handdator

Visa fullständig version : Herr vs damparfym


Lellan
2009-05-22, 12:59
ALLA jag känner, inkl mig själv, tycker att herrparfym luktar så mkt godare än dam-dito.

Varför är det så? Killar som tjejer, visst luktar killluktagott godare än tjejluktagott? Ofta luktar de dofterna även godare när man sniffar från flaska, ytterst sällsynt att tjejdofter luktar gott från "scratch" utan man måste ha på sig dem ett bra tag innan ngt gott kommer fram.

En ful tråkig kille som luktar en hint av ngt jättegott kan man ju bli tokig av, så kan det aldrig bli för en tjej med tjejluktagott ju.

Tar emot dock att spruta på sig själv felkönad doft.. Men det måste ju vara fel ngnstans... *gah!*

(jo, denna viktiga fråga förtjänar en egen tråd, sådeså)

Wille005
2009-05-22, 13:02
Herr/damparfym är bara säljarnas påhitt för att nyttja hela marknaden. Parfym är doft, dofter är till för alla.

Pudzianovski
2009-05-22, 13:03
Jag upplever dessutom att kvinnor har ungefär 1/2 deciliter mer parfym på sig än män. *grr27*

Börje H
2009-05-22, 13:04
Nu tycker jag du är ute och cyklar.

Finns ju inget bättre än när det går förbi nån galant donna och sedan sveper det liksom med en mjuk parfymdoft. Mmmm :)

Pudzianovski
2009-05-22, 13:05
Nu tycker jag du är ute och cyklar.

Finns ju inget bättre än när det går förbi nån galant donna och sedan sveper det liksom med en mjuk parfymdoft. Mmmm :)

Det ska inte dofta kemisk industri helst.

mattilainen
2009-05-22, 13:07
jag tycker tjejer luktar lite mer diskret och godare faktiskt, speciellt vanlijparfym :) Min lacost älskar jag däremot :p

Börje H
2009-05-22, 13:07
Det ska inte dofta kemisk industri helst.

Nej, för helvete!
Jag skrev mjuk pafymdoft :)

Tycker att det ofta är unga killar som luktar industriparfym. De har liksom inte lärt sig doseringen än.

Grahn
2009-05-22, 13:09
Så märkligt herrdofterna luktar gott för kvinnor, ja vad ska de ta sig till härnäst?

Lellan
2009-05-22, 13:11
Ok, vi är alla överens om att parfym ska anas inte påtvingas folk.

Med det utrett; finns det verkligen ingen som håller med mig? :confused:

Vad känner jag för konstiga människor egentligen, alla håller med mig... ja-sägare för att de inte orkar engagera sig kanske? :D

Jag tycker då inte att det finns ngn tjejdoft som slår ngn killdoft, inte ens i samma liga.

Vinter
2009-05-22, 13:11
ALLA jag känner, inkl mig själv, tycker att herrparfym luktar så mkt godare än dam-dito.

Varför är det så? Killar som tjejer, visst luktar killluktagott godare än tjejluktagott? Ofta luktar de dofterna även godare när man sniffar från flaska, ytterst sällsynt att tjejdofter luktar gott från "scratch" utan man måste ha på sig dem ett bra tag innan ngt gott kommer fram.

En ful tråkig kille som luktar en hint av ngt jättegott kan man ju bli tokig av, så kan det aldrig bli för en tjej med tjejluktagott ju.

Tar emot dock att spruta på sig själv felkönad doft.. Men det måste ju vara fel ngnstans... *gah!*

(jo, denna viktiga fråga förtjänar en egen tråd, sådeså)

Det är ju lite meningen att doften ska uppskatttas av det motsatta könet, men gillar du herrpdoftagott finns det säkert nån typ av unisex parfym du kan testa.

Vilken var det du föll för?

Lellan
2009-05-22, 13:12
Så märkligt herrdofterna luktar gott för kvinnor, ja vad ska de ta sig till härnäst?

Min poäng var ju faktiskt att herrdofter luktar godast även för män...

Dvs just att det inte verkar könsbundet utan att ALLA tycker att herr är godast och tjejluktagott luktar minst gott.

Lellan
2009-05-22, 13:13
Det är ju lite meningen att doften ska uppskatttas av det motsatta könet, men gillar du herrpdoftagott finns det säkert nån typ av unisex parfym du kan testa.

Vilken var det du föll för?

Men varför uppskattar killar killdoft och tjejer killdoft och tjejdofter är mer lite för sakens skull?

Ingen särskild jag tänker på. Finns dock många tjejparfymer som luktar apa, men går man till killhyllan luktar de flesta.. gott.

Kwon
2009-05-22, 13:14
Tjejparfym är oftast lite sötare och starkare (ofta för stark och söt).

Lacoste äger.

Grahn
2009-05-22, 13:15
Min poäng var ju faktiskt att herrdofter luktar godast även för män...

Dvs just att det inte verkar könsbundet utan att ALLA tycker att herr är godast och tjejluktagott luktar minst gott.

Gör alla det?....
Det tror jag icke.....stämmer inte på mig och troligen inte på alla de tusentals testpersoner som doftindustrin använder sig av för att forska fram dofter.

Men åsikter går givetvis isät, jag förhåller mig skeptisk till att doftindustrin skulle gjort en dundertabbe i alla dessa år och krängt subpar produkter till alla kvinnor på flit.

Lellan
2009-05-22, 13:16
Lite såhär!! Fast byt ut "brudar" mot herrparfym. "Tjejer gillar herrparfym, killar gillar herrparfym, ALLA gillar herrparfym.. herrparfym herrparfym herrparfym!!" :hbang:

Odk3cC8p6gw

Utom bögar då. De gillar väl.. damparfym. Antar jag. :em:

Snafu
2009-05-22, 13:16
Jag gillar kvinnodofter mest...ojoj...

Lellan
2009-05-22, 13:18
Jag kan då inte säga nån tjejparfym som luktar gott, ändå har jag en doftgarderob med olika riktningar.

Ge mig en lista så betygsätter jag nästa gång jag är på stan, motbevisa mig!

Grahn
2009-05-22, 13:20
Sen ska ju en parfym inte bara dofta gott utan även ge rätt associationer hos den som känner doften.

Skulle det bara lukta gott kunde man ju smörja in sig med BBQ sås och gå hem hos alla som gillar att grilla.

Reticulum
2009-05-22, 13:20
Damparfym luktar godast, utan tvekan. :)

Krampus
2009-05-22, 13:21
Herr/damparfym är bara säljarnas påhitt för att nyttja hela marknaden. Parfym är doft, dofter är till för alla.

Jag är inne på det också. Det som luktar bra, luktar helt enkelt bra. Sedan framkallar ju olika dofter olika stämningar.

Kwon
2009-05-22, 13:22
Lellan

testa J Lo - Glow After Dark

Vinter
2009-05-22, 13:22
Men varför uppskattar killar killdoft och tjejer killdoft och tjejdofter är mer lite för sakens skull?

Ingen särskild jag tänker på. Finns dock många tjejparfymer som luktar apa, men går man till killhyllan luktar de flesta.. gott.

Nja tycker lite samma sak om damparfym, man förväntar sig ju inte att en tjej ska luka starkt av musk tex. Många herrdofter numera verkar ju vara nästan unisex baserad på typ citrus. Testa en klassisk herrdoft så kanske du ändrar dig :D

Kwon
2009-05-22, 13:24
Något jag letar efter är en parfym som luktar BBQ-sås.

coxie
2009-05-22, 13:26
Jag är inne på samma spår som krampus och wille. Jag har faktiskt en damparfym och folk gillar den minst lika mycket som mina andra.

Grahn
2009-05-22, 13:27
Något jag letar efter är en parfym som luktar BBQ-sås.

Doften som formligen skriker, kom grilla min fläskfilé!

Lellan
2009-05-22, 13:27
Lellan

testa J Lo - Glow After Dark

Jag har den! Har faktiskt löjligt många dofter, säkert just pga att jag inte gillar ngn, men lukta ska man ju.

Kwon
2009-05-22, 13:36
Jag har den! Har faktiskt löjligt många dofter, säkert just pga att jag inte gillar ngn, men lukta ska man ju.

Du ser, du minns några kvinnliga parfymer åsse.

Grahn
2009-05-22, 13:40
Om man ponerar att det är de nya citrus baserade parfymerna du gillar så är de nog som vinter säger rätt unisex iofs, citrusdoft visade väl vara något väldigt många människor gillade starkt.

Typ folk som åt grapefrukt tyckte att den de betraktade blev vackrare tom.

Lellan
2009-05-22, 13:44
Here we go:
J Lo- Glow after dark (som Kwon nämnde)
Kate Moss
The one - Dolce Gabbana
Les Belles - Nina Ricci
Touch of pink - Lacoste
Polo Sport Woman - Ralph Lauren
Blue -Ralph Lauren (enda jag gillat, men produceras ej längre så har den kvar som doftrefenens när jag knatar runt och vill ha en sån, som inte finns, dvs en som luktar gott)
One Summer -Calvin Klein
For my senses - Esprit
Cat deluxe - (både natt + dagdoften) Naomi Campbell
Christina Aguilera (står inte på flaskan vad den heter, den m spets)
Jamaica - Puma
Deep Red - Hugo Boss
Femme - Hugo Boss
Light blue - Dolce Gabbana
Simply - Clinique
For her - Replay
Fuel for life - Diesel
Cerruti 1881 (märke?)
Best - Sergio Taccini
Kapsule Light - Karl Lagerfeldt
Look - Vera Vang
Dreaming - Tommy Hilfiger
Red Delicious - DKNY
Fresh Laundry - CLEAN

Småflaskor:
Unforgivabel woman
Fairy Dust - Paris Hilton
Can can - Paris Hilton

Jävlar, bör nog sälja av lite på tradera el nåt.. :em: MEN jag har ingen jag riktigt gillar, därför blir det bara en till å en till å en till osv.. *gah!*

Kwon
2009-05-22, 13:47
och INGEN av dom gillar du? Snacka om kräsen! :D

Vad är det för doft du söker? någon av dofterna du HAR som luktar bättre än dom andra?

Lellan
2009-05-22, 13:48
Du ser, du minns några kvinnliga parfymer åsse.

Minns å minns, jag köper för att jag tycker den jag har inte passar mig, är fan parfymmissbrukare utan att ens gilla dem.. *screwy*

Seriöst, nu ska jag sälja av lite, de blir ju bara gamla annars. Ironiska är att jag alltid önskar mig parfym också, i hopp om att hitta ngn god.

Men den där "blue" från Ralph Lauren är den enda jag inte hatat, den luktar lite kärring kan jag tycka men man kan inte få allt. Och jag är ju kärring..

Just nu är det faktiskt Jo-Lo´s Glow + ck summer och dkny red delicius jag varvar med, och oroa sig inte, har fin parfymteknik. Sprayar ett sprut som jag sedan "går" in i med halsen, lagom på gränsen till lite.

Men killdofter är det ju INTE. :(

Sniggel
2009-05-22, 13:49
Det tog ett tag innan jag lärde mig att uppskatta tjejparfym, men då endast på en attraktiv tjej och i lagom mängd och rätt sort. Ett inlärt beteende alltså. Så rgentligen luktar tjejparfym illa.
Herrparfym brukar i stort sett alltid lukta gott och så har jag alltid tyckt.
Visst är det knäppt det här med konstgjorda dofter?

Dock använder jag inte parfym öht.

Lellan
2009-05-22, 13:49
Haha, min son är helt lyrisk här, måste nog gömma tillbaks dem in i kylskåpet så att det inte luktar horhus.. :D Brb!

(är han gay..? :em:)

Tolkia
2009-05-22, 13:54
Frågan som uppstår är ju varför man köper en hel garderob av dofter man inte gillar?

Jag sätter min slant på att a) din testpopulation är för liten för att du skall kunna säga något om hur det Är(tm) och hur
Alla(tm) tycker, b) du testar med något slags bias, så att du tenderar att prova parfymer som kan förväntas lukta på ett sätt som du inte gillar.

Själv tycker jag inte att herrparfymer per definition luktar bättre än damparfymer; finns gott om både parfymer som luktar apa och parfymer som doftar gott i bägge kategorierna.

oath5
2009-05-22, 14:02
Håller med trådskaparen. Damparfym luktar skurmedel anser jag.

Lellan
2009-05-22, 14:17
Frågan som uppstår är ju varför man köper en hel garderob av dofter man inte gillar?

Jag sätter min slant på att a) din testpopulation är för liten för att du skall kunna säga något om hur det Är(tm) och hur
Alla(tm) tycker, b) du testar med något slags bias, så att du tenderar att prova parfymer som kan förväntas lukta på ett sätt som du inte gillar.

Själv tycker jag inte att herrparfymer per definition luktar bättre än damparfymer; finns gott om både parfymer som luktar apa och parfymer som doftar gott i bägge kategorierna.

Skrev ju varför? Jag tar den som luktar minst äckligt och inbillar mig att den blir bra, sen tycker jag att den stinker och att det för fasen MÅSTE finnas en god parfym, och gör om proceduren.

Folk som gillar dofter brukar ju gilla en viss typ av dofter, jag har ju ingen gemensam nämnare alls i mina. Ibland har jag slentrianmässigt köpt den som ligger etta på dofttoppen bara för att då tänker jag att majoriteten inte håller med om att jag stinker iaf.

Tjejdofter luktar mer el mindre illa, killdofter luktar mer el mindre gott - jag trodde det var en allmän sanning men kanske har fel, fast vi är ju några i tråden som tydligen har svårt för tjejdofter. Killdofter luktar oftare "naturligare" och sånt som finns i verkligheten och som luktar gott.

Jag tycker blommor luktar gott, men tycker inte jag luktar gott när jag luktar ros - jag tycker trä luktar gott och kan med lätthet gilla en parfym med trädoft. Men det tar emot att använda sådan parfym själv, ngt gör att man inte vill dofta som en man, även om man hellre luktar på en man.

Återigen: lista gärna parfymer ni tycker luktar gott för damparfymer som luktar gott är sällsynt enl mig. Fördel om du som tipsar vanligtvis inte gillar damdoft! :)

joko
2009-05-22, 14:20
Mitt fruntimmer luktar jävligt gott i Sarah Jessica Parker....nånting och Dior Cherié...nånting annat

Krampus
2009-05-22, 14:20
Frågan som uppstår är ju varför man köper en hel garderob av dofter man inte gillar?

Jag sätter min slant på att a) din testpopulation är för liten för att du skall kunna säga något om hur det Är(tm) och hur
Alla(tm) tycker, b) du testar med något slags bias, så att du tenderar att prova parfymer som kan förväntas lukta på ett sätt som du inte gillar.

Själv tycker jag inte att herrparfymer per definition luktar bättre än damparfymer; finns gott om både parfymer som luktar apa och parfymer som doftar gott i bägge kategorierna.

Du känner henne bättre än vad hon känner sig själv.

Lellan
2009-05-22, 14:21
Jag är inne på det också. Det som luktar bra, luktar helt enkelt bra. Sedan framkallar ju olika dofter olika stämningar.

Intressant nog är det få i tråden som lyckas nämna en damparfym som luktar gott.. ;)

joko
2009-05-22, 14:22
Intressant nog är det få i tråden som lyckas nämna en damparfym som luktar gott.. ;)

Visst igga mina superba tips bara...

Lellan
2009-05-22, 14:22
Mitt fruntimmer luktar jävligt gott i Sarah Jessica Parker....nånting och Dior Cherié...nånting annat

Hade en "lovely" av sarah jessica jag gav bort, den kanske?

Förresten, det kanske är JAG som stinker? :D

joko
2009-05-22, 14:25
Hade en "lovely" av sarah jessica jag gav bort, den kanske?

Förresten, det kanske är JAG som stinker? :D

Jag tror faktiskt det är Lovely den heter. Nu får ju hon du gav bort den till en klar fördel framför dig på köttmarknaden. (om det nu var en hon du gav bort den till, och inte din gay-son)

Krampus
2009-05-22, 14:25
Intressant nog är det få i tråden som lyckas nämna en damparfym som luktar gott.. ;)

Chanel no5.
Opium. (Min mamma och mina fastrar pimpade den hårt på 80-talet. Luktar stark vacker kvinna. )
Thierry mugler

Så har nämnt från lite olika årtionden. :)

Lellan
2009-05-22, 14:29
Jag tror faktiskt det är Lovely den heter. Nu får ju hon du gav bort den till en klar fördel framför dig på köttmarknaden. (om det nu var en hon du gav bort den till, och inte din gay-son)

Det unnar jag henne, tyckte ju inte om den själv. Jag hade lika gärna kunna smört in mig i grillolja el hur det nu var. :)

Chanel no5.
Opium. (Min mamma och mina fastrar pimpade den hårt på 80-talet. Luktar stark vacker kvinna. )
Thierry mugler

Så har nämnt från lite olika årtionden. :)

Faktiskt hade jag en opium light provflaska jag sportade ett tag.

Men nä, jag ska sälja av parfymer och sen köra på den som ligger högst på dofttoppen och ägna mitt liv åt att lukta på män om jag vill ha roligt i näsan.

von huff
2009-05-22, 14:51
Vad finns det för bra herrparfymer som inte kostar över 600kr flaskan?

Lellan
2009-05-23, 10:53
Vad finns det för bra herrparfymer som inte kostar över 600kr flaskan?

Nån måste väl ha nåt tips?

Förresten, ska på stan en snabbis nu - ingen som hade ngt tips att provlukta på? I så fall ger jag mig själv rätt, tjejparfym stinker å även om alla koloiter inte håller med så tycker jag det och vill om man får annonsera här så vet ni vem som vill sälja av stinkflaskor..;)

Får man inte så.. har jag inget sagt. :angel:

Psychological
2009-05-23, 11:02
Nån måste väl ha nåt tips?

