handdator

Visa fullständig version : Roddmaskin 1minut - 500m


Forest
2003-08-12, 11:49
Jag ror mer och mer som man kan se i min träningsdagbok, oftast ca 30 minuter sisådär. En helt suverän träningsform tycker jag. Jag har just lärt mig att man kör 1 minut max i AF tävlingar och att bra resultat för killar är 350-370 m. Själv har jag testat en gång och fick 339 meter som jag väl får försöka slå snart.

Först en fråga, är det verkligen bestämt att motståndet skall vara på 10 i AF tävlingar? Det har nämligen ingen koppling till resultatet eller ansträngningen.

Varje individ har en "bästa inställning" beroende på frekvens - kraft kurvan i draget. I riktig rodd justeras detta individuellt med klykans placering och längd. De flesta duktigare roddare kör på 3-6 i inställning. Normal tävlingsdistans är 2000 m och på kortdistans höjer nog alla inställningen något men jag kan lova att med riktig teknik så är 10 inte är den optimala inställningen för de flesta tjejer ens på 1 minut.

Så en uppmaning, ni som är riktiga BB, ni borde ha potential att vara enormt bra på kortdistans, man har en stor fördel av tyngd och styrka. Titta här på världsrankingen:

C2 roddmaskin ranking (http://www.concept2.com/sranking/rankings.asp)

Den kortaste distansen är 500 m och den bästa tiden jag sett är 1.16,7 vilket motsvarar en mellandistans efter en minut på 391 m. Motsvarande för tjejer är 1.25,3 och 352 m.

I år (2004) leder en svensk statistiken, Tobias Ericsson från Mölndal på 1.19,1. Kom igen nu och krossa dessa tider
:whipped:

Prankie
2003-08-12, 12:36
Jag tror det är 1.34 på 10, får väl träna upp kondis lite till och joxa med inställningar. :D

Action
2003-08-12, 14:35
Jag har rott 376 meter på 1 minut. Har noll teknik när jag blir trött så jag tappar otroligt mycket sista 10-20sekunderna. Jobba upp det lite så kan man närma sig 400meter som är mitt mål i rodd. Det ska gå då jag rott strax över 210m på 30 sekunder med då stillastående start.

Ska börja köra detta igen idag efter ryggpasset. Återkommer med dagens sträcka senare.. Kan va kul med en tråd där vi kan tävla mot varandra.. :D

Men jag anser att man i A-F tävlingar borde ro 500 meter istället för att få större utslagskraft beträffande uthållighet!

Peter
2003-08-12, 19:37
Action: Har du testat din maxhastighet någon gång, alltså vad du kan få upp för fart bara på något drag? Var väldigt länge sen jag testade 1 min men då rodde jag 366 meter.

1:12/500 meter är högsta fart jag kan få upp maskinen i. Är ju helt orimligt att orka hålla det tempot mer än kanske 5 drag för mig i nuläget. Men 400 meter skulle vara mäktigt. Borde väl motsvara 1:15 tempo hela vägen? (med stillastående start krävs ju ännu högre tempo, och det är fruktansvärt hårt i alla fall för mig)

Forest
2003-08-12, 19:45
Originally posted by Action
210m på 30 sekunder med stillastående start.


Det är fantastiskt bra, borde vara en smal sak att klara 400 m på 1 minut! Man tappar ju mycket på första 5 sekunderna innan man fått upp farten. Vad är högsta farten du ser på enskilda drag? Jag ser aldrig 500 snittider under 1.24 hur pigg jag än är och hur mycket jag än tar i.

Du borde ha god chans att gå under 1.20 på 500 meter, sedan är värdsrekordet inte långt borta :D

Mitt bästa är 1.29,5 på 500 m och 7911 m på 30 minuter.

Teknisk kan det hjälpa att tänka att det är en stor dynamo man skall dra upp. När benen kommer ned till startläget så skall redan armarna vara raka och ryggen vara lätt framåtlutad och spänd. Benen exploderar sedan utan att ryggens vinkel ändras eller armarna ens försöker hjälpa till. På det sättet får man ut all benkraft i "dynamon" sedan kommer ryggen och sist armarna. Det krävs bra ryggstyrka för att få ut allt som benen kan ge i en sprint.

