handdator

Visa fullständig version : Frågor ang. VLCD


salieri
2009-05-19, 15:59
Har lite frågor om VLCD. (Very Low Calorie Diet)

* Hur länge kan man gå på en sån diet innan kroppen tar skada?
* Vilket energiunderskott bör man lägga sig på?
* Går det att ersätta de där pulverpåsarna man ska ha med proteinshakes? (Vassel-protein)
* Kan/bör man träna under dieten?

Jag kommer säkert komma med mer frågor om denna kur lite senare, men för tillfället är det dessa jag har.

Tilläggas bör är att jag har 30 kg extra som jag vill bli av med på mina korta 175 cm... (Jag vet att jag inte kommer att tappa alla dessa med den här dieten, men tänkte att dieten kan vara ett första steg)

Frillan
2009-05-19, 16:04
Jag tycker att du borde välja en diet du klarar av att leva med länge.

Anton Fräs
2009-05-19, 16:14
* Hur länge kan man gå på en sån diet innan kroppen tar skada?
* Vilket energiunderskott bör man lägga sig på?
* Går det att ersätta de där pulverpåsarna man ska ha med proteinshakes? (Vassel-protein)
* Kan/bör man träna under dieten?


Upp till 2 veckor utan läkaröversyn brukar rekommenderas, du kan dock köra längre utan att kolla med läkare men inget jag vågar rekommendera.

Vill du hålla en riktig VLCD är det 6 påsar om dagen, annars kan du lägga till fler påsar och/eller mat. Men då är det ingen VLCD, även om du fortfarande får en fungerande diet.

Nej du borde inte ersätta dem med shakes, ersättningarna innehåller utöver en massa protein också oerhört mycket fibrer och näringsämnen.

Du kan träna lågintensivt och säkerligen även en del styrka. Men håll det på en rimlig nivå, med VLCD ligger du redan oerhört lågt på kcal.

King Grub
2009-05-19, 16:34
Styrketräning är viktigt och motverkar eller förhindrar muskelförlust.

salieri
2009-05-19, 20:25
Nej du borde inte ersätta dem med shakes, ersättningarna innehåller utöver en massa protein också oerhört mycket fibrer och näringsämnen.


Ok. Det låter vettigt. Men går det på nått sätt att kombinera proteinshake med t.ex. vitamin/mineral tabletter?

Tänkte på just dessa proteinshakes eftersom att jag redan har skaffat dom i min iver att få bättre fysik. Så istället för att lägga ut massa extra pengar på att skaffa nått nytt att man då istället kompleterar det man redan har...

Skulle det fungerar och hur bör jag kompletera i så fall?

mikaelj
2009-05-19, 20:32
Billigare, nyttigare, bättre: äggdeff!
http://www.dessi.se/wordpress/index.php/2009/03/aggdeff-no2/
http://nomoreatjockis.blogg.se/2009/february/aggdeff-sammanfattning.html

pia
2009-05-20, 08:37
Exprimentera inte själv för mycket utan om du ska gå på en VLCD diet så se till att du köper godkända produkter för de innehåller det du behöver. Lägg till Omega 3 tillskott utöver det och sedan kan du tillsätta psylliumfrön för att hålla igång magen eftersom många kan uppleva förstoppning på en sådan diet. Att inta en proteindrink i samband med träning extra ser jag inget fel i att göra. Träna är bara positivt men räkna inte med att du kommer slå några rekord under dieten.

Eftersom jag jobbar med folk som går på en sådan diet så har jag sett bra resultat av det för de med stor övervikt. De lyckas faktiskt bättre än de som går på en vanlig diet eftersom de oftast tappar motivationen på den lilla viktnedgången och de känner en större hunger.

Jag har haft folk som kört i 4 månader utan problem men man ska alltid rekommendera folk att efter 3 v kolla med en läkare att allt är okej. Har man mediciner så måste man gå och kontrollera med läkare hela tiden eftersom man kan behöva ändra medicinering.

Tänk bara på att inte börja äta hur som helst efter för då riskerar du tarmvred utan trappa upp på maten.

För att dieten ska få långvariga effekter så behöver du lägga om din livsstil så att när du börjar äta igen inte går upp all vikt du gått ner och lite till som så många gör fel på. Fundera på hur du vill äta och leva efter viktnedgången för att kunna behålla din nya vikt.

pia
2009-05-20, 08:42
Glöm inte heller att dricka mycket vatten under en sådan diet för annars kommer du inte må bra. Minst 3 liter om dagen. Innan du kommer in i ketos kan du må lite sämre i ca 3 dagar men sedan mår de flesta helt okej.