handdator

Visa fullständig version : Medicin köpt i England


tsp
2009-05-21, 14:37
Tjena! Detta rör väl egentligen inte kosttillskott egentligen men jag köpte med mig medicin när jag var i London för ett tag sedan. Den heter "Day and night nurse" och är en förkylning/influensa medicin med två olika sorters tabletter man ska ta på dagen respektive kvällen. Så tittade jag på bipacksedeln nu för att kolla vad den egentligen innehåller, men jag är inte jättebra på kemi och läkemedel. Dock tror jag att det finns folk här som kan hjälpa mig.

Day Nurse (tabletterna man tar på dagen)

Paracetamol 500mg

Pseudoephedrine Hydrochloride 30mg

Pholcodine 5mg


Night Nurse (tabletterna man tar på kvällen)

Paracetamol 500mg

PromethazineHydrochloride 10mg

Dextromethorphan Hydrobromide 7.5mg


-------------------------------------------------------------------

Vad jag reagerade på var ämnet med ephedrine i namnet. Jag googlade lite snabbt på Pseudoephedrine Hydrochloride och läste nånstans att det skulle vara dopingklassat. Är ämnet i medicinen den sorts ephedrine jag tänker på eller är det något annat?

Vad säger ni om medicinen i övrigt, innehåller den bara skit eller är det en "bra" medicin liksom?

C.E.J.
2009-05-21, 15:30
Vad jag reagerade på var ämnet med ephedrine i namnet. Jag googlade lite snabbt på Pseudoephedrine Hydrochloride och läste nånstans att det skulle vara dopingklassat. Är ämnet i medicinen den sorts ephedrine jag tänker på eller är det något annat?

Vilken sorts efedrin tänker du på? Efedrin och pseudoefedrin är hursomhelst två olika föreningar.

http://en.wikipedia.org/wiki/Pseudoephedrine "a diastereomer of ephedrine"

Tolkia
2009-05-21, 15:34
Pseudoefedrinhydroklorid ingår nog som avsvällande medel, d.v.s. för att minska nästäppa. Det är möjligt att det skulle ge utslag i ett dopingtest (jag har inte koll på detta, men så olika lär väl metaboliterna inte bli) och det kan nog ge lite nervösa biverkningar om man har otur, t.ex sömnsvårigheter.

Om det är en "bra" eller "dålig" medicin beror ju på om du behöver den. Spontant tycker jag att det verkar vara mycket medicin om det rör sig om en vanlig, okomplicerad snuva. Både dag- och nattabletterna innehåller hostdämpande, så om du inte har svår hosta verkar det som overkill.

eskiil
2009-05-25, 05:34
Dextromethorphan = DXM som många använder för att flumma på.

Pholcodine verkar vara något kodeinliknande, och kodein går även de utmärkt att flumma på.

Dock "Paracetamol 500mg" vilket betyder att du ej skall ta mycket av skiten om du vill ha kvar din lever :)

SweLabs
2009-05-25, 08:32
Pseudoephedrine är inte dopingklassat varken på tävling eller i övrigt enligt WADAS lista.

Frillan
2009-05-27, 04:38
DXM i stora mängder har i ett antal fall lett till plötslig död när det brukats av ungdomar. Prova vanlig näs-sköljning med saltlösning, fungerar bättre än alla nässprayer :)

tsp
2009-05-27, 06:13
Dextromethorphan = DXM som många använder för att flumma på.

Pholcodine verkar vara något kodeinliknande, och kodein går även de utmärkt att flumma på.

Dock "Paracetamol 500mg" vilket betyder att du ej skall ta mycket av skiten om du vill ha kvar din lever :)

Fan vad stört! Men jag antar att folk som "flummar" på det där ämnet använder nåågot större doser än 7.5g eller?

Kodein kan det väl knappast vara? Känns inte som att kodein skulle säljas receptfritt ens i england faktiskt.

Tolkia
2009-05-27, 07:01
Folkodin är en opiat, ja. Dextrometorfan är något liknande. Funktionen här är att dämpa hosta. Jag tycker, som sagt, att medicinen verkar vara overkill om man inte har svåra problem med t.ex. natthosta. Vad som är receptbelagt varierar en hel del mellan länder.

Sedan är väl inte att folk använder något för att "flumma på" någon sjukt bra indikator på vare sig vad preparatet kan användas till eller huruvida det är ofarligt eller inte; kreativiteten när det gäller att hitta något att "flumma på" verkar vara outsinlig.

tsp
2009-05-31, 09:36
Frågan är då - har jag gjort något brottsligt när jag tagit in denna medicin i sverige? :S