handdator

Visa fullständig version : Resa själv


Purren
2009-05-24, 18:38
Har ett par lediga dagar den kommande veckan och har bollat lite med mig själv om att ta en spontanresa någonstans. Dom flesta av mina vänner kan inte pga jobb eller sluttentor just nu, så jag funderade på om man inte skulle resa någonstans själv ett par dagar, typ 3-7 dagar.

Någon som har erfarenhet av det? Och har ni några bra förslag på reseort?

Helt öppen för förslag.

kålman
2009-05-24, 18:47
e du 50+ så e det thailand som gäller, med biljet för 1 stol dit 2 stolar hem :-)

coxie
2009-05-24, 18:50
Jag reser för det mesta ensam och jag stormtrivs med det. Korta resor till storstäder är alltid roliga. Vet inte vad du är sugen på att lägga men Paris och London är alltid roligt.

Annars finns ju alltid ställen i Asien/Amerika men rätt segt att läga 2-3 dagar på att resa om man bara ska vara borta max en vecka.

CVN
2009-05-24, 18:56
Ähh betala min biljett också så reser vi tillsammans istället :)

Exhale_
2009-05-24, 19:01
Att resa ensammen kan vara helt underbart eller otroligt tråkig. Det beror helt på hur du är som person.

Kryss
2009-05-24, 19:04
Något som jag tänkte på så många gånger men tyvärr aldrig gjort :(

Jag skulle nog välja en stad som verkar trevlig i södra delarna av europa, och ta in på ett vandrarhem. Tag med en reseguide.

mini
2009-05-24, 19:06
När jag rest själv har jag valt en aktivitetsresa. Jag har ridit i Spanien. Lite dyrare, mycket roligare.
När jag klurade på om jag skulle resa nu på försommaren blev det Kreta jag tänkte mig eftersom det går att hitta på grejer att göra, typ vandra och se sig omkring. Dessutom finns ok gym där.

Jpn
2009-05-24, 19:07
Dra till nån större stad i europa typ London eller varför inte över atlanten och kolla läget i New York?

Exhale_
2009-05-24, 19:08
Vill du åka på gruppresa så finns här en massa schysst upplägg:

http://www.kilroytravels.se/Reseinspiration/Europa/upplevelser_europa.htm

Jpn
2009-05-24, 19:11
Edit: en whiskey resa till skottland kanske skulle vara nåt? själv hade jag inte haft nå emot att dra till nån herrgård i skottland och sitta och dricka whiskey iförd kilt :D

Purren
2009-05-24, 19:13
Jävlar, finns snuskigt billiga sista minuten. 1000 kr för Flyg + Ospecifierat Boende för en vecka. Cool!

stevebc
2009-05-24, 19:27
Funderar också på att göra något liknande. Inte för att jag vill resa själv, utan för att folk antagligen inte kan följa med med den värdelösa ursäkten "jag har inte råd".

Var hittar du dom erbjudandena Purren?

Purren
2009-05-24, 19:30
Kollar på t.ex. Apollo.se Fritidsresor.se osv

Om någon är sugen på att åka iväg senast 26/5 till typ Algarve så hojta till!

http://www.i-voyages.net/galerie/img/31_4_9_PO98_062_Algarve_180x135.jpg

http://www.tstonramp.com/~amymlla/algarve/algarve1.jpg

Rellos_87
2009-05-24, 19:38
Satt faktiskt precis och tänkte på samma sak. Ska resa iväg i höst till Asien i ett par månader och ingen i min bekantskapskrets har varken tid eller ekonomin att följa med. Kommer nog bli en utvecklande upplevelse att resa själv, fast det är ju självklart lite nervöst.

mini
2009-05-24, 19:42
Algarve är grymt. Kallt i vattnet om man gillar att bada, men annars opti.

Kryss
2009-05-24, 19:53
Äsh åker du runt i thai och runt mekongdeltat så kommer du träffa så sjukt mycket trevliga backpackers att umgås med :) Inget att oroa sig för! Men det är såklart pirrigt.

bear.flowertwig
2009-05-24, 20:23
Inga problem att resa själv, man träffar mer folk och vänjer sig efter ett tag. Tror det är rätt nyttig social träning dessutom.

