handdator

Visa fullständig version : Dessa ägg!


Sniggel
2009-05-19, 20:26
Jag har inte förut oroat mig för att äta för mycket ägg. Nu när min diet är avklarad och min ekonomi inte ser så bra ut, samt att jag vill försöka gå upp i vikt funderade jag på att äta mycket ägg.
Frågan är (och här lär väl folk vara oense) om det är en smart idé att få i sig 10-20g ägg om dagen, varje dag under ett kaloriöverskott?

Borde inte kolesterolet tryckas upp rätt rejält?
Jag vet att kroppen anpassar sin egen produktion men vad jag förstår så innehåller 10-20 ägg många gånger den mängd kolesterol som kroppen kan producera, vilket borde innebära att kolesterolet i kroppen borde öka, dag för dag. Om nu inte kroppen har någon mekanism för att minska på upptaget eller bryta ner kolesterolet?

King Grub
2009-05-19, 20:30
Det finns tyvärr inga kontrollerade studier på kroniskt intag av sådana mängder ägg. Ett eller ett par ägg om dagen räknas som säkert, men 20 stycken är väldigt många.

Sniggel
2009-05-19, 20:35
Jo så resonerade jag också. 20st är rätt jäkla mycket. Nu under dieten har det gått från 3-10g ägg om dagen i 7 veckor. Men det säger ju inte så mycket eftersom det är en kort period, en mindre mängd och dessutom på ett kaloriunderskott vilket jag antar kan påverka.

mikaelj
2009-05-19, 20:38
Jag vet att kroppen anpassar sin egen produktion men vad jag förstår så innehåller 10-20 ägg många gånger den mängd kolesterol som kroppen kan producera, vilket borde innebära att kolesterolet i kroppen borde öka, dag för dag. Om nu inte kroppen har någon mekanism för att minska på upptaget eller bryta ner kolesterolet?

Den endogena produktionen motsvarar ungefär 15 ägg, om jag minnns rätt. De studier som finns pekar på att ägg höjer halten HDL, det "bra" kolesterolet, och motverkar kan diabetes. Jag vet inte om det beror på äggets höga kolesterolhalt eller bara tack vare mängden mättat fett.

Trivia: jag åt 20 ägg/dag i fem dagar och tog sedan ett blodprov. HDL på 3,4. (det är riktigt högt)
Numera blir det ungefär 10 XL-ägg, så totalt 650-700g ägg/dag. Om det är farligt vet jag inte. Jag gissar såklart på inte. :-)

Sniggel
2009-05-19, 20:42
Ok, jag trodde inte den endogena produktionen var i närheten så hög.
Nåja, jag antar att jag får välja själv hur jag gör. 10g om dagen kanske är mer sansat, även om det fortfarande får anses mycket högt. I vilket fall som helst så är ju annars ägg i princip "världens nyttigaste livsmedel" :p

mikaelj
2009-05-19, 20:43
Man kan fråga sig vad som händer med överskottet kolesterol? Kommer kroppen börja producera mer testosteron, D-vitamin, m.m.? Eller kommer det försvinna i avföringen? Eller i blodet? I så fall, kommer det kolesterolet bli lättoxiderat LDL eller fluffigt LDL? Många frågetecken.

Sniggel
2009-05-19, 20:49
Ja du, jag kan iaf inte mycket om kolesterol, mer än att det finns hdl och ldl och det ena anses "bättre" än det andra och att man bör ha en viss ratio dem emellan :p

mikaelj
2009-05-19, 20:52
Man kan ha högt LDL utan att det är skadligt om man har en bra Apo-kvot (= antalet). HDL och LDL mäter nämligen bara volymen. Fluffiga ofarliga LDL-partiklar ger hög LDL-volym, men antalet apolipoproteiner är lågt = bra. Täta LDL-partiklar är lättoxiderade och orsakar problem.

Bra Apo-kvot (men "dåliga", heh, LDL-värden) får man ofta av att äta fett och inte äta kolhydrater.

mikaelj
2009-05-19, 20:59
Lite att läsa på om kolesterol:

Apolipoproteiner bättre riskmarkör än konventionella lipider (http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=7479) (Läkartidningen)
Fettintag och kardiovaskulär hälsa - är vi helt felinformerade? (http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=8291) (Läkartidningen)
Snabbkurs i blodfetter (http://www.kostdoktorn.se/kolesterol) (kostdoktorn.se)

Sniggel
2009-05-19, 21:20
Tack, ska ta en titt imorgon när jag har tid. Har varit en vända i excel-mallen och knepat ihop en exempeldiet som jag eventuellt ska köra efter att jag testat min nuvarande "födoämnesöverkänslighetstestdiet" och jag fick ihop det rätt bra (billigt) på "enbart" ett halvt dussin.

MrBulk
2009-05-20, 07:06
Gäller inte den här längre?:

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2763339&postcount=7

Ursprungstråden:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=107333&highlight=%E4gg

Eddie Vedder
2009-05-20, 08:52
Gäller inte den här längre?:

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2763339&postcount=7


Att man ser ett samband mellan hjärt- kärlsjukdom hos de som påstår sig äta mer ägg än de som påstår att de äter färre säger mycket lite.

Det kan ju t.ex. vara så att hälsomedvetena människor tror ägg är onyttigt samtidigt som de mindre hälsomedvetna skiter i det samt struntar i hälsan i övrigt. Vilken livsstil kommer ge mest sjuklighet?

Du hittade en studie EN studie men jag tycker du kan leta vidare lite i de där trådarna och se att det finns en hel del som motsäger det.

Sniggel: Det enda man kan säga är att det är väldigt mycket och att OM risker med hög äggkonsumtion finns, även om den inte finns undersökt ordentligt i de mängderna, så utsätter du dig för den. Och jag gör samma sak. Jag käkar ju kanske 50-60 ägg i veckan, min tro är att jag gör ett väldigt bra val ur hälsosynpunkt men kan ju förstås inte vara säker.

z_bumbi
2009-05-20, 09:08
Om man bortser från eventuella hälsoeffekter så är ägg i de mängderna inte heller något särskilt billigt livsmedel.

Eddie Vedder
2009-05-20, 09:09
Om man bortser från eventuella hälsoeffekter så är ägg i de mängderna inte heller något särskilt billigt livsmedel.

Det ersätter ju motsvarande näring från dyrare livsmedel.

Ignatius72
2009-05-20, 09:12
Framförallt så är ju ägg jefligt gott!

machine gun
2009-05-20, 09:26
Är det bara jag som reagerar på en sån äggkonsumtion ur ett perspektivet som gäller hönorna? Masskonsumtion av ägg främjar ju om något kassa förhållanden för hönsen, åtminstone om man väljer billiga ägg som kommer från burhöns eller "frigående inomhus" (vilket i praktiken är nästan lika illa som burhöns).

z_bumbi
2009-05-20, 09:28
Det ersätter ju motsvarande näring från dyrare livsmedel.

Jag ser inget om att det ersatter några livsmedel men är så fallet så blir det självklart billigare men fortfarande inte billigt.

KaptenKnäsvag
2009-05-20, 10:23
Jag ser inget om att det ersatter några livsmedel men är så fallet så blir det självklart billigare men fortfarande inte billigt.

Ägg ger 5.3g protein per svensk krona, då jag räknar med 25 ägg för 35 kr, jämför det med Lidls kvarg som ger 6.3g protein per svensk krona, det är inte alls stor skillnad och Lidls kvarg anses ju vara den absolut billigaste proteinkällan man kan finna. Jämför det med exempelvis laxfile som ger 1.7g protein per svensk krona. Ännu en kontrast till detta är wheypulver som även är en "ok" billig källa till protein som ger strax under 4g protein per svensk krona (baserar detta på Sci-MX whey protein)

Med andra ord är ägg svinbilligt, om man ser till protein, vilket är den dyraste makronutrienten...

Ursäkta i förväg om mina beräkningar är fel, gjorde det lite snabbt!

mikaelj
2009-05-20, 10:25
Borde inte slaskfärs (39 kr/kg) vara ännu billigare?

stafh
2009-05-20, 10:28
Är det bara jag som reagerar på en sån äggkonsumtion ur ett perspektivet som gäller hönorna? Masskonsumtion av ägg främjar ju om något kassa förhållanden för hönsen, åtminstone om man väljer billiga ägg som kommer från burhöns eller "frigående inomhus" (vilket i praktiken är nästan lika illa som burhöns).
Jag reagerar också. Inget fel med att äta mycket ägg, så länge man äter rätt ägg. KRAV-märkta ägg är inte sååå dyra.

KaptenKnäsvag
2009-05-20, 10:34
Borde inte slaskfärs (39 kr/kg) vara ännu billigare?

Får det till 4.8g protein per krona, ägg är billigare ;)

TSullivanM
2009-05-20, 15:45
Lånar tråden lite om det är ok..

Någon som vet hur länge ett hårdkokt ägg klarar sig i kylskåpet innan det börjar bli dåligt?

King Grub
2009-05-20, 15:50
En vecka ungefär, om skalet får vara kvar.

TSullivanM
2009-05-20, 15:54
En vecka ungefär, om skalet får vara kvar.

Okej, tack tack!

Sniggel
2009-05-21, 15:49
Ägg ger 5.3g protein per svensk krona, då jag räknar med 25 ägg för 35 kr, jämför det med Lidls kvarg som ger 6.3g protein per svensk krona, det är inte alls stor skillnad och Lidls kvarg anses ju vara den absolut billigaste proteinkällan man kan finna. Jämför det med exempelvis laxfile som ger 1.7g protein per svensk krona. Ännu en kontrast till detta är wheypulver som även är en "ok" billig källa till protein som ger strax under 4g protein per svensk krona (baserar detta på Sci-MX whey protein)

Med andra ord är ägg svinbilligt, om man ser till protein, vilket är den dyraste makronutrienten...

