handdator

Visa fullständig version : Alkoholens negativa inverkan på muskeluppbyggnaden!


Ravve
2009-05-23, 10:43
Rent hypotetiskt säger vi säger att jag på lördagen kl 9 på morgonen bestämmer mig för att sticka till gymmet o köra ett hårt träningspass, 9-10 timmar senare skall jag ut o kröka och kommer inte dricka mig stupfull men ett par öl slinker ner =)

Om vi nu bortser från alkoholens alla andra negativa effekter...

Hur mycket av muskeluppbyggnaden mister man om man tränar på morgonen och sedan väljer att dricka med tanke på att alkoholen nedreglerar proteinsyntesen, muskleuppbyggnaden är väll mest aktiv upp till 4 timmar efter passet ?

om man väljer att vänta så många timmar innan man börjar dricka är det marginell förlust eller är det något man bör tänka på ?

Skulle vara tacksam om någon kunnig kunde klargöra detta för mig

Frillan
2009-05-23, 11:05
Kan några Kasein / ESAPRO groggar under den vilda kvällen motverka detta fenomen?

Dreas
2009-05-23, 11:52
Kan några Kasein / ESAPRO groggar under den vilda kvällen motverka detta fenomen?Svar nej är jag rätt säker på, har för mig att allt upptag av protein eller om det var muskeluppbyggande var åsidosatt. Fanns en tråd för nåt år sen som tog upp det hela.

Ravve
2009-05-23, 13:13
Jag tror det var ett misslyckat försök att vara ironisk,

jag skall försöka förtydliga mig!

Alltså tar det längre än 10 timmar för musklerna att återhämta sig samt eventuellt "byggas" upp, så att när alkoholintaget påbörjas gör det inte jätte mycket att kroppen fokuserar på att rena kroppen från alkoholen istället för att jobba med muskeluppbyggnaden ?

Ostknäcket
2009-05-23, 13:15
Jag tror det var ett misslyckat försök att vara ironisk,

jag skall försöka förtydliga mig!

Alltså tar det längre än 10 timmar för musklerna att återhämta sig samt eventuellt "byggas" upp, så att när alkoholintaget påbörjas gör det inte jätte mycket att kroppen fokuserar på att rena kroppen från alkoholen istället för att jobba med muskeluppbyggnaden ?

Ja

Ravve
2009-05-23, 14:31
Ja

Ja att det var så är väll rätt självklart, tänkte mer på om någon hade en studie? eller eventuellt nån artikel om tidsaspekten för muskeluppbyggnaden?

JoeyP
2009-05-23, 14:36
Man ska ju vila rek 48timmar, så de borde väl ta mer än 10timmar..?

Ostknäcket
2009-05-23, 14:43
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=112992&highlight=alkohol

Visste att det fanns en tråd där någon ställde nästan exakt samma fråga som du, tog bara lite tid innan jag hittade den. Dock så finns det ju ca 100 andra trådar om alkohol, och där kan du dra slutsatsen att det inte kommer att gynna din träning att dricka och att man inte kan säga exakt hur mycket som förloras.

Ravve
2009-05-23, 14:55
Man ska ju vila rek 48timmar, så de borde väl ta mer än 10timmar..?

ja det är vad jag har läst också, men har nånstans sett nån siffra på att 75% av återhämtning/uppbyggnad handlar om första 4 timmarna tänkte om det bara är nått jag läst eller om det ligger någon fakta bakom det hela. Skulle det vara så är det ju bättre o träna än att vila helt...

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=112992&highlight=alkohol

Visste att det fanns en tråd där någon ställde nästan exakt samma fråga som du, tog bara lite tid innan jag hittade den. Dock så finns det ju ca 100 andra trådar om alkohol, och där kan du dra slutsatsen att det inte kommer att gynna din träning att dricka och att man inte kan säga exakt hur mycket som förloras.

Tack för länken! det är inte så att jag brukar träna och gå ut o kröka mer att jag är intresserad av hur kroppen fungerar. Tänkte om någon hade någon riktig undersökning dom kunde länka.

Ostknäcket
2009-05-23, 14:58
[QUOTE=Ravve;3684540]ja det är vad jag har läst också, men har nånstans sett nån siffra på att 75% av återhämtning/uppbyggnad handlar om första 4 timmarna tänkte om det bara är nått jag läst eller om det ligger någon fakta bakom det hela. Skulle det vara så är det ju bättre o träna än att vila helt...
QUOTE]

Du kan kanske ha blandat ihop det med att ca 75% av återuppbyggnaden av musklerna efter träning består av nedbrutet muskelprotein som används i proteinsyntesen igen.