handdator

Visa fullständig version : Ännu ett träningprogram


monkeyhead
2009-05-18, 19:03
Hej! Mitt mål inom träningen är att behålla fettmassan samtidigt som jag suggestivt går upp i muskelmassa. Detta vill jag göra med balanserad kost, cardio och styrkepass.
Jag vill även höja mig i bänkpress och har därför lagt ut den tre dagar i veckan. Jag undrar om ni skulle gjort det annorlunda med mina mål, om det ser bra ut och om jag får önskat resultat - bortsett från kosten?

Tack på förhand!
Måndag – Springa 40 min + ben + bänk – tung
Tisdag – Vila
Onsdag – Springa 70 min
Torsdag – Bröst – Bänk lätt
Fredag - Springa 30 -Mage/Rygg
Lördag - Vila
Söndag – Springa 50 min + Bröst – bänk mellan.

Control_61
2009-05-18, 19:16
Med tanke på dina mål borde du minska löpträningen radikalt.

Att öka i muskelmassa och styrka är mer förknippat med vad du äter.

Trytter
2009-05-19, 19:09
Med tanke på dina mål borde du minska löpträningen radikalt.

Att öka i muskelmassa och styrka är mer förknippat med vad du äter.

Börjar det inte bli smålöjligt med anticardiostämningen nu?
Ok att det nog lär hämma om man tränar till ett maraton samtidigt som man försöker bygga. Men ovanstående är 4 dgr/v var bara en av dagarna är längre än en timmes löpning.
I mina mindre kvalificerade öron låter det bara hälsosamt.

Trytter
2009-05-19, 19:23
Nu gick edittiden ut så det blir ett nytt inlägg.
Det kan dock vara en idé att lägga löpningen en annan dag än bendagen speciellt om du är ny på löparfronten.
Lär förmodligen varken bli ett bra benpass eller löppass annars.

Yoman
2009-05-19, 19:28
Jag tror han menar behålla fettmassan på den nivå han har och inte höja den :P

Jag tror inte det är så bra att du kör bänk på söndag och måndag, även om söndag är mellan. Det är inte optimalt. Underskatta inte behovet av vila ;D

dellan
2009-05-19, 19:36
less is more, det räcker med bänk två gånger i veckan.

rockafellah
2009-05-19, 20:02
less is more, det räcker med bänk två gånger i veckan.

Eller en, har ökat från 55kg till 85kg i bänk på 4 månader och bara kört 1 gång i veckan :)

mini
2009-05-19, 20:18
Börja med att köra bänk två dagar i veckan och se om inte det räcker. Att köra tung bänk dagen efter ett medelpass är troligen rent kontraproduktivt om man inte är jäkligt säker på vad man pysslar med.

Jag hade skippat löpningen mest för att jag tycker att det är tråkigt att springa. Att lägga på sig muskler utan att fetta på sig massa dökött har som ovan sagts mer med kosten att göra. Men, gillar du att springa så gör det. Eventuellt går muskelbyggandet lite långsammare, men styrkan kan mycket väl utvecklas bra ändå.

Sticky Cake
2009-05-19, 23:24
Ska du köra bänk tre dagar i veckan så bör du i alla fall vila 48 timmar mellan passen, det gör du inte om du har den andra vilodagen på lördagen, så byt plats på lördag/söndag.

På måndag ska du träna ben, lägg ditt 30-minuterspasset i stället för 40-minuterspasset.



Nya schemat med ändringar:

Måndag – Springa 30 min + ben + bänk – tung
Tisdag – Vila
Onsdag – Springa 70 min
Torsdag – Bröst – Bänk lätt
Fredag - Springa 40 -Mage/Rygg
Lördag – Springa 50 min + Bröst – bänk mellan
Söndag - Vila



Två bra metoder du kan testa:
MM2K (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=92512)
Texas Recovery Method (http://stronglifts.com/the-texas-method-strength-training-for-intermediate-lifters/)

z_bumbi
2009-05-20, 06:40
Lägg framför allt löpningen efter styrketräningen iom att styrka och muskelmassa är målet.
Däremot så kan jag inte kommentera frekvensen på bänkträningen då det inte framgår hur den ser ut.