handdator

Visa fullständig version : Lennart får inte heta Pia-Lennart


14K
2009-05-19, 22:18
Skatteverket: Namnet är inte lämpligt för en man

Lennart lever som kvinna och kallar sig Pia-Lennart.

Men Skatteverket vägrar gå med på ett namnbyte.

– Allt jag vill är att bli bekräftad för den jag är, säger Pia-Lennart.

Lennart Widahr, 64, från Tjällmo utanför Motala har kallat sig Pia sedan tonåren. Han gjorde det i hemlighet fram tills för tio år sedan.

I dag klär han sig som en kvinna och alla hans vänner och bekanta har accepterat det.
”Inte lämpligt namn för en man”

– Jag lever som kvinna men samtidigt är jag trots allt man till viss del. Därför vill jag ha både Pia och Lennart i mitt namn.

I samhället där han bor är det ingen som kallar honom något annat än Pia. Till och med på vårdcentralen är det med det namnet han ropas upp i väntrummet.

Men efter fyra ansökningar om namnbyte står det fortfarande Lennart i passet.

Birgitta Fredriksson, sektionschef på Skatteverket i Norrköping, hävdar att lagen inte tillåter namnbyten över könen.

– Vi har gjort bedömningen att Pia inte är ett lämpligt namn på en man. Än så länge ser lagen ut så här och det måste vi följa.
Efterlyser tydligare lag

Men den förklaringen håller inte, enligt Malinda Flodman, pressekreterare på RFSL.

– Lagen säger att man inte får heta sådant som kan väcka anstöt eller skapa obehag för den som bär namnet. Det står ingenting om att en man inte får ta ett traditionellt kvinnonamn, säger Flodman.

Aftonbladet har tidigare berättat om Jan-Olov Ågren, 45, som vill byta namn till Madeleine. Han fick avslag men överklagade och fick rätt i Kammarrätten. Då överklagade Skatteverket till regeringsrätten där ärendet fortfarande ligger.

Lars Tegenfeldt, jurist på Skatteverket, hoppas att överklagandet ska leda till att lagen blir tydligare:

– Kammarrätten har dömt olika på olika platser i landet. Vi måste få veta vad som gäller.



Vad tycker ni? Får man heta vad man vill? Var går gränsen till namn? Är det endast lagen som stoppar en för heta annat? Diskutera gärna...

mangs
2009-05-19, 22:32
Varför skall ett barn få lida för att föräldrarna har fått någon fix idé? I ett sådant fall svarar jag självklart nej.

I detta fallet tycker jag at ten vuxen man kan väl själv ta ansvar för sitt namn. Tycker dock inte man kan få ta vilket namn som helst. Då hade företag kunant sponsra personers namn mm.

Peter Swedbank eller varför inte Eon Larson? Eller varför inte AXA-Gevalia Löfberg

Raggis
2009-05-19, 22:40
Jag vill döpa mitt barn till pi, med 15 efterföljande decimaler.

14K
2009-05-19, 22:42
Varför skall ett barn få lida för att föräldrarna har fått någon fix idé? I ett sådant fall svarar jag självklart nej.

I detta fallet tycker jag at ten vuxen man kan väl själv ta ansvar för sitt namn. Tycker dock inte man kan få ta vilket namn som helst. Då hade företag kunant sponsra personers namn mm.

Peter Swedbank eller varför inte Eon Larson? Eller varför inte AXA-Gevalia Löfberg

När man är barn och får ett konstigt namn så är det föräldrarna man ska vända sig till. Som vuxen tycker jag att man ska få rätt och heta vad man vill (inom gräns så som inget extremt stötande)

Och i detta fall vill han heta Tjej+Killnamn, eller tvärt om, om det nu spelar nån roll. Och om nu folk hade hetat ... Sony Playstation Larsson. Tror inte man hade blivit mer sugen på köpa en Playstation. Mer reklam ja. Men ska ju göra det med syfte.

