handdator

Visa fullständig version : Vad tycker ni jag ska göra?


tankz
2009-05-20, 20:30
Tjena.

Jag har ett problem jag har funderat en del kring på senaste tiden.

Jag börja styrketräna för ca 1 år sen, ökat från 77 kg till 91 kg fram på typ 9 månader och fick en del muskler men även en del fett, framför allt i magtrakterna. Jag var lite fet innan jag började styrketräna, gick ner från 87 till 77 kg då.

Nu har jag deffat i 1 månad snart och har tappat från 91.6 kg till 87.2 kg, mycket vätska såklart men även en del fett eftersom magrutorna redan börjar synas bra mkt bättre och midjemåttet minskat med 6 cm, armarna med 0.5 cm och vaderna och lår inget.

Jag har lätt för att få fett, särskilt vid magen, men även lätt att förbränna det då jag gjort det ett par gånger nu.

Jag är 17 år, och funderar kring hur jag ska göra i framtiden.

Antingen bulka och äta som fan, som jag gjort det första träningsåret, och öka i vikter och muskelmassa men även mycket i fett, och fettet försvinner ju onekligen fort när jag börjar deffa.

Köra en långsam bulk, detta har jag funderat på med ca 1 kg i månaden men det är svårt att pricka in, försökte med det under någon månad mitt i grisbulken men ökade inte i armmått (stog still på 39) och ökade dock lite i reps på gymmet men det är svårt att pricka in så man ligger på säg 2-300 överskott, känns säkrare att ligga på nästan 500 kanske det blir för då vet man att man får muskler även om man får en del fett. Inte så kul om man råkar hamna på balans och inte få nämnvärt med muskler för slitet, samtidigt som man inte är nöjd med sin kropp.

Dock är det jävligt tråkigt att bli fet. För det känner man sig verkligen när man bulkar på det sätt jag gjorde, och det kan vara rätt motivationsdödande, kommentarer från andra gör inte det bättre heller, eftersom man har lätt att få fett.

Mitt mål är att bli stor och biffig, hade tänkt att sikta på från 39 runt biccarna till 43 till mitten av mars/början av april. Roddy Benjaminson har min idealfysik.

Jag läste ett inlägg som Mourten skrev här på kolo som fick mig att tänka lite, och det var att man skulle passa på att bygga när man hade hög testohalt i tonåren, och det tyckte jag lät smart och inte deffa bort denna guldchans.. Men samtidigt tråkigt att bli fet.

Är sugen på att börja bygga igen och sluta deffa nu, pga har börjat sänka mig i reps o tappa lite muskelmassa därmed men har även köpt massa proteinpulver, tillskott och dragremmar, gjort nytt schema me som jag hade tänkt köra igång efter deffen.
Hade också bra stimm innan deffen där jag ökade bra i vikter och så. Känns som jag har för lite magmuskler för att deffen ska vara lönt.
Känns även surt med tanke på om man ska försöka fixa någon tjej vill jag inte vara tjock heller,. :confused::confused: Riktigt svårt och veta hur jag ska göra..

Så hur tycker ni jag ska göra? Hur resonerar ni? Alla tankar är väldigt väldigt välkommna.

Kommer jag på några fler funderingar skriver jag ner det. Tack återigen

tankz
2009-05-20, 20:33
En till fråga, kom jag på. Om jag deffat ner mig till 87 kg från 91.6 nu och bestämmer mig för att börja bygga, kommer jag då snabbt att vara tillbaka på mina 91.6 kg? Tyckte jag såg fet ut då på magen, och ville deffa. Men om jag är tillbaka på 91.6 kg igen så är vi kanske bara i augusti då, och hade tänkt börja deffa i mitten av mars/april, då lär jag ju se ut som någon amerikansk mcdonalds stammis i mars/april, känns ju inte så kul heller, även om fettet försvinner fort.

Kan jag göra så att jag överäter från juni till december, o lägger på mig säg 5-7 kg, sen deffar i 1 månad och bränner 2-3 kg, sen bulkar till april och sen deffar bort 5 kg till sommaren typ? Eller är det dåligt att köra några månader bulk, skrapa bort fettet på nån månad, sen återigen bulk?

Ganymedes
2009-05-20, 20:36
Det där är ju så individuellt. Personligen tycker jag att det är dumt att tjocka till sig mer än vad man själv trivs med enkom för att "passa på" när man har höga testonivåer. Det där bottnar lite i brådska, tycker jag. Lugn. Du har hela livet på dig att bygga muskler. Så mitt råd är att du kommer ner i den fettnivå du själv kan acceptera och tränar så hårt du kan undertiden. Lägg dig på ett måttligt kcal-överskott ett tag för att inte tappa och justera med en liten deff när du tycker det har gått för långt.

