handdator

Visa fullständig version : kostupplägg för att deffa


sixten_blixt
2009-05-21, 09:38
tjenare, tänkte bara kolla om nån har ¨ågra synpunkter på min mat under några veckor, är inte så haj på detta själv så ser gärna lite kommentarer eller tips på ändringar.

Frukost: gröt på 1 1/2 dl fiberhavregryn
4dl lättfil
1 st max cla
30ml mivitotal plus
KCAL: 359

Lunch: 140g tonfisk
250g kesella lätt
1 st max cla
KCAL: 350.5

Middag: blir blandat här, men alltid lagad mat, typ köttgryta o quinoa eller kyckling eller nåt sånt. har iafall räknat med 500kcal på middagen

Kvällsmål: 250g kesella lätt
KCAL: 187.5

Sammanlagt: 1397kcal.

min vikt nu är 63kg ungefär, 166cm lång.
tränar på gymmet 4-5dar i veckan och fotboll ung 3 dar i veckan. blir oxå minst 45min promenad varje dag.

CVN
2009-05-21, 09:43
Det enda tipset på en ändring du kan göra är att byta ut kesellas lätt mot Milbona (lidls), smakar exakt lika dant fast Milbonas är mycket billigare.

sixten_blixt
2009-05-21, 09:44
okej, ska kolla om jag hittar den då, men annars ser d ok ut eller?

sixten_blixt
2009-05-21, 12:05
om man kör på detta är d då nödvändigt med en massa extra cardio? har ju rätt lågt kcal-intag o d blir ju lite förbränning vid fotbollen, eller måste d till mer?

Drast
2009-05-21, 12:11
Jag tycker det verkar vara rätt snålt med kcal men prova på det här i 1-2 veckor och se hur det känns innan du ökar på träningsmängden.

Eddie Vedder
2009-05-21, 12:12
om man kör på detta är d då nödvändigt med en massa extra cardio? har ju rätt lågt kcal-intag o d blir ju lite förbränning vid fotbollen, eller måste d till mer?

Nog för att olika individer vill rasa i vikt olika fort men mitt spontana svar är NEJ. Det behöver du INTE!

Spelar du redan fotboll och styrketränar på sådär extremt lite mat lär du redan rasa i vikt.

sixten_blixt
2009-05-21, 12:13
okej, får göra d.
men oftast så brukar jag gå ner kanske 2-3kilo på väldigt kort tid o sen därefter runt 1kilo i veckan, är d för mkt?

sixten_blixt
2009-05-21, 12:15
så jag ska äta mer då, men kan jag bara lägga på mer mat av d jag redan äter för eftersom ingen sagt något om själva maten så antar jag att d funkar...

Drast
2009-05-21, 12:34
Försök iaf att lägga till lite grönsaker och nån frukt, verkar inte finnas med något sånt nu?

Och så kan du ju lägga till ett ägg eller två till frukosten.

Känns heller inte som om du får i dig särskilt mycket fett med den maten du beskriver, t.ex, är det tonfisk i vatten eller olja där vid lunch?

Flexipop
2009-05-21, 12:44
Jag tycker maten ser bra ut. Liknar mitt upplägg då jag själv kör med 1dl fiberhavregryn på morgonen som får mig (tror jag iaf) att orka träna under dagen. Under resten av dagen blir det noll kolisar men desto mer protein och en skvätt fett.
Möjligt att du ligger lite för lågt i kcalintag då du rör på dig så mycket. Men det är bara att köra en vecka och kolla hur det går. Du lär ju knappast gå upp i vikt iaf :p.

sixten_blixt
2009-05-21, 19:53
jo d blir nog ganska snålt med fett, d är tonfisk i vatten...
ska ta o ändra lite på maten så återkommer jag med ändringarna, tack så mkt för hjälpen

mattilainen
2009-05-21, 20:06
jag tror du skulle orka mer på gymmet och på fotbollsträningarna om du får i dig lite mer, tycker det låter lite lågt med kcalerna

sixten_blixt
2009-05-21, 20:10
okej, vad tror du skulle kunna vara lagom o prova med då? 1500-1600 ung?

mattilainen
2009-05-21, 20:15
du har ganska hög aktivitetsfaktor, det beror helt på hur mycket du vill gå ner per vecka och när du ska vara klar. Ta först reda på när du vill vara klar och sedan vad ditt mål är så ser du hur mycket du behöver ligga på varje dag för att komma ner lagom. Tänk på att det är lätt att förlora muskler om man går ner för mycket för snabbt

sixten_blixt
2009-05-21, 20:24
hmm, jag har egentligen inte tänkt på nåt datum som d ska vara klart utan hade bara tänkt o köra på tills rutorna är tillbaka, dom skymtas för tillfället men mer är d inte:P
jag skulle tro att d räcker med att gå ner till 58-59 kilo för att jag ska vara ganska hård igen, har varit där innan men jag vet ju att jag har mer muskler nu så då borde d väl ganska logiskt se bättre ut nu?
men om man kör lite mindre cardio skulle d då funka o ligga på samma kcal och ändå behålla bra med muskler eller måste jag upp mer i kcal i villket fall? är inte bra på detta...

Fru_Flisa
2009-05-21, 20:42
Vad är 1 st max cla och 30ml mivitotal plus, är det fett och mineraler?
Med den träningen du beskriver så lär du bränna några hundra kcal/dag extra, 1400 kcal kan du deffa på utan övrig träning än en promenad så jag skulle nog lassa på lite mer käk om jag var du, inte minst för att det är mer hållbart i längden.
Själv skulle jag inte ens klara 1 dag på den där kosten.

sixten_blixt
2009-05-23, 12:56
ja max cla är fettsyror och mivitotal är aminosyror och minraler och en del vassleproteiner.
okej då får d bli lite mer mat eftersom jag får tro på er som vet detta bättre än mig´
tack så mkt för hjälpen

Varulven
2009-05-23, 13:18
Några bra siffror att ligga på under deff är 2 gram protein och 1 gram fett per kroppskilo.

Om du inte går ner i vikt så prova att skära ner på kolhydraterna istället för att minska för mycket på proteinerna och fettet.

Om du orkar så läs igenom Deffguiden om du inte har gjort det.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

sixten_blixt
2009-05-23, 13:22
jo den har jag läst ett par gånger men tack ändå, kanske ska ögna igenom den igen, man kan ju inte bli dummare av det iafall