Peter
2003-08-12, 19:56
Nog måste du väl kunna få upp maskinen i högre fart än 1:24 om du grejar 1:29,5 på femhundra?

spas
2003-08-12, 20:02
Jag orkar inte ens kolla vad jag ligger per drag. Bara blundar kör på och hoppas det ska gå över fort. Gjorde 347 på minuten idag. Happy Happy Joy Joy.

Janne
2003-08-12, 20:13
Bara för att jag såg den här tråden på jobbet var jag tvungen att testa. Mitt 1:a inlägg btw, hej hej på er allihopa.

Först angående frågan om motstånd 10 på AF-tävlingar:
Har för mig att jag läste nåt i B&K för ett tag sen om att norrbaggarna fick välja medan svenskarna hade samma motstånd för alla. Inte så värst säker på min sak dock.

Jag lyckades efter träningen idag ro 340 meter på 1 minut (inte testat förr). Trodde jag hade helkass kondis, den där sommarminideffen kanske gjorde lite ändå.

Synd bara att den gör så galet ont i häcken. På med en mormorsadel så kanske man kan sitta mer än 5 min. Eller man kanske får valkar där med till slut :D

Forest
2003-08-12, 21:43
Originally posted by Janne
Mitt 1:a inlägg btw, hej hej på er allihopa.

Jag lyckades efter träningen idag ro 340 meter på 1 minut (inte testat förr). Trodde jag hade helkass kondis, den där sommarminideffen kanske gjorde lite ändå.

Synd bara att den gör så galet ont i häcken. På med en mormorsadel så kanske man kan sitta mer än 5 min. Eller man kanske får valkar där med till slut :D

Hej Janne, välkommen!

Bra gjort, nu måste jag ju förbättra mig med en meter :D
1 minut har inget med kondis att göra, det är bara styrka, teknik och lite mjölksyratålighet. Testa 2 km så förstår du vad jag menar.

Förstår inte hur du kan tycka sitsen gör så ont. Kanske deffen var väl lyckad?

Nej jag kan inte fortare än 1.24 och tappar givetvis lite i starten. Sista 30 sekunderna på 500 m klarar jag precis att hålla 1.30 tempo. Men det var ett år sedan, skall testa igen snart.

Forest
2003-08-12, 22:03
Ett tips till.

Motståndet på maskinen är bara ungefärligt lika från maskin till maskin på samma inställning. Däremot är kalibreringen självjusterande viket innebär att resultatet i displayen från maskin till maskin är helt rättvist. Är ni nöjda med en inställning så tryck OK och Rest samtidigt så dyker det upp en display till, längst ned till höger. Ro sedan i normal fart så ser ni exakt vilket motstånd er maskin ger. En "drag factor" på 210 är normalt på en ny maskin på 10an och kring 90 på 1an.

I takt med att maskinen blir äldre ger den sedan mindre motstånd. Det beror bara på att den blir smutsig och släpper in mindre luft till fläkten. Man kan alltså göra rent den och få tillbaka högre moststånd vilket är viktigt om man är stor och stark och vill maxa på sprint och vill ha högsta möjliga motstånd.

Finns det flera maskiner på en tävling skall ni alltså testa vilken som kan ge högsta drag om ni kan välja.

Den fart displayen säger att man har är resutatet av en nogrann beräkning för att simulera farten på en båt i vattnet. Det har inget att göra med hur fort svänghjulet snurrar.

Det sitter en kraftgivare i änden på kedjan. Kraften integreras över tiden du drar, det ger effekten som sedan med lite matematik omräknas till båtfart. Det är alltså inte så enkelt att om du drar dubbelt så hårt så får du dubbla hastigheten. Däremot får du dubbla effekten vilket också kan visas i displayen (men ingen bryr sig)

Action
2003-08-12, 23:25
Originally posted by Peter
Action: Har du testat din maxhastighet någon gång, alltså vad du kan få upp för fart bara på något drag? Var väldigt länge sen jag testade 1 min men då rodde jag 366 meter.

