handdator

Visa fullständig version : Hjälp med "sågning"


Ironbabe
2009-05-19, 17:00
Hur hittar jag ett sågverk eller liknande i Stockholms området som kan såga itu min ekskiva i lämpliga bitar jag ska ha till min egendesignade bokhylla? Bauhaus sågar endast när man köper ifrån dem.

Provade själv med en sticksåg men det hände inte mycket! Ek är hårt.

Vore tacksam för tips, kolo hjälp mig :)

mini
2009-05-19, 17:05
Nu gissar jag att du har för dåliga grejer. Mitt bästa tips är att prata med någon snickarbekant, eller allmänt händig dito med kompetent verktygslåda.

LindaS
2009-05-19, 17:06
Allan?

Condemned
2009-05-19, 17:06
Alla fin/möbelsnickerier kan göra det utan problem, testa Träum AB på Celsiusgatan, Kungsholmen. Hört att dom är bra...*rolleyes*

Pdaddy
2009-05-19, 19:14
BAuhouse har sågning av bänkskivor mm i butiken, de kan snabbt såga ut det.. Kostar inte mkt heller.

Pd

Tabbe
2009-05-19, 19:30
BAuhouse har sågning av bänkskivor mm i butiken, de kan snabbt såga ut det.. Kostar inte mkt heller.

Pd

De flesta byggvaruhus har det byggmax och den där bävern.

coxie
2009-05-19, 19:33
Om du inte hittar ett ställe funkar nog en tigersåg bättre.

Madame
2009-05-19, 20:16
Jag byggde en tv-bänk förut. Jag planerade alla snitt som skulle göras i mina MDFskivor för att få ut rätt bitar, sen stack jag och hyrde en Festo sänksåg med tillhörande glidskenor (så det blir rakt). Det kostade typ 500 spänn i hyra och det var lätt värt det.

Jag hade aldrig pallat stå på bauhaus eller liknande då man inte får såga själv, orka instruera nån halvintresserad jeppe om att såga 20fjorton olika bitar och så är de inte lika noggranna som jag. Då är det bättre att göra't själv imho!

Allan
2009-05-19, 20:18
Har du blockat mig????

Condemned
2009-05-20, 05:17
Hur fina ska snitten vara?
Det blir extremt dåliga snitt med sticksåg eller tigersåg.
Skivsågarna på div byggvarushus brukar väl inte göra så fina snitt heller, beror ju såklart på klingan + den som kör.
Men jag hävdar fortfarande att ett möbelsnickeri med en justersåg kan göra det väldigt snabbt och enkelt, kan även putsa till kanterna hur lätt som helst.

mr ruhl
2009-05-20, 06:36
BAuhouse har sågning av bänkskivor mm i butiken, de kan snabbt såga ut det.. Kostar inte mkt heller.

Pd

Pdaddy kanske ska läsa hela texten=)

Bahir
2009-05-20, 07:37
Du kan ju annars betala (säkert för ett ytterst rimligt pris) någon träslöjdslärare i någon grundskola. Lär väl inte vara något problem, dom har vad jag kan minnas inte mycket annat för sig under dagarna.

Pdaddy
2009-05-20, 07:39
Pdaddy kanske ska läsa hela texten=)

Hahahah :smash:

Pd

Nitrometan
2009-05-20, 07:41
Allan?

Har du blockat mig????

Precis. Vi har ju ett proffs på kolo.


Ja, jag vet att det finns fler snickare här, men Allan bor i rätt område också.

Ignatius72
2009-05-20, 07:44
Precis. Vi har ju ett proffs på kolo.


Ja, jag vet att det finns fler snickare här, men Allan bor i rätt område också.

Om man ska vara petig så är det ett visst spann på timmerman-snickare-finsnickare. Av de senare finns det ju en i varje byhåla och torde väl även finnas i järnkvinnans område. En tight tröja och det blir dessutom gratis.

Nitrometan
2009-05-20, 08:06
Om man ska vara petig så är det ett visst spann på timmerman-snickare-finsnickare. Av de senare finns det ju en i varje byhåla och torde väl även finnas i järnkvinnans område. En tight tröja och det blir dessutom gratis.
Ett i alla delar korrekt påpekande. :thumbup:

Allan
2009-05-20, 20:11
Är det frågan om att kapa hyllplan klarar jag och gjerdessågen av det jättebra. Blir makalöst fina snitt med den. Men det var väl ändå inte en bänkskiva vi talade om?