Loke
2009-05-19, 22:54
Haha, så löjligt att hindra honom. Det finns väl gränser för vad folk bör få heta av rent praktiska skäl (till exempel bör alla namn gå att uttala), men att lägga sig vilka namn som är ok på en man respektive en kvinna finns det ju ingen mening med.

mangs
2009-05-19, 23:00
Jag skulle inte bli stött om någon presenterade sig som Pia-Lennart men jag vet andra som gjort det. Dessutom låter det urbota löjligt med dubbelnamn med 2-stavelse i första namnet:

Jörgen-Peter
Martin-Knut
Pia-Lennart

Som sagt, vill han som vuxen heta Pia-Lennart kan jag tycka det är ok utöver att det låter fånigt. Jag tycker däremot inte det är ok att heta vad som helst, likt Adolf Hitler, Jesus Af Nazareth och liknande. Kom däremot på ett coolt namn:

Buddha-Jesus Gandhi

Loke
2009-05-19, 23:04
Jörgen-Peter och Martin-Knut har inte alls samma flyt som Pia-Lennart. Pia är väl egentligen en stavelse med diftong?

Yes
2009-05-19, 23:06
Jag ser inget problem med att vuxna människor väljer precis vilka namn de vill, även ifall det råkar såra någon å så känsliga känslor. Är väl snarare en fördel om de som vill byter namn till Adolf Hitler eller dylikt, så kan man väldigt snabbt avgöra att personen är en idiot.

14K
2009-05-19, 23:13
Jag ser inget problem med att vuxna människor väljer precis vilka namn de vill, även ifall det råkar såra någon å så känsliga känslor. Är väl snarare en fördel om de som vill byter namn till Adolf Hitler eller dylikt, så kan man väldigt snabbt avgöra att personen är en idiot.

Exakt min tanke

Prankie
2009-05-19, 23:20
Frågan är varför envisas skatteverket med att neka någonting som tydligen betyder så mycket för personen i frågan men inte har några som helst betydelse för de själva.

mangs
2009-05-19, 23:27
Det är klart att ni känner så då namnet Adolf Hitler i era ögon bara är ett namn på en död Nazi-diktator. Finns dock ett otal människor som fortfarande lider av hans härgningar.

Det är en stor skillnad på vad den egna personen reagerar på och vad som är allmänt accepterat. Tex störs inte jag av att prata riktigt äckliga samtalsämnen vid matbordet medan andra äckelmagade kanske tycker diskussionen får dem att tappa aptiten. Då ser jag det som självklart att man byter samtalsämne. Om ett namn uppenbart är valt för att provocera någon eller flera tycker jag det är onödigt att man skall få välja ett sådant namn.

Ni tycker alltså att det är helt i sin ordning att Ny-Nazisten Rolf Lehr väljer att döpa om sig till Adolf-Hit Lehr bara för att provocera?

miss_incorrigible
2009-05-19, 23:29
De borde ändå göra en speciell klausul för namn som Gucci, Coco, Chanel, Champagne och liknande. Det räcker med pudlarna, chihuahorna, shitzu-mitzu's och allt vad de heter med sådana namn.

Yes
2009-05-20, 00:50
Ni tycker alltså att det är helt i sin ordning att Ny-Nazisten Rolf Lehr väljer att döpa om sig till Adolf-Hit Lehr bara för att provocera?
Ja, jag tycker det ska vara tillåtet att vara dum i huvudet så länge det inte skadar andra. Att vissa tar illa upp är fullt förståeligt men inte tillräckligt för att förbjuda det.

De borde ändå göra en speciell klausul för namn som Gucci, Coco, Chanel, Champagne och liknande. Det räcker med pudlarna, chihuahorna, shitzu-mitzu's och allt vad de heter med sådana namn.
Bra namn ju! Jag ska skaffa en rottis som heter Prada.

Rockhard
2009-05-20, 05:03
Inte heta vad man vill. Men Pia-Lennart tycker jag man kan få heta.

coxie
2009-05-20, 05:30
Hellre Pia-Lennart än alla värdelösa namn som folk hittar på idag.

Mourten
2009-05-20, 06:11
Man ska inte få heta vad som helst.

n1tro
2009-05-20, 06:16
Man ska inte få heta vad som helst.

jag kan inte se hur det kan störa dig personligen, vad spelar det för roll?

mr ruhl
2009-05-20, 06:39
döpa sig själv till vad som helst kan vara ok, värre är det när folk döper sina barn som inte har nån talan till nåt dom kan bli retad eller mobbad för..

Ganymedes
2009-05-20, 07:24
Men allså... Om jag går runt och tror att jag är ett träd, kanske t.o.m opererar in lite bark i röven, ska jag då accepteras som ett träd och få ändra namn till Bo(k) Almgren?

