handdator

Visa fullständig version : Upptagning av vitaminer mm?


Sartic
2009-05-22, 08:39
Har precis börjat käka B5-vitamin för 2 dagar sen för min acne, kommer bli en 20 tabletter om dagen i början. Jag tänkte också få i mig lite andra vitaminer mm.
Förutom alla B5-tabletter så blir det två matskedar av multivitaminen Mivitotal Plus, två Strix (antioxidanter - blåbärsextrakt) för mina trötta ögon och Ginkgo-extrakt för mitt minne, hört att det ska hjälpa blodcirkulationen i hjärnan.

Så jag undrar om hur jag ska få kroppen att ta upp allting? För att häver jag i mig allt på en gång så tar väl kanske inte kroppen upp allt?
Tänkte fördela alla tabletter så det blir att jag tar dom 4 gånger per dag. Men hur ska jag ta dom? Frukost, lunch, mellis mellan lunch och middag (brukar bli en banan), middag? När tar kroppen upp mest vitaminer osv?
Vill inte äta massa dyra tillskott om min kropp inte kan ta upp dom om jag äter så mycket vitamin B5 eller om jag äter dom vid fel tillfälle och magsyran tar kål på allt.

King Grub
2009-05-22, 08:43
B-vitamin är vattenlöslig, så den tas upp så gott det går utan att du behöver ta den tillsammans med måltid, vilket är fallet med dom fettlösliga.

Överskott kissas ut, även om små mängder lagras i njurar och lever.

Sartic
2009-05-22, 09:51
Jag tänkte mer på dom andra vitaminerna jag kommer ta samtidigt. Säg att jag tar 5st B5-vitaminer, 1 matsked Mivitotal, 1 Strix och 1 Ginkgo samtidigt, kan allt tas upp då eller "slösar" jag bort hälften?

King Grub
2009-05-22, 09:54
Fettlösliga vitamin tas lämpligast i samband med en måltid innehållande fett.

Överskott av fettlösliga vitaminer kissas inte ut utan lagras i kroppen och kan i värsta fall leda till förgiftning och skador på organ och nervsystem (kräver stora doser, inte normala multivitamintillskottsdoser).

Sartic
2009-05-22, 10:22
Det har jag också koll på. :) Är kanske lite otydlig. Alltså, det jag undrar är om jag tar alla mina 8 tabletter på en och samma gång, kan kroppen ta upp alltihopa ? Eller blir det ett sånt stort överskott att jag pissar ut hälften?
I mitt huvud så ser jag typ framför mig att det bara blir en stor klump av piller i magen och att dom inte tas upp av kroppen för att det är för mycket piller på en och samma gång.

King Grub
2009-05-22, 10:49
Du har inget fysiologiskt behov av sådana mängder vitamin B utan kommer att kissa ut största delen, oavsett när du tar tabletterna.

Anders The Peak
2009-05-22, 10:53
Det har jag också koll på. :) Är kanske lite otydlig. Alltså, det jag undrar är om jag tar alla mina 8 tabletter på en och samma gång, kan kroppen ta upp alltihopa ? Eller blir det ett sånt stort överskott att jag pissar ut hälften?
I mitt huvud så ser jag typ framför mig att det bara blir en stor klump av piller i magen och att dom inte tas upp av kroppen för att det är för mycket piller på en och samma gång.
Great Earth har en timed release B5 på 1 gr per styck. Den doseringen brukar användas till att behandla acne.

http://www.greatearth.net/images/produkter/3701.jpg

Sartic
2009-05-22, 10:58
Du har inget fysiologiskt behov av sådana mängder vitamin B utan kommer att kissa ut största delen, oavsett när du tar tabletterna.

Jag tänker först och främst på dom andra tillskotten jag tar. Multivitaminen, Strix och Ginkgon i samband med B5, blir det för mycket på samma gång?

Varulven
2009-05-22, 11:06
Du har inget fysiologiskt behov av sådana mängder vitamin B utan kommer att kissa ut största delen, oavsett när du tar tabletterna.

Så i och med att kroppen kissar ut största delen utav stora mängder Vitamin B så är det bortkastat att försöka minska talg produktionen via intag utav överdrivna mängder vitamin b5?

Vet att det finns en studie ifrån 1995 av Dr. Lit-Hung Leung som visade att höga doser av vitamin B5 hjälpte mot akne men den var ju inte dubbelblind så jag ger inte mycket för den.

Sartic
2009-05-22, 11:10
Är jag så ruskigt otydlig?

Nu ska jag göra det så klart som möjligt.

Till frukost jag tar 5st B5-vitaminer, en matsked multivitamin och dom andra två tabletterna, kan kroppen då säga:
"Nu finns det för mycket tabletter och tjaffs i magen att jag inte orkar ta upp mer än 3st B5-tabletter, resten struntar jag i, det får gå rakt genom kroppen istället".

Eddie Vedder
2009-05-22, 11:10
Så i och med att kroppen kissar ut största delen utav stora mängder Vitamin B så är det bortkastat att försöka minska talg produktionen via intag utav överdrivna mängder vitamin b5?

Vet att det finns en studie ifrån 1995 av Dr. Lit-Hung Leung som visade att höga doser av vitamin B5 hjälpte mot akne men den var ju inte dubbelblind så jag ger inte mycket för den.

Oavsett om acne och vitamin B5 har en koppling eller ej kommer överskottet kissas ut. Låt säga att det rent hypotetiskt är så att höga doser B5 är till godo mot acnen. Då kanske mer B5 kommer utnyttjas av den individens kropp än av t.ex. min (då jag inte har dessa problem). Men vid den punkten då individens behov är täckt (även OM det må vara högre än någon annans) kommer det kissas ut.

Varulven
2009-05-22, 11:29
Då återstår det väl att prova och se några månader framöver. Och sedan sänka dosen långsamt för att hitta en dosering som är så låg som möjligt men endå biter på aknen tillräckligt för att man ska vara nöjd.

Om vitamin B5 nu fungerar vill säga.