Förresten, ska på stan en snabbis nu - ingen som hade ngt tips att provlukta på? I så fall ger jag mig själv rätt, tjejparfym stinker å även om alla koloiter inte håller med så tycker jag det och vill om man får annonsera här så vet ni vem som vill sälja av stinkflaskor..;)

Får man inte så.. har jag inget sagt. :angel:

Ner på stan ? E inte du på jobbet nu ?

Tolkia
2009-05-23, 11:03
Du kanske skall sluta använda parfym, helt enkelt? Verkar sjukt onödigt att kasta bort pengar på att lukta, som man själv upplever det, äckligt. Och man måste ju faktiskt inte lukta parfym.

coxie
2009-05-23, 11:09
Creed Himalaya är nog min favorit när det kommer till manlig parfym som inte är allt för manlig.

Creed överlag är underbara och väl värda pengarna.

Lellan
2009-05-23, 11:10
Ner på stan ? E inte du på jobbet nu ?

En boende har ett ärende dit och det kommer ta ett tag så jag kunde lika gärna ta min lunchrast där som i personallgt, jösses - ska du inte fästa en gps på mig så du är riiiktigt säker på var jag är.. *rolleyes*

Du kanske skall sluta använda parfym, helt enkelt? Verkar sjukt onödigt att kasta bort pengar på att lukta, som man själv upplever det, äckligt. Och man måste ju faktiskt inte lukta parfym.

Det är väl nån slags ängslan att min naturliga doft inte faller omgivning i smaken, och jag tar som sagt ytterst ytterst lite. Ibland ett sprut på håret bara.

Men håller med dig om att kasta bort pengar, känns verkligen så. Andra går på krogen å får ågren, jag besöker Kicks.. *screwy*

Tolkia
2009-05-23, 15:31
Det är väl nån slags ängslan att min naturliga doft inte faller omgivning i smaken, och jag tar som sagt ytterst ytterst lite. Ibland ett sprut på håret bara.

Men håller med dig om att kasta bort pengar, känns verkligen så. Andra går på krogen å får ågren, jag besöker Kicks.. *screwy*
Hmmm ... no offense, men hittills har du inte lyckatas producera en ursäkt som får det att verka vettigt (kanske för att det inte finns någon?). Jag kan inte riktigt förstå hur "bara ytterst, ytters lite" av en doft som du ogillar skulle få dig att lukta godare? Ren kropp, rena kläder + deo och du luktar inte, om inte sniffaren kommer med näsan direkt på huden (men den som kommer så nära får väl antas gilla doften). Alla som inte tål parfymer klarar sig ju utan att folk kastar sig ur vägen när de går gatan fram.

Nå, ett seriöst förslag är att, omdu nu vill ha en parfym, ta en "vit månad" eller två för att rensa hjärnan (från dofter och fixa idéer), och sedan gå ut och leta. Skulle tro att det gör förutsättningarna lite bättre.

Sedan kan man ha många konstiga idéer om vilka dofter man "borde" använda eller "borde" gilla; jag har i mina yngre dagar betat mig igenom ett antal "fräscha, sportiga" citrusaktiga dofter för att jag och min omgivning ansåg att det var det passande, fast jag egentligen aldrig varit särskilt förtjust i dem. Numera bär jag (förutom när jag shoppar loss på The Body Shop och sedan luktar som ett frukttuggummi i veckor) ogenerat kärringparfymer, t.ex. Gaultiers original. Orka låtsas.

Lellan
2009-05-23, 15:47
Tolkia - har väl rätt, som vanligt.. ;)

Har väl parfymerat mig ungefär som att man borstar tänderna, för att man ska. Men som du säger, lär jag inte stinka utan. Jag byter ju ofta för att jag själv inte gillar sprutet.

Men när jag nu råkar gilla herrparfym, så lär det iaf inte innebära att jag slutar låtsas och själv sprayar på mig. Men vem vet, jag har haft fel om mig själv förr.

Hihi, vad förvånade folk skulle bli iofs. "Vad.. manligt du luktar"?! ;)

-squat-
2009-05-23, 16:12
En nyduschad tjej duger gott och väl. :)

Yes
2009-05-23, 16:30
Lellan, din parfymgarderob är lite som att endast spisa MTV och därifrån konstatera att det inte görs någon bra musik.

Kolla istället den här sidan:
http://theperfumedcourt.com/Categories/Perfumes--The-Guide.aspx

Kika igenom det som verkar intressant och komplettera eventuellt med lite rescensioner från www.basenotes.net. Beställ sedan en liten samling prover att utvärdera. Det behöver inte kosta särskilt mycket och du lär hitta gott om saker som aldrig hamnat på någon hylla hos Åhlens.