Grahn
2009-05-20, 07:24
Regler är regler, tills de inte är det längre. Det kommer bli en ostrukturerad och förvirrad värld(mer så än nu alltså) förr eller senare.

Trodde det fanns ett antal O-sexuella namn som tex transsexuella får välja?

mini
2009-05-20, 07:38
Jag ser inte det olämpliga med Pia-Lennart då det handlar om en vuxen som vill byta namn. Eventuellt skulle man ha olika regler för namngivning av barn och byte av namn i vuxen ålder.

Ignatius72
2009-05-20, 07:41
ja, jag tycker det ska vara tillåtet att vara dum i huvudet så länge det inte skadar andra. att vissa tar illa upp är fullt förståeligt men inte tillräckligt för att förbjuda det.


.

+1

MasterChief
2009-05-20, 07:45
Det här är ett klassiskt exempel på riktig usel förmynderi.

Nitrometan
2009-05-20, 07:45
– Kammarrätten har dömt olika på olika platser i landet. Vi måste få veta vad som gäller.
Kammarrätten i Göteborg säger nej.
Kammarrätten i Sundsvall säger ja.

De tolkar samma lag.

Jag tycker att en vuxen person kan få bestämma själv vad den ska heta.

Grahn
2009-05-20, 07:58
Jag tycker att en vuxen person kan få bestämma själv vad den ska heta.

Man bör ju kanske beakta omvärlden med, tex de som redan har det namnet. Individen har rättigheter, men de individer som redan heter något har väl en viss rättighet till att inte få sitt namn förlöjligat eller på annat sätt missbrukat.

Nitrometan
2009-05-20, 08:05
Man bör ju kanske beakta omvärlden med, tex de som redan har det namnet. Individen har rättigheter, men de individer som redan heter något har väl en viss rättighet till att inte få sitt namn förlöjligat eller på annat sätt missbrukat.
Va?

Kan du förklara?

Menar du att det skulle störa Pia, 18 att nån som är 64 också får heta Pia?

Ska man fråga alla som heter Per om det är OK att man döper sitt lilla barn till Per?

Loke
2009-05-20, 08:05
döpa sig själv till vad som helst kan vara ok, värre är det när folk döper sina barn som inte har nån talan till nåt dom kan bli retad eller mobbad för..

Ja, som Per, till exempel. Hade en klasskamrat i mellanstadiet som hette så, vi kallade honom "Per Päronpung" jämt. Han blev helt galen.

Det var riktigt elakt av hans föräldrar att döpa honom till Per.

Ignatius72
2009-05-20, 08:06
Ja, som Per, till exempel. Hade en klasskamrat i mellanstadiet som hette så, vi kallade honom "Per Päronpung" jämt. Han blev helt galen.

Det var riktigt elakt av hans föräldrar att döpa honom till Per.

De föräldrarna borde ju ha smörj. Vilka puckon.

Grahn
2009-05-20, 08:26
Va?

Kan du förklara?

Menar du att det skulle störa Pia, 18 att nån som är 64 också får heta Pia?

Ska man fråga alla som heter Per om det är OK att man döper sitt lilla barn till Per?

Var jag oklar eller gör du dig till nu?

Det kanske stör Pia 64 att en MAN får hennes namn? Stötande namn är ju som sagt inte tillåtna. Vad som är stötande är högst varierande. Namn är relativt viktiga och vad jag vet så tar man mer hänsyn till de som redan innehar dem än de som vill ha dem.

mini
2009-05-20, 08:34
Var jag oklar eller gör du dig till nu?

Det kanske stör Pia 64 att en MAN får hennes namn? Stötande namn är ju som sagt inte tillåtna. Vad som är stötande är högst varierande. Namn är relativt viktiga och vad jag vet så tar man mer hänsyn till de som redan innehar dem än de som vill ha dem.

Det där tycker jag är ett rent korkat argument.
Jag vill inte att mörkhyade ska få heta som jag. Har jag rätt att kräva det?

Grahn
2009-05-20, 08:42
Det där tycker jag är ett rent korkat argument.
Jag vill inte att mörkhyade ska få heta som jag. Har jag rätt att kräva det?

Någon drar ju en gräns någonstans om vad som är acceptabelt, korkat eller inte det fungerar så. Feminina namn på en man är en av de regler som finns(Sammansatta namn mellan ett manligt och ett feminint är väl troligen det tingsrätterna tvistar om).