Ursäkta i förväg om mina beräkningar är fel, gjorde det lite snabbt!

Lite så jag resonerar också.
Jag har inte några jämförelser mellan ägg och vegetariska alternativ som t ex sojabönor, bönor i övrigt (som måste kompletteras upp med andra vegetabiliska källor där man får med mycket kolhydrater på köpet, vilket kan vara en bonus eller negativt beroende på hur resten av ens diet ser ut och hur mycket kolhydrater man vill äta) eller sojaprodukter (som kan vara riktigt billiga), borde bli 10g protein per svensk krona för den produkten jag tänker på om man köper storpack.

Adebisi
2009-05-21, 18:14
Lite OT, men Hu!:)Kraschar man inte magen rejält med 15-20 ägg om dan? Oavsett om de är lös-eller hårdkokta? Rejäla gaser får man väl också.


mvh/Adebisi

mikaelj
2009-05-21, 18:16
Lite OT, men Hu!:)Kraschar man inte magen rejält med 15-20 ägg om dan? Oavsett om de är lös-eller hårdkokta?

Inte min mage. Eddie "Farbror Ägg" Vedder verkar också överleva. :-)

Sedan är 15-20 lite i överkant, brukar oftast äta ~10 ägg/dag. Tröttnar om jag äter fler.

Rejäla gaser får man väl också.

Nix. Gaser får jag av kolhydratrik mat...

Eddie Vedder
2009-05-21, 18:18
Inte min mage. Eddie "Farbror Ägg" Vedder verkar också överleva. :-)

Nix. Gaser får jag av kolhydratrik mat...

Japp, helt rätt. Min mage mår betydligt bättre när större andel av kosten består av än än kolhydratrika livsmedel.

nyis3
2009-05-21, 18:18
Det verkar mest handla om att vänja magen vid en viss typ av mat?

mikaelj
2009-05-21, 18:19
Det verkar mest handla om att vänja magen vid en viss typ av mat?

Fett och protein kan inte jäsa på samma sätt som kolhydrater. Se till öl-/vintillverkning.

Det är därför laktosintoleranta/-känsliga blir så oerhört uppblåsta av mjölk.

Eddie Vedder
2009-05-21, 18:26
Fett och protein kan inte jäsa på samma sätt som kolhydrater. Se till öl-/vintillverkning.

Det är därför laktosintoleranta/-känsliga blir så oerhört uppblåsta av mjölk.

Fast här har du iofs lite fel angående ägg. Beroende på hur vältillagde de är kan det vara stor skillnad. Är inte trypsiinhibitorerna fullständigt inaktiverade fermenteras icke nedbrutet protein på precis samma sätt och innebär gasbildning.

mikaelj
2009-05-21, 18:43
Fast här har du iofs lite fel angående ägg. Beroende på hur vältillagde de är kan det vara stor skillnad. Är inte trypsiinhibitorerna fullständigt inaktiverade fermenteras icke nedbrutet protein på precis samma sätt och innebär gasbildning.

A-ha! Tack för upplysningen.

Gör det någon praktisk skillnad vad gäller lös- och hårdkokta ägg? (med fast vita)

Snygg_Gluteus
2009-05-21, 20:58
Fyfan vad less jag skulle vara efter 10st. Kan redan nu känna kväljningarna *spy*

KaptenKnäsvag
2009-05-21, 20:58
En fråga till expertpanelen, är det någon näringsmässig skillnad mellan vita eller bruna ägg?

Jag har bara köpt bruna ägg en gång och då fick jag ett som var fullt med blod, rätt dålig erfarenhet av dem dvs...

Ostknäcket
2009-05-21, 21:00
Jag blir inte alls less på ägg känns det som, det är ju bra tillbehör till allt! Mackor, soppa, fisk, you namnge it.

King Grub
2009-05-21, 21:00
En fråga till expertpanelen, är det någon näringsmässig skillnad mellan vita eller bruna ägg?

Nope.

Jag tycker bruna ägg inte spricker lika lätt vid kokning.

Scratch89
2009-05-21, 22:26
Nope.

Jag tycker bruna ägg inte spricker lika lätt vid kokning.

Saltar du inte vattnet?

Black Star Abyss
2009-05-21, 22:47
Jag äter 3 ägg dagligen (gått upp från 2) och det har jag gjort i 3 år. Bara tanken på 10 framkallar kräkreflexer.

Eddie Vedder
2009-05-22, 04:59
Saltar du inte vattnet?

Själv saltar jag bara om jag märker att ägget spruckit, aldrig annars.

Sniggel
2009-05-22, 08:41
Lite OT, men Hu!:)Kraschar man inte magen rejält med 15-20 ägg om dan? Oavsett om de är lös-eller hårdkokta? Rejäla gaser får man väl också.


mvh/Adebisi

Märker ingenting, magen mår fint efter 15 ägg på en dag (eller 10 ägg i en måltid). 100g sojabönor (eller sojaprodukter) på en dag dock och det blir revolution :D
Samma sak gäller för 5dl mjölk på ett dygn, fast soja är värre.