handdator

Visa fullständig version : Blåsparvsträning


Bluesparv
2009-05-19, 18:52
Jaa, nu har jag blivit tvungen att starta en egen liten journal här efter påtryckningar av mig själv o en arbetskamrat... *slap*

Jag heter Simon, är en sen 86:a som har tränat seriöst sen januari i år, 2009. Är runt 1.80 och väger atm ca 90...

Jag har tränat gym till och från sen jag var 17, men det är först nu jag har kommit att uppskatta det på riktigt.

Tidigare har jag hållt på med alla bollsporter som finns (undantag basket, man vill ju ha en ärlig chans att vara bäst med ;)) och nu tävlar jag bara i, skratta på bara, minigolf. Men jag bjussar den som slår mig på glass, det lovar jag! *flex*

Jag startar journalen av två (tre) skäl:

1. Hjälp med motivationen, då framförallt kosthållningen som är åt helvete emellanåt
2. För att kunna följa upp mig själv bättre, att kunna se min utveckling lättare än i min förbaskade träningsdagbok...
(3. Påtryckningar från jobbarkompis)

Jag tränar på Sportlife i Trollhättan, kör för tillfället 5-6 pass/vecka. Det beror lite på hur jag känner mig – har taskiga arbetstider 02:00 till 10:30 – och hur man mår i övrigt. Ont i halsen är no no! Halsfluss så fort jag rör mig typ.

Mitt schema ser ut såhär:

Måndag Rygg/(axlar)/(biceps) Höga vikter/få reps
Tisdag Bröst/triceps/(mage) Höga vikter/få reps
Onsdag Ben/(underarmar) Höga vikter/få reps
Torsdag Rygg/(axlar)/(biceps) Låga vikter/många reps
Fredag Bröst/triceps/(mage) Låga vikter/många reps
Lördag Ledig!
Söndag Ben/(underarmar) Låga vikter/många reps

Jag antar att många tänker: "Vafan, killen har ju ingen vila alls ju..." men det avfärdar jag med att säga att musklerna har tillräckligt med vila mellan varje pass. Det är möjligen axlar och mage som kan byta plats, men eftersom jag bara kör 3 set rena axlar tycker jag inte att det är nödvändigt heller.

Att det kommer bli ändringar är stor risk, eftersom jag inte är speciellt tålmodig av mig :)

Jag funderar lite på att se hur bra jag skulle klara mig i fitness five, men just nu väger jag alldeles för mycket för det. Alltså är ett av mina mål för 2009 att gå ner till matchvikten -80kg! Och sen tycker jag bicepsträning är det mest överskattade som finns. Chins är inte min grej heller. Dips, bänk och böj är ju lite roligare däremot. Men men, jag får väl helt enkelt bara bita i det sura äpplet och lära mig träna även det tråkiga *gah!*

Mina mål för 2009 är:

120kg*6 reps böj
90kg*6reps bänk
KV*20reps dips
KV*5reps chins
Vikt -80kg

Delmål, tidpunkt inom parentes:

100kg*3reps böj (innan junis slut)
80kg*3reps bänk (innan junis slut)
Lära mig göra ordentliga marklyft (asap, innan majs slut iaf)

Veckomål och månadsmål kommer givetvis att sättas också!

Mitt största problem just nu är att jag inte vågar maxa utan passare, vilket jag har svårt för att hitta... är väl lite blyg egentligen.

rockafellah
2009-05-19, 19:01
Verkar helt klart rimliga mål :) Hur många chins kan du göra nu?

Bluesparv
2009-05-19, 19:32
Just nu klarar jag väl av sisådär 1,5-2 ;)

Men har å andra sidan knappt kört några chins, blir mest negativa såna när jag känner för det. Så tekniskt ser de väl... helt åt skogen ut :D

För att styra upp det hela kan jag ju skriva PB på de andra direkt, glömde tydligen det...

*Bänk 70kg*4reps (6reps med passare, men var nån random snubbe så vet inte om han hjälpte något)
*Böj 90kg*6reps
*Dips 8 (gjort 14, men knappast så alla var tävlingsgodkända, så räknar bort det. Vill inte fuska)

Känns som målen är lagom högt satta, det är väl egentligen vikten som jag är lite orolig för. Farsans gener är inte att leka med! ;)

Kommer nog börja lägga upp vad jag äter här, men idag orkar jag inte. Jobb om 5,5h :(

Och en sista förklaring: jag sover ca 4h innan jobbet (21-01) samt 3.5-4.5h efter det (11:30-15/16 nångång). Sen träning, sen käka!

Bluesparv
2009-05-20, 18:24
Dagens träning kändes helt okej måste sägas. Att jag pulveriserade mitt delmål i knäböjen säger väl en del om det antar jag...

20/5 2009 Ben/underarmar - lågrep
Knäböj20kg*6rep - 60kg*4rep - 80kg*4rep - 100kg*4rep (pb) - 80kg*6rep - 60kg*6rep
Benpress150kg*5rep*3set
Vader i benpress150kg*15rep*3set
Bencurl63kg*6rep - 72kg*6rep - 81kg*6rep
Wristcurl (in)17,5kg*15rep*3set
Wristcurl (ut)12,5kg*15rep*3set

Jag hade klarat fler böj, men kände att flåset inte var på topp (höga pollenhalter?) så nöjde mig med det. Var skönt att göra det iaf! Ska upprepas nästa vecka!

Efter passet en eaa-drink (måste hitta nån saft eller nåt så man slipper bitterheten i den, provade med jordgubb innan jag tränade, men det var ju helt värdelöst *spy*) och sen en ordentlig tallrik med makaroner, mumma!

Blir nog käk hos farsan imorron, tacos eller fiskpinnar o potatismos... hoppas på det sistnämnda!

Nu sitter jag iaf o käkar cashewnötter o tittar på tv. Samt dricker sodastream-hallonsoda. Chockerande näringsvärden på den. Naturligtvis hittar jag inget på deras hemsida o lika självklart är flaskan slut så man inte kan kolla på den. Mer protein än kolhydrater hursomhelst, hur nu det går till *screwy*

Nej, nu blir det vänta på Simpsons för att sen lägga sig o läsa o sova. Är man bagare har man fan inga lediga dar kan jag lova!

Bluesparv
2009-05-22, 19:44
Lägger ner den här för tillfället, ingen inspiration att skriva. Återkommer med ny när jag känner mig manad.