handdator

Visa fullständig version : Dricka massa mjölk?


Alex333
2009-05-24, 21:09
Hej!

Jag dricker ca 2 liter mjölk om dagen och äter dessutom en del ost.
Jag har alltid sett mjölk som en väldigt bra proteinkälla och därför en väldigt bra dryck. Men nu har jag hört att de tillsatta A och D vitaminerna är farliga i stora mängder och därför börjat fundera på om jag dricker "för mycket" mjölk.

Dricker jag så mycket mjölk att risken för problem/sjukdomar är stor?
Hur mycket kan man dricka? När är det för mycket?

stevebc
2009-05-24, 21:14
2 liter mjölk ger 60% av RDI för A-vitamin. Det är med andra ord inte så farligt. Mycket värre att äta lever som jag har för mig ger 4000% av RDI på bara 100 gram.

D-vitamin i måttligt stora mängder är inget farligt. Snarare verkar det väl vara så att underskott är mer förekommande.

stevebc
2009-05-24, 21:18
Ursäkta, 4000% var en felaktig siffra. 700% stämmer bättre.

mikaelj
2009-05-24, 21:27
A-vitamin är farligt om du inte balanserar med tillräckligt med D-vitamin (minns inte mängd). Du kan inte överdosera A genom att äta mjölk och ost.

D-vitamin har å andra sidan nästan alla svenskar brist på och borde äta tillskott under oktober-april, eller längre för de som inte exponerar huden för solsken.

omnibus
2009-05-24, 21:28
Kanske passar in här: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=128623&highlight=kalcium+cancer

Alex333
2009-05-25, 20:47
Okej, tack för svaren!

C.E.J.
2009-05-26, 00:24
A-vitamin är farligt om du inte balanserar med tillräckligt med D-vitamin (minns inte mängd).

tjella po d?

TehSaxo
2009-05-26, 00:40
Vad finns D-vitamin i för livsmedel?

Black Star Abyss
2009-05-26, 01:11
Bland annat fet fisk.

mikaelj
2009-05-26, 04:52
tjella po d?

Kan inte hitta något nu! Vet att jag har läst det. Ett av problemen med A är benskörhet, som lindras av D-vitamin (och kalcium). Vad jag läste skulle det vara som kalcium/magnesium kalium/natrium mellan A och D.

Men det krävs 25'000IE A och uppåt för att överdosera det, så jag är tveksam till om det går att överdosera, även om man dricker mycket mjölk och äter mycket ost.

Eddie Vedder
2009-05-26, 05:43
Vad finns D-vitamin i för livsmedel?

Nu när vi är inne i sommarhalvåret är solen den övrelägset bästa källan. Från bara kosten är det svårt att få i sig tillräckligt.

C.E.J.
2009-05-26, 11:05
Kan inte hitta något nu! Vet att jag har läst det. Ett av problemen med A är benskörhet, som lindras av D-vitamin (och kalcium). Vad jag läste skulle det vara som kalcium/magnesium kalium/natrium mellan A och D.

Men det krävs 25'000IE A och uppåt för att överdosera det, så jag är tveksam till om det går att överdosera, även om man dricker mycket mjölk och äter mycket ost.

Ok well, try to find a source! :D Låter ju rätt nice iaf, Eddie Vedder har ju sin idé om att riskerna med högt Ca-intag kan mitigeras av extra D-vitamin, så, D-vitamin verkar ju vara nåt man vill få i sig mycket av, på det ena eller det andra sättet (soolaa!!).

stevebc
2009-05-26, 11:33
Jag tänkte lägga upp en hypotes om D-vitamin som jag tänkt på. Hoppas få svar av någon kunnig.

D-vitaminet har en halveringstid på några månader i kroppen. Man kan alltså bygga upp ett lager som varar hela vintern om man är ute i solen mycket under sommarhalvåret. Under en viss tid och för en viss solbestrålad hudyta produceras x %-enheter RDI av D-vitamin. Vi kan säga att 1 h i solen med vanliga kläder ger 100% av RDI för enkelhetens skull. Om man t ex bor vid ekvatorn, är ute 8 h varje dag kommer man producera 800% av RDI medan man bara förbrukar 100%. Varje dag kommer man få ett nettoöverskott på 700% av RDI och eftersom halveringstiden är så lång som några månader kommer kroppen få mer och mer D-vitamin. Då är min fråga alltså: vad händer när D-vitaminet når ett kritiskt värde och blir toxiskt? Min hypotes är att kroppen har ett visst laget och när det överskrids så gör kroppen sig av med det på något sätt. Alternativt så minskar upptaget/produktionen av D-vitamin när lagret blir tillräckligt stort.

Det är ju ett stort dilemma med långa halveringstider om RDI överskrids kontinuerligt.

mikaelj
2009-05-26, 11:35
Kroppen producerar mindre D-vitamin.

Halveringstiden är närmare en månad, har jag för mig.

stevebc
2009-05-26, 11:39
Kroppen producerar mindre D-vitamin.

Halveringstiden är närmare en månad, har jag för mig.Okej! Tack.

Då är det alltså i princip riskfritt med höga (rimliga) intag av D-vitamin? Kroppen ordnar det själv?

stevebc
2009-05-26, 11:42
Intressant:

Exposure to sunlight for extended periods of time does not normally cause vitamin D toxicity.[41] This is because within about 20 minutes of ultraviolet exposure in light skinned individuals (3–6 times longer for pigmented skin) the concentration of vitamin D precursors produced in the skin reach an equilibrium, and any further vitamin D that is produced is degraded.[47] Maximum endogenous production with full body exposure to sunlight is 250 µg (10,000 IU) per day.[41]

10,000 IU ses som en tolerabel övre gräns på dagligt intag.

Eddie Vedder
2009-05-26, 13:12
Ok well, try to find a source! :D Låter ju rätt nice iaf

Att just vitamin D motverkar eventuella negativa följder av för mycket vitamin A vet jag inte riktigt men det är ju knappast okänt att D-vitaminintaget är extremt viktigt för benhälsan och att överdrivna intag av vitamin A verkar öka riskerna för osteoporos.

Eddie Vedder har ju sin idé om att riskerna med högt Ca-intag kan mitigeras av extra D-vitamin, så, D-vitamin verkar ju vara nåt man vill få i sig mycket av, på det ena eller det andra sättet (soolaa!!).

Det har jag väl aldrig påstått!?:confused: Många fördelar med högt intag av D-vitamin och många risker med inadekvata mängder men det där har jag då aldrig skrivit.

C.E.J.
2009-05-26, 13:52
Det har jag väl aldrig påstått!?:confused: Många fördelar med högt intag av D-vitamin och många risker med inadekvata mängder men det där har jag då aldrig skrivit.

Oj då! Det var inte min mening att attribute något till dig som du inte sagt, jag hade helt enkelt för mig att du sagt nåt i den stilen :em:

stevebc
2009-05-26, 15:58
Oj då! Det var inte min mening att attribute något till dig som du inte sagt, jag hade helt enkelt för mig att du sagt nåt i den stilen :em:D-vitamin förbättrar upptaget av kalcium, det känner jag på mig att han sagt flera gånger i alla fall. Men inte att det innebär att man hipp som happ bör skära ner på kalciumet i kosten om man får i sig mycket d-vitamin.

C.E.J.
2009-05-26, 18:54
Men inte att det innebär att man hipp som happ bör skära ner på kalciumet i kosten om man får i sig mycket d-vitamin.

Nej nej jag menade inte så. Alltså, det som jag trodde Eddie hade sagt, var i samband med diskussionen om att >2g Ca per dag ökar risken för prostatacancer, och då hade jag för mig att han sagt att det mitigeras av ett högre D-vitaminintag. Dvs., hi Ca/low vitamin D = bad, hi Ca/hi vitamin D = good/ok. Nu hade han tydligen inte alls sagt nåt sånt, men jag VET att NÅN sagt nåt åt det hållet. I know I tellz ya!

First
2009-05-27, 20:30
Hur bra är kalcium på att förhindra upptag av zink och magnesium?

Eddie Vedder
2009-05-27, 20:45
Hur bra är kalcium på att förhindra upptag av zink och magnesium?

Om zink:

Optimal calcium intakes of 37.5 mmol(1500 mg)/d have been proposed for elderly people. We investigated the effects of calcium supplementation on zinc absorption and balance in 18 relatively healthy, postmenopausal women aged 59-86 y. All subjects received a standardized basal diet of typical foods supplying 269 mumol (17.6 mg) Zn/d and 22.2 mmol (890 mg) Ca/d during the 36-d study. In two of three experimental periods, an additional 11.7 mmol (468 mg) Ca/d as either milk or an inorganic calcium phosphate supplement was provided. Net zinc absorption and zinc balance were significantly reduced by approximately 2 mg/d during both high-calcium treatments. In a second study, conducted in a separate group of men and women aged 21-69 y, a whole-gut lavage, zinc- absorption test was used to investigate the acute effect of a 15-mmol CaCO3 (600 mg Ca) supplement, with and without extra zinc, on zinc absorption from a single test meal supplying 111.7 mumol (7.3 mg) Zn. Zinc absorption was reduced significantly by 50% when the calcium supplement was given with the meal. Inclusion of an extra 119.3 mumol (7.8 mg) Zn as part of a calcium supplement offset the detrimental effect of calcium on zinc absorption. Our findings suggest that high- calcium diets can reduce net zinc absorption and balance and may increase the zinc requirement in adult humans.

High dietary calcium intakes reduce zinc absorption and balance in humans. Am J Clin Nutr. 1997 Jun;65(6):1803-9.

mikaelj
2009-06-24, 08:59
Jag får i mig 1,5-2,5g kalcium per dag. Antar att jag borde få i mig en hel del extra zink och magnesium, då.

Är det någon som vet vad man faktiskt märker av vid magnesium- och zinkbrist som en tränande individ?

WorkOutBuddy
2009-06-24, 09:11
Drack ungefär 2 liter mjölk för ett tag sedan men fick lägga av med det när jag började skita tegelstenar, fy va jobbigt det var.

hendrong
2009-06-24, 09:44
Rolig du var, fick in ett litet fniss. Blev hård i magen.

Jag har ingen humor, jag förstår mig inte på många av de uttryck som dagens ungdom använder bara.

Mega_man1000
2009-06-24, 09:49
men hur fungerar mjölksockret da? r Laktos likadant som vanligt strösocker?asså snabbt GI och så? Har det några negativa hälso egenskaper?

Loca
2009-06-24, 09:56
Rolig du var, fick in ett litet fniss. Blev hård i magen.

Du får blanda med linfrön och loppfrön.

WorkOutBuddy
2009-06-24, 10:08
HEND: Uttryck som dagens ungdomar använder? Så du trodde bokstavligen att man hade svalt en hel tegelsten och sedan skitit ut den?

LOCA: Jag testade allting som skulle hjälpa. Linfrön, psylliumfrön, päron, kiwi, plommon, katrin plommon, plommon juice, fibrer, MASSOR av vatten men inget hjälpte. Läste om att mjölk kan göra en hård i magen och eftersom jag drack så mycket av det så la jag av med det ett tag. Magen blev normal igen efter 2-3 dagar. Blev lite överraskad faktiskt.

hendrong
2009-06-24, 10:12
HEND: Uttryck som dagens ungdomar använder? Så du trodde bokstavligen att man hade svalt en hel tegelsten och sedan skitit ut den?

Nej, det trodde jag såklart inte. Det var därför jag var så konfunderad; jag kunde för mitt liv inte begripa vad du menade. Men nu inser jag att uttrycket inte är utan en viss logik.

WorkOutBuddy
2009-06-24, 10:23
Nej, det trodde jag såklart inte. Det var därför jag var så konfunderad; jag kunde för mitt liv inte begripa vad du menade. Men nu inser jag att uttrycket inte är utan en viss logik.

Nu måste jag bara få fråga, hur gammal är du? Inte för att det spelar någon roll, är bara nyfiken av mig.

young_george
2009-06-24, 10:24
Kan ni sluta förstöra denna tråden?

Skulle gärna vilja ha var på frågan mikaelj undrande.

Jag får i mig 1,5-2,5g kalcium per dag. Antar att jag borde få i mig en hel del extra zink och magnesium, då.

Är det någon som vet vad man faktiskt märker av vid magnesium- och zinkbrist som en tränande individ?

C.E.J.
2009-06-24, 12:45
Är det någon som vet vad man faktiskt märker av vid magnesium- och zinkbrist som en tränande individ?

Zn: Signs of zinc deficiency include hair loss, skin lesions, diarrhea, and wasting of body tissues. Eyesight, taste, smell and memory are also connected with zinc. A deficiency in zinc can cause malfunctions of these organs and functions.

Mg: Possible symptoms and pathologies as a result of magnesium deficiency are widespread, but may include hypertension, cardiovascular disease, Vitamin K deficiency, depressed immunity, depression, diabetes, erectile dysfunction, increased levels of stress, insomnia, fasciculation, migraine, cancer, ADHD, asthma, restless leg syndrome, and allergies.

mikaelj
2009-06-24, 12:47
Zn: Signs of zinc deficiency include hair loss, skin lesions, diarrhea, and wasting of body tissues. Eyesight, taste, smell and memory are also connected with zinc. A deficiency in zinc can cause malfunctions of these organs and functions.

Mg: Possible symptoms and pathologies as a result of magnesium deficiency are widespread, but may include hypertension, cardiovascular disease, Vitamin K deficiency, depressed immunity, depression, diabetes, erectile dysfunction, increased levels of stress, insomnia, fasciculation, migraine, cancer, ADHD, asthma, restless leg syndrome, and allergies.

