handdator

Visa fullständig version : Bukfett!


Frumpish
2009-05-20, 09:36
Har läst lite olika tycken, studier och påståenden här på kollo nu om bukfettet och skulle vilja reda ut några frågetecken jag har.

Minskar bukfettet genom ökad insulinkänslighet / nedsatt insulinresistens?

Och om det gör det, är intervallträning bra för att öka insulinkänsligheten?

Tränar just nu 3 x helkropp på gymmet per vecka och har tid att köra 2 löppass i veckan, borde jag köra ett intervall och ett distanspass?

Om jag siktar på att sänka insulinresistensen för att minska bukfettet? har inget överflödigt fett någonstans på kroppen förutom just buken så det känns lite onödigt att deffa mig rippad bara för att jag vill ha bort putmagen. (ligger på cirka 17 % bf för tillfället)

aelgen
2009-05-20, 11:34
Du kan köra alla metoder du vill, men kalorie in < kalorie ut är nyckeln till att minska fett oavsett var det befinner sig.

King Grub
2009-05-20, 11:40
Svaren är ja, och konditionsträning minskar preferentiellt bukfettet. Ett underskott på X kcal innebär större minskning av bukfettet, om upplägget innehåller konditionsträning, jämfört med om samma underskott skapats genom att äta mindre. Det är ett direkt dos- och intensitetsrelaterat förhållande, det krävs mycket och hård konditionsträning.

Och det handlar om fett i bukhålan, inte underhudsfettet. Det är inte magrutorna det handlar om, utan det farliga viskerala fettet.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3229939&postcount=13

Frumpish
2009-05-20, 12:03
Tack för svaren grub,

Moreover, visceral fat reduction was significantly related to weight reduction during aerobic exercise intervention, although a significant visceral fat reduction may occur without significant weight loss.

Förstod dock aldrig riktigt av abstractet om det är högintensiv eller lågintensiv träning som minskar det viskerala fettet, både och antar jag?

C.E.J.
2009-05-20, 13:17
Tack för svaren grub,


Förstod dock aldrig riktigt av abstractet om det är högintensiv eller lågintensiv träning som minskar det viskerala fettet, både och antar jag?

Sista stycket ger lite mer info:

These results suggest that at least 10 METs.h/w in aerobic exercise, such as brisk walking, light jogging or stationary ergometer usage, is required for visceral fat reduction

Frumpish
2009-05-20, 13:51
google gav mig ingen bra förklaring till METs.h/w Vad betyder det?

Fortfarande lite förvirrad, förstår att gång/lätt jogging/ gångmaskin fungerar för att reducera det viskerala fettet men hur skulle intervallträning t ex 15-30s max tempo 15-30s lätt jogging i perioder fungera? Lika bra, sämre, bättre? =)

King Grub
2009-05-20, 14:16
En MET är mängden syre som förbrukas i vila: 3.5 ml O2 per kg kroppsvikt x minuter.

Eliass
2009-05-20, 16:01
Såg en dokumentärfilm om social stress häromdan. Och i studier man redogjorde i filmen hade det visat sig att tillsammans med större risk för bland annat hjärt-och kärlsjukdomar och nedsatt immunförsvar så fick dom med med mycket social stress mer bukfett än dom utan. Någon som vet mer om det här?

Scratch89
2009-05-20, 16:13
Såg en dokumentärfilm om social stress häromdan. Och i studier man redogjorde i filmen hade det visat sig att tillsammans med större risk för bland annat hjärt-och kärlsjukdomar och nedsatt immunförsvar så fick dom med med mycket social stress mer bukfett än dom utan. Någon som vet mer om det här?

Det är så. Hormonproduktionen blir rubbad, och det blir fel förhållande av olika hormoner i blodet. Man tror att det är kortisol som är den största boven (kortisol är till viss del katabolt och fettinlagrande), men även adrenalin och noradrenalin.

Liven
2009-05-20, 21:41
Det är ett direkt dos- och intensitetsrelaterat förhållande, det krävs mycket och hård konditionsträning.

