handdator

Visa fullständig version : Olika riktning på pressar i samma pass - Visst är det inte farligt?


Oby
2009-05-18, 20:17
Hej!
Har en konstig fix ide om att när mina muskler får jobba i olika riktningar i samma pass så skulle det bli ökad skaderisk eller så. Om vi kör t.ex. militärpress + bänkpress så borde väl inte det spela så stor roll? Körs det bara axlar känns det lugnare att blanda riktningar men även där så finns en strävan efter att lägga hela pass med samma riktning.

Kan nån snälla bara komma och rata denna föreställning totalt så jag kan slippa den? *rolleyes*

Spiffy
2009-05-18, 20:19
Då skulle det finnas en jäkla massa skador på gymmen.

Reticulum
2009-05-18, 20:24
Försök istället tänka ut varför det skulle kunna bidra till en ökad skaderisk.

Eliass
2009-05-18, 20:25
Det borde inte vara någon fara. För mig har det funkat iallafall. Men som vanligt ska man lyssna på kroppen så har du minsta känning så ska du nog antingen ta det lugnare eller stå över dom sista seten:)

Oby
2009-05-18, 20:30
De tycker inte jag heller att det borde. Då min koll på hur pump fungerar är dålig så kan det ha med det att göra. Att det i bilden som kommer upp i mitt huvud blir konstigt att blod ska samlas och sen dras i olika riktningar. Sen att det på någon mental nivå innebär att hjärnan förbereder sig på att muskeln ska åt ett visst håll om du kört några övningar så. Sen när du byter så drar du undermedvetet lite åt samma spår så det blir fel.

Ganymedes
2009-05-18, 20:32
Undrar hur det skulle gå med de olympiska grenarna då. Typ stöt eller nått. Både lyft och press i samma. Så nä, din fix idé är inget du ska behålla... :)

King Grub
2009-05-18, 20:33
Nej, det är inte skadligt. Om människan bara skulle kunna utföra muskelarbete i en riktning under en och samma tidsperiod utan att gå sönder, hade hon inte blivit gammal.

Oby
2009-05-18, 20:53
Ahh sant. Nu fick jag en bättre känsla i magen redan nu! *screwy*:D

Anton Fräs
2009-05-18, 21:58
Hej!
Har en konstig fix ide om att när mina muskler får jobba i olika riktningar i samma pass så skulle det bli ökad skaderisk eller så. Om vi kör t.ex. militärpress + bänkpress så borde väl inte det spela så stor roll? Körs det bara axlar känns det lugnare att blanda riktningar men även där så finns en strävan efter att lägga hela pass med samma riktning.

Kan nån snälla bara komma och rata denna föreställning totalt så jag kan slippa den? *rolleyes*

Stämmer inte alls.

ARMSTARK
2009-05-19, 09:24
Jag skulle säga att det är en förutsättning för en maximal muskelutveckling att man arbetar i olika vinklar, även i samma pass.