handdator

Visa fullständig version : Viloträning


Fuling
2009-05-20, 17:16
Just nu kör jag två helkroppspass i veckan och tycker det fungerar bra. Jag har tränat seriöst i ungefär två år men har tagit pauser lite då och då. Brukade köra splittar men tycker att helkropp är roligare, plus att man slipper mecka så mycket med olika muskelgrupper som är synergister i olika övningar.

Jag funtar lite på att öka träningspassen till 2.5 gånger i veckan och då med ett "viloträningspass" mellan de två stora. Vanligtvis kör jag övningar med mindre än 10 repetitioner i cirkus tre set. Dock funderar jag på att på att under detta viloträningspass köra minst 15 repetitioner med samma mängd set. Jag vet att många brukar varva veckorna med låg- och högreppass men jag tänkte bara ta och lägga in ett sådant pass i mitten af veckan.
Vilka fördelar kan en sådan variation ha? Så vitt jag förstår har man tre typer av explosiva muskelfibrer, allt från de oerhört snabba till de lite mer uthålliga. Detta borde väl ändå träna de mer uthålliga? Är det också vanligt med dessa typer av pass och kan någon ge lite tips eller information. Jag hittade inte så värst mycket när jag sökte på vilopass.
Tackar och bockar.

Commando1980
2009-05-20, 17:31
kan funka bra. se dock till att det verkligen blir ett lätt pass där du pumpar in lite blod i musklerna. skulle personligen kört ngt mindre antal set på detta pass. tex 2x15-20 per övning utan att komma nära till failure.

dessa lätta genomkörare kan hjälpa till med återhämtningen samt se till att kroppen är på 'hugget' inför nästa tunga helkroppspass.

Fuling
2009-05-20, 18:49
Finns det några vetenskapliga bevis på att ett sådant här lätt pass verkligen skulle hjälpa till med återhämtning? Om man vill pumpa in blod borde det väl räcka med en liten joggingtur och lite hopprep?
Hur som helst får vi se hur det går, det skadar inte att testa.

Commando1980
2009-05-20, 20:31
Finns det några vetenskapliga bevis på att ett sådant här lätt pass verkligen skulle hjälpa till med återhämtning Om man vill pumpa in blod borde det väl räcka med en liten joggingtur och lite hopprep?
Hur som helst får vi se hur det går, det skadar inte att testa.

det är ett koncept som används framgångsrikt inom flera sporter.

Fuling
2009-05-21, 17:16
Vi får se hur det går på passet på lördag men redan nu känner jag av träningsvärk i bröstmusklerna. Istället för att köra 7 repetitioner med 66kg körde jag 15 repetitioner med 52kg (pounds till kilo blir lite udda nummer) och det ledde till att triceps kändes mycket mer ansträngd. Det kan nog vara bra att varva så här, dock får vi se på lördag som sagt om det har hänt något intressant.

Commando1980
2009-05-23, 00:12
Vi får se hur det går på passet på lördag men redan nu känner jag av träningsvärk i bröstmusklerna. Istället för att köra 7 repetitioner med 66kg körde jag 15 repetitioner med 52kg (pounds till kilo blir lite udda nummer) och det ledde till att triceps kändes mycket mer ansträngd. Det kan nog vara bra att varva så här, dock får vi se på lördag som sagt om det har hänt något intressant.

vänta nu... du kör normalt med 66kg (i en ngn form av bröstövning?) men under 'vilopasset' så körde du med 52kg? om svaret är ja, då är det inte fråga om ett återhämtningspass (vilket var det jag pratade om), utan du bör hålla dig till klart lättare vikter än så.

Fuling
2009-05-23, 19:44
Ja, det låter nog som en bra idé. Dock var ju antalet set lägre också. Men det kan nog vara bra att ta det lite lättare. Vi får se hur det går med dagens pass, det kommer ha gått ca 72 timmar mellan passen så det borde vara rätt lungt ändå.