Men som sagt, det där är det bara du själv som kan bestämma. Avslutningsvis kan jag nämna att det första jag gjorde när jag började träna (och läsa här) var att grisbulka. Det var det dummaste jag gjort. Det är inte kul att deffa bort allt det fettet. Bättre att skynda långsamt och inse att detta med att bygga är något som tar tid.

Lycka till!

jony
2009-05-20, 20:40
Jag tycker att du håller dig på kaloribalans eller lite mer 2-300 kcal i överskott som du själv skriver.
Annars kommer det bara bli för mycket deff/bulk om du nu bara vill bygga så kan du ju kanske fortsätta med en deff nu och gå ner 2-3 kg till och sedan börja en långsam bulk till mars/april du behöver inte gå upp flera kg det är onödigt blir bara extra fett. Lycka till!(är själv i samma läge):D men tänker deffa bort ett par kg.

tankz
2009-05-20, 20:48
aa tack killar. Låter bra att kanske deffa ner mig till 85 kg, men är rädd för att jag på kanske 1 månad går upp till 90 igen just för att jag tappat mycket vikt fort (vätska mm) inte jättekul o ligga på 90kg i juni när man ska överäta till april :/ Men denna gång ska jag väga mig oftare, och uppskatta varje måltids kcal. Som jag gjort under deffen, och har funkat rätt bra.

jony
2009-05-20, 20:52
Räkna ut till kaloribehov och ät sen , kolla efter 1 vecka har du gått upp mer än vad du vill dra ner på maten. Sen vet jag inte om vill öka i vikt men sakta för då kan du kolla går du inte upp i vikt kan du lägga till någon extra måltid . Men jag skulle rekomendera att du inte åt upp dig så snabbt och ligger på kaloribalans. Kanske vid hösten ska du börja öka i vikt lite snabbare.

tankz
2009-05-20, 20:53
Ganymedes, det var samma sak för mig. Jag läste runt och såg att alla gav tips till nybörjare som "ÄT FÖR FAN!! ÄT ALLT DU SER!!" och det kanske kan stämma för de som är taniga som pinnar och äter fem köttbullar och en potatis efter träning, men för oss som har god aptit så kan det lätt bli en överdrift och måltider som carbonara, lasange mm kan man lätt få ett överskott på 1000 kcal på en dag om man vräker i sig. Att hålla på så tror jag enbart leder till en typisk kolo-fysik, inget personligt till nån nu men det är ofta man ser i dagsformstrådar etc en fysik som är rätt bulkig och inget som hade imponerat på polarna direkt, man vill ju att det ska synas att man tränat (rutor, stora definerade armar mm). Men det får nog bli ett överskott på ialf 300 kcal, eller försöka på det. Känner jag att jag är uppe i kanske 500 nån dag får jag justera med en liten promenix.
Deffa är inte så kul, så att överdriva med ätandet blir det nog inte.

tankz
2009-05-20, 20:56
jony: balans är väl inte så bra om man inte är nöjd med kroppen? Jag vill ha mer muskelmassa, men även mindre fett. dvs antingen bulka eller deffa. Balans blir det den dag man är nöjd. Har hört att man inte kan bygga utan överskott, eller dåligt ialf.

Det där med vikt är knepigt eftersom det är vätska mm, kanske står att man ökat 2 hg en vecka men i själva verket var det pga att man drack lite ur nattvattnet innan sängdags, eller har en pungblåsa med urin som är mer fylld än förra veckans invägningstillfälle. Därför känns det alltid bäst att köra högre kcal.

Fast det är egentligen rätt simpelt, ökar du inte i vikterna på gymmet/reps, så har du förmodligen inte legat på överskott. Optimala skulle vara att öka 0.2-0.3 kg i veckan och öka lika bra i vikter som jag hade gjort om jag käkat 500+ kcal som jag gjort nu.

jony
2009-05-20, 20:59
Jag håller med att vikten ändras när det gäller hg men ta och kolla vikten på 3 veckor typ. Jag vet inte asså jag är också 17 år gammal och okej att ligga på överskott kanske är bättre men vad jag har hört så kan vi som är i tonåren ligga på balans det spelar ingen större roll. Men självklart skulle tro att om man låg på ett litet överskott skulle det kanske ge bättre resulat , men lycka till iaf!

tankz
2009-05-20, 21:10
tack, du med :)

tankz
2009-05-20, 21:41
för övrigt har han på bilden för fairing reklamen där det står kosttillskott för fighters en sjukt fint fysik :)