handdator

Visa fullständig version : Hjälp med lastdrag


Maaggee
2009-05-19, 12:12
Hallå kolo :D

Jag sitter här och håller på att göra nya scheman för gymmet.
just nu håller jag på att göra mitt rygg, biceps pass och har en fråga när det gäller last drag.

Vad är skillnaden mellan last drag mot brödet skillnad mot lastdrag bakom huvet? och sist men kanske inte minst vad skillnaden är när man kör ett smalt lastdrag mot bröstet?

jag har endast testat köra bakom huvet hitintills så vet inte hur dom andra känns :P

C.E.J.
2009-05-19, 12:21
Vill bara påpeka att det heter latsdrag ;)

Maaggee
2009-05-19, 12:27
Vill bara påpeka att det heter latsdrag ;)

haha oj :P det har jag aldrig tänkt på :P men man lär sig något nytt varje dag ^^

CVN
2009-05-19, 12:33
Vill bara påpeka att det heter latsdrag mot bröstet ;)

Pjotor
2009-05-19, 12:34
Svårare att fuska bakom huvudet, men framför huvudet ger längre rörelseväg (om man gör det rätt). Det är mina erfarenheter -- som är ganska begränsade.

Smal resp. bred fattning aktiverar olika muskelgrupper olika mycket, hoppas någon kan utveckla det hela.

JakeShaft
2009-05-19, 12:45
Har en ikon på gymet som säger hål brett bli bred och han är rätt bred...

För egen del så känner jag att ett breda grep kopplar in vingarna mer än ett smalt. Om man kör med ett smalt grepp känns det som att armbågarna kommer tryckas fram och isåfall så tar det väl mer på baksidan av axlarna än på vingarna. Bara en egen flum teori.

Jag körde bakom för länge sedan, men efter jag skada axeln så pallar jag inte det längre. Så jag tycker att köra bakom huvudet barastressar axlarna onödigt mkt men jag kanske bara är känlig.

Maaggee
2009-05-19, 12:53
Vill bara påpeka att det heter latsdrag mot bröstet ;)


haha ja hade tydligen inte vaknat riktigt när ja började skriva ;D men stavfelen bjuder jag på hoppas ni förstår vad jag frågar efter ändå! stavningen måste jag bättra på dock :smash:

DSBM
2009-05-19, 12:56
Bakom eller framför kör du efter tycke. Dock kan latsdrag bakom stressa axeln som nämnts ovan. Jag kör personligen hellre framför.

mattilainen
2009-05-19, 13:07
kör du framför kan du ta extra vikter vilket medför för mig bättre kontakt ur byggningsyfte. Sen kommer ju det bakom nacken att man ofta spänner nacken och axlarna fel vilket kan resultera i skador om man kör på långsikt. Framför är lättare i mitt tycke

Maaggee
2009-05-19, 13:14
okej tack för alla tips :)

Arnoldski
2009-05-19, 13:18
Svårare att fuska bakom huvudet, men framför huvudet ger längre rörelseväg (om man gör det rätt). Det är mina erfarenheter -- som är ganska begränsade.


Jag kan hålla me om fuskaspekten men beträffande rörelseomfång kan det inte stämma.


Personligen kör jag framför därför att det känns mest naturligt och det brukar vara en bra kompassnål att följa. Dessutom liknar det mest chinsrörelsen, vlket är det jag primärt är ute efter att stärka.

Sticky Cake
2009-05-19, 13:24
Ett allt för brett grepp minskar rörelsebanan.

Crljenac
2009-05-19, 13:39
Precis som Sticky skriver har jag fått för mig att håller man smalare så blir det bättre ROM och brett grepp tar dessutom på axlarna (då menar jag ett rejält brett grepp).

Nån kunnig får gärna informera

frong
2009-05-19, 13:44
Bredare , mer ving-träning? Annars mer längre in på ryggen, inte helt säker dock.

