handdator

Visa fullständig version : Vilovecka under deff?


Ganymedes
2009-05-20, 12:50
Kommer bli tvungen att ta en vilovecka från gymmet nästa vecka, då det kommer vara stört omöjligt att hinna med ett enda pass. Jag har väl iofs inga problem med det, viloveckor är vettigt på många sätt. Men jag brukar av princip inte ta dem under deff.

Jag kan inte tänka mig att det skulle påverka något, men bara för att jag inte kan tänka mig det, betyder det ju inte att det är rätt. Så där för frågar jag. :)

Finns det någon direkt nackdel med vilovecka under deff (styrkemässigt/muskelmässigt/etc)? Bör man fortsätta viktminskningen som vanligt, trots uteblivien träning, eller ska man satsa på kcal-balans den veckan?

Toby Asp
2009-05-20, 12:52
Du lär väl förlora mer muskler om du går ner utan att träna. Jag hade legat på balans. (Fast å andra sidan är ju en vecka inte så lång tid heller)

omnibus
2009-05-20, 13:06
Jag hade nog passat på att ta en paus i deffen och legat på kaloribalans.

userfriendly
2009-05-20, 13:45
Jag tycker viloveckor under längre dieter bara har fördelar (förutom att man inte tappar nåt under den veckan) lägg dig på energibalans och gå nån promenad här och där så eru starkare och piggare när du kommer tillbaka till hantlarna!

Ganymedes
2009-05-20, 13:54
Tack för tipsen, go' vänner! Så får det bli. Kan nog vara läge med vilovecka vilket som nu. Länge sedan sist.

Drast
2009-05-20, 19:03
En liten fråga som jag hoppas det är okej att jag slänger in här. :D

Hur bra duger kroppsviktsövningar för att motverka muskelförlust jämfört med tung styrketräning som vanligtvis rekommenderas?

Rahf
2009-05-20, 20:04
En liten fråga som jag hoppas det är okej att jag slänger in här. :D

Hur bra duger kroppsviktsövningar för att motverka muskelförlust jämfört med tung styrketräning som vanligtvis rekommenderas?

Tänkte du under en vilovecka nu? Ökar man i vikt så går man ju bakåt, alltså lägger på sig fett igen.

Drast
2009-05-20, 20:45
Njae, tänkte nog mer allmänt under deff.

Var kanske lite mer OT än jag trodde. :em:

Rahf
2009-05-20, 20:50
Njae, tänkte nog mer allmänt under deff.

Var kanske lite mer OT än jag trodde. :em:

Herregud, jag är tröttare än jag trodde. Läste "Kroppsviktökningar" sorry.

De funkar med största sannolikhet sämre än tung styrketräning, eftersom belastningen bara går till en viss gräns. Vid en viss punkt är det helt enkelt för lätt med kroppsviktsövningar.

Drast
2009-05-20, 21:50
No probs. :)

Frågar eftersom det är vad som ingår i min kampsportsträning (3ggr/vecka, blir totalslut), har försökt träna styrketräning ett par gånger i veckan utöver det men känner att energin inte riktigt räcker till.

Men då jag fortfarande har ett rejält lager fett kvar (15-20kg till normalvikt, normal, "otränad, kanske lite över" mängd muskelmassa" så borde jag inte ha förlorat alltför mycket muskler? När jag kollar i nyböjartrådar så verkar mina vikter inte ligga så mycket under där så det är lite betryggande iaf.

Ska försöka få in 1-2 pass på gym i veckan men det blir väldigt kämpigt som sagt.

Av det jag läst hittills på forumet är det mest när man kommer ner på lägre bf-% som risken för muskelförlust är riktigt överhängande?

young_george
2009-05-20, 21:53
Av det jag läst hittills på forumet är det mest när man kommer ner på lägre bf-% som risken för muskelförlust är riktigt överhängande?

Ja, ju mer fett du har att ta av, desto mindre risk för muskelförlust. Håller du igång och inte idiotbantar så lär musklerna finnas kvar.

Rahf
2009-05-20, 21:54
No probs. :)

Frågar eftersom det är vad som ingår i min kampsportsträning (3ggr/vecka, blir totalslut), har försökt träna styrketräning ett par gånger i veckan utöver det men känner att energin inte riktigt räcker till.

Men då jag fortfarande har ett rejält lager fett kvar (15-20kg till normalvikt, normal, "otränad, kanske lite över" mängd muskelmassa" så borde jag inte ha förlorat alltför mycket muskler? När jag kollar i nyböjartrådar så verkar mina vikter inte ligga så mycket under där så det är lite betryggande iaf.

Ska försöka få in 1-2 pass på gym i veckan men det blir väldigt kämpigt som sagt.

Av det jag läst hittills på forumet är det mest när man kommer ner på lägre bf-% som risken för muskelförlust är riktigt överhängande?

Är man nybörjare så tycker jag inte att man ska oroa sig alltför mycket. Förutsättningarna är annorlunda då. Samtidigt så tycker jag att du ska prioritera för att undvika överansträngning. Tre dagars kampsport i veckan är krävande (beroende på kampsport). Ska man köra styrketräning på det så kommer kroppen säga ifrån, man orkar inte i längden ifall intensiteten är hög. Kör det som du tycker är roligast.

Jag talar av egna erfarenheter.

Drast
2009-05-20, 21:59
Mm, får nog fortsätta såhär och kanske lägga till styrketräning under sommaren ifall det blir mindre antal pass då.

Får bara hoppas att detta bättrar på sig när jag kan lägga mig på kaloribalans igen, anar att mitt underskott spelar en viss roll i hur mycket (lite?) jag orkar.

Man läser ju så mycket om hur viktig sömnen är, och jag tror att det också är något som jag skulle kunna förbättra rejält, sover nu i snitt 5h/natt när jag behöver 8-10/h för att känna mig helt utvilad(=vakna av mig själv), kan sömnen göra så stor skillnad för återhämtningen?

Blir även sjuk ganska ofta, nån gång i månaden, och detta pekar väl på att jag överansträngar mig litet.

young: det tror jag inte att jag gör, käkar varierat och försöker hålla igång så gott jag kan, att bara käka mindre skulle heller inte hålla för mig, matvrak. :D