Märker du att du inte gillar de mer feminina dofterna kan du kolla lämpliga herrdofter för kvinnor.

Yes
2009-05-23, 18:20
Herr/damparfym är bara säljarnas påhitt för att nyttja hela marknaden. Parfym är doft, dofter är till för alla.
Det där är lite som att säga att kläder är gjorda av tyg och därför finns det ingen skillnad på dam- och herrkläder. Därför kan man också misstänka att idén från början kommer från nån man som var ohälsosamt förtjust i just kvinnokläder. ;)

Sen kan gränserna förstås vara lite flytande ibland. Det är precis på samma sätt som att ibland kan män gå i rosa skjorta och både män och kvinnor kan ju ha på sig ett par jeans. Vissa dofter är dock väldigt distinkt maskulina eller feminina och kommer garanterat uppfattas som konstiga om de bärs av fel kön.

mikaelj
2009-05-23, 18:22
ALLA jag känner, inkl mig själv, tycker att herrparfym luktar så mkt godare än dam-dito.

"Dam"-parfym luktar ofta starkt och syntetiskt. Det får mitt huvud att gråta. :-(

Herrparfym är säkerligen lika illa, men jag nosar ofta inte på herrar som på damerna. Därför föredrar jag dem hellre parfymfria. Som jag.

Ren hud luktar gott så det räcker och blir över...

jamenjaja
2009-05-23, 18:52
Men den där "blue" från Ralph Lauren är den enda jag inte hatat,

min syrra gillade också blue jättemycket innan den försvann, och nu använder hon chanel chance istället, ni borde ju iaf ha liknande doftreferenser så det kan ju vara värt ett test?

annars är viktor & rolfs flowerbomb helt oslagbar. den luktar väl sött till en början men lägger sig efter en stund och blir helt fantastisk. dock dyr, men tyvärr är dyrare nästan alltid bättre när det gäller doft.

jocke12
2009-05-23, 18:53
"Dam"-parfym luktar ofta starkt och syntetiskt. Det får mitt huvud att gråta. :-(

Väldigt mycket så, ja. Jag tycker snittdamparfymen är under all kritik, medan den godaste jag luktat på luktar bättre än alla herrparfymer jag lyckats lukta på. Tyvärr minns jag inte vad den heter. :/

Annars så klarar sig tjejer jävligt bra utan parfym, bara de har schamponerat håret nyligen. *cupid*

Psychological
2009-05-23, 18:56
[QUOTE=Lellan;3684234]En boende har ett ärende dit och det kommer ta ett tag så jag kunde lika gärna ta min lunchrast där som i personallgt, jösses - ska du inte fästa en gps på mig så du är riiiktigt säker på var jag är.. *rolleyes*[QUOTE]





Det vore ingen dum ide :)

Lellan
2009-05-25, 20:46
En nyduschad tjej duger gott och väl. :)

Kanske får köra så i väntan på den ultimata doften. : )

Lellan, din parfymgarderob är lite som att endast spisa MTV och därifrån konstatera att det inte görs någon bra musik.

Kolla istället den här sidan:
http://theperfumedcourt.com/Categories/Perfumes--The-Guide.aspx

Kika igenom det som verkar intressant och komplettera eventuellt med lite rescensioner från www.basenotes.net. Beställ sedan en liten samling prover att utvärdera. Det behöver inte kosta särskilt mycket och du lär hitta gott om saker som aldrig hamnat på någon hylla hos Åhlens.

Märker du att du inte gillar de mer feminina dofterna kan du kolla lämpliga herrdofter för kvinnor.

Riktigt bra tips faktiskt! Får bli att jag säljer av lite av de jag har på tradera och köper därifrån och testar. Får köra nyduschadstuket till dess då..

Det där är lite som att säga att kläder är gjorda av tyg och därför finns det ingen skillnad på dam- och herrkläder. Därför kan man också misstänka att idén från början kommer från nån man som var ohälsosamt förtjust i just kvinnokläder. ;)

Sen kan gränserna förstås vara lite flytande ibland. Det är precis på samma sätt som att ibland kan män gå i rosa skjorta och både män och kvinnor kan ju ha på sig ett par jeans. Vissa dofter är dock väldigt distinkt maskulina eller feminina och kommer garanterat uppfattas som konstiga om de bärs av fel kön.

Grejen är att jag tycker om att lukta på herrdofter, men när jag testat unixesdofter har inte ens de kännts rätt så frågan är om jag inte bara är känslig för när det blir för artificiellt. För det finns många naturliga dofter jag älskar, päron, äpplen svartvinbär, ylang ylang, alla möjliga blommor , trä, solvarm sand(men även sådana jag har svårt för som anses lukta gott, melon, citron osv) - i parfym tycker jag mig inte känna igen dem. Lite som godis, hur många smakar the real thing?

