handdator

Visa fullständig version : Hålla fläsket på avstånd


kharon
2003-08-10, 23:07
Kunde inte riktigt bestämma mig var tråden hör hemma, så det fick bli här...


Efter att ha gått på diet en längre tid, så har det nu blivit dags att bygga muskler.

Hur ska jag gå till väga för att bygga maximalt med muskler utan att lägga på mig fläsk? (Eller ska jag formulera frågan som, bygga muskler och lägga på mig minimalt med fett?)

Är det morgonpromenad som gäller? eller bör jag satsa på joggning eller någon annan cardio-form med högre intensitet?
Kanske direkt efter styrketräningen?

HIIT är tyvärr inget för mig. Det är nog bland det värsta jag någonsin testat.. (sorry grub och ni andra ;-)

Hur ofta bör jag köra cardio? och på vilka dagar?

Bör kanske nämnas att jag tänkt mitt träningsprogram enligt följande: (kommentera gärna)

måndag: RYGG/MAGE
tisdag: BRÖST/TRICEPS
onsdag:
torsdag: BEN/AXLAR
fredag: BICEPS/UNDERARMAR
lördag: (Innebandy)
söndag:


Det var allt! Tack och god natt!
:devil:

Assazel
2003-08-10, 23:41
morgonpromenader på endast en protteshake är bra!
sen om du har råd så ät mycket kycklingfilé.

ät regelbundet (Fast det gör du nog redan)

JAM
2003-08-10, 23:44
Originally posted by kharon
Hur ska jag gå till väga för att bygga maximalt med muskler utan att lägga på mig fläsk?
Klassisk svår fråga. När du tränar hårt behöver du mer energi som du får genom att äta mer. Om du äter "för mycket", dvs. så att du får i dig fler kalorier än du förbrukar, så lagras en del som fett (enkelt förklarat). Om du å andra sidan äter "för lite" så lägger du inte på dig nämnvärt med fett, men bygger heller inte maximalt med muskler. Så det är bara att välja...

Vanligt är att först köra en period där du äter "för mycket", bygger maximalt men lägger på dig fett. Sedan när du märkar att fläsket bärjar välla så kan du köra en period där du äter lite "för lite" och t ex kör med morgonpromenader som du nämnde för att bränna fett. Sköter du den perioden bra tappar du mycket fett men inte så mycket muskler.

Originally posted by kharon
Bör kanske nämnas att jag tänkt mitt träningsprogram enligt följande: (kommentera gärna)

måndag: RYGG/MAGE
tisdag: BRÖST/TRICEPS
onsdag:
torsdag: BEN/AXLAR
fredag: BICEPS/UNDERARMAR
lördag: (Innebandy)
söndag:
Efter att du kört bröst på tisdagen så kan det vara en tanke att inte köra triceps efteråt eftersom du ändå arbetar mycket med dem under bröstövningarna. Torsdagen ser ganska jobbig ut med framsida och baksida lår, vader och axlar på samma dag. Kör vaderna på fredagen i stället.

Vad tror du om:

måndag: BRÖST/BICEPS
tisdag: FRAMSIDA OCH BAKSIDA LÅR
onsdag:
torsdag: RYGG/TRICEPS/UNDERARMAR
fredag: VADER/AXLAR/MAGE

Lång tid mellan bröst och triceps, lång tid mellan rygg och biceps, ingen risk för träningsvärk i rygg eller mage under lårpasset, etc.

Kör tunga basövningar. Be någon visa dig marklyft och benböj så att du kommer igång med dem. Det är två riktigt jobbiga övningar, men du kommer att älska dem när du kommer igång med dem.

kharon
2003-08-11, 12:26
Tog mig en funderare idag och kom fram till att det är dags för mig att sluta bete mig som en tjej (inget illa menat mot våra tjejer här ombord) och börja bygga muskler på riktigt istället. Genom att träna hårt och få i mig mycket och bra mat.

Man behöver ju inte lägga på sig katastrofalt med fett om man sköter kosten bra. Dvs Lågt GI + Mycket protein etc. Man behöver ju inte tokbulka.