Eliass
2009-05-19, 14:41
Jag körde bakom huvudet ganska länge, men det tog inte särskilt mycket kändes det som, ifall jag skulle göra dom någotsånär strikta och riktigt. Men för några veckor sen fick jag ett infall och körde framför med smalt grepp och då jeflar hände det grejer. Mycket roligare tyckte jag det kändes också :)

Men som med mycket annat är det såklart individuellt och jag skulle rekomendera att du provar dom allihop och se vilken som känns bäst:)

aelgen
2009-05-19, 15:39
Du tjänar inget på att köra bakom huvudet. Du kopplar inte in latsen mer bara för att du drar bakom nacken. Sen så kan vissa uppleva det som skönare och det är ju en annan sak. Jag kör lite bredare än axelbrett, typ chinsgrep. Tycker det känns bäst, för brett tycker jag känns alldelles för onaturligt. Fokusera på att 'dra' ner armbågarna så att du drar mer med latsen än med biceps bara.

Maaggee
2009-05-19, 15:49
kom nyss hem från träningen och det blev framför mot bröstet med ganska brett grepp tyckte det kändes mest naturligt :P

Kinsei
2009-05-19, 16:07
En nackdel med att köra bakom huvudet ä att det ofta kommer fram någon som ska tala om hur farligt/dåligt det är. Slutade därför med detta för mer än tio år sedan. Synd, för jag gillade faktiskt att köra så.

Arne Persson
2009-05-19, 17:04
En nackdel med att köra bakom huvudet ä att det ofta kommer fram någon som ska tala om hur farligt/dåligt det är. Slutade därför med detta för mer än tio år sedan. Synd, för jag gillade faktiskt att köra så.


Mycket tråkigt att du föll för grupptrycket och slutade med denna förnämliga övning.

Scratch89
2009-05-19, 17:04
Mycket tråkigt att du föll för grupptrycket och slutade med denna förnämliga övning.

Fast jag ser inga riktiga fördelar med bakom nacken, även fast jag också tycker om den (lika mycket som framför, iofs). Finns det några fördelar?

Bluesparv
2009-05-19, 17:08
Fast jag ser inga riktiga fördelar med bakom nacken, även fast jag också tycker om den (lika mycket som framför, iofs). Finns det några fördelar?

Söta skavsår i nacken när man tar fel vikt..? ;)

SiB
2009-05-19, 17:29
Är det nån som kan länka något klipp som visar perfekta latsdrag? tror jag också gör lite fel, går lätt alldeles för långt ner med ryggen på draget.

Arne Persson
2009-05-19, 17:40
Är det nån som kan länka något klipp som visar perfekta latsdrag? tror jag också gör lite fel, går lätt alldeles för långt ner med ryggen på draget.


Här är hyfsade...
http://www.youtube.com/watch?v=ee48LmZgL6Q&feature=related

Arne Persson
2009-05-19, 17:44
Fast jag ser inga riktiga fördelar med bakom nacken, även fast jag också tycker om den (lika mycket som framför, iofs). Finns det några fördelar?


För en nybörjare är det mycket lättare att köra övningen rätt jmf med att köra mot bröst. Brukar se dom mest fantastiska avarter när nybörjare kör mot bröstet och den coola PT-Nissen (Nissan) bara står och ser på utan att reagera... Man bara bugar...:bow:

MackeJuve
2009-05-19, 17:52
Mycket tråkigt att du föll för grupptrycket och slutade med denna förnämliga övning.

mjo fast högre skaderisk där, man träffar lika bra i framför bröstet så lika bra att lära in den från början :)

Arne Persson
2009-05-19, 17:55
mjo fast högre skaderisk där, man träffar lika bra i framför bröstet så lika bra att lära in den från början :)

Vad är det mer exakt som riskeras att skadas?

Bluesparv
2009-05-19, 17:58
Vad är det mer exakt som riskeras att skadas?

Jag finner det lätt att ha en "krummad" rygg när jag gör det bakom, antar att kotorna inte mår bra av det? Eller som jag skrev tidigare; för lätta vikter blir inte skoj för nacken om man inte är beredd... ;)

Arne Persson
2009-05-19, 18:04
Jag finner det lätt att ha en "krummad" rygg när jag gör det bakom, antar att kotorna inte mår bra av det? Eller som jag skrev tidigare; för lätta vikter blir inte skoj för nacken om man inte är beredd... ;)

Ha ha ha! En ny teori... Jag tror att dina kotor i så fall skulle må betydligt sämre av när du sitter framför datorn med krummad rygg. Hur tror du det är när du kör tex knäböj?

