handdator

Visa fullständig version : Förbränningsnivå - Styrketräning vs. Cardio?


sexonwax
2009-05-21, 17:41
Hej!

Jag undrar om någon uppskattningsvis vet hur många calorier som går åt under ett ca 1h styrketräningspass á 2 muskelgrupper i högt tempo?

Är kaloriförbränningen i ett styrkepass alls jämförbart med kaloriförbränningen under vanlig cardio?

Tack för svar! :)

Flexipop
2009-05-21, 18:00
Går att räkna ut här:

http://www.caloriesperhour.com/index_burn.php

Jag skulle vilja påstå att en timmes styrekträning är att föredra framför en timmes cardio. Dels behåller du musklerna och sen får du en bra efterförbränning efter ett tungt pass.

Ostknäcket
2009-05-21, 18:03
Går att räkna ut här:

http://www.caloriesperhour.com/index_burn.php

Jag skulle vilja påstå att en timmes styrekträning är att föredra framför en timmes cardio. Dels behåller du musklerna och sen får du en bra efterförbränning efter ett tungt pass.

"Bra" efterbränning... den är inte särskilt stor, överskattad av de flesta.

Flexipop
2009-05-21, 18:08
Möjligt att den är överskattad ostknäcket. Men det är vad jag har läst till mig iaf.
Det bästa är ju så klart att köra både cardio och styrka. Men om jag var tvungen att välja så skulle jag helt klart valt styrketräning och hållt koll på matintaget.

Ostknäcket
2009-05-21, 18:11
Möjligt att den är överskattad ostknäcket. Men det är vad jag har läst till mig iaf.
Det bästa är ju så klart att köra både cardio och styrka. Men om jag var tvungen att välja så skulle jag helt klart valt styrketräning och hållt koll på matintaget.

Om jag bara fick välja en så skulle jag också välja styrketräning. Och efterbränning blir det ju, men det handlar snarare om tiotals kcal. Vilket iofs inte är helt dåligt.

King Grub
2009-05-21, 19:23
En timmes styrketräning - ett par hundra kcal. En timmes konditionsträning - upp till 1000 kcal eller mer vid hög intensitet för samma person.

Efterförbränningen är kraftigt överskattad och rör sig egentligen om ett par tiotal kcal över ett dygn.

Fru_Flisa
2009-05-21, 20:31
Det är ju så att cardio på högvarv bränner löjligt mycket mer kalorier, men jag ställer mej i ledet om att styrka är att föredra om (långsiktiga) målet är att minska kroppfett.
Nog olika från person till person, men jag äter då mycket bra mer efter ett förbränningspass än ett styrketräningspass, där dessutom mer energi från maten går till effektiv uppbyggnad av muskelmassa.

Sniggel
2009-05-22, 09:00
Ok, förstår om du föredrar uteslutande styrketräning då. För mig är det tvärtom, styrketräning gör mig vansinnigt hungrig, och ett intensivt eller långt carioopass nästan undertrycker mina hungerkänslor, vilket ju är bra vid deff.

Eddie Vedder
2009-05-22, 09:33
Möjligt att den är överskattad ostknäcket. Men det är vad jag har läst till mig iaf.
Det bästa är ju så klart att köra både cardio och styrka. Men om jag var tvungen att välja så skulle jag helt klart valt styrketräning och hållt koll på matintaget.

Aspekten om bibehållen muskelmassa har helt klart en poäng där jag håller med dig. Men EPOC är inte bara överskattad, det är VÄLDIGT överskattat. Det handlar på sin höjd om ett tiotal kcal kanske.

http://traningslara.se/blogg/begreppet-epoc-och-efterforbranning-fran-fysisk-anstrangning/

Flexipop
2009-05-22, 10:19
Ok I stand corrected i så fall. Visste inte att det var en sån liten efterförbränning.