handdator

Visa fullständig version : Mitt schema saknar inte någonting. Eller?


Black Star Abyss
2009-05-21, 15:44
Tränar helkropp tre gånger i veckan. Detta är för 15 och 10 rep. När jag kör 5 reps lägger jag till ett set på samtliga övningar.

Knäböj x2
Marklyft x2
Bänkpress x2
Latsdrag x1
Hantelrodd x1
Tricepspress x2
Skivstångscurl x2
Hamstringscurl x2
Vadpress x2
Handledscurl x2
Crunches x2
Oblique crunches x2

Eller borde jag lägga in shrugs, trots marklyften?

dared
2009-05-21, 15:52
Hmm själv hade jag nog lagt till lite fler set på vissa muskelgrupper och variera pass till pass. Pass 1 hade jag kanske kört 4-5 knäböj pass laggt till 2-3 set hantelpress/BP eller någon annan bröstövning. Pass 3 lite mer latsdrag/rodd.

Nu är ju detta väldigt individuellt vad man vill prioritera, men spontant tycker jag t.ex 2 marklyft 1 latsdrag 1 rodd inte riktigt räcker till. 2 set bänkpress hade nog inte gett mig den bröstutvecklingen jag strävar efter osv.

Jag skulle inte heller köra lika många set för bicep/tricep som lats/bröst, men då växer ju också mina armar bättre än torson. Skulle byta triceppress som ex. dips som både ger bra bröst/tricep. De flesta prioriterar ju dock olika saker.

C.E.J.
2009-05-21, 16:07
Saknar nånting för vad? Oavsett:

Det finns en gyllene grundregel när det gäller skapande av program (eller scheman som den yngre generationen envisas med att kalla det) och det är att om man måste fråga nån annan om "det duger" så är man inte avancerad nog att göra ett eget program.

Black Star Abyss
2009-05-21, 22:20
Hmm själv hade jag nog lagt till lite fler set på vissa muskelgrupper och variera pass till pass. Pass 1 hade jag kanske kört 4-5 knäböj pass laggt till 2-3 set hantelpress/BP eller någon annan bröstövning. Pass 3 lite mer latsdrag/rodd.

Nu är ju detta väldigt individuellt vad man vill prioritera, men spontant tycker jag t.ex 2 marklyft 1 latsdrag 1 rodd inte riktigt räcker till. 2 set bänkpress hade nog inte gett mig den bröstutvecklingen jag strävar efter osv.

Jag skulle inte heller köra lika många set för bicep/tricep som lats/bröst, men då växer ju också mina armar bättre än torson. Skulle byta triceppress som ex. dips som både ger bra bröst/tricep. De flesta prioriterar ju dock olika saker.

Tänk på att jag tränar tre gånger i veckan. Så 9 setx15 reps blir ganska saftigt och jag tror bara det gör att jag blir övertränad. På 4-6 reps funkar 9 set däremot.

Men jag förstår vad du menar när du skriver att vissa muskelgrupper kanske borde tränas med fler set än andra. Det är något jag egentligen inte tänkt på då jag i grunden tagit allt från ett modifierat HST-Specific program. Jag tog bort baksida axlar och lade till marklyft, handledscurl och crunches. Tanken är att jag ska träna progressivt och öka vikterna varje pass. Har ingen aning om hur mina olika muskelgrupper svarar på träning. Det enda jag kan säga är att latsen verkar växa medan inget annat gör det.

birra_peroni
2009-05-27, 08:21
saknar nånting för vad? Oavsett:

+1

Scratch89
2009-05-27, 08:31
Jag tycker det ser bra ut, men jag skulle nog också lägga på ett set till varje övning, och ta bort underarmsträningen och övningen för sidan av magmusklerna.

nyman87
2009-05-27, 08:43
Jag tycker det ser bra ut, men jag skulle nog också lägga på ett set till varje övning, och ta bort underarmsträningen och övningen för sidan av magmusklerna.

Varför vill du inte att han ska ha med sidan på magen?

Scratch89
2009-05-27, 08:48
Varför vill du inte att han ska ha med sidan på magen?

För att han redan har med marklyft och knäböj. Sen vet jag inte vad han har för specifika övningar för sidan av magen, men de flesta är av värdelös karaktär.

Black Star Abyss
2009-05-27, 11:33
Jag tycker det ser bra ut, men jag skulle nog också lägga på ett set till varje övning, och ta bort underarmsträningen och övningen för sidan av magmusklerna.

