handdator

Visa fullständig version : Smärta över bröstben


martin86
2009-05-19, 21:54
Hej!

För ungefär ett år sedan när jag körde dips knackade till lite i bröstet i bottenläget. Det gjorde inte jätteont, men tillräckligt obehagligt för att jag inte ville köra med dips det passet. Sedan dess har jag inte kunnat köra dips, då jag får kraftig smärta i bröstbenet, ungefär 8 cm över bröstvårtorna. Det är en väldigt tryckande smärta, och känns inte inte i bröstet (pec major), utan snarare i (eller princip utanpå) själva bröstbenet.

Det är framför allt i lägen där axeln är flekteras och protraheras som jag får ont, speciellt om man lägger på yttre belastning. En annan övning som också provocerar smärtan är "hjulet", framför allt i ytterläget det blir en flexion i axeln.
I princip alla vanliga övningar fungerar utan smärta (även bänk- och hantelpress).

Är det nån som har koll på vad detta kan bero? Vet inte riktigt var jag ska leta för att få någon vettig information om tillståndet...

mvh Martin

martin86
2009-05-19, 22:01
Glömde lägga till att det inte gör ont när man trycker på bröstet eller bröstbenet.

Martin Löwgren
2009-05-20, 09:46
Smärtan du beskriver utgår troligen från sternoclavicular-leden (leden mellan nyckelben och bröstben).-Exakt vad man gör åt just problem i denna led är svårt att säga då det förutom är väldigt ovanligt även är rätt komplicerat.

martin86
2009-05-20, 10:39
Smärtan du beskriver utgår troligen från sternoclavicular-leden (leden mellan nyckelben och bröstben).-Exakt vad man gör åt just problem i denna led är svårt att säga då det förutom är väldigt ovanligt även är rätt komplicerat.

Nä, det är inte där det gör ont. Det sitter mer caudalt, kanske fem cm nedanför sc-leden, mitt på bröstbenet.

Får kanske ta mig till nån expert snart, men tänkte mer kolla så att det inte var något vanligt fenomen.

Martin Löwgren
2009-05-20, 11:12
Nä, det är inte där det gör ont. Det sitter mer caudalt, kanske fem cm nedanför sc-leden, mitt på bröstbenet.

Får kanske ta mig till nån expert snart, men tänkte mer kolla så att det inte var något vanligt fenomen.

Hur stämmer symptomen för Tietz-syndrom in då?

martin86
2009-05-20, 20:35
Hur stämmer symptomen för Tietz-syndrom in då?

Är inte palpationsöm på övergången mellan bröstben och revben. Dock kan smärtan kännas som ett "tryck" precis i området på bilden vid de utsatta positioner som jag beskrev tidigare.

Har inga problem med andning heller.

martin86
2009-09-28, 10:33
Jelp!

Smärtan har inte blivit bättre, utan snarare värre. Det känns även när jag t.ex. är ute och springer, som ett tryck över bröstet. Ibland kan det även kännas när jag nyser/hostar.

Jag har även börjat få låsningar i bröstryggen, antagligen till följd av rörelserädsla för smärtan.

Jag har både varit hos sjukgymnast och napraprat, men har inte fått någon bra förklaring till varför jag har ont. Därför tänkte jag höra om det är någon annan som har erfarenhet av liknande problem och hur ni gått tillväga för att lösa det?

Martin Löwgren
2009-09-28, 12:09
Jelp!

Smärtan har inte blivit bättre, utan snarare värre. Det känns även när jag t.ex. är ute och springer, som ett tryck över bröstet. Ibland kan det även kännas när jag nyser/hostar.

Jag har även börjat få låsningar i bröstryggen, antagligen till följd av rörelserädsla för smärtan.

Jag har både varit hos sjukgymnast och napraprat, men har inte fått någon bra förklaring till varför jag har ont. Därför tänkte jag höra om det är någon annan som har erfarenhet av liknande problem och hur ni gått tillväga för att lösa det?
Ta och boka en tid hos en läkare som kan ta en röntgen och eventuellt remittera vidare.

