handdator

Visa fullständig version : Obrukbar höger handled - övningar?


arremannen
2009-05-22, 20:00
Kort bakgrundsfakta: Skadade igår under fotbollsmatch min högra handled såpass så att jag knappt kan/vill använda den. Har haft exakt samma skada förr (inget brutet men en himla massa vid handleden som tar stryk) och vet av erfarenhet att läkningstiden kan uppgå till minst ett par månader om inte mer.

Till min fråga: Vill självklart inte tappa allt man har kämpat för på gymmet under året och vill så gott jag kan fortsätta träna kroppen för att behålla muskelmassa (som jag nu under deffen lättare riskerar att förlora). Nu undrar jag vilka övningar som finns/ni kan föreslå för att hålla igång där handleden(erna) inte belastas? :confused:

Själv har hittils kommit på följande (kritisera gärna & ge fler tips):


Mage(Stort antal övningar)
Nedre Rygg (Rygglyft av olika slag(Ge gärna specifika förslag då jag endast kommer på vanliga/sneda hehe)
Axlar (Sidolyft i markin där man inte behöver använda händerna)
Bröst (Flies i maskin där man inte behöver använda händerna)
Ben (Stort antal övningar)
Biceps (Sätta fast kabel genom sånt där fot-band och köra curl(?) <-- liknande kreativitet söker jag :thumbup:)

Skulle vara så oerhört uppskattat om ni kunde fylla på med tankar och ideer så jag kan göra om mitt schema med övningar för att kunna fullfölja träningen före/under sommaren. :hbang:

The Swedish Oak
2009-05-22, 21:05
Framsida axlar kan du köra framåtlyft med skivstång. Men istället för att hålla stången i händerna så lägger du den i armvecket och lyfter som vanligt:
http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidAnterior/BBFrontRaise.html

Typ som en bicepscurl, men istället för att flexera armbågen så fixerar du armen och lyfter med axlarna. Hoppas du förstår hur jag menar.

arremannen
2009-05-22, 21:14
Framsida axlar kan du köra framåtlyft med skivstång. Men istället för att hålla stången i händerna så lägger du den i armvecket och lyfter som vanligt:
http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidAnterior/BBFrontRaise.html

Typ som en bicepscurl, men istället för att flexera armbågen så fixerar du armen och lyfter med axlarna. Hoppas du förstår hur jag menar.

Got it! Bra tips :D Du menar att jag typ ska ha armarna vinkade 90 grader så att stången hålls på plats och så kör jag uppåtrörelsen. Väldigt bra tips - Exakt sånt jag menade! :)

The Swedish Oak
2009-05-22, 21:16
Exakt så jag menar, låter vikten vila i armvecket. Gå inte upp med armarna för högt bara, får då börjar stången rulla mot ansiktet.

Berguven
2009-05-22, 21:18
Latissimus dorsi:
http://www.exrx.net/AnimatedEx/LatissimusDorsi/LVPullover.gif

om du nu har tillgång till en sådan maskin.

Berguven
2009-05-22, 21:24
Biceps (Sätta fast kabel genom sånt där fot-band och köra curl(?) <-- [/QUOTE]

På samma vis borde du nog kunna köra i princip alla övningar som normalt utförs med hantlar, även fast det självklart kan bli skumma vinklar på kabelbelastningen.

arremannen
2009-05-22, 21:29
Biceps (Sätta fast kabel genom sånt där fot-band och köra curl(?) <--

På samma vis borde du nog kunna köra i princip alla övningar som normalt utförs med hantlar, även fast det självklart kan bli skumma vinklar på kabelbelastningen.[/QUOTE]

Tack för dina tips. Tänkte så jag med, men det där "bandet" är så oergonomiskt och inte speciellt anpassat för att användas i det syftet. Tänkte om nån kanske vet om man kan köpa någon liknande utrustning som är gjord för att använda just i det här syftet? :confused: