handdator

Visa fullständig version : Hade du valt ett naturligt sötat proteinpulver om det hade funnits?


Larsson85
2009-05-20, 20:58
Dagens proteinpulver är (vad jag vet) alltid sötade med artificiella sötningsmedel, så som aspartam. Anledningen till att man gör detta är förståss för att det smakar mycket bättre. Alla som har ätit osötat proteinpulver vet vad det handlar om.

Jag tycker att aspartam är en onödig produkt, och egentligen inget jag vill ha i min kost. Därför hade jag uppskattat om det hade funnits ett proteinpulver där man använder sig av naturliga sötningsmedel.

Nackdelen med ett naturligt sötat proteinpulver är att det inte blir lika "rent" som de med artificiella sötningsmedel eftersom det krävs större mängder av de naturliga sötningsprodukterna.

För min del är det inget problem, jag kan gärna ta lite kolhydrater i mitt pulver om det innebär att jag slipper de artificiella sötningsmedlen.

Hur hade ni ställt er till en sådan produkt. Väljer ni hellre ett rent proteinpulver med artificiella medel, eller ett mindre rent pulver som är naturligt sötat?

Kischen
2009-05-20, 21:00
Med naturligt tänker du sackaros/druvsocker/fruktos?

Jag hade hellre druckit osötat:)

young_george
2009-05-20, 21:00
Om jag hade velat ha en massa kolhydrater i mitt protein hade jag ätit en gainer.

Eller vad menar du ska söta?

Larsson85
2009-05-20, 21:03
Om jag hade velat ha en massa kolhydrater i mitt protein hade jag ätit en gainer.

Eller vad menar du ska söta?

Det handlar inte om att jag vill ha kolhydrater, det handlar om att jag inte vill ha aspartam, och då är beredd att äta lite kolhydrater istället.

machine gun
2009-05-20, 21:16
Jag håller med. Till och med gainers är ju vanligtvis sötade med sötningsmedel, eftersom maltodextrin inte är så sött. Då hade jag hellre sett att kolhydraterna till en del bestod av exempelvis sackaros, så att man slapp sötningsmedlet.

Philipk
2009-05-20, 21:50
Sök efter natural whey från Reflex.

Vassle som är smaksatt men fri från konstgjorda smakämnen, så som du ville ha det va :) ?

edit: Innehåll
Ingredients: Ultra filtered whey protein concentrate & cross flow micro filtered whey protein isolate, lecithin, Muscle DriveTM (peptide bonded glutamine (derived from wheat protein), hydrolysed whey protein (degree of hydrolysis 30%)), cocoa powder (chocolate flavour only), nature identical flavourings, natural colourings (betanine (beetroot red - strawberry flavour only), beta carotene (banana flavour only)), Digezyme® (digestive enzyme blend), Lactospore® pro-biotics.

Larsson85
2009-05-20, 22:00
Sök efter natural whey från Reflex.

Vassle som är smaksatt men fri från konstgjorda smakämnen, så som du ville ha det va :) ?

edit: Innehåll
Ingredients: Ultra filtered whey protein concentrate & cross flow micro filtered whey protein isolate, lecithin, Muscle DriveTM (peptide bonded glutamine (derived from wheat protein), hydrolysed whey protein (degree of hydrolysis 30%)), cocoa powder (chocolate flavour only), nature identical flavourings, natural colourings (betanine (beetroot red - strawberry flavour only), beta carotene (banana flavour only)), Digezyme® (digestive enzyme blend), Lactospore® pro-biotics.

:thumbup:
Tack

Black Star Abyss
2009-05-20, 22:16
naturell whey brukar vara fri från sötningsmedel. gainer pro är också fri från sånt (sötas med fruktos) men så smakar den inte speciellt gott heller. kolozzeum choklad pure whey är svingott men jag antar att det är aspartamet man kan tacka för det.

barbafant
2009-05-21, 16:18
Dagens proteinpulver är (vad jag vet) alltid sötade med artificiella sötningsmedel, så som aspartam. Anledningen till att man gör detta är förståss för att det smakar mycket bättre. Alla som har ätit osötat proteinpulver vet vad det handlar om.
Men det är väl bara att hinka på lite socker då på det naturella osötade? Har jag missat nåt?

Black Star Abyss
2009-05-21, 16:21
Men det är väl bara att hinka på lite socker då på det naturella osötade? Har jag missat nåt?

Jag uppfattar det som att TS precis som jag vill ha ett smaksatt proteinpulver som inte innehåller konstgjorda sötningsmedel.

barbafant
2009-05-21, 16:24
ok, så då handlar det egentligen inte om att det ska vara naturligt sötat enbart utan det ska dessutom vara smaksatt med nån smak på ett naturligt sätt. Då förstår jag. Det är förvisso lite meckigare att snabbfixa själv jfm med att bara slänga på en tesked strösocker.

Sniggel
2009-05-22, 08:55
Det smartaste är nog så som barbafant skriver att söta ett naturellt protein det med socker och kanske kakao (om man varken vill ha sötningsmedel eller aromämnen) eller helt enkelt oboy original. Då kan man ju även själv dosera hur mycket man vill att det ska smaka.