handdator

Visa fullständig version : Tafsande tränare, vad ska jag göra?


Nipkiss
2009-05-21, 07:37
Min flickvän spelar i ett lag där dom har en tränare som är ca 7-8 år äldre än de flesta i laget. Han har alltid varit väldigt sliskig och skickat många olämpliga sms till de flesta i laget, bland annat min flickvän. Till exempel hade han skickat till en annan tjej i laget "du har så fin kropp när du springer där på planen". Jag finner det här helt oacceptabelt och igår kom droppen som fick bägaren att rinna över. Det var lagfest för dom igår och då badade dom badtunna, och senare under kvällen fick jag reda på att tränaren där också hade badat med dom och även tafsat på så gott som alla, inklusive min flickvän. Min flickväns pappa är lagledare för laget och jag sa att idag kommer jag berätta allting för han för jag tycker att det här är helt åt helvete fel.
Jag pratade också med en tjej i laget och hon sa att visst han är väldigt äcklig, men en väldigt duktig tränare och att jag hade förstört för många i laget om jag berättar något.

Jag tycker att det inte spelar någon roll och att en sådan person inte ska få vara i närheten av ett damlag. Vad tycker ni?

Condemned
2009-05-21, 07:47
Det du beskriver skulle jag tycka var helt oacceptabelt. Men om tjejerna tycker att han är en bra tränare och dom vill ha kvar honom så är det upp till dom att sätta gränser också.

Vad tycker din flickvän om det hela?

mini
2009-05-21, 07:47
Jag håller såklart med dig om att han är oerhört olämplig, men frågan är om det är ditt beslut att ta. Prata med din flickvän om det. Kanske kan tjejerna i laget snacka ihop sig och komma fram till vad de vill göra?

Kwon
2009-05-21, 07:48
Hur viktigt är det att vinna för laget?

Tjejerna tyckte ju att han var en ruggigt sliskigt bra tränare, så utan honom kommer de säkert förlora.

Vill laget ha kvar honom? Kommer de tycka att du förstör laget om du rapporterar?

Vad tror du om att flickvännen byter damlag?

Vad tror du om att fixa en blind date te tränaren/introducera honom till någon kompis?

Så kanske han inte tänker så mycket på tjejerna i laget och han hålla fingrarna i styr. Han söker ju kärlek.

Ignatius72
2009-05-21, 07:54
Hur gamla är flickorna? Vad får han för svar på sina SMS?
Om de är vuxna så får man väl anta att de själva kan styra upp det.

Nipkiss
2009-05-21, 07:57
Flickorna är 15-18 år och det är inte precis ett elitlag dom spelar i. jag är övertygad om att dom kan hitta en minst lika bra tränare, som inte tafsar. Jag har iaf bestämt mig för att meddela min flickväns pappa och sen är det upp till han hur han vill gå vidare.
Jag vet inte hur dom andra tjejerna svarar på hans sms men min flickvän skriver inte alls flörtigt eller något sånt. Jag har pratat med många tjejer tidigare om den här tränaren och jag har aldrig hört något annat än att han är sliskig och obehaglig.

mini
2009-05-21, 07:59
Igen - vad säger din tjej om saken?

Finska Lejonet
2009-05-21, 08:04
Tjejer i den åldern brukar ha väldigt svårt att sätta ner foten.
Och om din tjej inte är arton så har ju fadern ansvaret.
Min åsikt är i allfall att du har tagit rätt beslut.
Personligen skulle jag göra nått dumt om jag hörde att han rört min tjej och då framstår ditt alternativ som smart.

Nipkiss
2009-05-21, 08:05
Igen - vad säger din tjej om saken?
Oj förlåt, hon håller med mig att det är helt oacceptabelt och säger att hon är okej med att jag berättar för hennes pappa. Hon är mest orolig över att hennes pappa får reda på att dom hade haft lagfest.

Kwon
2009-05-21, 08:06
Nipkiss, you have the power to break or make this team.

Let's hope you dont crush these young girls dreams, but you do what you have to do!

Quite unacceptable behavior i must say!

mini
2009-05-21, 08:08
Jag tycker ju att det är din tjej som ska berätta, eller någon annan av tjejerna i laget. Det är de som blivit tafsade på, och de som måste diskutera konsekvenserna. Men om hon nu inte vågar prata med pappa så antar jag att det är ok att du gör det. Hoppas att det leder till något bra.

Nipkiss
2009-05-21, 08:09
Nipkiss, you have the power to break or make this team.

Let's hope you dont crush these young girls dreams, but you do what you have to do!

Quite unacceptable behavior i must say!

Jag personligen tror inte att det här kommer att förstöra laget. Den här tränaren är en kille från herrlaget och laget är som sagt inte på elitnivå. Han borde inte vara allt för svår att ersätta.

Kischen
2009-05-21, 08:09
Oj förlåt, hon håller med mig att det är helt oacceptabelt och säger att hon är okej med att jag berättar för hennes pappa. Hon är mest orolig över att hennes pappa får reda på att dom hade haft lagfest.

Får dom inte ha lagfest eller var det så att det dracks alkohol när vissa är för unga för det?

Nipkiss
2009-05-21, 08:10
Jag tycker ju att det är din tjej som ska berätta, eller någon annan av tjejerna i laget. Det är de som blivit tafsade på, och de som måste diskutera konsekvenserna. Men om hon nu inte vågar prata med pappa så antar jag att det är ok att du gör det. Hoppas att det leder till något bra.

Ingen vågar riktigt säga något verkar det som. Många jag pratat med säger att dom känner sig obekväma på träningar och matcher och säger att dom verkligen känner hur den här tränaren spanar in dom.

Nipkiss
2009-05-21, 08:11
Får dom inte ha lagfest eller var det så att det dracks alkohol när vissa är för unga för det?

Det är nog mest för att det dracks alkohol och majoriteten av dom är för unga för det.

Kischen
2009-05-21, 08:14
Om han som du sa var med så är det ännu större anledning att skicka honom. Man gör inte så, han ska föregå med gott exempel och föräldrarna ska kunna lita på honom. Jag hade blivit vansinnig om jag var pappa.

Nipkiss
2009-05-21, 08:16
Om han som du sa var med så är det ännu större anledning att skicka honom. Man gör inte så, han ska föregå med gott exempel och föräldrarna ska kunna lita på honom. Jag hade blivit vansinnig om jag var pappa.

Det är just det jag vill att föräldrarna ska få reda på, att han som är i maktposition som tränare beter sig väldigt olämpligt mot deras döttrar som inte har blivit myndiga ännu.

Matsa
2009-05-21, 08:16
Det är nog inte direkt Guus Hiddink vi snackar om här, jag tvivlar på att han är oersättlig.

Stoltz
2009-05-21, 08:17
Berätta. För allt i världen, berätta.

Kwon
2009-05-21, 08:18
Gör det som känns rätt Nipkiss.

Tycker alla av tjejerna att han är äcklig och måste bort så rapportera till lagledaren.

Låter man han vara kanske det händer någonting värre?

Är det endast en tjej i laget som tycker han är sliskig och 99 % tycker han är en bra tränare?

Heter tränaren Guus Hiddink?

Nipkiss
2009-05-21, 08:19
Jag kan även nämna att många har sagt ifrån till han, och då har han slutat ett tag för att sen börja igen. En annan tjejs pojkvän var tvungen att ringa och prata med tränaren för när tjejen sa till om det slutade tränaren ändå inte.

Nipkiss
2009-05-21, 08:20
Gör det som känns rätt Nipkiss.

Tycker alla av tjejerna att han är äcklig och måste bort så rapportera till lagledaren.

Låter man han vara kanske det händer någonting värre?

Är det endast en tjej i laget som tycker han är sliskig och 99 % tycker han är en bra tränare?

Heter tränaren Guus Hiddink?

Jag är lite orolig att det händer något värre faktiskt.
Det är snarare tvärtom. Igår var det första gången jag hörde någon säga något positivt om honom.

Nipkiss
2009-05-21, 08:20
Berätta. För allt i världen, berätta.

Det ska jag göra.

Stoltz
2009-05-21, 08:20
I så fall är ju frågan, hur långt går det nästa gång han inte slutar?

Anders The Peak
2009-05-21, 08:24
Nu har vi en relativt bra diskrimineringslagstiftning i det här landet. Det du beskriver är sk sexuella trakasserier .
Vad är sexuella trakasserier?

Trakasserier kan också vara av sexuell natur. De kallas då för sexuella trakasserier.

Det kan vara beröringar, tafsningar, skämt, förslag, blickar eller bilder som är sexuellt anspelande och nedvärderande.

Sexuella trakasserier skiljer sig från vanlig flirt genom att de är ovälkomna. Det är du som är utsatt som avgör vad du anser är kränkande.
Säg ifrån!

Det är den som är utsatt för trakasserier som avgör vad hon eller han anser vara kränkande. Det är viktigt att du som är trakasserad klargör för den som trakasserar dig att beteendet är obehagligt, ovälkommet och att det måste få ett slut. I vissa allvarliga fall behöver du inte säga ifrån för att det ska räknas som trakasserier i lagens mening.
Anmäla

Om du har blivit utsatt för trakasserier när du varit i en affär, haft kontakt med en myndighet, varit på en allmän sammankomst eller liknande, kan du anmäla det till Diskrimineringsombudsmannen, DO. Företaget eller organisation som du haft kontakt med kan då bli ersättningsskyldig.
Du har rätt att inte bli bestraffad när du anmäler!

Om du anmäler till exempel en organisation eller ett företag för trakasserier har du rätt att inte bli utsatt för repressalier, det vill säga bestraffning. Exempel på repressalier kan vara att du blir portad från affären eller restaurangen som du har anmält, att en arbetsförmedling vägrar att förmedla jobb till dig eller att ett fackförbund vägrar förhandla fram en förmån till dig för att du anmält facket för trakasserier.

Om du blir utsatt för repressalier kan du anmäla det till DO.

http://www.do.se/

Kwon
2009-05-21, 08:25
Nog bra att det upptäcktes i ett så tidigt stadie.