Underarmsträningen har jag tagit bort sedan tråden postades, det kändes inte som världens effektivaste användning av tiden på gymmet. :thumbup: Oblique:s kör jag ibland, om passet gått fort och jag har tid och mycket energi över.

Jag har funderat över vilka övningar jag kan lägga till ett set på. När jag ska köra lågreps hade jag tänkt lägga till en på varje. När jag testade schemat körde jag 3x15 på alla övningar men det blev för mycket. Ska testa lite nu på 10 reps. Vissa övningar kan jag lägga till på, framförallt rodd och latsen tror jag.

Commando1980
2009-05-27, 13:30
Tränar helkropp tre gånger i veckan. Detta är för 15 och 10 rep. När jag kör 5 reps lägger jag till ett set på samtliga övningar.

Knäböj x2
Marklyft x2
Bänkpress x2
Latsdrag x1
Hantelrodd x1
Tricepspress x2
Skivstångscurl x2
Hamstringscurl x2
Vadpress x2
Handledscurl x2
Crunches x2
Oblique crunches x2

Eller borde jag lägga in shrugs, trots marklyften?

tror helt klart att du skulle få bättre resultat av att köra halvkropp 3-4 dagar i veckan.

Black Star Abyss
2009-05-27, 13:35
tror helt klart att du skulle få bättre resultat av att köra halvkropp 3-4 dagar i veckan.

Har kört så förut men jag kör HST nu det är därför det ser ut som det gör. Jag var mest intresserad av kommentarer på valet av övningar...

Sniggel
2009-05-29, 10:07
Hmm själv hade jag nog lagt till lite fler set på vissa muskelgrupper och variera pass till pass. Pass 1 hade jag kanske kört 4-5 knäböj pass laggt till 2-3 set hantelpress/BP eller någon annan bröstövning. Pass 3 lite mer latsdrag/rodd.

Nu är ju detta väldigt individuellt vad man vill prioritera, men spontant tycker jag t.ex 2 marklyft 1 latsdrag 1 rodd inte riktigt räcker till. 2 set bänkpress hade nog inte gett mig den bröstutvecklingen jag strävar efter osv.

Jag skulle inte heller köra lika många set för bicep/tricep som lats/bröst, men då växer ju också mina armar bättre än torson. Skulle byta triceppress som ex. dips som både ger bra bröst/tricep. De flesta prioriterar ju dock olika saker.

Jag tycker det ser bra ut, men jag skulle nog också lägga på ett set till varje övning, och ta bort underarmsträningen och övningen för sidan av magmusklerna.

Bara för att ingen annan tyckt som jag får jag väl skriva vad jag tycker:
Jag tycker verkligen inte att du ska lägga till fler set.
2 set på de viktiga övningarna är verkligen tillräckligt och att köra 3 set och köra det 3 gånger i veckan är nog en sämre idé. Att träna igenom kroppen 3 gånger i veckan är en väldigt hög frekvens, 3 set per övning är en medel volym, och volymen borde vara väldigt låg om man kör så hög frekvens imo. Iaf om man kör nära failure, vilket brukar vara standard. Iofs är det HST och då brukar intensiteten variera men du har inte kopierat HST rakt av så jag vet inte hur mycket du har tagit.

De ändringar jag skulle gjort hade varit att plocka bort följande helt:
Hantelrodd eller Latsdrag, ha 2 set på den du har kvar
Handledscurl
Obliques Crunches

Samt ändrat ordning så du inte kör alla böj bänk mark direkt på varandra. Försök lägga in lättare övningar (typ curl) mellan de tyngsta (t ex marklyft).

Det brukar rekommenderas i HST att lägga till fler set på lågreps för att den totala veckovolymen inte ska minska men personligen tycker jag att 5or sliter så pass mycket att 2 set är lagom där också (tycker till och med att jag kan köra fler set om jag har högre reps och ändå återhämta mig bra, men det är nog en individuell grej).

Om du nu varierar intensiteten så som det görs i HST under en 2-veckorsperiod kan det nog dock funka med 3 set om det känns viktigt att ha så många set. Man kan även göra så som jag gjorde för en tid sen att när de/den tyngsta dagen/arna kommer har man färre set.
Exempelvis:
15 reps
dag 1 & 2
3 set
dag 3 & 4
2 set
dag 5 & 6
1 set

Eller något liknande