1:12/500 meter är högsta fart jag kan få upp maskinen i. Är ju helt orimligt att orka hålla det tempot mer än kanske 5 drag för mig i nuläget. Men 400 meter skulle vara mäktigt. Borde väl motsvara 1:15 tempo hela vägen? (med stillastående start krävs ju ännu högre tempo, och det är fruktansvärt hårt i alla fall för mig)

Det snabbaste jag såg då när jag va över 210 efter 30 sekunder var runt 1.10-1.11. Men den gången så släppte tyvärr mina remmar runt fötterna och den hoppade fram så motståndet åkte ner till 1:an. Slutade då på 355meter vid det försöket...(omöjligt o ha fart med remmar som lossnat o inget motstånd) 210m första 30 o sen 145 sista 30sek.. hm...

När jag rodde 376 hade jag inte lika hög utgångshastighet och maskinen hoppade inte heller så jag fick behålla motstånd 10 hela vägen... Ska bli mycket rodd framöver.. 400 meter vore coolt. Hörde att en snubbe som vägde 114kg o va över 190 lång rodde 412m.. Dit kommer nog aldrig jag med mina 180cm.

no1fitness
2003-08-13, 03:10
Jag utmanar er till tävling !!:naughty:

Jag åker till K-d igen om ett par dagar och ska då ro max tre gånger på en vecka hade jag tänkt...
Kan inte träna på rodd varje vecka när jag är i Oslo, men tror ni det gör någon skillnad på slutresultatet...Är det bra eller dåligt att bara kunna träna varanna vecka ? Ibland är ju inte mer bättre...:bpump:

Forest
2003-08-13, 21:59
Originally posted by Janne
Jag lyckades efter träningen idag ro 340 meter på 1 minut (inte testat förr).

Japp, testade först 500 m första gången i säsången, dog nästan med 100 m kvar och fick 1.30,7.

Ett tag senare gjorde jag en 1 minutare. Den orkar jag nästan rakt igenom utan att tappa fart. 341 m blev det :D

Peter
2003-08-13, 23:29
Rodde en ny 366:a idag. Efter ett pass axlar och triceps. Gled dessutom nästintill av sitsen så sista 10 sekunderna rodde jag med mycket begränade bentag. 370 är inom räckhåll. Men jag slutar aldrig att förvånas av hur trött man kan bli på 40 sekunder. Är sugen på att ge det här med rodd en chans men det tar ju död på all kraft så att köra det innan styrketräningen är ju bara att glömma.

Castro
2003-08-13, 23:41
Jag funderar också på att börja köra lite rodd. Det verkar som så kul att ha någonting att hela tiden försöka slå! Men bygger det nå muskler också eller äre mest mjölksyretålighet och intervallkondition som tränas upp?

Forest
2003-08-14, 08:39
Originally posted by Castro
Jag funderar också på att börja köra lite rodd. Det verkar som så kul att ha någonting att hela tiden försöka slå! Men bygger det nå muskler också eller äre mest mjölksyretålighet och intervallkondition som tränas upp?

För en seriös BB så är roddmaskinen väldigt bra för uppvärmning. Kortdistans upp till 500 m ger intervallkondition och mjölksyretålighet (bra att ha för styrketräning) men det gör nog varken till eller från ur muskelbyggnadssynpunkt för en seriös styrketränare. Fast så slut som mina ben är på bara 1,5 minuter så vet i katten om det inte borde bygga??? 500 m är också en tävlingsdistans i roddtävlingar.

För att bli bra på den största tävlingsdistansen, 2000 m, så måste man även vara uthållig och träna en hel del längre distanser, det kan ju ev. vara nedbrytande för en BB.

Svenska rekordet på 2000 m är 5.55,6.
Värdsrekordet herrar är 5.37,0
Värdsrekordet damer är 6.28,6

Mitt primära mål är att komma under 7 minuter och sedan 6.50 viket kommer att kräva ganska mycket.

tenchi
2003-08-14, 08:57
380 m på en minut... sen gick det utför efter som jag körde 10 intervaller :smash:

Forest
2003-08-14, 09:49
Originally posted by tenchi
380 m på en minut... sen gick det utför efter som jag körde 10 intervaller


Va :eek: Grattis! Vad är du för en? 120 kg?