Hur länge har han hållit på med detta tafsande?

spange
2009-05-21, 08:30
rent spontant känns det som att laget egentligen vill slippa honom, även om någon säger att du sabbar för dem om du berättar hur han beter sig.
jag kan inte tänka mig att någon i laget INTE skulle känna sig obekväm med en så närgången tränare.

Pepparkakssmurfen
2009-05-21, 08:38
Det är nog mest för att det dracks alkohol och majoriteten av dom är för unga för det.

Sen kan man fundera på vad tränaren hade för avsikt med att ha en fest med alkohol inblandat med de här tjejerna.

Nipkiss
2009-05-21, 09:05
Nog bra att det upptäcktes i ett så tidigt stadie.

Hur länge har han hållit på med detta tafsande?

Jag fick nyss reda på av min flickvän att han då och då tafsat på henne tidigare. Detta var då förstås innan jag lärde känna henne. Varje gång har hon sagt ifrån men han fortsätter ändå.
Igår bastade dom också. Och då hade han tydligen också slitit i min flickväns arm och bett henne komma till han. Hon sa till han och gick ut därifrån direkt.

Nipkiss
2009-05-21, 09:11
min flickvän har fått väldigt mycket sliskiga sms av honom. till exempel:
"du borde varit här och myst med mig i sängen"
Innan vi blev tillsammans hade han också frågat henne personligen om hon inte "är sugen på han". Då blev hon rädd för han och kände sig väldigt upptryckt mot väggen.
Allt det här har jag fått reda på idag förresten.

värt att påpeka är att min flickvän inte svarar på något sätt som kan tolkas som att hon flirtar eller vill något med honom, på sms då.

Nipkiss
2009-05-21, 09:14
Min flickvän säger att allt det här stämmer in på han "Det kan vara beröringar, tafsningar, skämt, förslag, blickar eller bilder som är sexuellt anspelande och nedvärderande."
förutom bilder.

spange
2009-05-21, 09:16
jahapp, som jag ser det ska han bort,bort,bort..inget snack om saken! anmäl honom:)

BigSpawn
2009-05-21, 09:16
min flickvän har fått väldigt mycket sliskiga sms av honom. till exempel:
"du borde varit här och myst med mig i sängen"
Innan vi blev tillsammans hade han också frågat henne personligen om hon inte "är sugen på han". Då blev hon rädd för han och kände sig väldigt upptryckt mot väggen.
Allt det här har jag fått reda på idag förresten.

värt att påpeka är att min flickvän inte svarar på något sätt som kan tolkas som att hon flirtar eller vill något med honom, på sms då.

jadu, att han inte är direkt lämplig är ju inte svårt att förstå, om din flickvän har sparat sms så visa dom för hennes pappa med som bevis, så ska inte en tränare för ett ungt tjejlag hålla på

Lellan
2009-05-21, 09:17
Hur ung man än är ser jag inget fel i att själv ta tag i saker, hon kan ta stöd av dig, du kanske kan hänga med henne som stöd men det är väl ändå TJEJERNA som vet vad som hänt och som behöver visa vad som är ok el inte?

Killar som agerar förälder åt sina flickvänner är inte så hett, ha lite tilltro till att människan/orna kan själva så utstrålar de också det och han kanske lär sig att ta ett nej el avvisande på allvar. Tänk själv, skulle du vilja att hon var med och löneförhandlade åt dig, tog kontakt med facket åt dig i en arbetsfråga etc? Det är så absurt, man gör sina egna ärenden och då blir man respekterad (därmed inte sagt att tränaren inte per automatik borde respektera tjejerna, det tycker jag). Handikappa inte folk i onödan. :)

För din flickvän är det kanske känsligt pga att det är hennes pappa, men det behöver ju inte bli så dramatiskt och blåsa upp oproportionerligt - bara att nämna att det finns en gräns och att det är olämpligt att han tangerar/går över den.. Säga att han är uppskattad som tränare men att han får svårt att vinna respekt när han beter sig respektlöst och på ett sätt som skulle skada hela laget om det kom fram.

Nipkiss
2009-05-21, 09:19
Hur ung man än är ser jag inget fel i att själv ta tag i saker, hon kan ta stöd av dig, du kanske kan hänga med henne som stöd men det är väl ändå TJEJERNA som vet vad som hänt och som behöver visa vad som är ok el inte?

Killar som agerar förälder åt sina flickvänner är inte så hett, ha lite tilltro till att människan/orna kan själva så utstrålar de också det och han kanske lär sig att ta ett nej el avvisande på allvar.

För din flickvän är det kanske känsligt pga att det är hennes pappa, men det behöver ju inte bli så dramatiskt och blåsa upp oproportionerligt - bara att nämna att det finns en gräns och att det är olämpligt att han tangerar/går över den.. Säga att han är uppskattad som tränare men att han får svårt att vinna respekt när han beter sig respektlöst och på ett sätt som skulle skada hela laget om det kom fram.
Men det är just det att ingen riktigt vågar ta tag i det. Min flickvän säger nu att hon borde sagt ifrån för längesen och att hon ska prata med sin pappa idag.

Lellan
2009-05-21, 09:20
(menar såklart "pga att det är hennes pappa som de ska berätta för". Inte att det är han som gör det, har ju framgått att han inte vet om vad tränaren gör).

Lellan
2009-05-21, 09:23
Men det är just det att ingen riktigt vågar ta tag i det. Min flickvän säger nu att hon borde sagt ifrån för längesen och att hon ska prata med sin pappa idag.

Men det talar ju bara för att det blir bra emottaget, det är svår situation och ligger väl närmast till hands att skoja bort och vifta bort, man har väl ingen lust med sånt där krångel direkt.

Vågar de inte, häng med som stöd, men låt tjejerna sköta snacket, kommer kännas såå mkt bättre för dem efteråt, helt övertygad.

Bra att hon ska prata med sin pappa, hon kanske kan ta med sig ngra av tjejerna å så visar de sms och ber pappan om råd hur de ska gå tillväga när de talar med tränaren om de känner att det tar emot? För även där tror jag att de vinner på att göra det själva. De kan ju säga att pappan är informerad och ser allvarligt på det hela, men att kräva att han lyssnar när de själva lägger fram hur de upplever situationen är nog mkt värt.

Sebbe_H
2009-05-21, 09:24
Klart han ska bort, snacka med lagledarn, funkar inte det får du ju gå ett steg högre.


Har han verkligen gjort allt som du skriver mot din flickvän så hade jag gått dit själv, men sen är ju jag som jag är också.

Lellan
2009-05-21, 09:26
Klart han ska bort, snacka med lagledarn, funkar inte det får du ju gå ett steg högre.


Har han verkligen gjort allt som du skriver mot din flickvän så hade jag gått dit själv, men sen är ju jag som jag är också.

Återigen, varför ska killen göra det? Jag tycker det är osunt, provocerande och lite fånigt. Brukar din flickvän gå dina ärenden, känns det ok för din självkänsla?

En sak att vara förälder till en minderårig, men är man tillsammans med någon har man väl någon form av tilltro till dennes egen förmåga att hantera sitt liv, att stötta däremot är ju naturligt.

Handcuff
2009-05-21, 09:29
Jag hade då inte velat att mina hypotetiska barn hade haft en tränare som kladdar och kommer med inviter som anspelar på sex.

Rahf
2009-05-21, 09:30
Han ska bort! Snacka med laget och påpeka att det verkligen inte är acceptabelt (exklusive tränaren). Säg att det inte kan vara så svårt att fixa en ny tränare. Kolla även om ni ska göra en anmälan för sexuella trakasserier.

Så som jag förstår det, så är de mer rädda för att bli utan tränare, än att behöva stå ut med detta svin. Det är nog bara en tidsfråga innan det händer något värre.

Lellan
2009-05-21, 09:31
Jag hade då inte velat att mina hypotetiska barn hade haft en tränare som kladdar och kommer med inviter som anspelar på sex.

Menar du att hennes pappa vill det el menar du inget alls? :confused:

Sebbe_H
2009-05-21, 09:31
Återigen, varför ska killen göra det? Jag tycker det är osunt, provocerande och lite fånigt. Brukar din flickvän gå dina ärenden, känns det ok för din självkänsla?

En sak att vara förälder till en minderårig, men är man tillsammans med någon har man väl någon form av tilltro till dennes egen förmåga att hantera sitt liv, att stötta däremot är ju naturligt.

Jo, visst är det fånigt. Säger inte att han ska göra det, men jag hade lackat ur totalt om nån gubbsjuk jävel var på min tjej.

Jag tycker att han ska ta ett snack med hennes farsa, och om det inte räcker får han väl gå till nån styrelse för laget, eller vad som nu krävs.

thatice
2009-05-21, 09:33
Om flickorna är i den åldern 15-18 och inte törs säga nånting av olika anledningar ser jag inget som helst fel i att som pojkvän berätta det för lagledaren.

Lellan
2009-05-21, 09:35
Jo, visst är det fånigt. Säger inte att han ska göra det, men jag hade lackat ur totalt om nån gubbsjuk jävel var på min tjej.

Jag tycker att han ska ta ett snack med hennes farsa, och om det inte räcker får han väl gå till nån styrelse för laget, eller vad som nu krävs.

Återigen, han säger ju att tjejen ska det - varför ska han blanda sig i? :confused: Sorry om jag hänger upp mig på det men är ju lite otippat att den man är ihop med ska göra det.

Hade du inte föredragit om din tjej lackat på den gubbsjuke jäveln? Tror faktiskt att många handikappas när de inte får chansen att reagera självständigt. Alla vinner på att folk säger ärligt hur de upplever en situation och själv försöker reda ut den. Väger tyngre.

Lellan
2009-05-21, 09:37
Om flickorna är i den åldern 15-18 och inte törs säga nånting av olika anledningar ser jag inget som helst fel i att som pojkvän berätta det för lagledaren.

Du ser ingen fördel med att de får stöd av nära å kära och själva får säga sin mening heller? Tror man kan vinna mkt på agera så när det gäller yngre el personer som inte tror sig säga sin mening.

Självklart måste det ju komma fram, men det tycks ju tjejerna ha insett.

Sebbe_H
2009-05-21, 09:39
Återigen, han säger ju att tjejen ska det - varför ska han blanda sig i? :confused: Sorry om jag hänger upp mig på det men är ju lite otippat att den man är ihop med ska göra det.