Hur pass hård träning pratar vi om här? Kan man åstadkomma någon positiv effekt på bukfetman med låt säga 30 min x 3 pass per vecka i regelbundenhet?

Och angående bukfetma, jag är smal med 4 av 6 magrutor synliga, dem två nedersta är dolda av underhudsfett.
Men kan jag till trots lida av bukfetma? Hur vet man sånt? Eller är det enbart om magen putar ut iform av "ölmage"?

Tack.

young_george
2009-05-20, 21:44
Nej, du lider inte av bukfetma. Det är just FETMA som är problemet.

C.E.J.
2009-05-20, 22:22
hur skulle intervallträning t ex 15-30s max tempo 15-30s lätt jogging i perioder fungera? Lika bra, sämre, bättre? =)

Det finns listor över hur många "METs" som en viss aktivitet förbrukar, googla och leta upp siffran för den där aktiviteten.


Hur pass hård träning pratar vi om här? Kan man åstadkomma någon positiv effekt på bukfetman med låt säga 30 min x 3 pass per vecka i regelbundenhet?

Läs länken i Grubs inlägg som du citerade.

Eliass
2009-05-20, 22:33
Det är så. Hormonproduktionen blir rubbad, och det blir fel förhållande av olika hormoner i blodet. Man tror att det är kortisol som är den största boven (kortisol är till viss del katabolt och fettinlagrande), men även adrenalin och noradrenalin.

coolt! mindre social stress alltså:hbang:

King Grub
2009-05-21, 09:09
Och angående bukfetma, jag är smal med 4 av 6 magrutor synliga, dem två nedersta är dolda av underhudsfett.
Men kan jag till trots lida av bukfetma?

Kan, ja. Man kan vara smal men ändå ha ohälsosamma mängder fett lagrat i bukhålan. Är du frisk, aktiv och ung är sannolikheten väldigt liten.

Stora fettdepåer lagrade inne i bukhålan:

http://www.sciencedaily.com/images/2007/03/070313150435.jpg

Couture
2010-08-03, 13:16
Kan, ja. Man kan vara smal men ändå ha ohälsosamma mängder fett lagrat i bukhålan. Är du frisk, aktiv och ung är sannolikheten väldigt liten.

Stora fettdepåer lagrade inne i bukhålan:

http://www.sciencedaily.com/images/2007/03/070313150435.jpg


Kan man i så fall ha en del "visceral" fett, samt samtidigt ha magmuskler? Om nu det viscerala fettet lagras bakom "abdominal muscles" ?

King Grub
2010-08-03, 13:44
Kan man i så fall ha en del "visceral" fett, samt samtidigt ha magmuskler?

Ja. :confused:

filmjölk
2010-08-03, 13:58
kan det fettet skapa en "gh-mage" trots att man inte använt gh? Ölmage med rutor på :)

Eller så mycket viceralt fett kanske inte går att lagra utan att man får motsvarande subkutant fett?

Eddie Vedder
2010-08-03, 14:02
Kan man i så fall ha en del "visceral" fett, samt samtidigt ha magmuskler? Om nu det viscerala fettet lagras bakom "abdominal muscles" ?

Alla har magmuskler.

Couture
2010-08-03, 14:07
Alla har magmuskler.

Okej. Får omformulera frågan då.

Kan man ha synliga(hårda) magmuskler, samtidigt som man har en del visceralt fett?

Ungefär samma fråga som filmjölk frågade.

Tack.

Eddie Vedder
2010-08-03, 14:23
Kan man ha synliga(hårda) magmuskler, samtidigt som man har en del visceralt fett?

Jag kan inte se varför det skulle vara uteslutet i alla fall. Finns nog ett gäng personer med oerhört lågt kroppsfett men som röker och är fullständigt inaktiva, äter skräp etc. som har en viss skadlig mängd visceralt fett men ändå rutor som syns.

JimmyJoe
2010-08-03, 15:19
Tror inte en av hans frågor besvarades..

