handdator

Visa fullständig version : Hur djupa knäböj ska man köra?


zydar
2009-05-20, 10:02
Just nu kör jag typ lika djups som styrkelyftarna kör, till 90 grader o sen upp.

Har läst lite om att man ska köra så djupt som det går, får känningar i ryggen då.
Är rätt lång, 193cm.

Ska ja fortsätta köra 90 graders böjar eller ska ja försöka ta mej längre ner?

jwzrd
2009-05-20, 10:04
Just nu kör jag typ lika djups som styrkelyftarna kör, till 90 grader o sen upp.

Har läst lite om att man ska köra så djupt som det går, får känningar i ryggen då.
Är rätt lång, 193cm.

Ska ja fortsätta köra 90 graders böjar eller ska ja försöka ta mej längre ner?

Styrkelyftarna kör inte till 90 grader o sen upp utan betydligt djupare. Lårbenen är djupare än parallellt med golvet. Det är ett bra djup att köra till.

obesogen
2009-05-20, 10:06
Du ska köra så djupt du kan med god teknik. Tappar du bäckenet så att ryggen går in i flexion har du gått för djupt, oavsett om det är 130 eller 90 grader.

Bluesparv
2009-05-20, 10:06
Jag går ner så djupt som min smidighet tillåter (röven är väl nån dm över backen), finns det några negativa aspekter med det? Bortsett från att det blir jobbigt om man har för tung på då... ;)

zydar
2009-05-20, 10:18
Styrkelyftarna kör inte till 90 grader o sen upp utan betydligt djupare. Lårbenen är djupare än parallellt med golvet. Det är ett bra djup att köra till.

Kör nog så tror ja, vet inte vad ja fick 90 grader ifrån, okej vad bra då ;)

Du ska köra så djupt du kan med god teknik. Tappar du bäckenet så att ryggen går in i flexion har du gått för djupt, oavsett om det är 130 eller 90 grader.

okej, ska prova lite se hur långt ja kan gå innan ja börjar få ont, tack =)

kungconny
2009-05-20, 10:27
Jag går ner så djupt som min smidighet tillåter (röven är väl nån dm över backen), finns det några negativa aspekter med det? Bortsett från att det blir jobbigt om man har för tung på då... ;)

Nej det är utmärkt, du får rörlighet, mer aktivering av alla involverade muskelgrupper och du avbelastar knäna mot om du skulle böja till 90 grader. Bara du tänker på det obesogen sa ovan, tappa inte ryggens normala kurvatur.

Martin Löwgren
2009-05-20, 10:31
du ska köra så djupt du kan med god teknik. tappar du bäckenet så att ryggen går in i flexion har du gått för djupt, oavsett om det är 130 eller 90 grader.+1

Frumpish
2009-05-20, 12:08
Att ryggen går in i flexion menas att man får krökt/krummad rygg antar jag?

Jag lånar tråden lite: Hur ska överkroppen vara placerad egentligen under själva böjen? Har sett alla möjliga varianter, allt ifrån lodrät överkropp till nästintill horisontell.

Scratch89
2009-05-20, 13:12
Att ryggen går in i flexion menas att man får krökt/krummad rygg antar jag?

Jag lånar tråden lite: Hur ska överkroppen vara placerad egentligen under själva böjen? Har sett alla möjliga varianter, allt ifrån lodrät överkropp till nästintill horisontell.

Det beror helt på hur du är byggd, vilka proportioner du har och var du är stel. Det är inte farligt att fälla mycket i höften, så länge du har buktrycket att hålla ryggen rak. Sen får du väl tänka på vad du vill ha ut av ditt knäböjande. Om du vill försöka prickskjuta låren tror jag att byggarvarianten är att föredra, med en hyfsat smal fotställning och en upprätt överkropp. Styrkelyftsvarianten (bred stans, stor fällning i ryggen) är bra för att lyfta mycket vikt. Självklart blir det en muskelaktivering där, men jag tror att belastningen fördelas till större del (än byggarvarianten) på ryggen, arslet, baksida lår och bålen.

grakka
2009-05-20, 13:19
Du ska köra så djupt du kan med god teknik. Tappar du bäckenet så att ryggen går in i flexion har du gått för djupt, oavsett om det är 130 eller 90 grader.