Hade du inte föredragit om din tjej lackat på den gubbsjuke jäveln? Tror faktiskt att många handikappas när de inte får chansen att reagera självständigt. Alla vinner på att folk säger ärligt hur de upplever en situation och själv försöker reda ut den. Väger tyngre.

Missade att han skrev det, läste bara första sidan.

Jo klart hon borde ta saken i egna händer, men ingen av tjejerna har ju gjort det fram tills nu när hon ska prata med sin pappa.'

Hon och dom andra tjejerna har ju haft en tid på sig att reagera självständigt, men ingenting har hänt.

Kwon
2009-05-21, 09:40
Återigen, varför ska killen göra det? Jag tycker det är osunt, provocerande och lite fånigt. Brukar din flickvän gå dina ärenden, känns det ok för din självkänsla?

En sak att vara förälder till en minderårig, men är man tillsammans med någon har man väl någon form av tilltro till dennes egen förmåga att hantera sitt liv, att stötta däremot är ju naturligt.

Hans flickvän är ju 15, kan krävas mer än att enbart stötta ibland.

KRS
2009-05-21, 09:42
http://www.baseballrampage.com/productphotos/f3-3a_display.jpg

hahavaffan
2009-05-21, 09:43
http://www.baseballrampage.com/productphotos/f3-3a_display.jpgSka du börja spela baseball?:Virro

Lellan
2009-05-21, 09:44
Missade att han skrev det, läste bara första sidan.

Jo klart hon borde ta saken i egna händer, men ingen av tjejerna har ju gjort det fram tills nu när hon ska prata med sin pappa.'

Hon och dom andra tjejerna har ju haft en tid på sig att reagera självständigt, men ingenting har hänt.

Men det är ju så... om ngt är jobbigt så vill man ju helst blunda för det, särskilt om han är duktig och trevlig annars. Kanske får de dåligt samvete för att de skojat bort, viftat bort de och ångrar sig i efterhand - det är väl mänskligt.

Jag tror att de bara behöver snacka av sig för att kolla av "överreagerar vi"? men att de sedan är helt kapabla till att agera självständigt, faktiskt tror jag att de skulle stärka dem och vaccinera mot liknande scenarion i framtiden. Annars lätt hänt att bli bekväm och tappa tilltron till att folk ska lyssna på vad de säger.

Det är ju inget akut skede heller, utan helt enkelt att gränsen är nådd och passerad. Nu agerar de, med rätta, och helt rätt att ta stöd om det känns obehagligt.

Men att pojkvänner/pappor osv slentrianmässigt går sina partners/döttrars ärenden tror jag inte är sunt för någon. Man blir stark och glad över att reda upp saker, det kan man väl unna en partner/dotter att känna! :)

mini
2009-05-21, 09:45
Inte helt otippat är jag med Lellan här. Jag tycker att man kan hjälpa tjejerna formulera sig, men man ska inte vara deras talesman.

coxie
2009-05-21, 09:46
Bra val, den är röd så det syns inte så mycket när du kör ut i skogen för att dumpa bevisen.

Förövrigt så är det inte okej, men du är nog inte rätt person att utföra våldshandlingen, bättre att låta någon av de andra spelarnas storebror gå lös med en motorsåg.

Sebbe_H
2009-05-21, 09:46
Men det är ju så... om ngt är jobbigt så vill man ju helst blunda för det, särskilt om han är duktig och trevlig annars. Kanske får de dåligt samvete för att de skojat bort, viftat bort de och ångrar sig i efterhand - det är väl mänskligt.

Jag tror att de bara behöver snacka av sig för att kolla av "överreagerar vi"? men att de sedan är helt kapabla till att agera självständigt, faktiskt tror jag att de skulle stärka dem och vaccinera mot liknande scenarion i framtiden. Annars lätt hänt att bli bekväm och tappa tilltron till att folk ska lyssna på vad de säger.

Det är ju inget akut skede heller, utan helt enkelt att gränsen är nådd och passerad. Nu agerar de, med rätta, och helt rätt att ta stöd om det känns obehagligt.

Men att pojkvänner/pappor osv slentrianmässigt går sina partners/döttrars ärenden tror jag inte är sunt för någon. Man blir stark och glad över att reda upp saker, det kan man väl unna en partner/dotter att känna! :)


Jo jag håller med dig, vad det gäller det mesta. Det är bara det att jag inte tänker längre än näsan räcker vid sånna här tillfällen. :thumbup:

Lellan
2009-05-21, 09:47
Hans flickvän är ju 15, kan krävas mer än att enbart stötta ibland.

Å andra sidan kan det var skönt för henne att agera vuxnare än 15 också.

Att stötta kan man göra på många sätt. Han kan vara med i rummet, är det hon/tjejerna själva som snackar får tränaren det svårare att inom sig avfärda det hela som "svartsjuka/rabiata/överbeskyddande/humorlösa" pojkvänner/pappor också. Säger de uppriktigt att de tycker det är jobbigt, och han vet att deras närstånde vet om det hela tar det nog skruv, tänker de anmäla så vet han bakgrunden och förhoppningsvis lär han sig respektera folk.

Även om de är tjejer och 15 år. ;)

Lellan
2009-05-21, 09:49
Jo jag håller med dig, vad det gäller det mesta. Det är bara det att jag inte tänker längre än näsan räcker vid sånna här tillfällen. :thumbup:

Åh fan. Nu blev du manlig. :thumbup: :D

mini
2009-05-21, 09:50
Men att pojkvänner/pappor osv slentrianmässigt går sina partners/döttrars ärenden tror jag inte är sunt för någon. Man blir stark och glad över att reda upp saker, det kan man väl unna en partner/dotter att känna! :)

Det här tycker jag är kärnan. Bra formulerat Lellan.

Delta_
2009-05-21, 09:52
men sätt dit den där jäveln...vad väntar du på? är väl bara en tidsfråga innan han våldtar någon

coxie
2009-05-21, 09:53
men sätt dit den där jäveln...vad väntar du på? är väl bara en tidsfråga innan han våldtar någon

Det behöver det nog inte vara.

renad
2009-05-21, 09:53
Varför säger tjejerna inget själva, tycker tvärtemot att tjejer i den åldern brukar vara rätt glada för att ropa trakasserier osv.. vi hade massa lärare i högstadiet som hade problem.. tveksam till att alla var pedofiler. Det är inte så att tränare är en skitsnygg 25åring så att tjejerna tycker det är spännande när han "flörtar" och håller på. Kanske du som är svartsjuk på att någon annan kille håller på och stöter på din tjej? har jag full förståelse för isf.

frambogir
2009-05-21, 09:54
Så länge den anklagade har vett nog att lyssna på 15åriga tjejer, vilket inte alla har tyvärr, så är det som många redan sagt bäst att låta dem sköta det själva. Ofta lägger man sig i för att man har bestämt sig för att ingen lyssnar på unga tjejer.
Tillförde jag något nu egentligen? :confused:

thatice
2009-05-21, 09:56
Du ser ingen fördel med att de får stöd av nära å kära och själva får säga sin mening heller? Tror man kan vinna mkt på agera så när det gäller yngre el personer som inte tror sig säga sin mening.

Självklart måste det ju komma fram, men det tycks ju tjejerna ha insett.

Jo nu vet ju inte jag men det kändes som att det hållit på ett bra tag då hade jag ledsnat på att vänta tills någon annan gör det men självklart är det ju bättre om de får göra det själva.

Christyle
2009-05-21, 10:01
http://www.baseballrampage.com/productphotos/f3-3a_display.jpg

Bra val

Lellan
2009-05-21, 10:02
Det här tycker jag är kärnan. Bra formulerat Lellan.

Om vi säger så här, jag var en gång 8 år och ledsen på en manlig idrottslärare (inget tafs dock, annat). Bekvämt ensambarn som sprang till pappa, som argt satte sig i bilen. Strax därefter kom han tillbaks, hämtade med mig. Väl framme, förklarade han det jag skrev tidigare, för mig. Att han ville att jag skulle känna att jag klarat av det själv. Jag tyckte han var dum i huvudet och orättvis.

Men jag tog min egen lilla strid (visserligen pekade jag mot bilen där pappa satt och jag minns att jag knappt kunde prata för munnen var ihopsnörd av blygsel) å nu missionerar jag tydligen här.. ;)

Faktiskt var det jävligt smart av min pappa, bästa man kan ge sina barn (å flickvänner), stöd men kraft att agera själva.

Handcuff
2009-05-21, 10:02
Menar du att hennes pappa vill det el menar du inget alls? :confused:

Eller så menar jag att TS helt klart borde ta upp tränarens äcklande?

Granatgiraffen
2009-05-21, 10:02
Alltså vafan. Vad är problemet!? Det är klart du, eller vem som helst, kan ta upp detta för diskussion med den andra tränaren. Just do it sir!

Lellan
2009-05-21, 10:04
Varför säger tjejerna inget själva, tycker tvärtemot att tjejer i den åldern brukar vara rätt glada för att ropa trakasserier osv.. vi hade massa lärare i högstadiet som hade problem.. tveksam till att alla var pedofiler. Det är inte så att tränare är en skitsnygg 25åring så att tjejerna tycker det är spännande när han "flörtar" och håller på. Kanske du som är svartsjuk på att någon annan kille håller på och stöter på din tjej? har jag full förståelse för isf.

Oavsett hur det ligger till så är det ju om så vore fallet, svårare att komma med falska anklagelser om man måste lägga fram dem själv - är det verkliga övertramp biter det nog hårdare om det kommer från dem som drabbats och kan tala om hur det kändes så det inte blir ngt "hon sa han sa".

rooz
2009-05-21, 10:05
Lellan, kan du ta bilen ner hit och tala min polare till rätta. Det du säger skulle han verkligen behöva!!

Jaja, nu till topic
Kan du inte be din flickvän att tala med alla i laget? Inte för att jag tror att någon uppskattar bli uttittad eller tafsad på varje träning, men kanske bra att veta allas åsikter?

Ersätt killen med en tjej, kan vara bra med en förebild:)

Einar
2009-05-21, 10:07
Å andra sidan kan det var skönt för henne att agera vuxnare än 15 också.