Huruvida hjälper konditionsträningen mot bukfett och på vilken nivå måste träningen ligga på? Reducerar tex 2 x 30 relativt lätt kondition i veckan bukfett? eller måste man springa hårt, en timme, 5 gånger i veckan? Tog bara några exempel här för att förtydliga.

Eddie Vedder
2010-08-03, 15:35
Tror inte en av hans frågor besvarades..

Huruvida hjälper konditionsträningen mot bukfett och på vilken nivå måste träningen ligga på? Reducerar tex 2 x 30 relativt lätt kondition i veckan bukfett? eller måste man springa hårt, en timme, 5 gånger i veckan? Tog bara några exempel här för att förtydliga.

Jag har sett studier där en ganska låg träningsnivå visat på skillnader. Men då är ofta studiedeltagarna otränade också. Ofta överviktiga och inte sällan med olika former av metabola sjukdomar dessutom.

Men en omfördelning sker och den är antagligen både dosrelaterad och genetisk. Mycket svårt att ge konkreta svar.

Använd sökord som "abdominal fat exercise" eller "exercise visceral fat" t.ex.

stevebc
2010-08-03, 15:39
Hur vanligt är det att internt fett förklarar stort midjemått med relativt synliga magmuskler? Är smått orolig själv, då internt fett inte verkar vara en bra hälsoindikator direkt. Övriga förklaringsmodeller borde vara förstorade organ, gasproblem och stora bålmuskler.

stridis
2010-10-30, 14:43
Man har ju pratat om att fettsuga omentfettet på kraftigt överviktiga, men det hjälper tydligen inte.

Gastroenterology. 2010 Aug;139(2):448-55. Epub 2010 May 7.

Surgical removal of omental fat does not improve insulin sensitivity and cardiovascular risk factors in obese adults.
Fabbrini E, Tamboli RA, Magkos F, Marks-Shulman PA, Eckhauser AW, Richards WO, Klein S, Abumrad NN.

Center for Human Nutrition and Atkins Center of Excellence in Obesity Medicine, Washington University School of Medicine, St Louis, Missouri, USA.

Abstract
BACKGROUND & AIMS: Visceral adipose tissue (VAT) is an important risk factor for the metabolic complications associated with obesity. Therefore, a reduction in VAT is considered an important target of obesity therapy. We evaluated whether reducing VAT mass by surgical removal of the omentum improves insulin sensitivity and metabolic function in obese patients.

METHODS: We conducted a 12-month randomized controlled trial to determine whether reducing VAT by omentectomy in 22 obese subjects increased their improvement following Roux-en-Y gastric bypass (RYGB) surgery in hepatic and skeletal muscle sensitivity to insulin study 1. Improvement was assessed by using the hyperinsulinemic-euglycemic clamp technique. We also performed a 3-month, longitudinal, single-arm study to determine whether laparoscopic omentectomy alone, in 7 obese subjects with type 2 diabetes mellitus (T2DM), improved insulin sensitivity study 2. Improvement was assessed by using the Frequently Sampled Intravenous Glucose Tolerance Test.

RESULTS: The greater omentum, which weighed 0.82 kg (95% confidence interval: 0.67-0.97), was removed from subjects who had omentectomy in both studies. In study 1, there was an approximate 2-fold increase in muscle insulin sensitivity (relative increase in glucose disposal during insulin infusion) and a 4-fold increase in hepatic insulin sensitivity 12 months after RYGB alone and RYGB plus omentectomy, compared with baseline values (P<.001). There were no significant differences between groups (P>.87) or group x time interactions (P>.36). In study 2, surgery had no effect on insulin sensitivity (P=.844) or use of diabetes medications.

CONCLUSIONS: These results demonstrate that decreasing VAT through omentectomy, alone or in combination with RYGB surgery, does not improve metabolic function in obese patients.

Copyright (c) 2010 AGA Institute. Published by Elsevier Inc. All rights reserved.
PMID: 20457158 [PubMed - indexed for MEDLINE]PMCID: PMC2910849 [Available on 2011/8/1]