Bra svar! Alla är vi olika.

pragmatist
2009-05-20, 13:36
Att ryggen går in i flexion menas att man får krökt/krummad rygg antar jag?

Jag lånar tråden lite: Hur ska överkroppen vara placerad egentligen under själva böjen? Har sett alla möjliga varianter, allt ifrån lodrät överkropp till nästintill horisontell.

"Olympisk knäböj" brukar utföras med smal fotställning, stången högt på ryggen/trapsen och så lodrät överkropp som möjligt. "Styrkelyftsböj" brukar involvera bred(are) fotställning, stången lägre på ryggen och mer lutning framåt. Syftet med olympisk böj är först och främst att belasta framsidan av låren medan sytet med styrkelyftsböj är att fördela en större del av belastningen till baksidan (rumpa/hamstrings).

Med andra ord "ska" överkroppen vara placerad olika beroende på vad du vill åstadkomma. Båda varianterna kan vara "rätt".

Rahf
2009-05-20, 13:39
Kan ju säga att ryggen alltid kommer fällas till viss del. Tror inte jag sett en enda som kunnat behålla en fast vinkel i höften under en böj.

z_bumbi
2009-05-20, 13:54
Angående fotställning och fällning i ryggen, hitta en position där du kan köra böj med hyggligt djup och där inte ryggen fälls så långt fram att det liknar en goodmorning (de två brukar samverka, mycket fällning = svårare att komma ner djupt nog). Lasta sen regelbundet på mer vikt på stången och se till att du ökar i styrka. Vartefter du blir starkare kommer du i alla fall behöva ändra stil så hur det ser ut just nu är inte så viktigt bara det inte innebär onödiga risker.
Att för muskelbyggande nöta en stil som inte passar en gör bara att man i onödan begränsar vikterna man tränar på. Vill/behöver man rikta in sig på någon särskild del av lår, röv etc så finns det alltid andra övningar som är mer lämpliga för att "prickskjuta".

Ozolinskij
2009-05-21, 22:52
Har själv en knäskada, opererades för ett år sedan, och kan inte gå särskilt djupt med ena benet, men kör ändå 3x12 på 80 kg. Är ju bättre än ingenting!

(Om jag skulle gå djupare skulle jag hamna betydligt djupare med vänstern, och ser ingen idé att träna det benet mer än högern, då det redan är större i och med skadan)

Black Star Abyss
2009-05-21, 23:06
Jag tycker problemet är att ju längre ner man kommer desto mer framåtlutad blir man. Kroppen funkar ju så. Jag själv kommer inte längre ned än parallellt med golvet om jag inte kör jättelätt.

jwzrd
2009-05-21, 23:23
Jag tycker problemet är att ju längre ner man kommer desto mer framåtlutad blir man. Kroppen funkar ju så. Jag själv kommer inte längre ned än parallellt med golvet om jag inte kör jättelätt.

Det beror på att din teknik helt enkelt inte är bra. Jag gissar på att du står för smalt, är klen i benen och klen i magen.

Black Star Abyss
2009-05-21, 23:27
Det beror på att din teknik helt enkelt inte är bra. Jag gissar på att du står för smalt, är klen i benen och klen i magen.

Nu blir jag konfunderad... jag står ganska brett. Önskar jag kunde filma så man fick höra hur tekniken ser ut. :Virro

Men jag har oerhört slapp inre magmuskulatur. Kanske kan spela in.

skaparn
2009-05-22, 06:20
Nej det är utmärkt, du får rörlighet, mer aktivering av alla involverade muskelgrupper och du avbelastar knäna mot om du skulle böja till 90 grader. Bara du tänker på det obesogen sa ovan, tappa inte ryggens normala kurvatur.

