handdator

Visa fullständig version : Varför blir det större skillnad?


M0e
2009-05-24, 14:04
Hej jag undrar varför det blev en större skillnad jag gick ner först 10 kg då så märkte man inte så jätte mycket men när jag senare gick ner 5 kg efter det så märktes dom 5 kg heelt ?

Varulven
2009-05-24, 14:08
Ju mindre kroppsfett du har desto mer märks det väl per kilo du tappar helt enkelt.

M0e
2009-05-24, 14:12
aha okej det är det att när jag har gått ner de här 10 kg så finns det ju lite fett kvar som ska bort , och sen så försöker jag gå ner några kg men helt plöstlig när ja har gått ner 4-5 kg så e ja helt smal... tack för svaret iaf!

mattilainen
2009-05-24, 14:17
Som jag skrivit i andra trådar så tror jag mycket sitter i huvudet, tar du en bild nu och sedan går ner 5 kg och jämför så kommer du nog se skillnad

M0e
2009-05-24, 14:19
jap men det jag menade var typ när jag gick ner 10 kg så sa inte de flesta som såg mig aa du har blivit smal eller så de sa ju kanske aa du har ju gått ner något kg, men sen efter de här 5 kg så kom de som såg mig och sa fan vad du har gått ner i vikt osv.
Men klart de hade varit bra me bilder om man hade tänkt på de:D

stridis
2009-05-24, 14:32
Hur ser man att man blivit smalare? För det mesta är det att konturer poppar fram eller kulmagen är drastiskt mindre. Att se små volymskillnader är man inte så bra på. Är du något så när smal och sedan går ner mer så händer det en hel del på konturfronten.

Annars så får man jämföra med måttband.

Lellan
2009-05-24, 20:33
Men det är väl lite logiskt ändå?

En som väger hundra på 180 cm tappar 5 kg. Syns ingen markant skillnad.

En som väger 50 på 180 cm tappar 5 kg. Syns markant skillnad.

Procenten Moe, tänk på posenten.. :)

Den första har ju tappat 5 % av kroppsvikten, den senare 10 %.

Är man lättviktare har man ju inte samma mängd fett att ta av heller, och iom att personen inte kan tappa skelettvikt direkt så är det det som ger volym som försvinner. En person på 180 cm som väger 50 har inte så mkt volym.

Lite extremt och tillkrånglat förklarat (jösses, varför försöker jag lägga fram ett logiskt resonemang, lite komiskt jue..:D).

Lellan
2009-05-24, 20:37
jap men det jag menade var typ när jag gick ner 10 kg så sa inte de flesta som såg mig aa du har blivit smal eller så de sa ju kanske aa du har ju gått ner något kg, men sen efter de här 5 kg så kom de som såg mig och sa fan vad du har gått ner i vikt osv.
Men klart de hade varit bra me bilder om man hade tänkt på de:D

Tänk så här förresten:
Undervikt BMI - Normalvikt BMI - Övervikt BMI

Säg att du startar 10 kg över normalvikt och går ner dessa. Sedan går du ner 5 kg och närmar dig undervikt (nu är ju spannet inte så litet men du fattar). Först är du ju en överviktig som blir mindre överviktig/övre spann normalvikt. Men den senare viktnedgången är ju en normalviktig som närmar sig underviktig och vad man i folkmun kallar "smal".

"fan vad du blivit normalviktig" hade folk kunnat ha sagt. Men om någon plötsligt faller inom vad man definierar som ramen för smal, då blir ju det en större skillnad från utgångsläget än den första nedgången.

Alltså, fy fan.. ber om ursäkt men jag krånglar till det värre va?? :laugh:

/Felåt..:em:

M0e
2009-05-24, 20:38
Jo jag förståg vad du menade haahaha nej det var inte krånligt tack för svaret ja fattade exakt vad du mena:D!

Sniggel
2009-05-26, 09:41
Tänk sen ett steg ytterligare:

En Person väger 100 kg varav 25 kg fett, alltså 25% bf
Efter 10 kg, vi säger att majoriteten som försvann är fett, väger personen 90 kg med 15 kg fett, 17% fett
Efter ytterligare 5 kg väger personen 85 kg, varav 10 kg fett, 12 % fett.
Vid 12% kan man börja ana magrutor på vissa personer.
Skulle personen tappa 5 kg till (enbart fett), väga 80 kg med 5 kg fett, hade personen haft 6% fett, vilket är hur hård en bodybuilder kan vara på tävlingsdagen, nästan obefintligt med underhudsfett.

Nu är det dock svårare att enbart tappa fett ju mindre mängd fett man har, men det var bara ett räkneexempel för att visa att skillnaderna visar sig exponentiellt för varje kg du tappar.