"Dam"-parfym luktar ofta starkt och syntetiskt. Det får mitt huvud att gråta. :-(

Herrparfym är säkerligen lika illa, men jag nosar ofta inte på herrar som på damerna. Därför föredrar jag dem hellre parfymfria. Som jag.

Ren hud luktar gott så det räcker och blir över...

Ren är god, men ett uns herrdoft som fått mogna kan ju göra en knäpp på bra sätt.

min syrra gillade också blue jättemycket innan den försvann, och nu använder hon chanel chance istället, ni borde ju iaf ha liknande doftreferenser så det kan ju vara värt ett test?

annars är viktor & rolfs flowerbomb helt oslagbar. den luktar väl sött till en början men lägger sig efter en stund och blir helt fantastisk. dock dyr, men tyvärr är dyrare nästan alltid bättre när det gäller doft.

Ska testa chance, absolut! Viktor & Rolf får jag leta rätt på, iaf testa ett prov.

Väldigt mycket så, ja. Jag tycker snittdamparfymen är under all kritik, medan den godaste jag luktat på luktar bättre än alla herrparfymer jag lyckats lukta på. Tyvärr minns jag inte vad den heter. :/

Annars så klarar sig tjejer jävligt bra utan parfym, bara de har schamponerat håret nyligen. *cupid*

Joo, minns minns?!!

Å jag överlever ju utan, men typ saknar pricken över i:et.

[QUOTE=Lellan;3684234]En boende har ett ärende dit och det kommer ta ett tag så jag kunde lika gärna ta min lunchrast där som i personallgt, jösses - ska du inte fästa en gps på mig så du är riiiktigt säker på var jag är.. *rolleyes*[QUOTE]





Det vore ingen dum ide :)

Jo.

Wille005
2009-05-25, 21:26
Det där är lite som att säga att kläder är gjorda av tyg och därför finns det ingen skillnad på dam- och herrkläder. Därför kan man också misstänka att idén från början kommer från nån man som var ohälsosamt förtjust i just kvinnokläder. ;)

Sen kan gränserna förstås vara lite flytande ibland. Det är precis på samma sätt som att ibland kan män gå i rosa skjorta och både män och kvinnor kan ju ha på sig ett par jeans. Vissa dofter är dock väldigt distinkt maskulina eller feminina och kommer garanterat uppfattas som konstiga om de bärs av fel kön.
Fråga vilken parfymEXPERT som helst, dom är alla överens om att herr och damparfymer kom upp för att även männen skulle börja köpa parfym. Alla stora företag som sysslar med parfym/klädindustri (gucci, dior etc.) får in den största delen av sina pengar från parfymförsäljningen. Dagens säljare är mycket skickliga på att nyttja hela marknaden, varav alla som inte är experter inom ämnet (jobbar med att tillverka parfymdofter, testar parfymer åt företag eller gör recensioner om parfymer och skriver för tidningar) gott köper detta fullhjärtat.

Jag säger inte att folk är lurade, industrin fungerar så överallt... jag använder parfym vid festtillfällen och då blir det en klassisk hugo boss för män.

Yes
2009-05-25, 23:01
Fråga vilken parfymEXPERT som helst, dom är alla överens om att herr och damparfymer kom upp för att även männen skulle börja köpa parfym. Alla stora företag som sysslar med parfym/klädindustri (gucci, dior etc.) får in den största delen av sina pengar från parfymförsäljningen. Dagens säljare är mycket skickliga på att nyttja hela marknaden, varav alla som inte är experter inom ämnet (jobbar med att tillverka parfymdofter, testar parfymer åt företag eller gör recensioner om parfymer och skriver för tidningar) gott köper detta fullhjärtat.

Jag säger inte att folk är lurade, industrin fungerar så överallt... jag använder parfym vid festtillfällen och då blir det en klassisk hugo boss för män.
Nej, alla experter är inte överens om det. Skillnader i vad som uppfattats som maskulint och feminint har funnits väldigt länge och varit kulturellt betingat.

Att kategoriseringen inte dykt upp förrän på senare tid betyder inte att det inte finns någon skillnad mellan dofterna. Anledningen att det dök upp var för att det fanns en efterfrågan på dofter riktade specifikt till män, när det tidigare mest funnits cologne och after-shave.