Just att knäna skulle belastas mer om man vänder vid 90 grader är något som ofta framförs, och som jag dessutom tycker låter helt rimligt. Man stannar ju och vänder rörelsen när belastningen är som störst. Men jag har blivit bränd av intuituin förut när det kommer till anatomi, och undrar därför om det finns vetenskap som angripit detta och mätt på något sätt som kan fungera som bevis?

obesogen
2009-05-22, 06:51
Just att knäna skulle belastas mer om man vänder vid 90 grader är något som ofta framförs, och som jag dessutom tycker låter helt rimligt. Man stannar ju och vänder rörelsen när belastningen är som störst. Men jag har blivit bränd av intuituin förut när det kommer till anatomi, och undrar därför om det finns vetenskap som angripit detta och mätt på något sätt som kan fungera som bevis?

Här har du lite läsning med några referenser:
http://www.apec-s.com/Deep%20Squats.pdf

Här har du lite intressanta studier:
http://www.journals.elsevierhealth.com/periodicals/jclb/article/PIIS0268003301000171/abstract
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14636100

skaparn
2009-05-22, 07:01
Här har du lite läsning med några referenser:
http://www.apec-s.com/Deep%20Squats.pdf

Här har du lite intressanta studier:
http://www.journals.elsevierhealth.com/periodicals/jclb/article/PIIS0268003301000171/abstract
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14636100

Tusen tack! Den första var väldigt pedagogiskt upplagd, om än något argumenterande i sin framställning, men det kan vara bra att ha som underlag. Jag har inte gått igenom de studier den refererar till dock.

Vad gäller de andra två så kan jag inte annat än tolka "Patellofemoral joint kinetics during squatting in collegiate women athletes" som annat än att den visar att det inte är sämre med något av de tre djupen 70, 90 respektive 110 grader man testade. Eller läser jag detta fel?

"Results. Peak knee extensor moment, patellofemoral joint reaction force and patellofemoral joint stress did not vary significantly between the three squatting trials."


Men å andra sidan. Kan man aktivera fler muskler som alla är väsentliga, utan att för den skull öka belastningen på knät, torde det övertyga de flesta.

Det ska också tilläggas att jag blivit för gammal för att missionera någon speciell teknik, utan låter även mina klubbkamrater köra hur fasen de vill i lokalen med vikter. Men ibland får jag frågan hur man sSka(TM) köra och varför jag gör som jag gör. Då är det bra att ha lite i bagaget. Hänvisa till att mina kompisar på STK gör så, och de böjer fan skittungt, är visserligen sant, men funkar dåligt.

Popeye
2009-05-22, 07:19
Slappnar man av lite så trycker ju vikten ned en i ordentligt djup. ;)

obesogen
2009-05-22, 07:33
Nejdå, du läser helt rätt! Jag tycker inte riktigt det är belastningen på knäna vid 70 eller 110 som är väsentlig då det inte skiljer sådär nämnvärt mycket, men vissa verkar ju tro det och den studien visar eg bara på att det antagligen inte är så.

skaparn
2009-05-22, 07:40
Nejdå, du läser helt rätt! Jag tycker inte riktigt det är belastningen på knäna vid 70 eller 110 som är väsentlig då det inte skiljer sådär nämnvärt mycket, men vissa verkar ju tro det och den studien visar eg bara på att det antagligen inte är så.

Bra! Ett annat argument som inte heller funkat så bra är att det är ju så sjukt mycket snyggare att köra djupa böj. Gärna med de duktiga SL:arnas breda stance. Lika erotiskt som sumomark.

pragmatist
2009-05-22, 07:57
Argumentet är väl inte att knät är som mest belastat vid 90 grader utan att det är som minst stabilt i det läget och att det därför är förenat med ökad skaderisk att vända lyftet vid just 90 grader. Det är i alla fall det som Hatfield och andra brukar hävda.

obesogen
2009-05-22, 08:33
Njae, knäet är som mest instabilt runt 60 grader. Men om vi ska prata om knäskador så är ju inte dessa direkt överrepresenterade hos individer som styrketränar, oavsett böjdjup.

Pratar vi om akuta knäskador så tror jag faktiskt mer på enbensövningar än knäböj avseende skadeprevention, men det är en annan femma :)

Tiga
2009-05-25, 15:12
Lånar tråden lite bara. Hoppas det är ok.

Hur ska fötterna vara då man gör knäböj? Bör hela foten vara i golvet eller ska man stå på tårna när man är nere? För jag kommer betydligt längre när när jag står på tårna.

Tack

mini
2009-05-25, 15:14
Stå på hela foten. Kommer du inte ner behöver du stretcha eller se över tekniken.

jwzrd
2009-05-25, 15:18
Jag undrar om det är så att man angående knäskaderisken kan anföra att det handlar om en högre belastning vid grundare böjare. Jag vill minnas att Allan postade en studie för cirka 37 år sen som visade på att skaderisken på baksidan av knät ökade vid grund knäböj.

Tiga
2009-05-25, 15:21
Stå på hela foten. Kommer du inte ner behöver du stretcha eller se över tekniken.

Jag är nog inte vig nog.

jwzrd
2009-05-25, 15:26
Jag är nog inte vig nog.

De flesta som säger det är viga nog men gör fel. Kan du inte sätta dig på huk bara rakt av precis som som ett litet barn gör? (Utan att hälarna lättar)

Tiga
2009-05-25, 15:29
De flesta som säger det är viga nog men gör fel. Kan du inte sätta dig på huk bara rakt av precis som som ett litet barn gör? (Utan att hälarna lättar)

Hehe nej. Testade nyss & jag klarade inte det. Är detta något alla bör klara av?

jwzrd
2009-05-25, 15:34
Hehe nej. Testade nyss & jag klarade inte det. Är detta något alla bör klara av?

Ja helt klart. Ställ dig bredare och vinkla ut fötterna och se om det går lättare så.

Tiga
2009-05-25, 15:38
Ja helt klart. Ställ dig bredare och vinkla ut fötterna och se om det går lättare så.

Nope. Jag kan inte hålla balansen om jag har baksidan av låren som rör vaderna. Vet inte hur jag ska förklara. Förstår du?

jwzrd
2009-05-25, 15:41
Nope. Jag kan inte hålla balansen om jag har baksidan av låren som rör vaderna. Vet inte hur jag ska förklara. Förstår du?

Jag fattar.

Tiga
2009-05-25, 15:41
Jag fattar.

Jaha =). Vad ska jag göra då?

zydar
2009-05-25, 16:13
gick ner så långt det går, i helvete vad det tog :D:D

körde i en sån där ställning annars hade ja inte vågat.
Kändes som benen fick pressa mer typ :)

När ja gick ner till typ 90 grader kändes det i knät, känns ingenting nu kan ja säga.


Ändå negativa verkar vara att ryggen får mer stryk, jobbigare att hålla den rak i bottenläget.
Kanske fortfarande gör nått fel *screwy*

jwzrd
2009-05-25, 16:15
Jaha =). Vad ska jag göra då?

Det är svårt att instruera över nätet. Det enklaste är att du tar dig till en lyftarklubb någonstans och ber dem visa dig.

zydar
2009-05-25, 16:15
Har ett sånt där bälte, kan det va nått att använda i böjen?
Fick det av nån...

mini
2009-05-25, 16:16
Har ett sånt där bälte, kan det va nått att använda i böjen?
Fick det av nån...

Varför ska du ha det?

Johan_S
2009-05-25, 16:17
Jaha =). Vad ska jag göra då?

Lära dig.

Bra om att bli smidigare (aka komma djupt):
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=107129

Allmänt om knäböj enligt Kåre:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=88569&highlight=k%E5re+lundgren

Ang bälte så låt det vara än så länge, bättre att träna upp en bra bål. Vänta med ev. utrustning tills du kan böja!

jwzrd
2009-05-25, 16:26
Lära dig.

Bra om att bli smidigare (aka komma djupt):
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=107129

Allmänt om knäböj enligt Kåre:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=88569&highlight=k%E5re+lundgren

Ang bälte så låt det vara än så länge, bättre att träna upp en bra bål. Vänta med ev. utrustning tills du kan böja!