Du får tex inte ta ett efternamn som någon har, eller som här ett feminint namn på en karl.

Vad är problemet? Tex tror jag det inte är ngt problem med att finna folk som tycker det skulle vara stötande med en fet skoggshuggare som hette Silvia Bernadotte tex.

Många av de mörkhyade du nämner skulle nog ta illa upp om profetens namn hamnade på en kvinna tex.

Absurda exempel invaliderar inte regeln, den är inte byggd på någon okränkbar logisk grund utan på hur folk tyckte när de skapade den.

mini
2009-05-20, 08:51
Att slå ifrån sig med "regler är regler" på ett diskussionsforum borde innebära utvisning från diskussionen direkt.

Vilka saker får man känna sig kränkt på distans över så till den milda grad att det ska innebära inskränkningar på andras frihet? Jag ser inte kränkningen i att en man heter ett traditionellt kvinnonamn. Blir man "kränkt" för det har man för känsliga tår tycker jag.

Grahn
2009-05-20, 08:57
Är det så, har jag bara sagt regler är regler? Märkligt....jag måste lära mig att skriva mer kortfattat så jag inte slösar med alla dessa ord i onödan.

Vad DU, eller för den delen jag, blir stött eller inte av i sammanhanget är fantastiskt ointressant såvida vi inte skall hålla någon form av folkomröstning för att omdefiniera reglerna angående namnändringar samt upprepa denna var tredje år för att hålla oss uppdaterade på läget.

Personligen är det förvisso min åsikt att håriga män som vill kalla sig "sanna14" kan använda sig av lämplig internetsida och sluta störa skatteverket.

Nitrometan
2009-05-20, 08:58
Någon drar ju en gräns någonstans om vad som är acceptabelt, korkat eller inte det fungerar så. Feminina namn på en man är en av de regler som finns(Sammansatta namn mellan ett manligt och ett feminint är väl troligen det tingsrätterna tvistar om).
Nej, lagtexten säger inget om att namn är könsbundna.

http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19820670.htm

34 § Som förnamn får inte godkännas namn som kan väcka anstöt eller kan antas leda till obehag för den som skall bära det eller namn som av någon annan anledning uppenbarligen inte är lämpligt som förnamn.
Förnamn som anmäls till Skatteverket enligt 30 eller 31 § förvärvas genom anmälningen, om det inte finns något hinder enligt första stycket mot att namnet godkänns. Lag (2003:652).


Det finns män i Sverige som heter Annika i förnamn, eftersom det av gammal hävd är "gårdsnamn" som får användas som förnamn.

I Sydeuropa är det inte ovanligt att män heter Maria.

Grahn
2009-05-20, 09:01
Nej, lagtexten säger inget om att namn är könsbundna.

http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19820670.htm

Mäktigt med länkar, fast nu kände jag en kille som just bytte kön i min hemstad. Han fick bara byta till könsneutrala namn.

Det finns män i Sverige som heter Annika i förnamn, eftersom det av gammal hävd är "gårdsnamn" som får användas som förnamn.

I Sydeuropa är det inte ovanligt att män heter Maria.

Jepp, och? Ingen regel utan undantag heter det väl.

14K
2009-05-20, 09:01
Ja, som Per, till exempel. Hade en klasskamrat i mellanstadiet som hette så, vi kallade honom "Per Päronpung" jämt. Han blev helt galen.

Det var riktigt elakt av hans föräldrar att döpa honom till Per.

Hehe... Det där finns inget "rätt" argument till. Stackars föräldrar. Deras "fel"

Nitrometan
2009-05-20, 09:26
Mäktigt med länkar, fast nu kände jag en kille som just bytte kön i min hemstad. Han fick bara byta till könsneutrala namn.
Mycket mäktigt.

Vad menar du med det?
I det här fallet är det väl bra att hänvisa till namnlagen?



Nu känns iofs ett könsbyte som ett specialfall, men vad är ett könsneutralt namn?


Apropå könsbyten så finns det fall där folk har fått både byta namn och personnummer med "rätt nästsista siffra".

Tydligen är det olika.

Grahn
2009-05-20, 09:33
I det här fallet är det väl bra att hänvisa till namnlagen?

Bara om du kan tolka den och dessutom hänvisa till praxis i hur den tillämpas.

Nu känns iofs ett könsbyte som ett specialfall, men vad är ett könsneutralt namn?

Apropå könsbyten så finns det fall där folk har fått både byta namn och personnummer med "rätt nästsista siffra".

Tydligen är det olika.

Könsneutrala namn är just namn som kan användas både på män och kvinnor. Flera år sedan jag träffade killen(eller om det nu är tjejen..) det KAN vara så att de efter fullbordat könsbyte får ta ett helt feminint namn. Under hans hormonbehandling fick han dock inte det.

Nitrometan
2009-05-20, 09:41
Bara om du kan tolka den och dessutom hänvisa till praxis i hur den tillämpas.
Eftersom uppenbarligen kammarrätterna i Sverige tolkar den lagen olika och det inte verkar finnas någon fastställd praxis så kan jag inte det. Det verkar vara lite av poängen med det första inlägget.

Lagen säger:
34 § Som förnamn får inte godkännas namn som kan väcka anstöt eller kan antas leda till obehag för den som skall bära det eller namn som av någon annan anledning uppenbarligen inte är lämpligt som förnamn.

Kammarrätten i Göteborg säger nej till kvinnonamn på män.

Kammarrätten i Sundsvall säger ja till kvinnonamn på män.

Fallet i Göteborg är överklagat till Regeringsrätten, för att PRV tyckte att det var otydligt vad som gällde. De vill ha tydligare skrivningar i lagen.


Könsneutrala namn är just namn som kan användas både på män och kvinnor.
Det enda jag kommer på är Kim.

Nitrometan
2009-05-20, 09:43
Lagen, som den tolkas/används nu, tycker jag är OK för namngivning av barn. Men vuxna borde ha en större frihet att välja namn.

machine gun
2009-05-20, 09:45
Apropå könsbyten så finns det fall där folk har fått både byta namn och personnummer med "rätt nästsista siffra".

Vaddå "finns fall"? Alla transsexuella personer som genomgår en könskorrigering får nytt namn och personnummer. Vill de däremot byta namn officiellt (på pappret) innan alla steg i könskorrigeringen är avklarade, får de endast välja namn från listan över juridiskt könsneutrala namn. Efter det att könskorrigeringen är klar, betraktas personen även juridiskt som en person av det kön han/hon upplever sig tillhöra.

Nitrometan
2009-05-20, 09:59
Vaddå "finns fall"? Alla transsexuella personer som genomgår en könskorrigering får nytt namn och personnummer. Vill de däremot byta namn officiellt (på pappret) innan alla steg i könskorrigeringen är avklarade, får de endast välja namn från listan över juridiskt könsneutrala namn. Efter det att könskorrigeringen är klar, betraktas personen även juridiskt som en person av det kön han/hon upplever sig tillhöra.
Tackar, tackar. Jag visste inte att det sköttes så bra. :thumbup:



PRV hade en lista med könsneutrala namn:
Könsneutrala förnamn
Här finner du förnamn som bärs av både kvinnor och män i Sverige. Bedömningen om ett förnamn kan anses som ett s.k. könsneutralt förnamn görs främst med utgångspunkt från hur namnet bärs i Sverige.

PRV tar fram statistik från Statistiska centralbyrån (SCB) över vilka förnamn som bärs av minst 50 bärare av vardera könet. Därefter görs en bedömning om namnet kan anses vara ett könsneutralt förnamn, eller om det bärs framförallt som efternamn.

A
Adan, Aden, Ala, Alaa, Alem, Alex, Alexis, Amel, Amine, An, Angel, Anh, Ara, Ariel

B
Bent, Binh, Bojan

C
Cam, Camille, Carol, Chandra, Charlie, Chi, Chris, Chun, Cim, Claude, Connie

D
Dahir, Dana, Dara, Darin, Deniz, Dilan, Dominique, Dung

E
Eine, Eli, Elia, Ellis, Elmi, Enis, Eve

F
Farah, Francis

G
Gabriele, Gaby, Gia

H
Habib, Hadi, Hama, Han, Hanna, Helle, Hoa, Hol

I
Ilhan, In, Ingar, Inge, Ingel, Isa

J
Jackie, Jamie, Jasmin, Jean, Jesus, Jian, Jie, Jin, Joan, Jona, Joy, Jun

K
Ka, Kari, Kay, Kelly, Khanh, Ki, Kim, Kin, Kiran, Kit, Knif, Kyung

L
La, Laurence, Lee, Lei, Leslie, Lin, Lindy, Liss, Lo, Louis, Love

M
Man, Maria, Marian, Marie, Marjan, Matti, Mattis, Meron, Michel, Michele, Michell, Michelle,
Mika, Min, Ming, Minh, Mio, Monir, Mor, Myung