Mm, tack, fast jag undrade vad folk faktiskt märker av, inte vad som står på Wikipedia. Där hade jag redan kollat. :-)

Sverker
2009-06-24, 17:22
Zink används på minst 300 ställen i kroppen. Betyder att zinkbrist ger diffusa symptom både här och där.

Magnesium är en elektrolyt som finns ffa inuti cellen och där stabilicerar olika laddade ämnen, som ATP.
Ger den också diffusa symptom.


Du kan alltså inte titta någon i ögonen och säga - Du, du har brist på magnesium.

mikaelj
2009-06-24, 17:45
Jo, jag tänkte mig mer om det fanns något som i regel stod ut mer än något annat. Magnesiumbrist verkar t.ex. kunna ge kramper, om man får tro folks egenbehandlingar. Zink verkar inte ha något sånt typiskt.

Så här då: kan man säga att en aktiv person har ett ökat behov av magnesium och zink relativt en inaktiv, på grund av ökad muskelaktivitet?

Tom Warrior
2009-06-24, 17:49
När jag började supplementera med extra zink och magnesium märkte jag av förbättrad sömn och mer högkvalitativ säd (vitare och tjockare). Det brukar rekommenderas att ta zink och magnesium runt 30 minuter innan läggdags. Det förbättrade min sömn rätt avsevärt i varje fall. Somnade snabbt och sov mycket stabilt, vaknade upp tidigare än vanligt men kände mig samtidigt mer utvilad.

Sverker
2009-06-24, 17:50
Ja. Förlusterna blir större.

mikaelj
2009-06-24, 18:04
När jag började supplementera med extra zink och magnesium märkte jag av förbättrad sömn och mer högkvalitativ säd (vitare och tjockare). Det brukar rekommenderas att ta zink och magnesium runt 30 minuter innan läggdags. Det förbättrade min sömn rätt avsevärt i varje fall. Somnade snabbt och sov mycket stabilt, vaknade upp tidigare än vanligt men kände mig samtidigt mer utvilad.

Hur mycket magnesium och zink tog du?

Ja. Förlusterna blir större.

Toppen, dåså.

Jag har 500mg-magnesium-tabletter och 15mg-zink-tabletter. Har läst någonstans att kalcium:magnesium bör vara 1:2 ungefär, vilket betyder 1g magnesium för mig med tanke på all ost jag äter. Zink vet jag inte, däremot. Läser lite olika, där minimum för brist är ~15mg, men fysiologiska doser är kring 100mg.

Tom Warrior
2009-06-24, 18:09
Hur mycket magnesium och zink tog du?



Toppen, dåså.

Jag har 500mg-magnesium-tabletter och 15mg-zink-tabletter. Har läst någonstans att kalcium:magnesium bör vara 1:2 ungefär, vilket betyder 1g magnesium för mig med tanke på all ost jag äter. Zink vet jag inte, däremot. Läser lite olika, där minimum för brist är ~15mg, men fysiologiska doser är kring 100mg.
400 till 600mg magnesium, 50 till 150mg zink.

EDIT till första inlägget från mig i tråden. Har en känsla av att även mina allergiproblem blev bättre när jag supplementerade med dessa mineraler.

Sverker
2009-06-24, 18:54
Ett gram magnesium låter rätt kraftigt. Är det inte lättare att minska intaget av kalcium.

Dagsbehovet av magnesium är ca 300 - 400 mg så 200 g havregryn och 1 liter mjölk ger dagsbehovet

mikaelj
2009-06-24, 19:40
Ett gram magnesium låter rätt kraftigt. Är det inte lättare att minska intaget av kalcium.

200-300g ost ger 1,6-2,4g kalcium. Jag tror inte att jag kommer äta mindre än 200g ost/dag den närmaste framtiden...

Dagsbehovet av magnesium är ca 300 - 400 mg så 200 g havregryn och 1 liter mjölk ger dagsbehovet

Samtidigt beror dagsbehovet på mängden kalcium, väl?

Jag får i mig 1-2 dl mjölk, inga havregryn. Makrill, men det ger inte mycket. Så jag har ganska få magnesiumkällor att balansera upp min ost med. :-(

Sverker
2009-06-24, 19:48
Jag tror inte att dagsbehovet av magnesium är beroende av mängden kalcium.

Jag antar att mineralerna är beroende av samma eller snarlika transportörer i tarmväggen. Då kan ena mineralen konkurrera ut den andra ifall man äter dem samtidigt med någon av dem i stort överskott.

mikaelj
2009-06-24, 19:59
Då kan det väl ändå vara befogat med ett högre magnesiumintag? Eller kommer kalciumet inte att tas upp i så stora mängder?

King Grub
2009-06-24, 20:02
Övre tolererbar gräns för magnesiumsupplementering ligger på 350 mg per dygn.