handdator

Visa fullständig version : axelsmärta


erklars
2009-05-23, 16:48
Tränade bröst igår och kände ingenting under passet, men ca 6 timmar efteråt så börjar axeln smärta så fort man lyfet höger armen. Precis vid fästet till nyckelbenet och trapetzius. Köra bil med högerarmen är en plåga, tur man kör med vänstern.

Någon som vet vad det kan vara?

Mvh

FilipWT
2009-05-23, 16:51
Hade nästan exakt samma smärta för ett tag sedan. Ett par dagars vila så var det borta för mig!

erklars
2009-05-23, 17:01
Hoppas det stämmer på mig!

erklars
2009-05-25, 22:02
Tror jag har lyckats med att få inklämningssyndrom på slemsäcken i axeln. Det gör ont om man sträcker ut höger armen snett åt vänster och ca 50-60 grader och över gör det hysteriskt ont. Men för man armen uppåt med den friska armen känns det inte någonting.

Någon som har tips på hur man kan få axeln att läka snabbare?

Martin Löwgren
2009-05-25, 23:36
Tror jag har lyckats med att få inklämningssyndrom på slemsäcken i axeln. Det gör ont om man sträcker ut höger armen snett åt vänster och ca 50-60 grader och över gör det hysteriskt ont. Men för man armen uppåt med den friska armen känns det inte någonting.

Någon som har tips på hur man kan få axeln att läka snabbare?

Googla subacriomialt smärtsyndrom alt läs på Kolozzeum om inklämning.

Mvh

erklars
2009-05-26, 08:34
Man tackar, ska söka rejält på det.

Jurgs
2009-05-26, 08:56
Jag hade för mig att smärta till följd av impingement, inklämning, av muskulatur i subacromiala rummet snarare börjar under träningstillfället än ett antal timmar efteråt. Är detta något som känns igen av er kunniga?

Detta låter för mig mer som en bursapåverkan och då skulle jag råda dig att vila från arbete ovan axelhöjd och i allmänhet ta det lite lugnt med arm,bröst övningar till en början för att se om du senare bör gå vidare med stabilitet/hållning/rörlighetsträning, vad nu kan behövas i ditt fall.

Martin Löwgren
2009-05-26, 09:21
Jag hade för mig att smärta till följd av impingement, inklämning, av muskulatur i subacromiala rummet snarare börjar under träningstillfället än ett antal timmar efteråt. Är detta något som känns igen av er kunniga?

Detta låter för mig mer som en bursapåverkan och då skulle jag råda dig att vila från arbete ovan axelhöjd och i allmänhet ta det lite lugnt med arm,bröst övningar till en början för att se om du senare bör gå vidare med stabilitet/hållning/rörlighetsträning, vad nu kan behövas i ditt fall.Om det är sena, muskel eller bursa är enormt svårt att avgöra över internet - därför diagnosen subacromialt smärtsyndrom (som bara talar om att problematiken sitter under acromion och inte vilken struktur det gäller)

Jurgs
2009-05-26, 09:31
Givetvis har du rätt i vad du säger Martin. Vad jag funderade på var om det, i det typiska fallet, går att särkskilja tendinos och bursit genom uppkomst. Om informationen att smärtan uppstod efter, eller under, arbete kan stärka en diagnosticering.

Martin Löwgren
2009-05-26, 10:32
Givetvis har du rätt i vad du säger Martin. Vad jag funderade på var om det, i det typiska fallet, går att särkskilja tendinos och bursit genom uppkomst. Om informationen att smärtan uppstod efter, eller under, arbete kan stärka en diagnosticering.

Tendinos tar veckor (månader?) att utveckla medans bursit kan gå relativt fort. I detta fall är det svårt då anamnesen är rätt svag och personen i fråga skulle ha nytta av en magnetkamera undersökning i kombination med klinisk undersökning.

obesogen
2009-05-26, 11:23
Håller med Martin. Gå och undersök dig. Om det skulle vara en bursit så svarar du antagligen prima på en korstionspruta, det gör du inte med en tendinos.

grimfish
2009-05-26, 17:07
Jag tycker nog att det är lite hysteriskt att föreslå magnetkameraundersökningar och kortisonsprutor när personen har haft ont i fyra dagar. Det kan man på sin höjd kanske överväga hos elitidrottsmän som snabbt måste komma tillbaka. MR vore dessutom ett enormt slöseri med pengar på samhällets bekostnad i det här fallet.

Jag tycker gott att du kan vänta åtminstone en vecka med att söka vård. Vanligtvis går smärtan över av sig själv.

Martin Löwgren
2009-05-26, 18:35
Jag tycker nog att det är lite hysteriskt att föreslå magnetkameraundersökningar och kortisonsprutor när personen har haft ont i fyra dagar. Det kan man på sin höjd kanske överväga hos elitidrottsmän som snabbt måste komma tillbaka. MR vore dessutom ett enormt slöseri med pengar på samhällets bekostnad i det här fallet.

Jag tycker gott att du kan vänta åtminstone en vecka med att söka vård. Vanligtvis går smärtan över av sig själv.

"Bona diagnosis, bona curatio"

erklars
2009-06-04, 15:02
Uppföljning:

Började styrketräna försiktigt igen efter 1,5 vecka, kände av axeln lite efter kört lutande bänkpress. Men nu känns det som att axeln är i princip återställd. Har svaga känningar då och då. Förvånansvärt nog så känns det mer efter bröstträning än efter axelträning.

Mvh
erklars