handdator

Visa fullständig version : Knäna - ett bekymmer.


clork
2009-05-24, 01:05
Ni har säkert hört många här på Kolo som har problem med knäna, men även jag skulle vara tacksam om jag blev underfund med mitt problem!

För ca. 1.5 år sen när jag värmde upp med fotboll försökte jag mig med en dum, väldigt hög spark, och kom i en konstig vridning som resulterade i att mitt högra knä för en bråkdel av en sekund hoppade ur led. Det gjorde väldigt ont en stund om jag minns rätt, och sen var det inget mer med det.

För ungefär ett halvår sen på idrottslektionen hände samma sak och då gjorde jag ingen särskilt konstig rörelse, och knät knakade till. Den smärtan var jobbig kan jag säga..

På gymmet har jag provet med diverse "stabiliserings"-övningar för knäna, t.ex. ben press försiktigt och på relativt låg vikt. När jag tränar känner jag ganska ofta att det stramar åt vid knäna ganska hårt. Är det något jag bör fortsätta med, eller sluta med helt och hållet?

Jag har fått tips från min idrottslärare att jag bör använda knäskydd.. är det också något att tänka på?

Ska jag uppsöka läkare/sjukgymnast? Vore glad om jag fick tips på en bra sjukgymnast också.

Tack på förhand :)

Vinylsvarv
2009-05-24, 11:19
Jag skulle nog uppsöka läkare , naprapat eller sjukgymnast eftersom det kanske kan ha hänt nått i knät ? kanske några rehband kan hjälpa också?

Nu är jag ingen expert utan bara ger lite tips men tror det är bättre att få det undersökt när du inte kan träna ordentligt så att du kan få reda på vad som sker i knät.

clork
2009-05-24, 21:41
okej, tack för tipsen! varje svar uppskattas stort.

dream_theater_
2009-05-24, 21:49
Jag tycker det låter dumt att använda knäskydd! jag har själv gjort en korsbandsoperation, så jag har lite erfarenhet av hur det är att ha ett kasst knä. Om du vänjer knät vid att ha ett skydd, så kommer det antagligen inte bli något stabilare när du är utan det. Som vinylsvars sa så är det väl läkare som borde uppsökas. Lycka till!

Edit: Jag skulle nog inte uppsöka naprapat. Jag själv var hos först en sjukgymnast, och sen en naprapat. Ingen av dom visste alls vad dom pratade om, utan var helt bombsäkra på att det var mitt inre ledband som fått en smäll. När det i själva verket var korsbandet. Först när jag fick träffa en ortoped så kunde rätt diagnos ställas.

Guddi
2009-05-25, 14:09
Du måste ge mer information om du vill ha ett vettigt svar.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=117076

clork
2009-05-26, 21:50
Du måste ge mer information om du vill ha ett vettigt svar.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=117076

Okej kan jag väl göra.



Kön: Kille

Ålder: 16

Längd och vikt. 175.5 cm, 59 kg

Smärtbeskrivning: Det gör ont "runt" knäskålarna ganska ofta, mer eller mindre, när jag gör vissa fysiska aktiviteter. Det gör ont om jag på något sätt anstränger knäna genom att böja dem rätt mkt (när jag springer är det ingen fara). t.ex. benpress, när jag trycker ifrån gör det ont.


Träning: Jag tränar, i stort sett hela kroppen på gymmet, 4 dagar i veckan. har börjat med löpning ca. 30 min en gång i veckan.


Medicinering:Nej, jag har inte tagit t.ex. alvdeon, ipren eller voltaren.


Diagnos/behandling: Nej, jag har inte fått en diagnos. Som sagt, jag försöker träna mina knän försiktigt. *Men jag vet inte om det är skadligt för ledbandet ifall de är skadade. för kan det då förvärra?*


övriga sjukdomar: har allergi mot katt, damm, kvalster..

hellman
2009-05-27, 00:29
Jag har samma sak i mitt ena knä men det hoppade ur led helt första gången och fastnade på utsidan av benet, men dom andra gångerna har det bara hopapt till.
Som jag har fattat det av 5-6 läkarbesök så är det någon på insidan av benet som ska hålla kvar knäskålen som har gått av, det går att operera men då måste det hända ofta.

Knäskyddet använder jag bara just efter att knät har "hoppat till". Med det på kan jag gå bra men utan går det knappt att stödja på benet, så jag försöker gå utan och sen börja träna lätt.
Efter några månader är knät bra och jag kan träna som vanligt igen.