N
Naji, Nam, Nicola, Nikita, Niss, Noor, Nor, Nour, Nur

P
Patrice, Pell, Ping

R
Raja, Randy, Rani, René, Robin, Ronny, Rosario, Rui

S
Sam, San, Sandy, Sang, Sanny, Sascha, Sasha, Shan, Sol, Sonny, Sun, Sung

T
Tam, Thanh, Tien, Tiger, Tintin, Toma, Toni, Torild

V, W
Wai, Valentine, Wei, Vide, Vilde, Villy, Willy, Wing


X
Xuan

Y
Yan, Yong, Young

Z
Zana

Tydligen kan både män och kvinnor heta Man och Han.

machine gun
2009-05-20, 10:05
Tackar, tackar. Jag visste inte att det sköttes så bra. :thumbup:

De får även skyddad identitet, vilket tyvärr fortfarande är nödvändigt :(

Nitrometan
2009-05-20, 10:13
De får även skyddad identitet, vilket tyvärr fortfarande är nödvändigt :(
Ja, det är tråkigt att vi lever i ett sånt intolerant samhälle.

Vinter
2009-05-20, 10:32
Tackar, tackar. Jag visste inte att det sköttes så bra. :thumbup:



PRV hade en lista med könsneutrala namn:


Tydligen kan både män och kvinnor heta Man och Han.

Man kanske inte ska döpa sitt barn till Dung om man har planer på att bo i ett engelskspråkigt land..... Men många av de där namnen är ju asiatiska och har lite annan innebörd.

saab900
2009-05-20, 10:52
Nej, jag tycker inte att man får heta vad man vill. Jävligt många korkade namn avslås, och det är väl bra. En snabb googling gav följande namn som fått avslag av skatteverket:

m = maskulinum f = femininum
Tomhet (m)
Tequila (f)
Skrot (m)
Höst (f)
Pipeline-Vintervila (f) men seriöst, vad är det för fel på folk? *screwy*
J (m)
Hallon (f)
Torndeldt (f)

En stackars flicka fick tydligen inte heta Allan heller :)

Namn som tillåtits är bland annat Passionsfrukt (f), Sputnik (f), Bajramsa (f) och Unistar (m).

Om Lennart ska få heta Pia-Lennart bryr jag mig inte om. Han är en vuxen människa och kan stå för det själv. Synd att han var tvungen att välja ett så förbannat fult namn bara. Givetvis borde man inte få döpa om sig till företagsnamn eller varumärken om det inte är namn som redan finns, typ Ica (vem kan glömma henne, hon var skitläskig när man var liten :cryout:)
Jag stödjer Lennarts rätt att heta Pia-Lennart.

Bärs
2009-05-20, 12:50
Jag ser inte kränkningen i att en man heter ett traditionellt kvinnonamn. Blir man "kränkt" för det har man för känsliga tår tycker jag.

Å andra sidan är det ju Lennart som är kränkt (återigen ett missbrukat ord) för att han inte får som han vill, trots att det finns åtskilliga könsneutrala namn han kan välja mellan. Lennart är alltså bortskämd. Jag tycker han kan stoppa upp sitt Pia där solen inte skiner.

Det är bra med könsbundna namn eftersom de ger information om namninnehavarens kön. Namnfloran är dessutom så stor för bägge könen att alla föräldrar förr eller senare hittar ett namn som passar just deras barn.

machine gun
2009-05-20, 13:18
Namn som tillåtits är bland annat Passionsfrukt (f), Sputnik (f), Bajramsa (f) och Unistar (m)

Föräldrar får döpa sin unge till Bajramsa, men en vuxen man får inte heta Pia? *screwy*

C h r i s
2009-05-20, 13:23
Nej, jag tycker inte att man får heta vad man vill. Jävligt många korkade namn avslås, och det är väl bra. En snabb googling gav följande namn som fått avslag av skatteverket:

m = maskulinum f = femininum
Tomhet (m)
Tequila (f)
Skrot (m)
Höst (f)
Pipeline-Vintervila (f) men seriöst, vad är det för fel på folk? *screwy*
J (m)
Hallon (f)
Torndeldt (f)

En stackars flicka fick tydligen inte heta Allan heller :)

Namn som tillåtits är bland annat Passionsfrukt (f), Sputnik (f), Bajramsa (f) och Unistar (m).
.