Storstadstips: Berlin! Lika coolt som New York men bara 1½ timme bort... Med Ryan Air hittar du biljetter T/R för under 1000:- Kolla boende på www.hotels.com. Själv har jag varit där 5 ggr bara under den här vintern/våren *cupid*

ante
2009-05-24, 21:41
Algarve är grymt. Kallt i vattnet om man gillar att bada, men annars opti.

+1

New York skulle jag själv snegla på dock.

spann
2009-05-24, 22:31
Va gör man om man åker ensam? Verkar inte för roligt iaf

omnibus
2009-05-24, 23:09
Va gör man om man åker ensam? Verkar inte för roligt iaf

Allt som man gör om man är två förutom tandemcykel. :smash:

Tabbe
2009-05-25, 07:49
Fan att ni vågar åka själv, har ni inte sett Hostel och transsiberian railway etc..
nevah in my life :D

CiCoro
2009-05-25, 08:01
Många tågluffar i europa ensamma ju..något jag tänkt göra men har det som sista alternativ, då det står mellan att stanna hemma i sverige eller sticka ensam..då sticker jag, men annars väljer jag vad som helst bara det inkluderar någon :/..

Nordenator
2009-05-25, 08:04
Om man bor på vandrarhem är det inga problem att hitta folk att snacka med, åtminstone inte i större städer. Vi mötte ganska många som reste ensamma.

Exhale_
2009-05-25, 08:20
Va gör man om man åker ensam? Verkar inte för roligt iaf

Lär känna nya människor?

Det anser jag för övrigt är största fördelen. Reser man med två polare så hänger man ju 24/7 med dem och är inte lika intresserad av att lära känna nytt folk. Om det inte är snygga svenskor dvs ;)

Purren
2009-05-25, 08:55
Om man bor på vandrarhem är det inga problem att hitta folk att snacka med, åtminstone inte i större städer. Vi mötte ganska många som reste ensamma.

Jo, vandrarhem is the shit.

Reste ju faktiskt ensam ett tag i Barcelona kom jag på.

Men jag vet inte om det riktigt samma känsla på en charter?

Nordenator
2009-05-25, 09:42
Jo, vandrarhem is the shit.

Reste ju faktiskt ensam ett tag i Barcelona kom jag på.

Men jag vet inte om det riktigt samma känsla på en charter?

Misstänker att så inte är fallet. Det känns som om backpackers är mest öppna. Om man tar en chartervända med några polare/familjen brukar man ju mest umgås med dem. Men det är väl inte omöjligt att man möter trevligt folk på något charterboende också.

Juliette
2009-05-25, 10:28
Jag har rest själv både som backpacker i Asien, plus åkt till USA själv. En gång tog jag en charter till Lanzarote helt själv, mycket för att jag kände att jag bara ville iväg, jag var ledig men ingen av mina kompisar, så då åkte jag själv.

Det har alltid varit lätt att hitta på saker och att träffa folk, det brukar alltid lösa sig när man är på plats. Ofta är det fler som åker själva, eller så finns det kompisgäng som tycker att det är kul med fler.

Om jag var du skulle jag nog ta en sista minuten till nåt ställe som du tycker verkar okej, det beror ju också på lite vad du vill göra på semestern? Sola Festa? Äventyr?

coxie
2009-05-25, 10:39
Las Vegas finns ju alltid med om du är sugen på en upplevelse, fyfan vad jag älskar den staden.

dice
2009-05-25, 11:19
Jag reser själv för det mesta, eller, jag träffar alltid människor dit jag reser och sen reser jag vidare med dem. Var i USA en månad och sen träffade jag en tjej från singapore där och vi reste vidare ihop i ytterligare en månad. Nu har jag rest i fyra månader, australien just nu och här träffade jag några irländare som jag har hängt med i tre månader nu. Det gäller bara att vara öppen och våga träffa andra människor.

Cilia
2009-05-25, 14:28
+1

New York skulle jag själv snegla på dock.
vi får köra vår road trip (i slitbilen) till NY