handdator

Visa fullständig version : Skillnad på ämnesomsättning


Daniel L
2009-05-18, 14:25
Många hävdar att det är något fel på deras ämnesomsättning, vilket leder till att de inte kan gå upp i vikt eller gå ner i vikt.

Hur stor är skillnaden mellan en 'vanlig' ämnesomsättning och en med 'fel' på?

Leder till till så kraftiga skillnader i vikt uppgång / nedgång, som många säger?

TehSaxo
2009-05-18, 14:35
Min är CP, går upp i vikt så fort jag missar ett träningspass och käkar "normalt". :P

14K
2009-05-18, 14:41
Min är CP, går upp i vikt så fort jag missar ett träningspass och käkar "normalt". :P

För du ligger på överskott.

Tolkia
2009-05-18, 14:53
Hur stor är skillnaden mellan en 'vanlig' ämnesomsättning och en med 'fel' på?
Det beror på vad som är felet. Det är nog svårt att ge en siffra som skulle gälla för alla.

Daniel L
2009-05-18, 15:00
Det beror på vad som är felet. Det är nog svårt att ge en siffra som skulle gälla för alla.

Jag är inte ute efter några exakta siffror, utan mer ett ja eller nej, på om det kan skilja mycket.

Jag kan ta min mormor som ett exempel. Hon är rätt så tjock och kort till växten. Hon har aldrig motionerat i hela sitt liv, och äter väl inte direkt hälsosamt. Nu har hon fått för sig att hon visst har ett fel på sin ämnesomsättning, för enligt henne är det omöjligt att gå ner i vikt.

Jag har fått höra detta argument ett par gånger nu, och jag börjar undra om det ligger någon sanning i det.

Alltså, jag förstår att det inte går att ställa en hypotetisk diagnos på hela världens befolkning, men eftersom att nästan alla i hela Sverige, som har svårt att gå upp respektive ner i vikt, verkar lida utav just 'dålig ämnesomsättning' så börjar man ju undra om det ligger någon sanning i det.

mikaelj
2009-05-18, 15:05
Det är förvisso inte helt ovanligt att (äldre) kvinnor har dålig ämnesomsättning, hypotyreos. 2-3% räknar man med, sedan finns det såna som har en svårdiagnosticerad dylik.

Men det är något annat, och huvudproblemen är snarare att du blir frusen, trött, deppig, okoncentrerad, tappar hår, problem med synen, hypoglykemi, etc, även om viktuppgång också ofta sker.

Svårigheter att gå ned i vikt, om du inte lider av det, har nog snarare med insulin- och ghrelinkänslighet att göra.

powderdog
2009-05-18, 15:57
Jag kan ta ett personligt exempel. Jag har alltid varit lite mullig trots att jag ätit nyttigare och rört mig mer än mina bekanta som är smala.

Har en kompis som äter minst en påse ostbågar per dag och dricker minst 2liter cola per dag plus att han äter pizza flera gr i veckan. Detta kombinerar han med att ALDRIG utföra någon fysisk aktivitet förutom att gå till bilen. nämnda kille är väldigt smal 75kg på 195cm. Skulle jag äta som honom och röra mig lika lite skulle jag vara smällfet. Så visst kan det skilja mycket. Men det är inte omöjligt för mig att gå ner i vikt, det är bara svårt. Precis som det inte är omöjligt för honom att gå upp i vikt, det är bara svårt.

thompaboy
2009-05-18, 16:06
Jag kan ta ett personligt exempel. Jag har alltid varit lite mullig trots att jag ätit nyttigare och rört mig mer än mina bekanta som är smala.

Har en kompis som äter minst en påse ostbågar per dag och dricker minst 2liter cola per dag plus att han äter pizza flera gr i veckan. Detta kombinerar han med att ALDRIG utföra någon fysisk aktivitet förutom att gå till bilen. nämnda kille är väldigt smal 75kg på 195cm. Skulle jag äta som honom och röra mig lika lite skulle jag vara smällfet. Så visst kan det skilja mycket. Men det är inte omöjligt för mig att gå ner i vikt, det är bara svårt. Precis som det inte är omöjligt för honom att gå upp i vikt, det är bara svårt.

Problemet är att det är svårt att följa dessa "inaktiva storätare" 24 h om dygnet. Har en bekant som är pinnsmal och när han väl äter är det ofta pizza eller andra "onyttigheter". Det gör att det är lätt att få intrycket av att han kan äta vad som helst men då han bara äter 1-2 ggr om dagen gör det att han sällan hamnar på överskott i slutändan.

powderdog
2009-05-18, 16:40
Problemet är att det är svårt att följa dessa "inaktiva storätare" 24 h om dygnet. Har en bekant som är pinnsmal och när han väl äter är det ofta pizza eller andra "onyttigheter". Det gör att det är lätt att få intrycket av att han kan äta vad som helst men då han bara äter 1-2 ggr om dagen gör det att han sällan hamnar på överskott i slutändan.

Ofta kan det nog vara så. Men personen jag pratar om har jag bott med i 5 månader, och han äter kopiösa mängder med mat, minst 5 enorma mål mat om dagen.

även om han är smal så undrar jag hur hans kropp mår på insidan egentligen.

stridis
2009-05-18, 16:46
Då kanske man skall kolla upp det? Han kanske har någon malabsorptiv sjukdom, celiaki, binnikemask, diabetes, eller vad som. Eller så kan det ligga annat bakom...

powderdog
2009-05-18, 17:08
Då kanske man skall kolla upp det? Han kanske har någon malabsorptiv sjukdom, celiaki, binnikemask, diabetes, eller vad som. Eller så kan det ligga annat bakom...

Vi brukar faktiskt skämta om att han måste ha en gigantisk binnikemask i magen:)

j2b
2009-05-18, 20:16
i slutändan tycker jag oftast att det handlar om under eller överskattning av energiintaget bland dessa personer.. sen finns det så klart undantag

TehSaxo
2009-05-18, 23:28
För du ligger på överskott.

Fast ändå, ett kilo. Äter vanligt med mat, kanske vräker i mig en chipspåse dock. :P Oftast då jag går upp, glömde nämna det. Har dock inte käkat chips på över en månad * yay *.

Drast
2009-05-19, 13:51
Du kanske binder till dig en massa vatten mga kolhydraterna i chipsen?

Ostknäcket
2009-05-19, 13:54
Du kanske binder till dig en massa vatten mga kolhydraterna i chipsen?

Och saltet.

Karvig
2009-05-19, 14:18
Jag tror absolut att vi har enormt olika förutsättningar för att gå upp respektive ned i vikt.

Jag har sedan början av gymnasiet alltid varit en storätare. I mina ögon såväl som andras. De gånger jag räknat på det har jag också legat på ett relativt stort plus. Ändå har vikten i det närmaste stått still. Under de perioder jag tränat väldigt mycket är det klart att jag gjort av med för många kalorier sett till hur många jag fått i mig, men även då träningarna haft uppehåll har vikten stått stilla.

Antagligen handlar det om vilket genetiskt arv jag har. Min far var likadan fram tills han var runt 24, då han plötsligt började gå upp i vikt till synes utan några större förändringar. Brås nog på honom väldigt mycket.