Sen då jag börjar se ut och känna mig som en säl så är det dags att börja få ner fläsket i god tid till sommartider nästa år.
Livet vore ju för lätt om man inte behövde deffa ibland.
Lycka är känslan av att avsluta en lyckad deff. hoho!

Såg över träningsprogrammet lite och kom fram till;
MÅN: Rygg/Traps/Mage
TIS: Triceps/Axlar/Underarmar
ONS: (VILA) Alternativt Konditionsträning
TORS: Bröst/Biceps/Vader
FRE: Lår Fram/Bak

Vad tycks?

:devil:

King Grub
2003-08-11, 12:54
Det ser väl ut som ett helt okej upplägg. :thumbup: Kom ihåg att cardioträning bara är positivt under bulkfasen också. Det är med maten du reglerar viktuppgång/nedgånd.

Pez
2003-08-11, 13:16
Originally posted by kharon
Tog mig en funderare idag och kom fram till att det är dags för mig att sluta bete mig som en tjej (inget illa menat mot våra tjejer här ombord) och börja bygga muskler på riktigt istället. Genom att träna hårt och få i mig mycket och bra mat.


Tjaa..med tanke på tjejerna här på brädan så måste jag säga att det snarare är dags att börja "bete dig som en tjej". :D

Som sagt - upplägget ser ju ok ut, tänk på att inte vara så "låst" i ditt tänkande så kommer det gå finemang. Man behöver ju inte köra med ett fixschema, ibland kan man ändra runt lite efter vad som känns bra - är det t.ex bröstdag men ryggen känns het så kör jag hellre rygg, det tycker iallafall jag att man tjänar på i längden.

Sen som svar på din fråga... grunderna för att bygga utan att lägga på sig större mängder fett är desamma för alla - reglera med kosten och träningen, men hur just du ska göra i praktiken är upp till dig själv - trial and error typ.

/pez

Grahn
2003-08-11, 13:18
Pez: fritt schema funkar itne för alla, haft poolare som menade att de körde det de kände för och det blev 9 ggr av 10 bröst och biceps. :D

Pez
2003-08-11, 13:23
Originally posted by Grahn
Pez: fritt schema funkar itne för alla, haft poolare som menade att de körde det de kände för och det blev 9 ggr av 10 bröst och biceps. :D

Risken finns ju...men samtidigt så brukar de flesta lugna ner sig med "bänkbänkbänk"-träningen efter en tid på gymmet. Eller så, vilket inte är helt ovanligt att just den typen gör, slutar de träna helt runt maj/juni. :D

/pez

Grahn
2003-08-11, 14:16
Pez: Sant de slutade :)

kharon
2003-08-11, 14:23
Originally posted by Pez


Tjaa..med tanke på tjejerna här på brädan så måste jag säga att det snarare är dags att börja "bete dig som en tjej". :D


Jo det stämmer nog faktiskt! Dom är fina! :naughty:


Som sagt - upplägget ser ju ok ut, tänk på att inte vara så "låst" i ditt tänkande så kommer det gå finemang. Man behöver ju inte köra med ett fixschema, ibland kan man ändra runt lite efter vad som känns bra - är det t.ex bröstdag men ryggen känns het så kör jag hellre rygg, det tycker iallafall jag att man tjänar på i längden.


Japp, det har jag också tänkt mig. Dessutom gillar jag att spela bollsporter och kanske ta nån runda cardio med kompisar ibland, vilket ofta inträffar utan speciella förutbestämda tider, utan kan komma typ närsomhelst. Ibland kanske man åker hem till föräldrarna, på annan ort. etc. Så ibland blir det väl att flytta ett pass en dag framåt eller bakåt etc. Veckodagarna är inte nödvändigtvis regler inhuggna i sten, men på en vecka ska jag köra igenom programmet. Så pass hög självdisciplin har jag nog.



Sen som svar på din fråga... grunderna för att bygga utan att lägga på sig större mängder fett är desamma för alla - reglera med kosten och träningen, men hur just du ska göra i praktiken är upp till dig själv - trial and error typ.

/pez


Tack för alla svar! Det blev guldstjärnor i kanten för er alla!

:devil: