handdator

Visa fullständig version : Fråga om teknik i några övningar!


tankz
2009-05-21, 18:11
Hejsan!

Jag har bytt runt lite övningar i mitt schema och vissa övningar är jag dålig på, har kollat i övningsbanker och övningsguider men inte fått svar på frågan så jag kör här, säkert nån mer som undrar.

bänkpress - jag tränar för massa, men de senaste passen har jag blivit lite förvirrad i bänken pga att armarna rör sig inte på samma sätt. Tror de beror på hur jag håller axlarna, för de är lika böjda händerna.
Hur har ni axlarna i bänk om ni är ute efter massa och kör med god kontakt? Nersläppta, uppdragna eller hur har ni dom?

Chins - Får ingen kontakt, kan bara göra ett fåtal strikta men iallfall.
Hur brett ska jag hålla, och jag känner nästan bara i biceps när jag kör övningen. Vad beror det på?

Stångrodd och smal bänkpress - Hur ska jag röra armbågarna? Tätt mot kroppen eller utåt? Likadant går för liggande triceps extensions.

Hantellyft åt sidan - känns nästan bara i trapzen och jag får ont i vet inte vart, typ nyckelbenet när jag lägger undan hantlarna?

Lutande bänk - Har en tendens att efter några reps landa med stången på bröstets övre del, för att sedan dra den bakåt mot huvudet och nästan lyfta den ovanför huvudet - varför? Hur har ni axlarna i denna övning?

Stångcurl - Dålig kontakt, hur ska jag har armbågarna? kör jag strikt ökar jag aldrig i reps..

det var allt jag kom på, såg att det blev mycket. hoppas någon kan förklara, ps. jag är ute efter massa och vill ha bra kontakt när jag kör övningarna.
Tack återigen.

Slaszk
2009-05-21, 18:35
i bänkpressarna har jag axlarna naturligt, bara låter dom ligga :)

jag undrar f.ö om någon kan förklara utförligt hur man flexar latsen, är sämst på den poseringen..!

Pjotor
2009-05-21, 19:01
Jag gör latsdrag, inte chins, men jag försöker att tänka att jag drar armbågarna nedåt istället för att böja på armarna. Det hjälper mig väldigt bra, blir alltid trött i latsen först.

Kanske hjälper något liknande i hantellyft åt sidan. Försök att trycka axeln nedåt när du lyfter handen, så borde inte traps ta lika mycket av belastningen. Eller byt övning.

DSBM
2009-05-21, 21:10
Hantellyft åt sidan: trapsen kopplas in mer när du lyfter över horisontalläget. Lyft bara tills du har armarna precis rakt utåt, så kopplas trapsen ur lite. Sen kan du tänka på att lyfta med axlarna och alltså inte gunga upp vikten.

Stångcurl: världens lättaste övning! ;) Håll ungefär axelbrett, överarmarna längst sidan av kroppen, sen curlar du på av bara helvete! Du kan fuska lite mot slutet av varje set, men försök köra hyffsat strikt. Variera mellan tung vikt/låg reps och lätt vikt/många reps och försök hitta kontakten.

Smal bänkpress: armbågarna rör du utåt ifrån kroppen.

tankz
2009-05-21, 21:11
dsbm, då tappar man kontakten lite i smal bänk. jag tyckte jag fick bättre kontakt av att ha dem tätt mot kroppen hela tiden i princip.

DSBM
2009-05-21, 21:26
dsbm, då tappar man kontakten lite i smal bänk. jag tyckte jag fick bättre kontakt av att ha dem tätt mot kroppen hela tiden i princip.
Vad jag hört kopplar man in triceps mer om man kör med armbågarna utåt.

CVN
2009-05-21, 21:36
dsbm, då tappar man kontakten lite i smal bänk. jag tyckte jag fick bättre kontakt av att ha dem tätt mot kroppen hela tiden i princip.

Tycker också att man får mycket bättre kontakt i triceps om man har armbågarna innåt mot kroppen.

mini
2009-05-21, 21:39
Alltså, tekniktips i skrift utan att ha en aning om utgångsläge är hopplöst. Speciellt när jag gissar att du är tillräckligt ny för att ha tillräckligt svårt att få ihop alla bitar bara genom att gå ner och försöka träna.
Mitt bästa tips är att träna ihop med någon kunnig. Mitt näst bästa internetanpassade tips är att leta vettiga instruktionsfilmer på tuben och kolla övningsbanken.

DSBM
2009-05-21, 21:55
Alltså, tekniktips i skrift utan att ha en aning om utgångsläge är hopplöst. Speciellt när jag gissar att du är tillräckligt ny för att ha tillräckligt svårt att få ihop alla bitar bara genom att gå ner och försöka träna.
Mitt bästa tips är att träna ihop med någon kunnig. Mitt näst bästa internetanpassade tips är att leta vettiga instruktionsfilmer på tuben och kolla övningsbanken.
+1
Det är nog det bästa tips du får i den här tråden.

raddum
2009-05-21, 22:18
Vad jag hört kopplar man in triceps mer om man kör med armbågarna utåt.


är det inte triceps man vill åt då ? Jag kör iaf smal bänk till förmån för triceps. Kanske har misstolkat det hela menmen.

Scratch89
2009-05-21, 22:19
Alltså, tekniktips i skrift utan att ha en aning om utgångsläge är hopplöst. Speciellt när jag gissar att du är tillräckligt ny för att ha tillräckligt svårt att få ihop alla bitar bara genom att gå ner och försöka träna.
Mitt bästa tips är att träna ihop med någon kunnig. Mitt näst bästa internetanpassade tips är att leta vettiga instruktionsfilmer på tuben och kolla övningsbanken.

+1000. Om du bor i en normal stad borde du antingen ha ordentliga instruktörer på ditt gym, eller eventuellt någon kolomedlem som bor i samma stad som kanske kan visa dig.

tankz
2009-05-21, 23:01
+1000. Om du bor i en normal stad borde du antingen ha ordentliga instruktörer på ditt gym, eller eventuellt någon kolomedlem som bor i samma stad som kanske kan visa dig.

hemmagym. scratch, hur håller du om du kör denna övning? Jag försöker pressa dom mot kroppen lite smått, ha kontakt med armbågen mot kroppen i bottenläget, då känner jag rätt mkt i triceps, annars om jag håller ut dem mer så blir jag ju trött utan att kunna sätta fingret på var.

I mitt nya tricepsupplägg som innefattar 3 set smal bänkpress, 3 set liggande tricepsextensions och 3 set pushdowns i hiss, vilken ordning bör jag köra övningarna i?

Mr.Sarkastisk
2009-05-21, 23:03
Kolla på youtube, finns många filmer där :)

DSBM
2009-05-21, 23:04
är det inte triceps man vill åt då ? Jag kör iaf smal bänk till förmån för triceps. Kanske har misstolkat det hela menmen.
Jo, i smalbänk vill man komma åt triceps. Därför jag skrev att man "kopplar in" triceps mer.

Till TS:
"I mitt nya tricepsupplägg som innefattar 3 set smal bänkpress, 3 set liggande tricepsextensions och 3 set pushdowns i hiss, vilken ordning bör jag köra övningarna i?"
Kör dem i nämnd ordning!

tankz
2009-05-21, 23:09
ok dsbm, inte liggande extensions före smalbänk då?

kalajset
2009-05-21, 23:14
I mitt nya tricepsupplägg som innefattar 3 set smal bänkpress, 3 set liggande tricepsextensions och 3 set pushdowns i hiss, vilken ordning bör jag köra övningarna i?

Smal bänk först, sedan liggande tricepsextension, och sist pushdown är en lämplig ordning. Grundregeln är att man lägger de övningar man tar mest vikt i först, (vilket rimligtvis bör vara just smal bänk i detta fallet), och sedan stegrar sig nedåt s as. Detta sammanfaller oftast med att de övningar man kan hantera mest vikt i samtidigt är de som involverar en större del av kroppens muskler, och när man väl gjort dessa kan det då kanske vara dags att avsluta med lite riktigt "prickskytte" för muskelgruppen i fråga, (pushdowns t ex då i sammanhanget), om så är önskvärt.


Regel och regel förresten - det är hursomhelst såhär de flesta tycks köra.

Eliass
2009-05-22, 00:34
Kolla på youtube, finns många filmer där :)

word!

Scratch89
2009-05-22, 08:29
hemmagym. scratch, hur håller du om du kör denna övning? Jag försöker pressa dom mot kroppen lite smått, ha kontakt med armbågen mot kroppen i bottenläget, då känner jag rätt mkt i triceps, annars om jag håller ut dem mer så blir jag ju trött utan att kunna sätta fingret på var.

I mitt nya tricepsupplägg som innefattar 3 set smal bänkpress, 3 set liggande tricepsextensions och 3 set pushdowns i hiss, vilken ordning bör jag köra övningarna i?

Händerna där det räfflade börjar, och lägger ner stången precis nedanför bröstet. Har armbågarna en bit in mot kroppen, men inte slickade. Säkert i 40-45 graders vinkel från kroppen.

Jonte
2009-05-22, 14:02
bänkpress - ha axlarna neddragna, bröstet uppåt skulderbladen ihop..

smal bänk o triceps extensions - ha armbågarna så nära kroppen du kan..

Hantellyft åt sidan - du kanske kör för tungt

Lutande bänk - stången ska landa på övre delen av bröstet och stången ska tas lite bakåt till i höjd med ögonen ungefär.

=)

Bluesparv
2009-05-23, 09:40
ok dsbm, inte liggande extensions före smalbänk då?

Du kan ju supersetta de emellanåt för variation om inte annat..?

b_andersson
2009-05-23, 09:49
Här har du lite filmer om hur man gör respektive övning:
Bänkpress
http://www.exrx.net/WeightExercises/PectoralSternal/BBBenchPress.html

Chins
http://www.exrx.net/WeightExercises/LatissimusDorsi/AsChinup.html

Smal bänkpress
http://www.exrx.net/WeightExercises/Triceps/BBCloseGripBenchPress.html

Stångrodd
http://www.exrx.net/WeightExercises/BackGeneral/BBBentOverRow.html

Hantelrodd
http://www.exrx.net/WeightExercises/BackGeneral/DBBentOverRow.html

Lutande bänkpress
http://www.exrx.net/WeightExercises/PectoralClavicular/BBInclineBenchPress.html

Stångcurl
http://www.exrx.net/WeightExercises/Biceps/BBCurl.html

Lycka till! *flex*

Hejsan!

Jag har bytt runt lite övningar i mitt schema och vissa övningar är jag dålig på, har kollat i övningsbanker och övningsguider men inte fått svar på frågan så jag kör här, säkert nån mer som undrar.

bänkpress - jag tränar för massa, men de senaste passen har jag blivit lite förvirrad i bänken pga att armarna rör sig inte på samma sätt. Tror de beror på hur jag håller axlarna, för de är lika böjda händerna.
Hur har ni axlarna i bänk om ni är ute efter massa och kör med god kontakt? Nersläppta, uppdragna eller hur har ni dom?

Chins - Får ingen kontakt, kan bara göra ett fåtal strikta men iallfall.
Hur brett ska jag hålla, och jag känner nästan bara i biceps när jag kör övningen. Vad beror det på?

Stångrodd och smal bänkpress - Hur ska jag röra armbågarna? Tätt mot kroppen eller utåt? Likadant går för liggande triceps extensions.

Hantellyft åt sidan - känns nästan bara i trapzen och jag får ont i vet inte vart, typ nyckelbenet när jag lägger undan hantlarna?

Lutande bänk - Har en tendens att efter några reps landa med stången på bröstets övre del, för att sedan dra den bakåt mot huvudet och nästan lyfta den ovanför huvudet - varför? Hur har ni axlarna i denna övning?

Stångcurl - Dålig kontakt, hur ska jag har armbågarna? kör jag strikt ökar jag aldrig i reps..

det var allt jag kom på, såg att det blev mycket. hoppas någon kan förklara, ps. jag är ute efter massa och vill ha bra kontakt när jag kör övningarna.
Tack återigen.

tankz
2009-05-23, 14:09
Du kan ju supersetta de emellanåt för variation om inte annat..?

supersetta två tricepsövningar? Jag supersettar alltid nått som inte har med det andra att göra så att säga, t.ex. som jag kör biceps så supersetar jag det med vader eller dylikt, supersetar man 2 övningar för samma grupp orkar man ju knappt nått ;)

Bluesparv
2009-05-23, 14:11
supersetta två tricepsövningar? Jag supersettar alltid nått som inte har med det andra att göra så att säga, t.ex. som jag kör biceps så supersetar jag det med vader eller dylikt, supersetar man 2 övningar för samma grupp orkar man ju knappt nått ;)

Gå ner i vikt lite så du kan göra de ordentligt bara, då kommer du få känna på en enormt härlig, brinnande smärta :p