Tvivlar man dock på att det finns skillnad mellan maskulina och feminina dofter är det enklast att gå till närmaste återförsäljare. Går man t.ex. igenom damdofterna hittar man snabbt en hel del som är väldigt feminina och aldrig uppfattas som maskulina även om de bars av en man(sen att det också finns en hel del dofter som funkar hur bra som helst har inte så mycket med saken att göra).

mini
2009-05-26, 07:17
Jag gillar damparfym. Har gjort lite försök med mer androgyna dofter men gillar mest de lite söta karamelliga.
Har nu Ralph Lauren - Hot och Donna Karan - Delicious. Den förra är den jag använder mest. Tycker också om Issey Myiake - L'eau d'Issey.

Lellan
2011-02-18, 18:50
Nu kan intresseklubben anteckna att jag hittat en parfym jag gillar! :D

Haffade en tjej på stan, shit va GOTT hon luktade! *drool* Hon sa att den hette Lanvin - men det visade sig att det märket har typ tusen parfymer.. så nu har jag testat alla och kan konstatera att det är denna: http://www.kicks.se/lanvin/jeanne-lanvin-la-plume-edp-p14545#product-info-read-moresom vunnit åratal av testing..:D

Ett tips om det finns fler som har svårt för parfymer, en dag bara händer det... då får man haffa den som går och doftar det man borde dofta! :thumbup:

Låter ju stört, men det här var fasen ett stort "ÄNTLIGEN" för mig! :)

Ristretto
2011-02-18, 18:52
Tjejparfym luktar för övrigt alltid godare än pojkarnas dito.

Grotesk
2011-02-18, 19:00
Nu kan intresseklubben anteckna att jag hittat en parfym jag gillar! :D

Haffade en tjej på stan, shit va GOTT hon luktade! *drool* Hon sa att den hette Lanvin - men det visade sig att det märket har typ tusen parfymer.. så nu har jag testat alla och kan konstatera att det är denna: http://www.kicks.se/lanvin/jeanne-lanvin-la-plume-edp-p14545#product-info-read-moresom vunnit åratal av testing..:D

Ett tips om det finns fler som har svårt för parfymer, en dag bara händer det... då får man haffa den som går och doftar det man borde dofta! :thumbup:

Låter ju stört, men det här var fasen ett stort "ÄNTLIGEN" för mig!

Du måste ju skrämt henne så in i helvete med din haffning. :D

Lellan
2011-02-18, 21:40
Du måste ju skrämt henne så in i helvete med din haffning. :D

Faktiskt tvekade jag lite, eftersom hon tog mitt provrum jag varit i och jag liksom frågade när hon började strippa, men hon lät bara glad! :D Och jag hade ångrat mig annars, har liksom letat sen 2003 då jag hade en jag gillade senast.. :em:

(förra jag gillade var Ralph Lauren "blue" - och nej - inte den som finns nu utan en fyrkanting blå flaska med runt silverlock, upprörande att den försvann faktiskt *grr*).

Lellan
2011-02-18, 21:53
Förresten, en till som jag gillade (!) när jag provade runt var denna http://www.kicks.se/issey-miyake/doft/dam/alla-dofter-c887/leau-dissey-florale-edt-p14518.

Den luktar liksom också.. gott. Särskilt på, sprut på lapp var inte så upphetsande. Doften är inte sådär artificiell och hysterisk (vilket kan passa andra, men pallar inte själv). Fast är för snål för den, men iaf, ett tips på en goding! :)

Yes
2011-02-18, 22:10
Lellan verkar gilla blommiga dofter.

Yes föreslår att hon provar Patou Mille.

stridis
2011-02-18, 22:19
Annars så klarar sig tjejer jävligt bra utan parfym, bara de har schamponerat håret nyligen. *cupid*

Gärna med grönt te-luktande schampo.*cupid*

Hemi
2011-02-18, 22:42
Vi dustmen har en hög dam och herrparfymer i trucken vi sprejar ned oss i planlöst innan vi går in på caféet och tar fredagsfrukosten. Sen duschar man 3ggr per dag typ och använder en massa luktande lotioner. Ändå stinker man ständigt rävpiss.

ceejay
2011-02-18, 23:54
paco rabanne - one million
den gillar jag :)

Grotesk
2011-02-21, 19:45
Jag frågade min brud (true story) och hon sa att herrparfym luktade bäst - konspiration?

hultman
2011-02-21, 19:49
Favoriterna just nu är Calvin Klein Euphoria, Gant (den blå) och Paul Smith 1 :)

bulldozer
2011-02-21, 20:11
Jag kör inte med tjej-luktagott iallafall, den ger mig kväljningar. Eftersom jag jobbar inom
vården så ska jag ändå inte ha parfym på jobbet. Kör annars med kill-luktagott som bättre
blandar sig med svett-doften.. :D