Varför inte döpa sin unge till samma som Jason Lee's (Earl i My name is Earl) unge, Pilot Inspektor? :laugh:

Ytterligare lite namn

Namn som godkänts:

Flickor:...........................Pojkar:

Delfina............................Glädje
Hallón.............................Grill
Mygg..............................Texas
Barbi...............................Zappa
Månstråle (*screwy*).............Minus
Bajen..............................Händel
Snöfrid............................Deep

Avslag:

Flickor:........................Pojkar:
Boris...............................Farbror Sid
Christiania........................Dotcom
Doktor.............................Engelborg
Filip.................................Freedom
Hallon...............................Fån
Hosianna..........................GumShoe
Inga-Inga.........................Göken
Likagod............................Någon

On topic ser jag inga skäl varför namnet skulle förbjudas. Löjligt när man godkänner klart värre namn. :)

coxie
2009-05-20, 13:30
Hahaha jag måste byta efternamn till Troath och döpa ungen till Deep.

Är det okay så varför inte Pia-Lennart?

Nitrometan
2009-05-20, 13:34
Men många av de där namnen är ju asiatiska och har lite annan innebörd.
Jo. PRV utgår mest från statistik när de talar om vilka namn som är könsneutrala.

Bedömningen om ett förnamn kan anses som ett s.k. könsneutralt förnamn görs främst med utgångspunkt från hur namnet bärs i Sverige.

PRV tar fram statistik från Statistiska centralbyrån (SCB) över vilka förnamn som bärs av minst 50 bärare av vardera könet. Därefter görs en bedömning om namnet kan anses vara ett könsneutralt förnamn, eller om det bärs framförallt som efternamn.

Med tanke på vilka namn som godkänns för små barn så har jag svårt att se att det skulle vara så hemskt att en 64-årig man får heta Pia.

Dessutom har Sundsvalls Kammarrätt godkänt att en man fick heta Madeleine.

Nitrometan
2009-05-20, 13:35
Hahaha jag måste byta efternamn till Troath och döpa ungen till Deep.
Throat.

Med rätt stavning blir det ännu roligare.

coxie
2009-05-20, 13:36
Men vafan jag är dålig på att stava.

Synd att man inte kan skylla på fylla 14.30 :(

MasterChief
2009-05-20, 13:40
Kanske lite off, men eftersom jag under lång tid önskat att skriva om detta så väljer jag denna någorlunda passande tråd. Ann Ahl; ska man få heta så?

Vinter
2009-05-20, 14:13
Nej, jag tycker inte att man får heta vad man vill. Jävligt många korkade namn avslås, och det är väl bra. En snabb googling gav följande namn som fått avslag av skatteverket:

m = maskulinum f = femininum
Tequila (f)



Hade en tjej i minklass som hette Tequila i USA, var inget konstigt med det där. :D

Nitrometan
2009-05-20, 14:29
Kanske lite off, men eftersom jag under lång tid önskat att skriva om detta så väljer jag denna någorlunda passande tråd. Ann Ahl; ska man få heta så?

Jo. Tydligen.

http://www.hitta.se/SearchMixed.aspx?vad=ann+ahl

saab900
2009-05-20, 15:26
Jo. Tydligen.

http://www.hitta.se/SearchMixed.aspx?vad=ann+ahl

:laugh:
Undrar om de får mycket busringningar?

Och C_h_r_i_s lista, Farbror Sid? :laugh:

Tryman
2009-05-20, 15:33
Om han inte fick heta Pia-Lennart får han väl ta Åsa-Nisse.