Jag tycker inte att Sheos böjskola är något att lägga så mycket tid på. Den söker överdriven rörlighet i muskelgrupper man bara använder om man böjer tekniskt ganska dåligt.

skaparn
2009-05-25, 16:51
Varför ska du ha det?

För att hålla uppe jeansbyxorna. Vad trodde du?

Popeye
2009-05-25, 16:53
Inte alla som kan komma så djupt att låret ligger mot vaden.
Mina ben är inte byggda på det viset tex...
Visst, djupt är bra men använd huvudet.

stevebc
2009-05-25, 17:28
Jaha =). Vad ska jag göra då?http://video.google.com/videoplay?docid=-6529481301858251744&ei=0sYaSrucKpej-Abp76nvCg&q=dan+john

Eminente Dan John. 04 in är matnyttigt. Kolla vad han gör mot snubben vid 05:20

Berguven
2009-05-25, 17:58
Såhär djupt:

pragmatist
2009-05-25, 17:59
Ett tips är att köra frontböj istället för, eller som komplement till, ryggböj om man har problem med djupet. När man fått till djupet i frontböj (vilket är enklare, enligt min erfarenhet) är det lättare att också komma ner ordentligt i ryggböj.

Yes
2009-05-25, 18:00
Vad kan det bero på om man har svårt att sätta sig på huk utan att hälarna lättar utan stång, men inte har märkt av sådana problem med en stång på ryggen?

Tycker jag lyckas hålla ryggen hyffsat upprätt när jag böjer och efter lite uppvärmning kan jag gå ned så rumpan tar i vaderna, men bara sätta mig på huk helt vanligt går fortfarande inte. :D

C.E.J.
2009-05-25, 18:07
Inte alla som kan komma så djupt att låret ligger mot vaden.
Mina ben är inte byggda på det viset tex...
Visst, djupt är bra men använd huvudet.

Skulle vilja se film när du försöker göra det, jag ser inte hur det skulle vara möjligt att INTE klara det. Seriöst, filma när du sätter dig på huk. Balansera med händerna är ok. Seså, filma nu.


Ett tips är att köra frontböj istället för, eller som komplement till, ryggböj om man har problem med djupet. När man fått till djupet i frontböj (vilket är enklare, enligt min erfarenhet) är det lättare att också komma ner ordentligt i ryggböj.

Ryggböj? :confused:

pragmatist
2009-05-25, 18:15
Vad kan det bero på om man har svårt att sätta sig på huk utan att hälarna lättar utan stång, men inte har märkt av sådana problem med en stång på ryggen?

Tycker jag lyckas hålla ryggen hyffsat upprätt när jag böjer och efter lite uppvärmning kan jag gå ned så rumpan tar i vaderna, men bara sätta mig på huk helt vanligt går fortfarande inte. :D

Det är likadant för mig. Min förklaring skulle vara att vikten på nacken gör att du inte behöver vinkla kroppen lika mycket framåt för att undvika att falla baklänges. Man kan gå ner djupare i mer upprätt ställning helt enkelt, vilket innebär mindre brytvinkel mellan smalbenet och golvet.

Ryggböj? :confused:

Stången på ryggen alltså. Motsatsen till frontböj.

Popeye
2009-05-25, 18:36
Skulle vilja se film när du försöker göra det, jag ser inte hur det skulle vara möjligt att INTE klara det. Seriöst, filma när du sätter dig på huk. Balansera med händerna är ok. Seså, filma nu.
Ryggböj? :confused:

Inte ens när jag sitter på knä på golvet tar hälarna i rumpan.

C.E.J.
2009-05-25, 18:37
Inte ens när jag sitter på knä på golvet tar hälarna i rumpan.

Det är ju rätt sjukt alltså. Plz, filma!

bear.flowertwig
2009-05-25, 19:06
Ett tips är att köra frontböj istället för, eller som komplement till, ryggböj om man har problem med djupet. När man fått till djupet i frontböj (vilket är enklare, enligt min erfarenhet) är det lättare att också komma ner ordentligt i ryggböj.

+1 Frontböj och en tunn planka under hälarna har revolutionerat mitt böjande. Äntligen börjar det kännas riktigt bra. Som att jag sitter ner i böjen, får fram knäna och inte fäller eller krummar ryggen trots att jag går djupt.

Jag vet inte om det stämmer vill minnas att jag läst att långa personer har oproportionerligt långa överben och på så sätt hamnar längre bak när man sätter sig/böjer. Själv är jag 194 och har aldrig fått fason på vanliga böjar utan det har blivit vikten på främre delen av foten och fälld rygg.

Angående var man vänder så tycker jag det är betydligt behagligare att gå "hela vägen ner" än att stanna nånstans på mitten just för att knäna inte alls är lika stabila i sidled då.

stevebc
2009-05-25, 19:07
Inte ens när jag sitter på knä på golvet tar hälarna i rumpan.

Det är ju rätt sjukt alltså. Plz, filma!Det är samma för mig. Åtminstone om jag har tårna i golvet. Har jag tårna liggandes mot golvet istället går det om jag trycker mig ner men det är precis och jag får väldigt ont i fötterna. Tycker jag är rätt smidig i benen i övrigt vad gäller knäböj och dylikt, konstigt. Jag tror det är för mycket massa i bakre lår och vaderna som stoppar det, och för liten sätesmuskel :)

C.E.J.
2009-05-25, 19:21
Det är samma för mig. Åtminstone om jag har tårna i golvet. Har jag tårna liggandes mot golvet istället går det om jag trycker mig ner men det är precis och jag får väldigt ont i fötterna. Tycker jag är rätt smidig i benen i övrigt vad gäller knäböj och dylikt, konstigt. Jag tror det är för mycket massa i bakre lår och vaderna som stoppar det, och för liten sätesmuskel :)

Ok Steve men dig har vi ju sett film på så då kan man väl kräva film på detta från dig, right? Pl0x? :D

tntballe
2009-05-25, 19:31
Har haft samma problem med djup o rörlighet. Suttit på knäna utan att få ner röv mot hälar, inte kunnat sitta rakt med ryggen på det sättet. Inte kunnat sitta på huk utan att hälarna lyft(alternativt jag tippat bakåt), ryggen har tvingats till ostbågeform innan jag varit parallellt i vanliga böj.

Sakerna jag gjort för att förbättra rörligheten är en variant av sheos stretch, vissa dar har jag ägnat flera timmar åt stretch i alla möjliga former. Passat på när jag suttit vid datorn eller framför tvn. Antingen genom att böja utan vikt och tvinga ner mig genom att ta tag i något framför mig eller numera i knäna. Eller så har det varit standardstretchövningar för nedre rygg, röv, baksida lår o vrister.
Vid träning så har det hjälpt att böja med stopp i botten och gärna med bälte för att underlätta för ryggen.

Tog inte så lång tid gå från värdelös till ok rörlighet.

Yes
2009-05-25, 20:23
Det är likadant för mig. Min förklaring skulle vara att vikten på nacken gör att du inte behöver vinkla kroppen lika mycket framåt för att undvika att falla baklänges. Man kan gå ner djupare i mer upprätt ställning helt enkelt, vilket innebär mindre brytvinkel mellan smalbenet och golvet.
Jo, och sen kanske lite vikt på ryggen hjälper rörligheten i fotlederna också(jag är iaf väldigt stel där).

Rahf
2009-05-25, 21:15
Att sitta på knäna och inte få ner röven på hälarna är inte direkt överförbart som ursäkt för att inte kunna ha full ROM i böjen. Det finns trots allt en viss mängd kött och fläsk som sitter i vägen och inte flyttar på sig. Jag kommer knappt ner till röven i knäsittande, men har inga problem att sätta mig på huk. Då har jag långa lårben också. Skaffa ett par lyftarskor då.

Med andra ord: Ursäkter och bortförklaringar mina vänner ;).