Om du har dom problemen så kan du ju köra chins bakom nacken istället...

von huff
2009-05-19, 18:06
Jag säjjer inte att det är en dålig övning men jag undviker den för att det gör ont i axlarna då jag utför den.Beror det på för stela axlar eller vad?Vet många andra som har samma problem

Arne Persson
2009-05-19, 18:08
Jag säjjer inte att det är en dålig övning men jag undviker den för att det gör ont i axlarna då jag utför den.Beror det på för stela axlar eller vad?Vet många andra som har samma problem

Kanske hög tid att börja köra full ROM så att stelheten försvinner?

von huff
2009-05-19, 18:10
Kanske hög tid att börja köra full ROM så att stelheten försvinner?

Kör alla axelövningar med full rom och även latsdrag till bröst men man kan nog ha stela axlar för det antar jag:)Kanske tid att börja träna lite lätt bakom nacke

Arne Persson
2009-05-19, 18:12
Kör alla axelövningar med full rom och även latsdrag till bröst men man kan nog ha stela axlar för det antar jag:)Kanske tid att börja träna lite lätt bakom nacke


Ev besvär kommer att försvinna efter några pass....

Bluesparv
2009-05-19, 18:13
Ha ha ha! En ny teori... Jag tror att dina kotor i så fall skulle må betydligt sämre av när du sitter framför datorn med krummad rygg. Hur tror du det är när du kör tex knäböj?

Om du har dom problemen så kan du ju köra chins bakom nacken istället...

Därför jag gör latsen framför och inte bakom :)
Att inte ha krummad rygg vid datorn tyder ju på att man... är för frisk!

Chins bakom nacken låter ruggigt jobbigt ju... men kanske bara min mentala bild av det som gör mig avskräckt?

Kan även tillägga att jag inte gör latsen framför pga nån skaderisk, utan för att det är bekvämare och jag får bättre muskelkontakt.

Arne Persson
2009-05-19, 18:14
Därför jag gör latsen framför och inte bakom :)
Att inte ha krummad rygg vid datorn tyder ju på att man... är för frisk!

Chins bakom nacken låter ruggigt jobbigt ju... men kanske bara min mentala bild av det som gör mig avskräckt?

Kan även tillägga att jag inte gör latsen framför pga nån skaderisk, utan för att det är bekvämare och jag får bättre muskelkontakt.

ok...

kalajset
2009-05-19, 18:33
För en nybörjare är det mycket lättare att köra övningen rätt jmf med att köra mot bröst. Brukar se dom mest fantastiska avarter när nybörjare kör mot bröstet och den coola PT-Nissen (Nissan) bara står och ser på utan att reagera... Man bara bugar...:bow:

Har du lust att specifiera litet hur ett latsdrag mot bröst inte ska se ut? - Latsdrag måste vara en av de värsta "teoretiska övningarna" där folk tenderar att tycka radikalt olika hur ett lyckat drag ska se ut. Hur mycket bör man t ex fälla ner/"gunga" med ryggen och på så sätt hjälpa ner vikten enligt dig? :)

Arne Persson
2009-05-19, 18:40
Har du lust att specifiera litet hur ett latsdrag mot bröst inte ska se ut? - Latsdrag måste vara en av de värsta "teoretiska övningarna" där folk tenderar att tycka radikalt olika hur ett lyckat drag ska se ut. Hur mycket bör man t ex fälla ner/"gunga" med ryggen och på så sätt hjälpa ner vikten enligt dig? :)


Exempelvis ser man nybörjare dra ner stången enbart med armuskler samt i många fall fortsätta att dra stången ända ner till låren....
Vissa (mer avancerade) slungar sig tillbaka så att överkroppen i princip är parallell med golvet... osv

kalajset
2009-05-19, 18:47
Exempelvis ser man nybörjare dra ner stången enbart med armuskler samt i många fall fortsätta att dra stången ända ner till låren....
Vissa (mer avancerade) slungar sig tillbaka så att överkroppen i princip är parallell med golvet... osv