Traenarn
2009-05-20, 17:01
Om han inte fick heta Pia-Lennart får han väl ta Åsa-Nisse.

meehn!! så du trodde att "Åsa" i namnet "Åsa-Nisse" syftade till kvinnonamnet "Åsa"?*gah!*

I serierna om denne äldre herre så heter han nisse men bor på åsa (åsen, uttalas med ett långt "a"-ljud), därav Åsa-Nisse, lr är det någon som kan den historien bättre? det är iaf ingen kvinnonamn Nisse har:D

Taisho
2009-05-20, 17:07
Om han inte fick heta Pia-Lennart får han väl ta Åsa-Nisse.

Medalj! :D

För övrigt tycker jag att en vuxen människa kan få heta vad den vill.

machine gun
2009-05-20, 17:19
meehn!! så du trodde att "Åsa" i namnet "Åsa-Nisse" syftade till kvinnonamnet "Åsa"?*gah!*

I serierna om denne äldre herre så heter han nisse men bor på åsa (åsen, uttalas med ett långt "a"-ljud), därav Åsa-Nisse, lr är det någon som kan den historien bättre? det är iaf ingen kvinnonamn Nisse har:D

*rolleyes*

Tryman
2009-05-20, 18:07
meehn!! så du trodde att "Åsa" i namnet "Åsa-Nisse" syftade till kvinnonamnet "Åsa"?*gah!*

I serierna om denne äldre herre så heter han nisse men bor på åsa (åsen, uttalas med ett långt "a"-ljud), därav Åsa-Nisse, lr är det någon som kan den historien bättre? det är iaf ingen kvinnonamn Nisse har:D

Jag vet, men vet kammarrätten? *rolleyes*
Medalj! :D

För övrigt tycker jag att en vuxen människa kan få heta vad den vill.

Ge mig guld, annars får det vara :D

Viktor_Balck
2009-05-20, 18:33
Tackar, tackar. Jag visste inte att det sköttes så bra. :thumbup:



PRV hade en lista med könsneutrala namn:


Tydligen kan både män och kvinnor heta Man och Han.

Sparade precis ner alla namn i ett word-dokument som jag tänkte kolla på lite senare ikväll, intressant läsning faktiskt.

Baha
2009-05-20, 19:24
känns skönt att skattepengarna man betalar används till att utreda sådana här viktiga problem iaf,

Olegh
2009-05-20, 19:46
Varför inte döpa sin unge till samma som Jason Lee's (Earl i My name is Earl) unge, Pilot Inspektor? :laugh:

Ytterligare lite namn

Namn som godkänts:

Flickor:...........................Pojkar:

Delfina............................Glädje
Hallón.............................Grill
Mygg..............................Texas
Barbi...............................Zappa
Månstråle (*screwy*).............Minus
Bajen..............................Händel
Snöfrid............................Deep

Avslag:

Flickor:........................Pojkar:
Boris...............................Farbror Sid
Christiania........................Dotcom
Doktor.............................Engelborg
Filip.................................Freedom
Hallon...............................Fån
Hosianna..........................GumShoe
Inga-Inga.........................Göken
Likagod............................Någon

On topic ser jag inga skäl varför namnet skulle förbjudas. Löjligt när man godkänner klart värre namn. :)

Det här om något är bevis på att white trash fenomenet är skadligt å det grövsta, för vårat någorlunda sofistikerade samhälle. Skrämmande.

Alexlindgren
2009-05-20, 20:04
Careface

Psychological
2009-05-20, 20:39
Varför skall ett barn få lida för att föräldrarna har fått någon fix idé? I ett sådant fall svarar jag självklart nej.

I detta fallet tycker jag at ten vuxen man kan väl själv ta ansvar för sitt namn. Tycker dock inte man kan få ta vilket namn som helst. Då hade företag kunant sponsra personers namn mm.

Peter Swedbank eller varför inte Eon Larson? Eller varför inte AXA-Gevalia Löfberg

Ha ha . RONALD MC DONALD

pony
2009-05-20, 21:17
Jag har sagt det förut och jag säger det igen:
Sverige är ett land fritt och accepterande land där en man kan bli astronaut, stadsminister eller gå ut i skogen och peppra djur fulla med krut om han så känner för det. Men han kan fanimej inte heta Pia! *gah!*
Jäkla paragrafryttare och medeltidslagstiftning. Jag har för fasen vänner som har bytt förnamn till både frukostflingor och diverse adjektiv, utan minsta problem. Men att en man skulle använda ett "traditionellt kvinnligt" attribut vore då alltför förnedrande för honom själv för att tillåtas, så låt oss skydda folket ifrån sig själva!