Mvh

Spiffy
2009-09-28, 17:15
Jag har något liknande ibland.
Brukar sätta fingrarna mitt på bröstkorgen, spänna upp bröstkorgen så mycket som möjligt och samtidigt dra utåt med armarna som om jag skulle slita upp bröstkorgen.
Ibland klickar/krasar det till och problemet är borta för ett tag :D

martin86
2009-09-28, 19:24
Tack för tipsen.

Blir nog att besöka läkaren.

CastlewooD
2009-10-20, 13:13
Tack för tipsen.

Blir nog att besöka läkaren.

Hej! Sökte på Google ang mitt problem, och denna tråd var det första som dök upp. Har exakt samma problem som dig, började med en knak/knäppning i dippsen. Är även orolig varje gång jag nyser då det oftast knakar till och jag får ont i bröstbenet hela dagen.. Börjar nu bli sjukt irriterande då jag haft det så här i 5 månader. Har du varit hos läkaren, vad sa dom?

martin86
2009-11-03, 19:33
Hej! Sökte på Google ang mitt problem, och denna tråd var det första som dök upp. Har exakt samma problem som dig, började med en knak/knäppning i dippsen. Är även orolig varje gång jag nyser då det oftast knakar till och jag får ont i bröstbenet hela dagen.. Börjar nu bli sjukt irriterande då jag haft det så här i 5 månader. Har du varit hos läkaren, vad sa dom?

När jag varit på vårdcentralen gav de mig antiinflammatoriskt i 10 dagar. Det gjorde dock ingen nytta, så jag fick även remiss till röntgen. I torsdags var jag på datortomografi, ska få reda på resultat i veckan. Kan skriva här när jag vet mer.

Jezter
2009-11-04, 15:01
När jag varit på vårdcentralen gav de mig antiinflammatoriskt i 10 dagar. Det gjorde dock ingen nytta, så jag fick även remiss till röntgen. I torsdags var jag på datortomografi, ska få reda på resultat i veckan. Kan skriva här när jag vet mer.

Följer denna tråd då jag råkat ut för samma slags smärta runt bröstbenet. Min smärta uppkom efter att jag hade sparrats submissionwrestling mot 140kg motståndare *screwy*

Har haft smärtorna sen strax efter midsommar detta år, och dom uppkommer oftast vid tryck mot bröstet, och om jag sträcker ut höger arm samtidigt som jag vrider överkroppen och huvudet åt samma håll.
Smärtan kan variera från dag till dag, kan eventuellt bero på om jag legat mycket på mage och sovit under natten.

killenigrillen
2009-11-06, 14:03
Hmmm har upplevt ungefär samma sorts smärta som op. Utlöstes av samma rörelse (tror jag) dvs dips, djupa i mitt fall.
Jag fick ont i en punkt strax till höger om bröstbenet i höjd med bilden martin86 visade.
Hos mig försvann det efter ett tag men jag kan få som en låsning (flera gånger om dagen) som jag kan "knäcka ut" genom att i princip sträcka på mig och ta ett djupt andetag, eller så försvinner det när jag nyser :).
Ibland verkar det som att allting hakar upp sig och jag går med smärta i flera dagar och har begränsad rörlighet i överkroppen. Efter några dagar så kan jag knaka ut alltihop igen och det kan gå ett halvår innan jag märker av problemet igen.
För mig känns det ungefär som att jag knäcker med fingrarna fast i detta fall i bröstkorgen...

Hoppas du/ni blir bättre.

Mvh Nisse

rbjorklin
2013-06-13, 21:08
När jag varit på vårdcentralen gav de mig antiinflammatoriskt i 10 dagar. Det gjorde dock ingen nytta, så jag fick även remiss till röntgen. I torsdags var jag på datortomografi, ska få reda på resultat i veckan. Kan skriva här när jag vet mer.

Följer denna tråd då jag råkat ut för samma slags smärta runt bröstbenet. Min smärta uppkom efter att jag hade sparrats submissionwrestling mot 140kg motståndare *screwy*

Har haft smärtorna sen strax efter midsommar detta år, och dom uppkommer oftast vid tryck mot bröstet, och om jag sträcker ut höger arm samtidigt som jag vrider överkroppen och huvudet åt samma håll.
Smärtan kan variera från dag till dag, kan eventuellt bero på om jag legat mycket på mage och sovit under natten.


Hej,

Jag har samma problem som er och det har hållt i sig några månader nu. Hittade ni nån lösning på problemet?