Att stötta kan man göra på många sätt. Han kan vara med i rummet, är det hon/tjejerna själva som snackar får tränaren det svårare att inom sig avfärda det hela som "svartsjuka/rabiata/överbeskyddande/humorlösa" pojkvänner/pappor också. Säger de uppriktigt att de tycker det är jobbigt, och han vet att deras närstånde vet om det hela tar det nog skruv, tänker de anmäla så vet han bakgrunden och förhoppningsvis lär han sig respektera folk.

Även om de är tjejer och 15 år. ;)

Så om det nu inte händer något, är det då bättre att bara stå vid sidan av och låta det fortsätta som förut? Till slut kanske någon av tjejerna blir våldtagna. Det är säkert så att tjejerna känner lite skam i att de inte varit bestämda från början och då lägger lite av skulden på sig själva.

Självklart är det bättre att bara stötta, men på nipkiss låter det som att det inte kommer hända något om han låter det vara. Då tycker jag det är bra av honom att han säger till lagledaren. Även om han senare kan betraktas som "pojkvännen som lägger sig i".

Deceiver85
2009-05-21, 10:27
En "bra" tränare hade inte agerat på det där sättet, anmäl!

Lellan
2009-05-21, 10:33
Så om det nu inte händer något, är det då bättre att bara stå vid sidan av och låta det fortsätta som förut? Till slut kanske någon av tjejerna blir våldtagna. Det är säkert så att tjejerna känner lite skam i att de inte varit bestämda från början och då lägger lite av skulden på sig själva.

Självklart är det bättre att bara stötta, men på nipkiss låter det som att det inte kommer hända något om han låter det vara. Då tycker jag det är bra av honom att han säger till lagledaren. Även om han senare kan betraktas som "pojkvännen som lägger sig i".

Risken finns ju att det ger honom en känsla av kontroll och att han gör ngt bra för flickvännen i att vara den, istället för insikt att han skulle vara justare om han gav henne den känslan av kontroll och inre belöning.

Tror du går händelserna i förväg, tjejen agerar ju idag och de kan nog följa upp det hela bra själva, de gör helt rätt som agerar när de blir illa behandlade.

Fd_Megatuttarna
2009-05-21, 10:40
Vem bryr sig om laget. Det finns något viktigare här.

Sedan så är det inte hela världen om han får sparken, det finns bra tränare som inte tafsar på sina noviser.

Vilken icke-fråga egentligen, är tjejerna så fega att de inte vill "förstöra" laget så får du väl göra det åt dem, inte fan kan ett äckel gå och tafsa ostört.

"Vi vill inte förstöra laget eller skapa dålig stämning så vi låtsas som ingenting istället och biter ihop när någon tar på oss", alltså hur kan man ens fundera på det här sättet?

Gör det rätta och skit i eventuella konsekvenser, de går att fixa men om han våldtar eller går över gränsen på ett annat sätt så kommer de flesta däremot ångra rejält att inget gjordes från första början.

Tolkia
2009-05-21, 10:40
Jag håller med Lellan och mini. Stötta tjejerna i att själva ta tag i saken (SÅ liten är man inte när man är 15-18; folk verkar av någon anledning välja att hänga upp sig på den lägre åldern) men lek inte riddare innan du/ni måste. Det är på lång sikt bättre för tjejerna att de får lära sig agera själva; de kommer att hamna i jobbiga situationer många gånger framöver, och det är bra att själv vara den som sitter i förarsätet på sitt liv. Det här är inte (som vissa i tråden vill få det till) samma sak som att du/ni skall godkänna att tränaren beter sig olämpligt, eller skita i att tjejerna har det jobbigt, men ni bör i första hand stötta dem i att själva ta tag i saken, och inte behandla dem som om de vore era dyrbara ägodelar som ni måste skydda från andras intresse. De är självständiga individer.

Nipkiss
2009-05-21, 10:52
Varför säger tjejerna inget själva, tycker tvärtemot att tjejer i den åldern brukar vara rätt glada för att ropa trakasserier osv.. vi hade massa lärare i högstadiet som hade problem.. tveksam till att alla var pedofiler. Det är inte så att tränare är en skitsnygg 25åring så att tjejerna tycker det är spännande när han "flörtar" och håller på. Kanske du som är svartsjuk på att någon annan kille håller på och stöter på din tjej? har jag full förståelse för isf.

Haha nej så är det verkligen inte. Han är ingen fröjd för ögat och jag är inte det minsta svartsjuk.

Nipkiss
2009-05-21, 10:54
Så om det nu inte händer något, är det då bättre att bara stå vid sidan av och låta det fortsätta som förut? Till slut kanske någon av tjejerna blir våldtagna. Det är säkert så att tjejerna känner lite skam i att de inte varit bestämda från början och då lägger lite av skulden på sig själva.

Självklart är det bättre att bara stötta, men på nipkiss låter det som att det inte kommer hända något om han låter det vara. Då tycker jag det är bra av honom att han säger till lagledaren. Även om han senare kan betraktas som "pojkvännen som lägger sig i".

Exakt så är min tanke. Jag håller helt och hållet med Lellan. Det hade ju varit bäst om dom sa det själv, men om dom inte gör det? jag kan inte bara låta det rinna ut i sanden och låtsas som ingenting. Isf är det värt att vara "pojkvännen som lägger sig i" ifall jag stoppar sexuella trakasserier

Lellan
2009-05-21, 10:58
Exakt så är min tanke. Jag håller helt och hållet med Lellan. Det hade ju varit bäst om dom sa det själv, men om dom inte gör det? jag kan inte bara låta det rinna ut i sanden och låtsas som ingenting. Isf är det värt att vara "pojkvännen som lägger sig i" ifall jag stoppar sexuella trakasserier

Du går inte i fällan då? ;)

Risken finns ju att det ger honom en känsla av kontroll och att han gör ngt bra för flickvännen i att vara den, istället för insikt att han skulle vara justare om han gav henne den känslan av kontroll och inre belöning.

Tror du går händelserna i förväg, tjejen agerar ju idag och de kan nog följa upp det hela bra själva, de gör helt rätt som agerar när de blir illa behandlade.

Tror inte du har ett mähe till tjej, hennes självrespekt och din respekt för henne mår nog bra av hon agerar.

Du får väl föra din egen talan också, säga att det känns som om du låter sexuella trakasserier fortgå om inget händer - att det inte känns som om hon bryr sig om hur det känns för dig när hon säger att hon går med på att må dåligt och låta lagkamrater behandlas på det viset. Tala om att du förväntar dig att hon vet vad som behöver göras, hon kanske inte inser att tränarens agerande inte bara påverkar dem utan ger ringar på vattnet i form av hur du ser på henne och hur du mår inombords.

Menar inte att du ska syssla med känslomässig utpressning, men att inte agera är också ett agerande så om hon underlåter att handla är hon ju inte juste mot någon. Inte tränaren heller, han behöver kanske nå lite insikt.

Tolkia
2009-05-21, 11:00
Det är mycket "om dom inte gör det" här. Som jag förstår det av tråden har ingen gjort ett seriöst försök att peppa tjejerna att ta upp det än? Jag menar inte att förolämpa dig, men se bortom din sårade äganderättskänsla och tänk lite till. Prata med tjejerna, få dem att prata med sina föräldrar, få dem att ta upp det med tränaren.

Rahf
2009-05-21, 11:02
Det är mycket "om dom inte gör det" här. Som jag förstår det av tråden har ingen gjort ett seriöst försök att peppa tjejerna att ta upp det än? Jag menar inte att förolämpa dig, men se bortom din sårade äganderättskänsla och tänk lite till. Prata med tjejerna, få dem att prata med sina föräldrar, få dem att ta upp det med tränaren.

Detta tog jag ju upp flera sidor tillbaka :em:. Kanske inte lika finkänsligt då.

Traenarn
2009-05-21, 11:47
Å andra sidan kan det var skönt för henne att agera vuxnare än 15 också.

Att stötta kan man göra på många sätt. Han kan vara med i rummet, är det hon/tjejerna själva som snackar får tränaren det svårare att inom sig avfärda det hela som "svartsjuka/rabiata/överbeskyddande/humorlösa" pojkvänner/pappor också. Säger de uppriktigt att de tycker det är jobbigt, och han vet att deras närstånde vet om det hela tar det nog skruv, tänker de anmäla så vet han bakgrunden och förhoppningsvis lär han sig respektera folk.

Även om de är tjejer och 15 år. ;)

Det här tycker jag är kärnan. Bra formulerat Lellan.

frågan är hur j*vla viktigt det är hur vida självförtroendet,mm ökar?
Bättre att få bort snusket! Om en del inte ens är 15 år i laget så kan man ju inte ens vänta sig att de ska agera själva. Brott begås!!

Idiotiskt att bara vänta på att någon annan ska göra ngt hela tiden, vad är det som säger att alla andra inte tänker samma sak?

Bra förslag ändå om att alla som är utsatta ska träffas med deras närstående.
Förklara för gubben att det blir polisärende om han inte skärper sig.

rQx
2009-05-21, 11:50
För helvete, helt seriöst vem bryr sig om "han är bra tränare", "det är tjejerna som ska säga ifrån" o.s.v o.s.v Säg till svinet nu innan allvarligare saker händer. Han verkar ju vara helt vrickad, kan du leva med dig själv om du kniper mun och någon blir t.ex. våldtagen?

spoonchest
2009-05-21, 11:52
Ta upp det med lagledaren. Gör något iaf, polisanmäl. Tjejerna är 15-18år gamla. Spelar ingen roll hur duktig han är som tränare, han verkar ha gått över gränsen för LÄNGE SEN.
Snart tar han ytterligare ett steg, och då skulle iaf inte jag stå där vetandes att man kunde ha gjort ngt.
Edit: Pucktvåa

userfriendly
2009-05-21, 11:59
Min flickvän spelar i ett lag där dom har en tränare som är ca 7-8 år äldre än de flesta i laget. Han har alltid varit väldigt sliskig och skickat många olämpliga sms till de flesta i laget, bland annat min flickvän. Till exempel hade han skickat till en annan tjej i laget "du har så fin kropp när du springer där på planen". Jag finner det här helt oacceptabelt och igår kom droppen som fick bägaren att rinna över. Det var lagfest för dom igår och då badade dom badtunna, och senare under kvällen fick jag reda på att tränaren där också hade badat med dom och även tafsat på så gott som alla, inklusive min flickvän. Min flickväns pappa är lagledare för laget och jag sa att idag kommer jag berätta allting för han för jag tycker att det här är helt åt helvete fel.
Jag pratade också med en tjej i laget och hon sa att visst han är väldigt äcklig, men en väldigt duktig tränare och att jag hade förstört för många i laget om jag berättar något.

