stavar de fel med så q blir k och u blir v. Kanke inte så allvarligt men ändå, det är irriterande. Har även varit med om att missa läkartid eftersom läkaren ropade ut mitt andranamn på bruten svenska och jag fattade inte att det var mig han ropade upp.