handdator

Visa fullständig version : Angående dips


Fultjack
2003-08-12, 00:07
är lite kluven vilken dag jag ska köra det på , tycker det tar utomordentligt både på bröst och triceps, dom dagar man kör både triceps/bröst är den gjuten ..
men när man iinte kör det samma dag , vart ska man då lägga den tycker ni?
tycker det är absolut skönaste triceps övningen iaf, så jag vill helst ha den där , men tar som sagt rätt mkt på bröst oxo .. hmhm
knivigt
kan man få lite åsikter kanske? :)

Jon2
2003-08-12, 00:52
Har också lite probs med det där. Jag provade att köra den som sista triceps övning och det funkade perfekt var ju redan trött i triceps så det tog inte så mkt i bröst. Testa det

rymdrattan
2003-08-12, 01:02
Gör du fina dips med lodrät kropp hela tiden, så tar det inte vidare
mkt på pec'sen.

Pez
2003-08-12, 02:50
Lite olika det där...en del har svårt att "isolera" övningen till triceps - kan bero på att det är en ganska tung övning om man inte har så starka triccar - man är tvungen att kicka in bröst också för att få ut lite reps.

För min del tar den extremt bra på triccarna och bröstet kommer in endast på de sista tunga repsen, speciellt om man hängt på en del extra vikt.

Men som sagt - en grymt skön övning, testa viktade när du trillar upp i 15-20reps oviktat. Bränner störtskönt i triccarna.
Ett mål för mig när jag blir skadefri är att kunna köra minst 3 reps på 80kg, ska bli kul att se om det går. :D

/pez

Fultjack
2003-08-12, 09:36
har faktiskt klarat 19 reps oviktat som mest , men jag har rätt svårt att koppla ur bröstet .. aja ska nog ha kvar det på tricepsdagen , me nförsöka hålla kroppen rap hela tiden ...

ivandrago
2003-08-12, 12:49
jag kör väldigt raka dips och känner nästan bara i triceps. Problemet är att övningen tar så jävla bra att man knappt orkar köra mer triceps efter.

shirunai
2003-08-12, 13:12
Jag klarar inte koppla ur bröst jag har klarat 4st som mest utan vikt ;)

Masse
2003-08-12, 13:37
Hur var det nu, är det i första hand nedre bröst som kopplas in i dips?

Dips och hantelpressar på uppåtlutande bänk torde i så fall ge brösten en del huggning?

John M
2003-08-12, 18:33
Är det någon mer än jag som brukar få lite träningsvärk i nedre delen av ryggen dagen efter ett dips-pass?

Tomten
2003-08-12, 20:36
För mig tar dips mest på triceps. Jag kör grymt strikt och djupt, eller hoppas i varje fall att jag gör det. Har tränat i två år snart och brukar inte klara mer än 12-14 reps :cryout:

Fast konstigt nog så tror jag nästan att jag är starkast i triceps endå, fast det säger ju lite om mina ökningar :rolleyes:

Tror visserligen det skulle bli en del skillnad om jag inte var så fet, hur många mer reps tror ni jag skulle klara om jag gick ner tio-femton kilo?

GhostFace
2003-08-12, 21:12
Originally posted by Fultjack
är lite kluven vilken dag jag ska köra det på , tycker det tar utomordentligt både på bröst och triceps, dom dagar man kör både triceps/bröst är den gjuten ..
men när man iinte kör det samma dag , vart ska man då lägga den tycker ni?


Tricepsdagarna.
Tung övning som ger bra pump och förhoppningsvis rätt bygge, efter näringsintag & vila förstås, för den som gör dessa rätt.
Det hänger som du redan vet på lutningen samt fattningen om det ska ta mest på bröst resp. triceps.

Langster
2003-08-12, 21:24
Originally posted by Pez
Ett mål för mig när jag blir skadefri är att kunna köra minst 3 reps på 80kg, ska bli kul att se om det går. :D

/pez Hur mycket har du kört som mest? 80 kg är mycket!:bpump:

ivandrago
2003-08-12, 23:31
Originally posted by Tomten

Tror visserligen det skulle bli en del skillnad om jag inte var så fet, hur många mer reps tror ni jag skulle klara om jag gick ner tio-femton kilo?

För egen del gick jag från typ 12 dips till 18 när jag gick ner 5 kg.

Pez
2003-08-13, 01:21
Originally posted by Langster
Hur mycket har du kört som mest? 80 kg är mycket!:bpump:

7a på 50kg klarade jag lite fult i maj.

/pez

skalman
2003-09-09, 19:52
Om du kör dipsen på bröstdagen så gå upp i en båge, d.v.s. när du är längst ner i övningen så drar du dig framåt sen upp inte ner och bara upp och likadant när du går ner först fram sen ner och sen ska du tänka på att hålla överkroppen framåtlutad....kör du triccar så ska du gå upp och ner och försöka hålla överkroppen lodrät ett tips är att titta i taket ;)