Jag tycker att det inte spelar någon roll och att en sådan person inte ska få vara i närheten av ett damlag. Vad tycker ni?

Nu har jag ju inte läst vad någon annan skrivit innan mig.. som vanligt *rolleyes*

Det här är något som måste lyftas - att säga att det skulle vara att förstöra för laget är ju ganska typiskt, han förstör ju själv för delar av laget och vaför skulle inte någon annan kunna träna dem lika bra?

Hur det ska lyftas är ju en annan fråga. Hur stark känner sig din tjej? Det kan ju vara jättesvårt att konfrontera honom själv. Dessutom tror jag inte att det, enligt erfarehet, leder någon vart.
Vilka ansvariga finns i närheten? Det bästa är om så många av tjejerna som möjligt går ihop, helst skriver ner sina erfarenheter och lämnar in till den som är ansvarig. Gör man det skriftligt blir det oftast bättre eftersom man ingen kan ställa frågor som gör att man känner sig osäker på sina erfarenheter och börjar tveka - och ingen kan heller skuldbelägga dem. Dessutom har man då fått ner alla detaljer som man lätt glömmer när man pratar. Det kommer säkert bli jobbigt ett tag, men om de inte gör något så kan ni se till att det blir ännu jobbigare för honom :whipped:
En grej till: säg till alla att spara alla sms de får av honom och skriv ner exakt vad han har sagt, gjort och när. Detta kommer hjälpa MYCKET!

mini
2009-05-21, 12:04
Om det ska göras polisanmälan antar jag att det måste göras av någon av tjejerna eftersom det är tveksamt om sexuella trakasserier faller under allmänt åtal?

userfriendly
2009-05-21, 12:05
Det är också viktigt att tjejerna pratar igenom det här - så att de tjejer som har varit utsatta och vill lyfta det inte blir hackkycklingar...

Lellan
2009-05-21, 12:07
frågan är hur j*vla viktigt det är hur vida självförtroendet,mm ökar?
Bättre att få bort snusket! Om en del inte ens är 15 år i laget så kan man ju inte ens vänta sig att de ska agera själva. Brott begås!!

Idiotiskt att bara vänta på att någon annan ska göra ngt hela tiden, vad är det som säger att alla andra inte tänker samma sak?

Bra förslag ändå om att alla som är utsatta ska träffas med deras närstående.
Förklara för gubben att det blir polisärende om han inte skärper sig.

Alla verkar ju rörande överens om att det ska anmälas, och vadå man kan inte förvänta sig att de ska agera själva? :confused:

Vid vilken ålder gör man det då, finns absolut ingen motsättning mellan att ngt sker omgående och att man låter tjejerna göra det, var har ni mött för puckade 15-åriga tjejer? Och om ni har det, vore det inte trevligt att få dem att bli mindre våp och mera människor?

Lite mer tilltro till folk tack, och mindre roidrage.

Ett tips till tjejerna är att göra en polisanmälan men med tillägget att man inte vill att det ska leda till åtal. Då får han en kopia skickad till sig och inser kanske allvaret i sina övertramp, om han är så korkad att han inte gör det när någon talar om det för honom.

Pirko
2009-05-21, 12:07
Säg till han själv. Märker han att det är nära att gå åt helvete för honom, då du redan är på han, så lär han skärpa sig. Men jag skulle inte slutat där. Säg till pappan också.

userfriendly
2009-05-21, 12:10
Säg till han själv. Märker han att det är nära att gå åt helvete för honom, då du redan är på han, så lär han skärpa sig. Men jag skulle inte slutat där. Säg till pappan också.

Jag är inte så säker på det, kanske skulle han sluta ett tag, sen när han märker att inget hänt så kommer det börja igen. Han tycker ju säkerligen inte att det han gör är fel själv så varför skulle han lyssna på "en liten tjej"?

Det bör komma ovanifrån.. det är ju också viktigt att de "där i ovan" visar att var det står i såna här frågor.
Då kan ju tjejerna också få stöd ifrån dem.

Lellan
2009-05-21, 12:11
Jag är inte så säker på det, kanske skulle han sluta ett tag, sen när han märker att inget hänt så kommer det börja igen. Han tycker ju säkerligen inte att det han gör är fel själv så varför skulle han lyssna på "en liten tjej"?

Det bör komma ovanifrån..

Fast det kommer det ju göra, hon skulle ju prata med lagledaren el vad det nu var för tjomme.

spoonchest
2009-05-21, 12:16
Om det ska göras polisanmälan antar jag att det måste göras av någon av tjejerna eftersom det är tveksamt om sexuella trakasserier faller under allmänt åtal?

Ska ju iof inte behöva vara hans problem. Får han vetskap om att tränaren begår sexuella trakasserier kan man ju inte heller låta detta vara osagt till polisen.
Jag tycker han bör gå dit och se hur dom tar tag i saken. Räcker det inte för åtal osv. så lär han ju iaf begripa att sådant beteende inte godtas.
Om inte annat så kommer nog många utav tjejerna våga ta ton om de vet att något händer..(?)
Varför skulle inte sexuella trakasserier gå under allmänt åtal?

userfriendly
2009-05-21, 12:18
Fast det kommer det ju göra, hon skulle ju prata med lagledaren el vad det nu var för tjomme.

Jag kommenterade ju Pirkos inlägg :smash: :)

spoonchest
2009-05-21, 12:25
Ponera att hela laget snackar ihop sig med varandra och närstående, säg föräldrar.
Om dessa sedan konfronterar tränaren som tafsar för att få honom att sluta.
Om han gör det, tycker ni då att han borde få fortsätta träna tjejerna? Kommer föräldrarna att finna sig i nåt sånt?

rQx
2009-05-21, 12:27
Alla verkar ju rörande överens om att det ska anmälas, och vadå man kan inte förvänta sig att de ska agera själva? :confused:

Vid vilken ålder gör man det då, finns absolut ingen motsättning mellan att ngt sker omgående och att man låter tjejerna göra det, var har ni mött för puckade 15-åriga tjejer? Och om ni har det, vore det inte trevligt att få dem att bli mindre våp och mera människor?

Lite mer tilltro till folk tack, och mindre roidrage.

Ett tips till tjejerna är att göra en polisanmälan men med tillägget att man inte vill att det ska leda till åtal. Då får han en kopia skickad till sig och inser kanske allvaret i sina övertramp, om han är så korkad att han inte gör det när någon talar om det för honom.

Well, bara någon agerar nu så kvittar det mig vem som gör det. Uppenbarligen har ingen gjort något på ett bra tag. Oförståeligt att man kan låta detta fortskrida som offer.

userfriendly
2009-05-21, 12:28
Ponera att hela laget snackar ihop sig med varandra och närstående, säg föräldrar.
Om dessa sedan konfronterar tränaren som tafsar för att få honom att sluta.
Om han gör det, tycker ni då att han borde få fortsätta träna tjejerna? Kommer föräldrarna att finna sig i nåt sånt?

Självklart ska han inte få fortsätta vara tränare, men det kan bli svårt utan polisanmälan... han kommer ju ha sin version, han är vuxen och har säkert en bra relation till de som bestämmer.
Jag har stöttat ett gymastlag via jobbet en gång, i ett annat ärende iof, men det är inte alltid man har så mkt makt som unga (tjejer?) tränande..
Det är ju iof olika från klubb till klubb..

simpan89
2009-05-21, 12:52
Helt sjukt ju *gah!*
blir lite galen när man läser de..
Men visst måste du snacka med tjejens farsa och se vad han gör.
Fast jag skulle inte vilja veta vad ens egen farsa skulle gjort om någon gjort något liknande mot syrran, skulle nog inte blitt glatt iaf.
:nono:

Lellan
2009-05-21, 13:06
Well, bara någon agerar nu så kvittar det mig vem som gör det. Uppenbarligen har ingen gjort något på ett bra tag. Oförståeligt att man kan låta detta fortskrida som offer.

Tror faktiskt att det är just för att man inte vill se sig som offer man låter det fortgå. Ett solklart övertramp från klarblå himmel tror jag är lättare, men när ngt eskalerats och viftats bort, skämtats bort och det är någon man gillar och uppskattar på andra sätt gör ju att man inte vill inse att något är jävligt fel.

Då är det ju perfekt att ta upp det med en kompis/pojkvän/flickvän whatever och kolla av om man överreagerar, hon kikade ju på lagrummet och insåg då att det var ett solklart övertramp vilket säkert gör det lättare till handling.

Är väl inte första ggn i världshistorien en jargong el beteende eskalerat från skämtsamt, undantagsvis, smicker till att bli sexuella trakasserier. Killen som verkar tappad behöver ju fatta gränsen, tjejerna behöver bli stärkta i att sätta den, har de tydligt visat och han ändå fortsatt bör han få påföljd.

Helt sjukt ju *gah!*
blir lite galen när man läser de..
Men visst måste du snacka med tjejens farsa och se vad han gör.
Fast jag skulle inte vilja veta vad ens egen farsa skulle gjort om någon gjort något liknande mot syrran, skulle nog inte blitt glatt iaf.
:nono:

Men va faaan.. :D För tusonde ggn, varför ska en pojkvän/pappa agera? Att ngn gör det är ju poängen, att en pojkvän/pappa gör det tycker jag gör att poängen går lite förlorad.

Lellan
2009-05-21, 13:10
Ponera att hela laget snackar ihop sig med varandra och närstående, säg föräldrar.
Om dessa sedan konfronterar tränaren som tafsar för att få honom att sluta.
Om han gör det, tycker ni då att han borde få fortsätta träna tjejerna? Kommer föräldrarna att finna sig i nåt sånt?