Hur lång vila mellan varje 1 minutare? Om du maxade på första så måste det varit smärtsamt. Var du nere i under 300 på sista?

tenchi
2003-08-14, 10:54
Originally posted by Forest



Va :eek: Grattis! Vad är du för en? 120 kg?

Hur lång vila mellan varje 1 minutare? Om du maxade på första så måste det varit smärtsamt. Var du nere i under 300 på sista?

120?!?!? nej för fan, 75 stolta kilon. Men jag övar ganska mycket teknik. Det gick från 380 till 280 på 10 intervaller :D Egentligen är det meningen att man ska hålla ungefär samma tempo alla intervaller igenom, alltså låg jag för högt på första. får min pulsklocka imorgon, ska testa då!

Jag kör 70/30 intervaller, men egentligen skulle det vara 70/20 enlig min "tränare".

Forest
2003-08-14, 13:08
Originally posted by tenchi
75 stolta kilon. Men jag övar ganska mycket teknik. Det gick från 380 till 280 på 10 intervaller :D Egentligen är det meningen att man ska hålla ungefär samma tempo alla intervaller igenom, alltså låg jag för högt på första. får min pulsklocka imorgon, ska testa då!

Jag kör 70/30 intervaller, men egentligen skulle det vara 70/20 enlig min "tränare".

Då går du ju i lättviktsklassen för innomhusrodd och bör vara ganska bra internationellt. Har du testat 500 eller 2k?

Vilken frekvens kör du på när du gjorde 380? Har du några tekniktips att delge, jag kan inte fatta hur man kan köra så fort på din vikt. Hur lång är du?

Var det inte 60/30 intervaller du gjorde. En minut=60 sek. Väldigt tufft pass oavsett.

tenchi
2003-08-14, 13:22
Originally posted by Forest


Då går du ju i lättviktsklassen för innomhusrodd och bör vara ganska bra internationellt. Har du testat 500 eller 2k?

Vilken frekvens kör du på när du gjorde 380? Har du några tekniktips att delge, jag kan inte fatta hur man kan köra så fort på din vikt. Hur lång är du?

Var det inte 60/30 intervaller du gjorde. En minut=60 sek. Väldigt tufft pass oavsett.

70/30 körde jag men räknade om för att se hur jag ligger till i decembercupen.

Ett tips är att inte köra på frakvens utan på rejäla långa roddtag, samt pressa ifrån ordentligt med benen och dra tillbaka dig så fort det bara går.

Jag har ingen aning om frekvensen eller vad jag drar på 500/2k. Får kolla nästa gång :)

Forest
2003-08-16, 16:34
För lite inspiration, läs Matthias Siejkowski beskriva sitt 2000 m världsrekordsrace.. För hela interviewn klicka här! (http://www.row2k.com/features/features.cfm?action=read&ID=5)


I kept the 500m at 1:24; 1:25, 1:25 and 1:23. That's an average of 1:24.2 over 2k. My opponents were elite national team members of Poland who had to qualify in several heats. Shortly after the 1000m mark I had difficulties keeping up the intense speed. That's when I got some help from outside: My former partner of 1993 (Polish Eight), Andrzej Krzepinski (who is now the chief of sport marketing for the Polish Rowing Federation), went ahead and yelled: "Wind it up, Maciej, wind it up!" Right in time with the rating, and again and again. At that point, I hardly felt strong enought to keep it up unless I would increase the stroke rate. Hearing the commentator's voice over the loudspeaker, I closed my eyes after 3.5 minutes and worked it up stroke by stroke.

Beforehands, I had prepared a note for myself and sticked it to the floor which said: "You can do it! Work with every stroke. No brains, just work!" Well, and then I stopped thinking about the pain and somehow there was the finish. I realized the score, broke down for a second, got treatment, but then managed to push away the paramedics. I rose up to new strength and got up again. Started dancing with joy, hugging and kissing everyone around.

Castro
2003-08-16, 16:51
Det där lät fan såpass heroiskt att det skulle kunna locka fram tårar hos den mest råbarkade vikingen. :bow: