handdator

Visa fullständig version : Rätt gymträning för ultimat golfsving?


josu
2009-05-22, 07:28
Yes, jag spelar golf och skulle vilja få en bättre stabilitet och bättre kraft i min sving. Kollar man på Tiger Woods är han bra vältränad så jag tror det skulle vara en fördel om man tränar på gym om man vill förbättra sin golfsving.

Frågan är vilka muskelgrupper / övningar man ska prioritera?
Spelade första rundan nu för i år, och fick träningsvärk i hela vänster sida (från armhålan och ner till höften). Dessutom fick jag träningsvärk i överdelen av underarmen... det borde ju vara en bra hint att det är de musklerna man bör prioritera då? Men vilken övning kör man för att träna inre, yttre och tvära bukmuskeln? Jag kan tänka mig att det är de musklerna som är viktigast för att få ett kraftfullt vridmoment i svingrörelsen? Kanske höfböjaren också?

Sen tycker man att axlelpartiet borde spelar rätt stor roll också för svingen... men frågan är vilka övningar man bör prioritera här? Kappmuskeln eller rotatorcuffen etc?

Slartibartfast
2009-05-22, 07:41
Jag tog greencard för nästan 20 år sedan, och har inte spelat på 10-15 år. Men jag har varit ut till rangen och slagit några hinkar med kanske en 5 års mellanrum. Svingen sitter i ganska bra och jag har märkt att jag fått en våldsam snärt i svingen sen jag började styrketräna.

Några filmer:

USfO2nlSon4&fmt=18

IvFoN41g2x0&fmt=18

Tiger Woods lär göra 150 i bänk.

Danny Devito
2009-05-22, 07:45
Tiger Woods lär göra 150 i bänk.

300 lbs har jag läst, och det är 136,2 kg - om nu ryktet ens stämmer. :D

kjell33
2009-05-22, 07:45
Jag tog greencard för nästan 20 år sedan, och har inte spelat på 10-15 år. Men jag har varit ut till rangen och slagit några hinkar med kanske en 5 års mellanrum. Svingen sitter i ganska bra och jag har märkt att jag fått en våldsam snärt i svingen sen jag började styrketräna.

Några filmer:

USfO2nlSon4&fmt=18

IvFoN41g2x0&fmt=18

Tiger Woods lär göra 150 i bänk.

Snygg sving!:thumbup:

Jones
2009-05-22, 09:20
Jag hade satsat på att träna bålen, låren och armarna lite extra just för svingens skull. Träna dock hela kroppen, tror inte en styrkemässig obalans gynnar svingen.

Sedan är det ju din teknik i golfsvingen som är den största avgörande faktorn för hur långt och rakt man slår:-).

aelgen
2009-05-22, 10:34
Rent intuitivt så känns övningen "woodchopper" eller vad den heter (googla :D) som en bra övning. Du står i cable crossen, kopplar handtag i övre trissan och sen med raka armar drar du den snett uppiifrån tvärs framför dig och snett neråt. Grym förklaring, jag vet ;)

Inte exakt en golf övning men efter att ha kört den så känns träningsverken ungefär som efter första golf rundan för säsongen!

ceejay
2009-05-22, 11:19
Jag har ökat min längd på golfslagen väldigt mycket sedan jag började med styrketräning. Funderar på att satsa lite på longdriving ;)

josu
2009-05-22, 11:58
jaså ceejay... du kör bara generell styrketräning då eller? funderar på att köra mångsidig träning som ni andra skrev... men prioritera mkt bål... hmm, 136 kg i bänk har man ju en del kvar till :(

tigerofsweden
2009-05-22, 12:25
Har själv inte märkt någon stor längdförbättring av styrketräningen, däremot slår jag lika långt hål efter hål och blir aldrig trött i musklerna på samma sätt som innan jag började träna. Satsa på basövningar i full ROM och träna istället på att öva upp din rörlighet som är viktigare för att slå långt. Kolla på Michelle Wie t ex, ingen styrka att tala om men rörlighet och teknik som gör att hon lätt kan mäta sig med många herrar. Kollar man på longdriving så är det många som är rätt grova men samtidigt finns det många killar som inte väger långt över 70kg. Gemensamt är dock att de är väldigt rörliga för att sätta bra fart på klubban!

Joehan
2009-07-17, 10:38
Jag tror, som CJ säger. Mångsidig träning, men. Glöm INTE ATT STRETCHA! rörlighet är en stor del av golfsvingen.

ceejay
2009-07-17, 11:54
Kan väl meddela såhär 2 månader efter min post att jag börjat träna mer och mer longdriving, har införskaffat mig 2st longdriving-klubbor. Jag har dock börjat få lite mer bålträning då vi har fys efter varje basketpass jag kör också. Ska kanske kolla upp min svinghastighet idag eller imorgon.

Alm
2009-07-17, 14:34
Slår cirka 20-30 meter längre idag kontra 6-7 år sen. Med samtliga klubbor.
Slog jag en sw 75 m innan slår jag den 100 meter nu etc...

Sen har ju samtidigt bollträffen/swingen allmänt förbättrats samtidigt.

Driver bättre och stabilare nu.

ceejay
2009-07-23, 17:55
uppdaterar mer, mätte upp lite idag ;) Kom upp i en bollhastighet på 201,8 mph, och det är väl en svinghastighet närmre 140 mph.

Styrketräning tar en långt, men jag har ökat mest när jag stått och endast svingat en klubba så fort jag kan, för att vänja kroppen, förbättra motoriken etc etc. Vill man slå hårdare, träna på att svinga fortare.

Pontus H
2009-07-23, 18:33
starka underarmar och handleder samt kunna hålla handlederna vinklade så länge som möjligt i svingen men endå hinna snärta ut dem så att man kommer bra till bollen. annars axlar bröst och rygg + att bålen måste vara tillräckligt stark för att hänga med, samt att du måste hinna rotera undan höften så du får kraft med dig i slaget.

lycka till