handdator

Visa fullständig version : Väldigt dåligt att inte äta på 4-5 timmar?


fernemark
2002-05-03, 19:18
Ibland när jag jobbar så glömmer ja ta med "mellanmål" pga av att man gillar sova på morgonen :rolleyes:
och då blir det så att jag äter min frukost vid 7 och sedan dröjer det ändå till 12 innan lunchen kommer, vid det laget är man hyfsat hungrig. Är det farligt för uppbyggnaden att de blir så här kanske en 2 dagar i veckan eller gör de inget om man bara äter lite extra på lunchen?

mane
2002-05-03, 20:38
forsök med nån frukt,smörgås,drink eller nåt.
jag tror att du förlorar massa med 2ggr i veckan men det är iaf inte nyttigt

fernemark
2002-05-04, 02:51
okey...beror väl kanske lite på vad man käkar på morgonen också..

Undrade bara i största allmänhet om det tar hårt om det råkar bli länge mellan 2 måltider eller om man tar igen det genom att kränga lite extra när man väl äter..

PK
2002-05-05, 19:58
om det går lång tid mellan målen får du en blodsockersvängning och därmed både större fett innlagring och sämmre uppbyggnad. när blodsockret sjunker utsöndras glukagon och kortisol vilket är nedbrytande hormoner. att äta ver tredje timme brukar anses optimalt.
försök att vänj kroppen vid att äta på regelbundna tider även på helgen. ligg alltså inte och sov till kl 12 och ät din frukost kl 6 dagen där på. då rubbar du hormonbalansen extremt och försämmrar din uppbyggnad och förbränning avsevärt.

drick en proteindrink + en skiva bröd eller liknande så klarar du dig finfint. :eek:

fernemark
2002-05-06, 09:48
okey..tack!

stybb
2002-05-06, 09:50
Jag hoppar över ett mellanmål på helgen.. En skoldag går jag upp 7..frukost och tar mellanmål vid 10.. på helgen går man upp 10 och tar frukost då..alltså missar jag ett mellanmål..

men men.. offrar gärna lite förbränning för de 3 timmarna

daja
2002-05-06, 10:06
Ok, förstår att det e viktigt att käka med jämna mellanrum, men räcker det att pilla i sig tex ett äpple/banan och en varma koppen för att hålla blodsockernivån jämn?
Detta är nämligen det jag kör som mellanmål på jobbet.
Käkar ganska schyst frukost 7.30
mellanmål 10.00
lunch 11.30
mellanmål 15.00
träning 17.00
proteinshake 18.00
middag 19.00
proteinshake 22.00

hur ser denna fördelning ut?
Frukosten blir en proteinshake (vassle), juice, mjölk med Kellogs, multivitamin.
Lunchen består av en vanlig "dagens" ute. Middan blir nåt i stil med kyckling/fisk/kött med ris/pasta

daja
2002-05-08, 09:00
:cool: