handdator

Visa fullständig version : Power Factor Traning


Niwssen
2003-08-12, 09:50
Undra ifall någon har erfarenhet utav denna typ av träning eller om någon har en synpunkt på den.

Dasse
2003-08-12, 10:30
Sök lite!
Värm upp ordentligt med hela set (tycker jag) och stretcha ordentligt. Detta kräver lite arbete (räkna ) men är väl värd att testas. Tycker att det funkar bra som komplement till traditionell träning. Andres Cahling skrev väldigt positivt om det i en gammal BK tidning. Akta dig för skador och använd huvudet!

spas
2003-08-12, 10:36
Är det när man bara tränar en liten del av rörelsebanan?

ivandrago
2003-08-12, 12:43
Såg en kille köra det på gymmet igår. Såg väldigt intressant ut. Det var extremt kort rörelsebana och extremt snabba reps. Motivationen är att man kan öka vikterna snabbt. Kan nog funka om man ska över en platå eller bli mjölksyratålig, men verkar vara rent skadligt om man ska hålla på med det en längre tid, med tanke på den korta rörelsebanan.

spas
2003-08-12, 13:04
Känns som om man bäddar för skador på leder och muskelfästen om man bara utvecklar styrkan i en viss del av rörelsen. Sen när man kör fulla reps igen lär det kunna gå rätt snett.

Dasse
2003-08-12, 17:11
Originally posted by spas
Känns som om man bäddar för skador på leder och muskelfästen om man bara utvecklar styrkan i en viss del av rörelsen. Sen när man kör fulla reps igen lär det kunna gå rätt snett.

Du kommer att bli starkare i hela rörelsebanan trots att du bara utför en partiell rep. Testa !

Nils
2003-08-12, 17:20
Originally posted by Dasse


Du kommer att bli starkare i hela rörelsebanan trots att du bara utför en partiell rep. Testa !
Man blir i alla fall kortsiktigt starkare i hela rörelsebanan av sådana här partiella tunga reps, jag har gått förbi platåer några gånger på det sättet.

Men jag tvivlar på att man egentligen blir något särskilt större och permanent starkare. Jag misstänker att det nästan bara är en neurologisk förändring. Alla, speciellt sådana som inte tränat med max vikter mycket ligger LÅNGT ifrån vad musklerna klarar av och det är detta som jag tror tränas bäst med partiella reps.

Jag kan köra partiella tunga bänk ett par gånger och komma tillbaka och vara starkare i bänkpress, trots att jag inte ens tränade tillräckligt för att få träningsvärk med de "lockouts" som jag gjort tungt.
Nils

Niwssen
2003-08-12, 17:22
Jag har boken, som jag förövrigt köpte genom bk, och jag tycker att det verkar intressant. Ska nog försöka mig på det

Åse Columbus
2003-08-12, 18:42
Originally posted by spas
Känns som om man bäddar för skador på leder och muskelfästen om man bara utvecklar styrkan i en viss del av rörelsen. Sen när man kör fulla reps igen lär det kunna gå rätt snett.

Man använder sig inte av detta ngn längre tid .......som andra pekat ut...bara för att komma över en tröskel

golgotha
2003-08-12, 21:20
Det fungerar bra som komplement tycker jag , under korta perioder som sagt.

emmzan
2003-08-12, 21:33
Har läst boken, och känner att det är en hel del som definitivt kan ifrågasättas.

Låter som utmärkt sätt att skada sig genom att man enl. boken så snabbt kommer upp på väldigt tunga vikter och att förebygga alla skador genom rejäl uppvärmning/stretch litar jag inte riktigt på.


Att köra partiella reps är en sak, men att köra en så extremt kort rörelsebana som PFT förordar ser jag ingen riktig mening med.

tenchi
2003-08-14, 09:30
Originally posted by emmzan
Har läst boken, och känner att det är en hel del som definitivt kan ifrågasättas.

Låter som utmärkt sätt att skada sig genom att man enl. boken så snabbt kommer upp på väldigt tunga vikter och att förebygga alla skador genom rejäl uppvärmning/stretch litar jag inte riktigt på.


Att köra partiella reps är en sak, men att köra en så extremt kort rörelsebana som PFT förordar ser jag ingen riktig mening med.

om man inte ska skada sig så bör man vara extremt vältränad innan man sätter igång. inget för nån nybörjare direkt. Jag har också läst den boken och till en början var den intressant.

Om man ska köra full rörelsebana eller inte beor ju som alltid på ens mål. Författarna anser att man inte behöver full rörelsebana för att bli grova och att man inte behöver annan träning än PF. (deras förklaring till varför variation och cykler inte behövs är ju att det endast användes av ryssar som kurade. och kurar man inte så behyövs heller inte cykler)

Vill man däremot få en funktionell styrka så tror jag personligen mer på full rörelsebana.

Survivor
2003-08-15, 09:08
Originally posted by Dasse
Du kommer att bli starkare i hela rörelsebanan trots att du bara utför en partiell rep. Testa !
Verkligen?! Trodde att olika muskelfibrer arbetar i olika delar av en rörelse.

z_bumbi
2003-08-15, 09:41
Originally posted by Survivor

Verkligen?! Trodde att olika muskelfibrer arbetar i olika delar av en rörelse.

Olika muskler i olika delar av en rörelse stämmer nog bättre eller för den delen olika delar av t ex bröstmuskeln där man ju kan belasta olika delar genom att byta övning/teknik och där påverkan borde ändras marginelt genom ett lyft.

Förövrigt tror jag inte powerfactorträning är någon höjdare. Om man ser till att strunta i tidsbegreppet så kan partilla reps tillföra något ibland...kanske...

Survivor
2003-08-15, 10:01
Originally posted by z_bumbi
Olika muskler i olika delar av en rörelse stämmer nog bättre
Ja, men då är det väl också olika muskelfibrer som arbetar :D

Originally posted by z_bumbi
Förövrigt tror jag inte powerfactorträning är någon höjdare.
Varför inte?

z_bumbi
2003-08-15, 10:38
Survivor: Man..
..blir lätt vikt- och tidskåt och tappar i utförande bara därför.
..kör för kort vila så att glykogenet inte hinner återhämta sig.

Detta gäller för all partiell träning
..belastar inte i ytterlägena och blir därför inte starkare där.
..lägger på mycket vikt utan att resten av kroppen är van. Handlederna t ex lär ta stryk vid bänk, axelpress osv osv.

Det finns fler skäl att inte köra det men de här kom jag på just nu.

Jag känner bara en person som kört power factor och han gillade tanken och fick väl en del bra resultat, han var då redan ganska stark, mycket vig samt hade tränat i 10 år. Han fick dock ont i axlar och handleder under denna period så han la ner PF och började om med det som han fick mindre ont av.

Förövrigt kan jag ju tycka att de som rekommenderade boken så mycket när den kom numera inte alls nämner den, den var ju väldigt stor i B&K på den tiden när den kom till Sverige t ex.
Har man läst boken så ser man också att den använder exempel som inte har någon relevans för träningsmetoden och det gör mig alltid fundersam.