handdator

Visa fullständig version : Bibehålla massa vid långvandring - Styrketräna?


snestge
2009-05-21, 16:13
Jag har letat i snart en timme efter en tråd jag läste i för några veckor sedan om en kille som skulle ut på en tre veckors vandring och hade liknande frågor, men jag hittar den verkligen inte.

Hur som helst har jag planerat att bege mig ut på en längre vandring över sommaren där jag börjar i Danmark och liftar/går söderut för att se vart jag hamnar. Med andra ord har jag ingen aning om hur länge jag blir borta, det kan vara allt mellan 2 veckor till ett halvår.

Jag räknar med att det blir svårt att få i mig tillräckligt med energi om dagarna, så jag kommer förmodligen att tappa en del kilon.
Är det värt att köra en del övningar med min egen kroppsvikt (Crunches, brottarbrygga, smala/breda armhävningar, chins, dips etc.) någon gång i veckan, eller är det inte tillräckligt för att göra någon egentlig skillnad?

Det är nog mina vanor och rutiner som spökar, jag har en känsla av att jag kommer bry mig mindre om muskelmassa och mer om mat och sömn när jag väl är på väg, men jag är ändå intresserad.

jwzrd
2009-05-21, 16:16
Klart det är värt att göra det. Det kommer att kännas bra inte bara fysiskt utan även mentalt. Och det är klart du kommer att tappa lite massa av det. Men vad gör det på det stora hela? Njut av långvandringen nu och låt den få vara precis allt det den kan vara och kom sen tillbaka till din vanliga träning sen.

snestge
2009-05-21, 16:26
Klart det är värt att göra det. Det kommer att kännas bra inte bara fysiskt utan även mentalt. Och det är klart du kommer att tappa lite massa av det. Men vad gör det på det stora hela? Njut av långvandringen nu och låt den få vara precis allt det den kan vara och kom sen tillbaka till din vanliga träning sen.

Det var väl det här svaret jag var ute efter. Inget jag inte vet själv, men när du gav lite perspektiv på det så är det ju klart att det är minst lika viktigt psykiskt att jag "håller igång" med någon slags styrketräning. Tack ska du ha!

krellik
2009-05-21, 16:50
Å pistols, handstående armhävningar mot en vägg samt glute ham raises (finnen) och enarmade armhävningar...

De övningarna är rätt bra skit faktiskt och mängdträning för att bli bra på dem över nån månad kan nog vara bara bra rent atletiskt...

Fuling
2009-05-21, 17:12
Tre veckor av konstant motion kommer nog mest leda till att du tappar en hel del fett. Om du får i dig tillräcklig mängd energi finns det ingen anledning för kroppen att börja bryta ner muskler. Dock är det ju alltid bra att göra armhävningar, situps, enbenta knäböj, pullups och chins när tillfälle ges. Allt du behöver är i stort sett en trappa, träd eller klätterställning.

Mr.Sarkastisk
2009-05-21, 20:31
Tre veckor av konstant motion kommer nog mest leda till att du tappar en hel del fett. Om du får i dig tillräcklig mängd energi finns det ingen anledning för kroppen att börja bryta ner muskler. Dock är det ju alltid bra att göra armhävningar, situps, enbenta knäböj, pullups och chins när tillfälle ges. Allt du behöver är i stort sett en trappa, träd eller klätterställning.

Jag är intresserad av detta med hur lång tid det måste gå utan träning innan kroppen börjar bryta ned muskelmassa.. Någon annan som vet/har källa för detta?

Ostknäcket
2009-05-21, 20:32
Jag är intresserad av detta med hur lång tid det måste gå utan träning innan kroppen börjar bryta ned muskelmassa.. Någon annan som vet/har källa för detta?

Kroppen bryter ner muskler hela tiden, det är balans mellan nedbrytning och uppbyggnad som är det som avgör. Och det finns ju ett antal faktorer som påverkar dessa sakerna.

Sticky Cake
2009-05-21, 20:46
Ta med dig EAA? :)

Mr.Sarkastisk
2009-05-21, 22:25
Kroppen bryter ner muskler hela tiden, det är balans mellan nedbrytning och uppbyggnad som är det som avgör. Och det finns ju ett antal faktorer som påverkar dessa sakerna.

Lite mer än så vill jag allt veta :smash:

Ostknäcket
2009-05-21, 22:27
Lite mer än så vill jag allt veta :smash:

Ligger du i sängen utan att äta något eller ifall du är ute och har ett aktivt jobb samtidigt som du har en bra proteinrik kost så får du två olika resultat, eller hur?

Mr.Sarkastisk
2009-05-21, 22:30
Ligger du i sängen utan att äta något eller ifall du är ute och har ett aktivt jobb samtidigt som du har en bra proteinrik kost så får du två olika resultat, eller hur?

Ja självklart, men vi säger att jag vilar och inte gymmar, mest hänger framför tv:n men fortfarande äter bra mat, hur lång tid pratar vi om då innan man märker negativa och synliga resultat?

Fuling
2009-05-22, 01:47
Jag har hört något med flertalet veckor, om man bara ser till att sköta kosten och anstränga musklerna litegranna någon gång i veckan så borde man ju kunna hålla sig ett jäkla tag utan rejäl gymträning. Förutsatt att man inte är allt för gammal.