Johan_S
2009-05-25, 21:29
Jag tycker inte att Sheos böjskola är något att lägga så mycket tid på. Den söker överdriven rörlighet i muskelgrupper man bara använder om man böjer tekniskt ganska dåligt.
Håller till viss del med dig, men som du säger ang "om man böjer tekniskt ganska dåligt" så tror jag detta är bra. Tidigare i tråden så pratas det till och med om att gå upp på tårna, därför tror jag nybörjare kan få bra hjälp av Sheos tips. Lära sig var fötterna är och hur det känns att komma ganska djupt. Det bästa sättet att träna är såklart att genomföra det man vill bli bra på, att böja! Tror det är allt för vanligt att som nybörjare lasta på lite för mycket, och att försöka genomföra övning samtidigt som lemmar åker åt alla håll. Du däremot har riktigt trevliga filmer på dina böjar!

Popeye
2009-05-25, 21:45
Att sitta på knäna och inte få ner röven på hälarna är inte direkt överförbart som ursäkt för att inte kunna ha full ROM i böjen. Det finns trots allt en viss mängd kött och fläsk som sitter i vägen och inte flyttar på sig. Jag kommer knappt ner till röven i knäsittande, men har inga problem att sätta mig på huk. Då har jag långa lårben också. Skaffa ett par lyftarskor då.

Med andra ord: Ursäkter och bortförklaringar mina vänner ;).

Haha, du behöver inte oroa dig. Inga hockeyböjar här inte.
Jag går ned tills det tar stopp.
Man kanske skulle försöka sig på en filmsnutt senare i veckan? Det kanske kunde vara skoj?

stevebc
2009-05-25, 22:56
Ok Steve men dig har vi ju sett film på så då kan man väl kräva film på detta från dig, right? Pl0x? :DDet går att fixa, men som sagt, att det tar stopp är pga att vaderna krockar med bakre lår och inte främst rörlighet. Det går helt enkelt inte att gå längre ner. Analogt kan du testa göra så här: vrid handen med handryggen mot dig och försök sedan utan någon hjälp alls pressa handryggen mot din främre axel. Går det? Antagligen inte, eftersom biceps kommer trycka mot underarmen. Jag vill dessutom tro att de flesta här är bra nog rörliga i armbågsleden.

Vad gäller trådskaparen så har han problem att böja djupt, till skillnad från mig, och det får han jobba på:

http://video.google.com/videoplay?docid=-6529481301858251744&ei=0sYaSrucKpej-Abp76nvCg&q=dan+john

Eminente Dan John. 04 in är matnyttigt. Kolla vad han gör mot snubben vid 05:20

C.E.J.
2009-05-26, 00:18
Det går att fixa, men som sagt, att det tar stopp är pga att vaderna krockar med bakre lår och inte främst rörlighet. Det går helt enkelt inte att gå längre ner. Analogt kan du testa göra så här: vrid handen med handryggen mot dig och försök sedan utan någon hjälp alls pressa handryggen mot din främre axel. Går det? Antagligen inte, eftersom biceps kommer trycka mot underarmen. Jag vill dessutom tro att de flesta här är bra nog rörliga i armbågsleden.

Uh-huh, so basically what ur sayin is... u g0t huge muscles? :D

stevebc
2009-05-26, 06:37
Nej, i mina ögon är jag en speta :)

z_bumbi
2009-05-26, 07:25
Om man har svårt att komma ner utan vikt fast det går bra med vikt så testa att göra precis som i vanlig böj dvs stå rakt med full anspänning, ta två/tre små steg bakåt och tryck fast fötterna, tryck/håll ut knäna och gå ner med kroppen anspänd. Sen finns det självklart en del som behöver värma för att nå djupet men så länge någon kan gå utan allt för mycket problem så är troligen inte stela fotleder något stort problem, är det verkligen ett problem så fixar de flesta det ganska enkelt genom att öka rörligheten.

skaparn
2009-05-26, 07:34
Ok Steve men dig har vi ju sett film på så då kan man väl kräva film på detta från dig, right? Pl0x? :D

Du verkar fast besluten att innan du lämnar den här tråden ska du ha sett minst en film.