Jag tycker att han brustit i sitt uppdrag, han har betett sig respektlöst mot tjejerna, inte agerat i lagets intresse utan på ett sätt som kan skada det vilket borde räcka för att han gjort sitt som deras tränare. Visar det sig att han brutit mot lagen och får påföljd torde det göra det svårt för honom att få fortsatta uppdrag, hursomhelst så lär det ju bli svårt att jobba upp ett förtroende för honom igen men det är väl upp till de inblandade att avgöra, vi har ju bara fått det återberättat.

Cilia
2009-05-21, 13:10
Jag är med tjejmaffian

frågan är hur j*vla viktigt det är hur vida självförtroendet,mm ökar?
Bättre att få bort snusket! Om en del inte ens är 15 år i laget så kan man ju inte ens vänta sig att de ska agera själva. Brott begås!!
Visst är det viktigt att få bort honom men tjejerna ska fortsätta att leva vidare i världen även efter det. Precis som Lellan skriver så växer man av att ta tagi problem och jobbiga händelser. Vad gör hon när hon är 20, 25, 30 eller så och råkar ut för det igen? Vem ska då agera åt tjejerna? Ska dom alltid ha en stark man i bakgrunden som löser deras problem eller ska dom lära sig att hantera situationer själva?

Sen kan dom vara oroliga för att föräldrarna får reda på att dom druckigt alkohol men han skulle vara ännu mer orolig som varit på fest med alkohol och underåriga tjejer och dessutom utnyttjat situationen.



För helvete, helt seriöst vem bryr sig om "han är bra tränare", "det är tjejerna som ska säga ifrån" o.s.v o.s.v Säg till svinet nu innan allvarligare saker händer. Han verkar ju vara helt vrickad, kan du leva med dig själv om du kniper mun och någon blir t.ex. våldtagen?
bra skrivet

Lellan
2009-05-21, 13:18
Jag är med tjejmaffian

Visst är det viktigt att få bort honom men tjejerna ska fortsätta att leva vidare i världen även efter det. Precis som Lellan skriver så växer man av att ta tagi problem och jobbiga händelser. Vad gör hon när hon är 20, 25, 30 eller så och råkar ut för det igen? Vem ska då agera åt tjejerna? Ska dom alltid ha en stark man i bakgrunden som löser deras problem eller ska dom lära sig att hantera situationer själva?

Sen kan dom vara oroliga för att föräldrarna får reda på att dom druckigt alkohol men han skulle vara ännu mer orolig som varit på fest med alkohol och underåriga tjejer och dessutom utnyttjat situationen.



Det fetstilta tror jag väger tungt och bör tas upp, de ska inte vara oroliga för hur föräldrarna tar att de druckit osv - han är vuxen och det är hans ansvar att bete sig som så vilket han definitivt inte gjort. Det tyder bara på att han inte kan hantera sin roll och ligger ju honom i fatet även vad gäller det andra. Som förälder uppskattar man ju om ens barn känner förtroende att berätta sånt för en, de kommer säkerligen knappast lasta tjejerna utan honom för att de har festat loss.

Cilia
2009-05-21, 13:41
Herregud jag kan inte stava, får sluta multitaska när jag skriver.

Annars tror jag du har rätt Lellan. Föräldrar brukar uppskatta att man får reda på saker även om man inte är nöjd med vad barnen har gjort.

spoonchest
2009-05-21, 14:04
Det fetstilta tror jag väger tungt och bör tas upp, de ska inte vara oroliga för hur föräldrarna tar att de druckit osv - han är vuxen och det är hans ansvar att bete sig som så vilket han definitivt inte gjort. Det tyder bara på att han inte kan hantera sin roll och ligger ju honom i fatet även vad gäller det andra. Som förälder uppskattar man ju om ens barn känner förtroende att berätta sånt för en, de kommer säkerligen knappast lasta tjejerna utan honom för att de har festat loss.

+1
En fest där det serverats alkohol är tjejernas minsta bekymmer i det här fallet.

Bahir
2009-05-21, 14:40
Anmäl, på något sätt.

Jag spelade själv förut i en basketklubb som var ökänd för att medlemmarna på kansliet (som var coacher), samt många av de andra coacherna, hade förhållanden med en eller flera av tjejerna i lagen de coachade, och tjejerna var då underåriga (så lågt som 14, upp till 17), och coacherna var 25-40+ år gamla.

dared
2009-05-21, 14:54
Fyfan, killen måste bort om det du säger stämmer. Risken att detta trappas upp till att bli mycket värre är för stor för att inte göra något. Jag skulle snacka en del med tjejerna för att få en lite bättre bild. Sedan snacka med din tjejs pappa, han verkar ju ha rätt stort inflytande kring klubben.

Skulle ingenting hända ut av detta och att situationen är så dålig som du befarar så skulle jag allvarligt ge honom ett väldigt seriöst ultimatum. (Om min egna tjej var så pass inblandad och det du säger verkligen ägt rum) Seriöst mycket värre saker kan hända, det ska inte sitta någon jävla douche-bag till tränare och supa med 15-18 åriga tjejer i en bubbelpool med dem och taffsa. Alltså för helvete.

Dock ta verkligen reda på hur situationen är, sånna här situationer kan säkert överdrivas från alla håll. Jag är väldigt tveksam till att en tränare kan hålla på och snusk-smsa+taffsa och att fortfarande tjejerna vill ha han kvar som tränare. (dessutom säger du att han inte är snygg, skulle vara en skillnad om han vore supercharmig och snygg, då vore det mer förståligt om många ut av tjejerna kanske har en liten crush med rövhålet i fråga)

Jag tror personligen att viss information du fått är delvis felaktig, så försök för gudsskull kolla runt noggrant innan/om du agerar.



Jag har tyvärr inte läst så mycket i tråden, förutom första inläggen.

hultman
2009-05-21, 14:59
Hehe. Man ska även ta i beaktelse att 15-åriga flickor inte sällan överdriver. När ett par "flockledare" påstår sig ha blivit trakasserade så är det knappast ovanligt att fler hakar på och hittar på ett par tillfällen där de också råkat ut för "snuskgubben". Jag har sett det vid åtskilliga tillfällen, och varje gång får det rätt jobbiga konsekvenser. Men visst, om det TS skriver verkligen har hänt så tycker jag att tränaren är högst olämplig oberoende av sina tränarskills. Själv skulle jag roidat och betett mig illa, men det finns möjligen andra metoder. En polisanmälan bör dock föregås av ett allvarligt snack.

tsp
2009-05-21, 15:12
Jävla kvinnfolk alltså. Inte kan dem ta tag i problemen själva utan det krävs det utomstående män för att göra. Sedan klagar dem på att dem inte får utrymme, jämlikhet osv utan blir styrda av män.. Skaffa lite råg i ryggen och klara er på egna ben så löser det sig självt!

Lellan
2009-05-21, 15:20
Hehe. Man ska även ta i beaktelse att 15-åriga flickor inte sällan överdriver. När ett par "flockledare" påstår sig ha blivit trakasserade så är det knappast ovanligt att fler hakar på och hittar på ett par tillfällen där de också råkat ut för "snuskgubben". Jag har sett det vid åtskilliga tillfällen, och varje gång får det rätt jobbiga konsekvenser. Men visst, om det TS skriver verkligen har hänt så tycker jag att tränaren är högst olämplig oberoende av sina tränarskills. Själv skulle jag roidat och betett mig illa, men det finns möjligen andra metoder. En polisanmälan bör dock föregås av ett allvarligt snack.

U think.. ? ;)

Jävla kvinnfolk alltså. Inte kan dem ta tag i problemen själva utan det krävs det utomstående män för att göra. Sedan klagar dem på att dem inte får utrymme, jämlikhet osv utan blir styrda av män.. Skaffa lite råg i ryggen och klara er på egna ben så löser det sig självt!

Finns exempel där killar i den åldern också blivit sexuellt trakasserade, vanligt är ju att man hänvisar sånt beteende till "jargong" och "på skämt", kan vara svårt att dra gränsen - blandas alkohol in blir det desto värre, men att han blandat in alkohol är ju i sig ett bevis på bristande omdöme och ett tecken på att han inte är så lämplig.

Kan ju vara något som eskalerat till att tjejerna nu bestämt sig för att det inte är ok, även om de uppskattat hans insatser som tränare.

Traenarn
2009-05-21, 15:23
Men va faaan.. :D För tusonde ggn, varför ska en pojkvän/pappa agera? Att ngn gör det är ju poängen, att en pojkvän/pappa gör det tycker jag gör att poängen går lite förlorad.

ja, vi får hoppas att tjejjerna tar tag i detta nu då

dared
2009-05-21, 15:44
Men va faaan.. :D För tusonde ggn, varför ska en pojkvän/pappa agera? Att ngn gör det är ju poängen, att en pojkvän/pappa gör det tycker jag gör att poängen går lite förlorad.

Just i det här fallet är ju Pappan "lagledare" och jag tycker det låter som en rätt naturlig väg att gå. Han har ju ett stort ansvar när det kommer till vilken tränare de har och dessutom kan det vara en bra väg att gå innan man anmäler (alt. roidar) då mycket i TS redogörelse inte verkar visa hela bilden.

Lellan
2009-05-21, 15:51
Men det är just det att ingen riktigt vågar ta tag i det. Min flickvän säger nu att hon borde sagt ifrån för längesen och att hon ska prata med sin pappa idag.

Just i det här fallet är ju Pappan "lagledare" och jag tycker det låter som en rätt naturlig väg att gå. Han har ju ett stort ansvar när det kommer till vilken tränare de har och dessutom kan det vara en bra väg att gå innan man anmäler (alt. roidar) då mycket i TS redogörelse inte verkar visa hela bilden.

Jo, men det skulle hon ju göra, men lång tråd, lätt att missa. Att få det återberättat via en pojkvän gör ju som du säger att man inte får hela bilden så hoppas tjejerna får det utrett. :) Blev lite konfunderad över varför alla tycker att ts ska agera när det redan är på g att tjejen ska göra det.

