handdator

Visa fullständig version : Axelträning


Fjäderfrans
2009-05-19, 21:10
Jag vet inte riktigt hur jag skall gå tillväga med axelträningen. Det är så att jag undrar över hur man skall lägga upp det.

Så här ser de ut för tillfället:

Bröst, främre, mellersta axlar
Bänkpress
Hantelpress
Flies

Axlar?

Det är här det blir lite problematiskt och jag inte vet hur jag skall göra. För främre och mellersta axlar vilka övningar bör man ha med?
Det verkar finnas delade meningar huruvida pressarna räcker för främre axlar, och att man bör lägga fokus på mellersta axlar.

För mellersta axlar kör jag hantellyft åt sidan. Finns det någon mer bra övning för just mellersta axlar? Har testat drag till hakan, men den fungerar inte riktigt för mig, får bara ont av den.

Sen med rygg och bakre axlar:
Marklyft
Stångrodd
Latsdrag
Sittanderodd

Framåtlutande hantellyft
Bakre axlar liggandes i CC

Räcker det här bra för bakre axlar då de blir använda i roddarna också?

Mvh

Maaggee
2009-05-19, 21:17
du kör sittande hantel press då antar jag? hänvisar dig också till: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=31071 väldigt bra övningar där! kolla igen dem

rockafellah
2009-05-19, 21:25
http://www.weightliftingdiscussion.com/facepull.html och http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidPosterior/DBRearLateralRaise.html
Allvarligt, jag hittar inga bättre övningar för bakre axlar än dom. Satan va dom tar!!! :hbang:

Jonte
2009-05-19, 23:21
Du tränar rätt mycket främre axlar när du kör pressar för bröstet speciellt om du kör dom på en lutad bänk. Du kan ju köra hantellyft framåt för framsida på axeldagen. Hantelpress och militärpress bakom nacken (kör inte för långt ner) tar bra på sidorna, övningarna för bakre axlar tycker jag ser bra ut!

Fjäderfrans
2009-05-20, 07:05
Du tränar rätt mycket främre axlar när du kör pressar för bröstet speciellt om du kör dom på en lutad bänk. Du kan ju köra hantellyft framåt för framsida på axeldagen. Hantelpress och militärpress bakom nacken (kör inte för långt ner) tar bra på sidorna, övningarna för bakre axlar tycker jag ser bra ut!

Jag kör bänkpress och hantelpress lutad på en bänk ja. Det verkar räcka för främre eller vad tycker du?

För mellersta tycker du jag skall ha med vanlig hantelpress och militärpress bakom nacken. Hur menar du med att man inte skall gå för långt ner när man kör?

Mvh

Scratch89
2009-05-20, 07:09
Tränar du helkroppspass nu, eller?

Fjäderfrans
2009-05-20, 15:55
Tränar du helkroppspass nu, eller?

Hej!

Nej, jag kör en 4 split. Hurså? Gör det någon skillnad ifall jag skulle ha kört det eller.

Mvh

Scratch89
2009-05-20, 16:00
Lite lättare att gissa på övningar då. :)

Om du har axlar på en separat dag så blir det ju lite fler övningar än om du skulle kombinera det med bröst, t.ex.

Fjäderfrans
2009-05-20, 16:12
Lite lättare att gissa på övningar då. :)

Om du har axlar på en separat dag så blir det ju lite fler övningar än om du skulle kombinera det med bröst, t.ex.

Hehe ok. :)

Jag hoppades lite på att du skulle svara faktiskt. Hade tänkt att på bröst dagen ha med hantellyft åt sidan och något liknande i CC:n. Bänkpress och snea pressar verkar räcka för främre eller skall man ha med militärpressar?

Sen när du ändå är här tänkte jag fråga ifall jag nu kör detta (bröst, mellersta axlar) på måndag och sedan på fredag kör jag armar. I armpasset har jag med smal bänkpress och det är ju en pressövning.. Hämnar den på något sätt axlarna från att utvecklas då jag redan kört pressövningar på måndagen?


Mvh