handdator

Visa fullständig version : Stretchning på morgonen.


Liven
2009-05-22, 11:56
Hejsan! Det händer att jag stretchar på morgonen istället för på kvällen vissa dagar då det är mycket och föredrar stretch direkt på morgonen.

Men kom och tänka på att man kanske är mycket stelare efter all sömn och det inte är så bra att stretcha på morgonen?
Eller det kanske har inte har någon roll när man gör det?

Tack.

Reticulum
2009-05-22, 13:10
Man är stelare efter all sömn, ja, men det innebär inte att det är dåligt. Om du gör det lugn och inte går ut för hårt direkt så är det inga problem. Tvärtom, det blir lättare att få kontakt med muskulaturen direkt efter sömn.

rockafellah
2009-05-22, 14:18
Jag brukar stretcha på morgonen ibland. Måste dock värma lite innan :) Blir mycket skönare med ryggen under dagen, en promenad innan frukost är dock det bästa för ryggen :)

Liven
2009-05-22, 16:23
Vad bra! Då fortsätter jag, men tar det lite lugnare än vanligt, det känner man ju rätt så bra själv.

Men en fråga angående piriformis, den går genom höften och fäster i lårbenet, högst upp.

Den har jag fått rekommendation att stretcha dagligen av min sjukgymnast. Men under vissa perioder är den jättefin och utsträckt, men under andra perioder kan den vara jättekort fast jag stretchade dygnet innan.

Vad kan påverka denna muskel så den blir så "ihopdragen"?

Tack.