Nipkiss
2009-05-21, 16:20
Jag vet inte vars jag ska börja... Finns så mycket att berätta om denne..
Men den här tränaren i fråga sitter dessutom han i styrelsen, tillsammans med min pappa som varit ordförande i många år. De känner varandra väl och har gjort det sedan tränaren var liten. Tränaren är också en kompis till min bror sedan länge tillbaka, de har spelat i samma lag sen barnsben och pappa min har varit lagledare åt dem.

Jag har ringt en tjej i laget idag som blev tafsad på igår. Hon verkade vara väldigt obrydd och sa att hon hade sagt åt honom och gått därifrån. Det verkade inte vara något mer med det. Jag sa till henne att det här kan inte fortsätta och att jag ska ta det till styrelsen. Det enda jag fick till svar var: hoppas det löser sig. Vissa tjejer i laget verkar inte alls bry sig, andra är "kompis" med tränaren. Sen har vi en tjej som har tränat oss förr och nu spelar med oss. Tjejen har varit tillsammans med tränaren för cirka 5 år sen. Hon är 22 år. De ordnade gårdagens lagfest tillsammans. Tränaren spelar ju då i herrlaget som också var med.

Det hela är en ganska sjuk grej. Konstigt nog verkar det bara vara jag som vill göra något åt det här. Jag får ingen hjälp från någon av tjejerna i laget. Känner mig ganska så maktlös om jag själv ska prata med tränaren. Har istället nu snackat med min storebror, som känner de flesta i föreningen/styrelsen. Han sa att det är inte lämpligt att vi har honom som tränare längre. Vi kom överens om att han skulle ta det den vägen istället, för vi vet båda hur farsan reagerar på såna här saker. Så vi får nu se vad som händer efter det här.

Kan för övrigt också säga att han har blivit kickad från förra föreningen där han tränade ett damlag. Det handlade väl också om sms, tafs mm. Vet inte om hela historien där.

/Nipkiss flickvän

Sebbe_H
2009-05-21, 17:26
Att han ens får fortsätta som tränare om det nu var det som orsakade förlusten av hans förra jobb är ju bara sjukt.

Men stå på dig Nipkiss flickvän, det är nog många som stöttar dig även om dom har svårt att säga det.

Cilia
2009-05-21, 19:17
Hehe. Man ska även ta i beaktelse att 15-åriga flickor inte sällan överdriver. När ett par "flockledare" påstår sig ha blivit trakasserade så är det knappast ovanligt att fler hakar på och hittar på ett par tillfällen där de också råkat ut för "snuskgubben". Jag har sett det vid åtskilliga tillfällen, och varje gång får det rätt jobbiga konsekvenser. Men visst, om det TS skriver verkligen har hänt så tycker jag att tränaren är högst olämplig oberoende av sina tränarskills. Själv skulle jag roidat och betett mig illa, men det finns möjligen andra metoder. En polisanmälan bör dock föregås av ett allvarligt snack.
Tonåren är en jobbig period att gå igenom när man ska förvandlas från flicka till kvinna. Vissa ställen ska man vara fredad ifrån sexuella situationer såsom i skolan, hemmet och träningen. Du ska kunna känna dig säker där. Personerna omkring dig är i en maktposion.

Den här killen har skickat sms med antydningar som inte är ok. Vad han gjort och sagt kan finnas olika uppfattningar om men sms kan man läsa. Det är inte ok av en tränare även om han skämtar.

hultman
2009-05-21, 19:43
Tonåren är en jobbig period att gå igenom när man ska förvandlas från flicka till kvinna. Vissa ställen ska man vara fredad ifrån sexuella situationer såsom i skolan, hemmet och träningen. Du ska kunna känna dig säker där. Personerna omkring dig är i en maktposion.

Den här killen har skickat sms med antydningar som inte är ok. Vad han gjort och sagt kan finnas olika uppfattningar om men sms kan man läsa. Det är inte ok av en tränare även om han skämtar.

Förstår inte riktigt var i mitt inlägg jag insinuerar att jag skulle vara av motsatt åsikt. Oavsett vilket så är det fullt lagligt att han skriver sådana sms, även att bli tillsammans med tjejer i den åldern. Att polisanmäla honom är alltså fel metod, hur sliskig snubben än är. De andra tjejerna verkar ju heller inte ens bry sig, vilket indikerar att det antingen är en överdriven berättelse eller att de uppskattar hans beteende.

Cilia
2009-05-21, 20:32
Förstår inte riktigt var i mitt inlägg jag insinuerar att jag skulle vara av motsatt åsikt. Oavsett vilket så är det fullt lagligt att han skriver sådana sms, även att bli tillsammans med tjejer i den åldern. Att polisanmäla honom är alltså fel metod, hur sliskig snubben än är. De andra tjejerna verkar ju heller inte ens bry sig, vilket indikerar att det antingen är en överdriven berättelse eller att de uppskattar hans beteende.
På att du insinuerar att tjejer i den åldern överdriver. Överdriver utifrån vems normer? Om dom känner sig obehagligt till mods och att han tafsar och skickar olämpliga sms så är det det dom känner. Vem bestämmer att det är överdrivet?

Varför jag jag skrev som jag gjorde var för att försöka få dig att förstå att man då lär sig hantera nya situationer när pojkar/män börjar se på en på nytt sätt och även dom själva. Det tar tid att lära sig hantera och innan man är där så kan situationer som senare är en bagatell vara oerhört jobbiga och måste få vara det. Då är det viktigt att det finns fredade zoner.

spoonchest
2009-05-22, 06:18
Förstår inte riktigt var i mitt inlägg jag insinuerar att jag skulle vara av motsatt åsikt. Oavsett vilket så är det fullt lagligt att han skriver sådana sms, även att bli tillsammans med tjejer i den åldern. Att polisanmäla honom är alltså fel metod, hur sliskig snubben än är.

FEL. Att polisanmäla är rätt metod.
Det är aldrig okej att sexuellt trakassera folk. Är offren dessutom i åldrarna 15-18 så är det inte bara rätt metod, det är också extra viktigt då det är barn vi pratar om i de fallen de är under 18år.


De andra tjejerna verkar ju heller inte ens bry sig, vilket indikerar att det antingen är en överdriven berättelse eller att de uppskattar hans beteende.
Sånt här tänk är oerhört farligt.

Faktum är att hela din ovanstående post verkar grunda sig på en oroväckande syn på kvinnor.

Kwon
2009-05-22, 07:01
Tänk om det inte är några offer i dramat när allt kommer till kritan?

Tänk om Trådskaparens flickvän samt hennes bästa vän i laget (som trådskaparen frågade, frågade han fler tjejer i laget?) dragit en vals bara för att han särbehandlat några av favoriterna i laget aka favoritisering?

Kan det vara så att vissa tjejer i laget skapat en pakt för att få bort denne tränare? Trots att han inte gjort några närmanden?

Är detta möjligt?

Trådskapare:

Jag skulle prata med fler tjejer i laget (en och en) innan jag går vidare till nästa steg.

joko
2009-05-22, 08:08
Ok, det är alltså en kille, 20+, som super med minderåriga tjejer, tafsar på dem och de är i beroendeställning till honom.

Låter ungefär lika lämpligt som att tända en cigg på en bensinstation.

spoonchest
2009-05-22, 09:21
Tänk om det inte är några offer i dramat när allt kommer till kritan?

Tänk om Trådskaparens flickvän samt hennes bästa vän i laget (som trådskaparen frågade, frågade han fler tjejer i laget?) dragit en vals bara för att han särbehandlat några av favoriterna i laget aka favoritisering?

Kan det vara så att vissa tjejer i laget skapat en pakt för att få bort denne tränare? Trots att han inte gjort några närmanden?



Möjligt. Men inte alls speciellt troligt. Tycker i bägge fallen att TS/ TS´s flickvän ska låta detta komma till polisens kännedom istället för att låta snacket gå.

Det är inte kallblodiga psykopater vi pratar om här. Det är vanliga unga tjejer som antagligen är väldigt osäkra på hur de ska hantera situationen.
När polisen blandar sig i kommer ev. ryktesspridare/paktmedlemmar att inse allvaret och bekänna färg.

Dan S
2009-05-22, 12:18
Gör det inte för dom andra, gör det för din egen skull, inte fan skulle jag vilja ha en snuskgubbe som tafsade på min flickvän, jag skulle bli förbannad och ta saken i egna händer. Sätt dit honom!

Tolkia
2009-05-22, 12:44
Gör det inte för dom andra, gör det för din egen skull, inte fan skulle jag vilja ha en snuskgubbe som tafsade på min flickvän, jag skulle bli förbannad och ta saken i egna händer. Sätt dit honom!
Din flickvän är din partner, inte din ägodel.

tyngast
2009-05-22, 12:57
Jag vet inte vars jag ska börja... Finns så mycket att berätta om denne..
Men den här tränaren i fråga sitter dessutom han i styrelsen, tillsammans med min pappa som varit ordförande i många år. De känner varandra väl och har gjort det sedan tränaren var liten. Tränaren är också en kompis till min bror sedan länge tillbaka, de har spelat i samma lag sen barnsben och pappa min har varit lagledare åt dem.

Jag har ringt en tjej i laget idag som blev tafsad på igår. Hon verkade vara väldigt obrydd och sa att hon hade sagt åt honom och gått därifrån. Det verkade inte vara något mer med det. Jag sa till henne att det här kan inte fortsätta och att jag ska ta det till styrelsen. Det enda jag fick till svar var: hoppas det löser sig. Vissa tjejer i laget verkar inte alls bry sig, andra är "kompis" med tränaren. Sen har vi en tjej som har tränat oss förr och nu spelar med oss. Tjejen har varit tillsammans med tränaren för cirka 5 år sen. Hon är 22 år. De ordnade gårdagens lagfest tillsammans. Tränaren spelar ju då i herrlaget som också var med.

Det hela är en ganska sjuk grej. Konstigt nog verkar det bara vara jag som vill göra något åt det här. Jag får ingen hjälp från någon av tjejerna i laget. Känner mig ganska så maktlös om jag själv ska prata med tränaren. Har istället nu snackat med min storebror, som känner de flesta i föreningen/styrelsen. Han sa att det är inte lämpligt att vi har honom som tränare längre. Vi kom överens om att han skulle ta det den vägen istället, för vi vet båda hur farsan reagerar på såna här saker. Så vi får nu se vad som händer efter det här.

Kan för övrigt också säga att han har blivit kickad från förra föreningen där han tränade ett damlag. Det handlade väl också om sms, tafs mm. Vet inte om hela historien där.

/Nipkiss flickvän


Alltså kan du inte låta dem ta hand om sig själva och få lära sig att ta ansvar!
Är det flera i laget som upplever samma sak så har de 3 enkla val:
1, leva med det.
2, sluta i laget,
3, eller klaga och säga till alla, och tvinga han att sluta med sitt betende.

Tycker inte det här är ditt problem.

Vinter
2009-05-22, 13:05
Alltså kan du inte låta dem ta hand om sig själva och få lära sig att ta ansvar!
Är det flera i laget som upplever samma sak så har de 3 enkla val:
1, leva med det.
2, sluta i laget,
3, eller klaga och säga till alla, och tvinga han att sluta med sitt betende.

Tycker inte det här är ditt problem.

Du missade den sista lilla mest vesänliga textraden i slutet på posten.

spoonchest
2009-05-22, 14:07
Alltså kan du inte låta dem ta hand om sig själva och få lära sig att ta ansvar!
Är det flera i laget som upplever samma sak så har de 3 enkla val:
1, leva med det.
2, sluta i laget,
3, eller klaga och säga till alla, och tvinga han att sluta med sitt betende.

Tycker inte det här är ditt problem.

Det här är ett allvarligt brott. Klart att det är hans problem om han har fått vetskap om det. Sedan är det också som joko påpekade ganska sammanfattande: Det är minderåriga tjejer som blir antastade av en vuxen man som de är i beroendeställning till.

Du får det att låta som om de har problem med en retsticka.

brobban
2009-05-22, 14:28
Orkar inte läsa hela tråden men mitt råd är som följer.
"Tafsande tränare, vad ska jag göra?" - Ge han stryk och säg att ifall du får höra om en enda hand på fel ställe igen så kommer han vakna på botten av en tjärn.

brobban
2009-05-22, 14:33
Oj, hann inte ändra inlägget så får bli ett nytt.

Säger inte att det är den bästa lösningen, men jag blir nästan mörkrädd när man läser hur vissa resonerar i tråden. Inte undra på att folk blir utnyttjade av kriminella när folk klart och tydligt inte ens har hittat sina pungkulor än och ger sådana mesiga förslag att det är skrämmande.

Lellan
2009-05-22, 14:38
Oj, hann inte ändra inlägget så får bli ett nytt.

Säger inte att det är den bästa lösningen, men jag blir nästan mörkrädd när man läser hur vissa resonerar i tråden. Inte undra på att folk blir utnyttjade av kriminella när folk klart och tydligt inte ens har hittat sina pungkulor än och ger sådana mesiga förslag att det är skrämmande.

Exakt vilka förslag syftar du på då?

Och vilka pungkolor, det är ju tjejen (nipkiss flickvän) som agerar helt rätt tycker jag. Ska hon slå ner? Eller hennes kille? Varför?

Som folk säger; är väl bara att slänga fram sms:en han skickat, berätta om spritfesten han hållit och påpeka att han som vuxen med yngre tjejer i beoendeställning till honom agerat högst olämpligt - att det är sexuella trakasserier om han ger ovälkomna inviter, kommentarer och beröringar.

mini
2009-05-22, 15:09
Orkar inte läsa hela tråden men mitt råd är som följer.
"Tafsande tränare, vad ska jag göra?" - Ge han stryk och säg att ifall du får höra om en enda hand på fel ställe igen så kommer han vakna på botten av en tjärn.

Dummast hittills. Tönt.

Tolkia
2009-05-22, 15:12
De som uttrycker sig i termer av vad man skall göra med snubbar som lägger fingrarna på ägodelar som tillhör någon annan, att man skall visa att man har stake och är en man, att man skall ta fram brännbollsträet osv. tycker jag skall fundera på hur de hade reagerat om en kille invandrad från lämpligt (muslimskt?) land hade uttryckt sig på det viset? Och för den delen minnas sitt eget resonemang nästa gång det kommer upp en diskussion om hur "invandrare" ser på och behandlar "sina" kvinnor.

spoonchest
2009-05-22, 15:14
Oj, hann inte ändra inlägget så får bli ett nytt.

Säger inte att det är den bästa lösningen, men jag blir nästan mörkrädd när man läser hur vissa resonerar i tråden. Inte undra på att folk blir utnyttjade av kriminella när folk klart och tydligt inte ens har hittat sina pungkulor än och ger sådana mesiga förslag att det är skrämmande.

Jösses. New low

Dan S
2009-05-22, 16:17
Din flickvän är din partner, inte din ägodel.

Så du skulle finna det högst normalt och du skulle inte känna obehag om en annan flicka (tror du är av det kvinnliga könet) satt och tafsade på din pojkvän? Du skulle alltså inte reagera och tänka "Din flickvän är din partner, inte din ägodel."
Jo jag tror dig. Och tack för påminnelsen, det hade jag ingen aning om.

ErikWrestlingFreaket
2009-05-22, 16:21
De som uttrycker sig i termer av vad man skall göra med snubbar som lägger fingrarna på ägodelar som tillhör någon annan


Varför skulle försvarandet av ens kvinna innebära att man ser henne som en ägodel?


Jag vill veta hur du tänker och resonerar med det här, för jag förstår mig då inte på det.

Rahf
2009-05-22, 16:43
Varför skulle försvarandet av ens kvinna innebära att man ser henne som en ägodel?


Jag vill veta hur du tänker och resonerar med det här, för jag förstår mig då inte på det.

Därför att första reaktionen är att man ska styra upp och fixa allting. Inte att man ska snacka med sin flickvän och kolla om hon kan ta tag i saken, eftersom problemet påverkar henne i första hand.

jwzrd
2009-05-22, 16:45
Varför skulle försvarandet av ens kvinna innebära att man ser henne som en ägodel?


Jag vill veta hur du tänker och resonerar med det här, för jag förstår mig då inte på det.

Du säger ju uttryckligen "ens kvinna". Som "ens bil".

Pepparkakssmurfen
2009-05-22, 16:46
Därför att första reaktionen är att man ska styra upp och fixa allting. Inte att man ska snacka med sin flickvän och kolla om hon kan ta tag i saken, eftersom problemet påverkar henne i första hand.

Det är ju rätt uppenbart att tjejerna i laget inte lyckats ta itu med problemet med den tafsande tränaren. Det är dags för de anhöriga att reagera nu.
Det som hänt i laget är ju knappast en engångsföreteelse.

Rahf
2009-05-22, 16:53
Det är ju rätt uppenbart att tjejerna i laget inte lyckats ta itu med problemet med den tafsande tränaren. Det är dags för de anhöriga att reagera nu.
Det som hänt i laget är ju knappast en engångsföreteelse.

Därför att de förmodligen inte vågat diskutera det med närstående, utan viftat bort det. Vissa vill inte berätta sånt för sina föräldrar eftersom de kanske tror att det innebär stora förändringar som man själv inte vill genomgå. Därför krävs det att de får hjälp med att kontakta lagledare och polis, inte att de får stå och se på medan anhöriga fixar hela biffen. De ska delvis göra jobbet själva, då växer man som människa.

Delta_
2009-05-22, 16:59
Alltså du behöver ju inte spöa han, det kommer ju bara skada dig själv i slutändan (om du inte gör som i ondskan). Men anmäl han iaf eller liknande det är ju det enda rätta att göra. Jag hade inte tolererat att någon tog på min flickvän speciellt inte någon slemmig tränare.
Visa lite kurage och gör något.

Trance
2009-05-22, 17:10
Det är mycket "om dom inte gör det" här. Som jag förstår det av tråden har ingen gjort ett seriöst försök att peppa tjejerna att ta upp det än? Jag menar inte att förolämpa dig, men se bortom din sårade äganderättskänsla och tänk lite till. Prata med tjejerna, få dem att prata med sina föräldrar, få dem att ta upp det med tränaren.

Jag ser inte riktigt varför detta måste gå genom tjejerna? Det logiska vore ju att ta upp misstankarna/anklagelserna med styrelsen och sedan får de driva det vidare.

shadowfire
2009-05-22, 17:22
Jag ser inte riktigt varför detta måste gå genom tjejerna? Det logiska vore ju att ta upp misstankarna/anklagelserna med styrelsen och sedan får de driva det vidare.

Är det inte bäst att den som har blivit utsatt för något berättar/anmäler/vittnar etc än att 3'e part gör det, särskilt om man inte har sett det med egna ögon?

edit: mitt inlägg för likt jwrzds sätt att skriva.. ändrar genast. :)

Trance
2009-05-22, 17:26
Är det inte bäst att den som har blivit utsatt för något berättar/anmäler/vittnar etc än att 3'e part gör det, särskilt om man inte har sett det med egna ögon?

edit: mitt inlägg för likt jwrzds sätt att skriva.. ändrar genast. :)

Nej, inte nödvändigtvis. En minderårig person som blir felaktigt behandlad av en annan person i maktställning kan vifta undan det eller inte våga dra det vidare.

Det är väl bättre att om man nu observerar något felaktigt att man tar det upp det med folk som är ansvariga, så får de prata med de inblandade.

shadowfire
2009-05-22, 17:30
Nej, inte nödvändigtvis. En minderårig person som blir felaktigt behandlad av en annan person i maktställning kan vifta undan det eller inte våga dra det vidare.

Det är väl bättre att om man nu observerar något felaktigt att man tar det upp det med folk som är ansvariga, så får de prata med de inblandade.

Jag håller med dig, men ser det som steg2. Risken är väl att du curlar för tjejerna annars. Det kan ju bli lite som att fortsätta "skvallra för fröken" i senare händelser också.

Steg1 borde väl vara att få tjejerna själva att ta itu med det, särskilt om de gaddar ihop sig ett par stycken och går i enad trupp och berättar vad de upplevt/varit med om. Där håller jag med Tolkia, det kan ge positiva effekter på de personerna nästa gång det händer något otäckt i livet.