handdator

Visa fullständig version : FråGa


Trollet
2003-08-11, 20:12
av REN lathet frågar jag fast jag vet att det säkert står nånstans:
när man konditionstränat gäller snabba kålisar + protein även då? eller räcker det med snabba?

King Grub
2003-08-11, 20:15
Protein också. Annars har musklerna som arbetat inget att bygga upp sig med igen, för nedbrytning sker även vid kondisträning.

Trollet
2003-08-11, 21:03
Okej, tusen tack för svaret! :bow:

*Flash*
2003-08-11, 21:08
En liten följdfråga då..
Ska man alltid ta typ samma mängd snabba kollis och protein efter att man tränat oavsett vad man tränat?

Linnet
2003-08-11, 21:30
Folk som konditionstränar, och har det som främsta mål med sin träning rwekommenderar generellt mindre mängder av de bägge beståndsdelarna än vad en byggare gör.

Om ditt huvudmål är att bygga skulle jag tro att det vore det bästa, men Gruben kan säkert ge ett mer tillförlitligt svar.

King Grub
2003-08-12, 05:39
Originally posted by *Flash*
En liten följdfråga då..
Ska man alltid ta typ samma mängd snabba kollis och protein efter att man tränat oavsett vad man tränat?

Ju hårdare, längre och/eller intensivare, desto mer kolhydrater. När det gäller styrketräning kräver ett hårt benpass garanterat mer än ett axelpass. Ett 80-minuters distanslopp kräver mer än ett 15-minuters intervallpass, hur plågsamt det än är. Man får prova sig fram. Proteinet kan däremot alltid ligga högt, tycker jag.

Joachim B
2003-08-12, 07:17
Originally posted by *Flash*
En liten följdfråga då..
Ska man alltid ta typ samma mängd snabba kollis och protein efter att man tränat oavsett vad man tränat?


Den huvudsakliga skillnaden när det gäller påfyllning av glykogenförråden mellan olika typer av atleter är att uthållighetsidrottare behöver fylla på med mer än de som tränar med vikter. De som tränar uthållighetsidrotter bör därmed få i sig mer kolhydrater under de följande 4-6 timmarna efter ett träningspass än vad en styrkelyftare bör.
De som tränar med vikter har en mycket högre glykogenomsättning, men samtidigt förbrukar de inte lika mycket glykogen. Därför rekommenderar jag samma återhämtningsdryck till båda atlettyperna (0,4 gr vassleprotein och 0,8 gr kolhydrater per kilo kroppsvikt). Skillnaden är att en uthållighetsidrottare bör få i sig tre måltider med liknande proportioner med två timmars intervall efter träningen medan t.ex. en byggare bara behöver en eller två sådana måltider.

Linnet
2003-08-12, 09:45
Hur kan det komma sig att byggare rekommenderar att uthållighetsidrottarna skall äta mer än vad uthållighetsidrottarna själva gör?