Tackar, alrajt, då låter det faktiskt som jag inte är helt fel ute med mina latsdrag iaf då. :D

Arne Persson
2009-05-19, 18:47
Tackar, alrajt, då låter det faktiskt som jag inte är helt fel ute med mina latsdrag iaf då. :D

Gott

Pepz
2009-05-19, 18:51
Här är hyfsade...
http://www.youtube.com/watch?v=ee48LmZgL6Q&feature=related

ser ut som hon flaxar rätt långt bak med armbågarna, dock svårt att bedöma från denna vinkeln. Annars är det vanligaste felet bakom nacken just att man inte kan hålla armbågarna någotsånär i lodlinjen/kabellinjen IMHO

jag gillar att lära ut chins i assistmaskin istället för latsdrag. blir mer naturlig rörelse då. fast latsdrag framför kan ju få gamnackarna att lära sig att hålla huvudet i en bättre position *popcorn*

Arne Persson
2009-05-19, 19:50
ser ut som hon flaxar rätt långt bak med armbågarna, dock svårt att bedöma från denna vinkeln. Annars är det vanligaste felet bakom nacken just att man inte kan hålla armbågarna någotsånär i lodlinjen/kabellinjen IMHO

jag gillar att lära ut chins i assistmaskin istället för latsdrag. blir mer naturlig rörelse då. fast latsdrag framför kan ju få gamnackarna att lära sig att hålla huvudet i en bättre position *popcorn*

Det är nog mest vinkeln + mobilens "goa" objektiv. Annars hade armbågen börjat peka mot betraktaren....:)

Gamnacken förebyggs bäst med en generellt stolt hållning....;)

Crljenac
2009-05-19, 23:04
Du Arne finns det något man bör se upp med när man kör latsdrag? Är det helt okej att hålla hur smalt/brett man vill? Ska man dra ner till övre bröst, varken mer eller mindre?

Låt oss ta del av ditt kunnande :>

Arne Persson
2009-05-20, 07:46
Du Arne finns det något man bör se upp med när man kör latsdrag? Är det helt okej att hålla hur smalt/brett man vill? Ska man dra ner till övre bröst, varken mer eller mindre?

Låt oss ta del av ditt kunnande :>

För bred fattning ger normalt en betydligt sämre stretch av latsen vid utsträcket. För smalt kan koppla in armböjarna mer än nödvändigt. Ovte bröstet är riktmärket för stången....

AJO
2009-05-20, 11:02
Hur brett är bäst att hålla med utgånspunkt från sin axelbredd, för att de ska ta så mycket som möjligt på latsen?

Martin Löwgren
2009-05-20, 11:14
kom nyss hem från träningen och det blev framför mot bröstet med ganska brett grepp tyckte det kändes mest naturligt :P

Alldeles riktigt

Martin Löwgren
2009-05-20, 11:14
Exempelvis ser man nybörjare dra ner stången enbart med armuskler samt i många fall fortsätta att dra stången ända ner till låren....
Vissa (mer avancerade) slungar sig tillbaka så att överkroppen i princip är parallell med golvet... osv

Haha de e så roligt :thumbup:

Jurgs
2009-05-20, 11:26
Sprang på denna för några veckor sedan. Hur vanliga övningar, bla latsdrag, kan anpassas för främst impingementskadade, även en del annat tas upp. Den som är intresserad kan ta en titt hur som

Upper extremity weight-training modifications for the injured athlete. A clinical perspective. The American journal of sports medicine 1998 Sep-Oct;26(5):732-42.

Sticky Cake
2009-05-20, 12:23
Hur brett är bäst att hålla med utgånspunkt från sin axelbredd, för att de ska ta så mycket som möjligt på latsen?


Håll så brett att greppet är lodrätt med armbågen i bottenläget, dvs raka underarmar. Kanske finns något bättre dock.

Arne Persson
2009-05-20, 15:28
Hur brett är bäst att hålla med utgånspunkt från sin axelbredd, för att de ska ta så mycket som möjligt på latsen?

Ca 1 dm bredare än axelbredd + ev. lite till brukar var helt ok...