handdator

Visa fullständig version : Hyproblem.


Liven
2009-05-22, 01:37
Hej! Är snart 22 år med lite hyproblem, åt tetralysal i tonåren för finnar. Det hjälpte bra, helt fri från finnar, åtminstone i ansiktet.

Men saken är den att jag har porer kvar i ansiktet och över hela överkroppen, dem syns inte normalt sätt. Men klämmer man på dem kommer det ut pormaskar, men det är inte den vanliga svarta eller vita pormasken.

Den här är hudfärgad, har googlat och googlat men utan resultat.

Någon som vet vad det kan vara eller har haft det?

Kan tilläggas att jag har provat i princip allt i utvärtes väg, uj vad många tusenlappar, utan långvarigt resultat.

Tack.

Exdiaq
2009-05-22, 11:31
Sök upp en dermatolog.

Liven
2009-05-22, 11:36
Sök upp en dermatolog.

Annat ord för hudterapeut? Är på gränsen till fattig just nu så har inte direkt råd med sånt. Ska prova ringa hudmottagningen och få en tid, lär ta ett halvår säkert.

Men angående porer, hur ska de vara? Alla har väl porer i ansiktet? Men dem ska vara "tomma", det ska inte finnas nåt i dem alls?

Tolkia
2009-05-22, 11:39
Alla har porer över hela kroppen; de syns bara olika mycket på olika ställen. Jag gissar att det du gör är att du klämmer ut talg från talgkörtlar, och jag tror utan att ha sett dig att klämmandet bara kommer att göra att de syns mer än om du inte klämmer (även om jag vet att det är svårt att låta bli att klämma).

Dermatolog = hudläkare

Micke-s
2009-05-22, 11:41
jag personligen har porer med pormaskar i , näsan och runt näsan, har inte hafft många finnar i mitt liv. men pormaskar finns det..
tvätta kläm håll rent..

King Grub
2009-05-22, 11:44
Men angående porer, hur ska de vara? Alla har väl porer i ansiktet? Men dem ska vara "tomma", det ska inte finnas nåt i dem alls?

Dom flesta har nog mer eller mindre talg i ansiktets porer som går att klämma ut med lite våld, särskilt i området kring näsan.

ManuelIT
2009-05-22, 11:56
Tvivlar på att det finns något du kan göra åt det än att just klämma ut dem, vilket som du säkert erfarit ibland skadar huden. Ett tips är att ånga upp ansiktet eller åtminstone ta en varm dusch innan du börjar klämma. Ansiktsscrubs kan hjälpa, men antar att du redan testat det?
Sen kan man köpa en behandling på olika hudsalonger där de rensar porerna, men det är ju som sagt något du måste göra regelbundet isf. då det inte är en permanent lösning, vilket kostar en slant.

Hur som helst så vitt jag vet så finns det ingen permanent lösning. Gått 2 kurer på roaccutan, under kurerna så försvann porerna helt, ett par månader efteråt så kommer de tillbaka, även om de faktiskt blev mindre.

Liven
2009-05-22, 16:40
Saken är den att om tar en dusch och står och klämmer i ansiktet, sen dagen efter ser det exakt likadant ut. Så det känns rätt så meningslöst och tidsödslande.

Så ska försöka att låta det vara helt och hållet så får vi se om dem torkar ut av sig själv.
På rygg och axlar har jag dock riktiga porer och rätt så stora. Det har blivit mycket bättre nu med solen, men utan den så är det inte så bra.

Ska ta kontakt med en hudläkare och se vad jag får för rekommendationer. Gå på salong är dessvärre för dyrt för mig, om det inte blir permanent löst.

Tack för svaren.

King Grub
2009-05-22, 16:55
Även om du tycker det är ett problem, är det i alla fall inget onormalt eller något som är fel, utan ett helt vanligt tillstånd.

Liven
2009-05-24, 14:37
Antar det, men man känner sig lite ofräsch även om det inte syns utåt.

Har låtit det varit några dagar nu (svårt!) och det samlas mer i porerna. Men ska ringa till hudkliniken och höra vad dem säger, sen är jag nöjd. :)

Tack för svaren hur som helst.