handdator

Visa fullständig version : Mer Atkins.


TehSaxo
2009-05-18, 11:44
Läste den här;
http://www.uppsalamedicin.se/anteckningar/lak/pdf/malbeskrivning_uu_lak_cbb3_biokemi_05_svaltmetabol ism.pdf

Kolhydrat Fritt glukos - ca 12g i blodet (energi för 30 min, kan försörja hjärnan i 2 h).
Glykogen - 350g i skelettmuskler (energi för 18 h). Skelettmuskulaturen kan inte exportera glukos eftersom enzymet glukos-6-fosfatas saknas, istället bildas laktat, pyruvat och alanin (glukos-alanincykeln) som skickas till levern för glukoneogenes.
- 50-120g i levern. Levern omvandlar sitt glykogen till glukos.
Fett TAG - 10-20 kg i kroppen (energi för 50 dagar). TAG bryts ner till fettsyror (FA) och glycerol. FA genomgår β-oxidation till CoA som kan gå in i citratcykeln och avges i form av CO2 eller slås ihop och bilda ketonkroppar (β-hydroxybutyrat och acetoacetat). Glycerol används i glykolysen → pyruvat.
Protein - 15kg, varav 5kg är muskelprotein (energi för 21 dagar). Aminosyrorna är egentligen inget energilager utan de har andra funktioner. Därför undviker kroppen i det längsta att bryta ner aminosyror. De aminosyror som bryts ner ger energi (alanin → pyruvat → glukoneogenes).

Fråga; Om/När jag hamnar i svältläge(brist på kolhydrater) kommer kroppen då att bryta ned muskler för energi? Eller tar den först Fettet sedan Muskler när det inte finns tillräckligt med fett kvar.

TehSaxo
2009-05-18, 11:45
En till! Hur lång tid tar det tills man hamnar i det här "svältläget"? Började idag. :)

King Grub
2009-05-18, 11:46
Täcker du energibehovet av fett och protein är det inte svält, oavsett om kolhydrat finns tillgängligt eller inte. Kolhydrat är inte en nödvändig (essentiell) makronutrient. Man behöver inte äta kolhydrat för att leva och ha hälsan.

Vid total svält bortom det akuta stadiet minskar proteinnedbrytningen, inte ökar. Muskel- och organprotein är alldeles för viktigt för att bara kataboliseras. Däremot ökar fettförbränningen dramatiskt.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/bv.fcgi?rid=stryer.section.4355

TehSaxo
2009-05-18, 11:56
Täcker du energibehovet av fett och protein är det inte svält, oavsett om kolhydrat finns tillgängligt eller inte. Kolhydrat är inte en nödvändig (essentiell) makronutrient. Man behöver inte äta kolhydrat för att leva och ha hälsan.

Vid total svält bortom det akuta stadiet minskar proteinnedbrytningen, inte ökar. Muskel- och organprotein är alldeles för viktigt för att bara kataboliseras. Däremot ökar fettförbränningen dramatiskt.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/bv.fcgi?rid=stryer.section.4355

Det där låter ganska lovande. Men undrar fortfarande om jag kommer förlora mycket muskler under Atkins-metoden? Eller menar du om proteinnedbrytningen minskar så minskar musklerna också? Förklara är du snäll. :)

p.s den där engelskan är ganska svår :$

14K
2009-05-18, 12:01
Det där låter ganska lovande. Men undrar fortfarande om jag kommer förlora mycket muskler under Atkins-metoden? Eller menar du om proteinnedbrytningen minskar så minskar musklerna också? Förklara är du snäll. :)

p.s den där engelskan är ganska svår :$

Inte så länge du ligger bra med protein så förlorar du isf minimalt om inget.

TehSaxo
2009-05-18, 12:05
Inte så länge du ligger bra med protein så förlorar du isf minimalt om inget.

Är 1g/kg kroppsvikt bra? :) Eller bör jag ta mer när jag inte käkar kolhydrater?

Måste tbx till skolan nu. (hade håltimme)

King Grub
2009-05-18, 12:06
Är 1g/kg kroppsvikt bra? :)

Nej, minst det dubbla, gärna mer.

mikaelj
2009-05-18, 12:20
Hur vet jag att jag är i ketos? (http://kolhydrater.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=e64e72c3-2187-4266-9bd1-83f5734c4b48#question_12)

BobaFett
2009-05-18, 12:49
Hur vet jag att jag är i ketos? (http://kolhydrater.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=e64e72c3-2187-4266-9bd1-83f5734c4b48#question_12)

Du känner det på andedräkten, det luktar lite aceton eller nåt sånt :thumbup:

BobaFett
2009-05-18, 12:52
Vid total svält bortom det akuta stadiet minskar proteinnedbrytningen, inte ökar. Muskel- och organprotein är alldeles för viktigt för att bara kataboliseras. Däremot ökar fettförbränningen dramatiskt.


Så om man inte äter nånting kommer man att gå ner en massa fett och inte muskler?

mikaelj
2009-05-18, 12:53
Du känner det på andedräkten, det luktar lite aceton eller nåt sånt :thumbup:

Nix, det gör man faktiskt inte.

Och det där var en länk till svaret. (om Kolo ändå hade blå länkar...)

mikaelj
2009-05-18, 12:54
Så om man inte äter nånting kommer man att gå ner en massa fett och inte muskler?

Nej, kroppens fettlager kan bara hjälpa till med ungefär 70 kcal/kg fett och dygn. Resten gnager den av muskler och andra organ.

King Grub
2009-05-18, 12:56
Så om man inte äter nånting kommer man att gå ner en massa fett och inte muskler?

Även om muskelnedbrytningen minskar, gör muskeluppbyggnaden det också, kraftigt, om man inte äter. Minskningen av proteinnedbrytningen är i syfte att minimera förlusten av viktigt muskel- och organprotein, men resultatet på proteinbalansen går inte att jämföra med ett adekvat födointag. Då är proteinnedbrytningen större, men så även nybildningen av protein.

King Grub
2009-05-18, 12:57
Nej, kroppens fettlager kan bara hjälpa till med ungefär 70 kcal/kg fett och dygn. Resten gnager den av muskler och andra organ.

I svält ökar dock fettförbränningen kraftigt över normala nivåer.

BobaFett
2009-05-18, 13:22
Nix, det gör man faktiskt inte.

Och det där var en länk till svaret. (om Kolo ändå hade blå länkar...)

Har kört atkins två gånger och har märkt en konstig andedräkt som luktar nästan som gasen man har i tändare, vad beror det på? Läste någonstans att man var i ketos då men det kanske inte stämmer.

mikaelj
2009-05-18, 13:24
Har kört atkins två gånger och har märkt en konstig andedräkt som luktar nästan som gasen man har i tändare, vad beror det på? Läste någonstans att man var i ketos då men det kanske inte stämmer.

Jo, men du har fått sambandet fel. Ketos kan innebära dålig andedräkt, men dålig andedräkt avgör inte ketos. Jag har aldrig haft dålig andedräkt av ketos, inte heller har jag haft utslag på ketoner i urin.

Det är en omställningsgrej som försvinner när kroppen slutar producera mer ketoner än vad som behövs.

TehSaxo
2009-05-18, 14:11
Nej, minst det dubbla, gärna mer.

Jag har ca 20kg FETT på kroppen, ska man ha 1g för varje kilo fett också? Är 165cm och väger just nu 86-87 kilo.

King Grub
2009-05-18, 14:12
I båda fallen handlar det om gram per kilo total kroppsvikt.

Om du har proteinmängden i gram, och skall nolla kolhydraterna (så gott det går), så blir resten av energiintaget fett.

Flexipop
2009-05-18, 14:14
Ligg på minst 2g protein per kg. Fyll på med fett, helst 1g per kg och ät lite kolhydrater runt träning. Har funkat bra för mig så här långt.

14K
2009-05-18, 14:22
Jag har ca 20kg FETT på kroppen, ska man ha 1g för varje kilo fett också? Är 165cm och väger just nu 86-87 kilo.

Du väger 86kg

86x2g protein = 172g

86x1g fett = 86g

172g protein x 4kcal = 688kcal
43g fett x 9kcal = 774
20g kolhydrater x 4kcal = 80

1g protein = 4 kcal
1g kolhydrater = 4 kcal
1g fett = 9 kcal


Du får från allt det totalt 1542kcal. (Räknat in med 2g/kg protein och 1g/kg fett)
Så kan du räkna med hjälp av deff guiden hur mycket du behöver per dag + aktivitetsfaktorn.

14K
2009-05-18, 14:26
Edit: 43g fett x 9kcal = 774 ska vara 86g fett x 9kcal = 774

TehSaxo
2009-05-18, 14:33
Tack för svaren. 14K , det där blir ju nästan 1600 kalc/dag. Gör det något om man minskar lite på fettet, låt säga halverar. Det kan väl inte ha någon negativ effekt?

14K
2009-05-18, 14:40
Tack för svaren. 14K , det där blir ju nästan 1600 kalc/dag. Gör det något om man minskar lite på fettet, låt säga halverar. Det kan väl inte ha någon negativ effekt?

Helst inte, då förlorar du själva Atkins effekten.

Hade du räknat enligt deff guiden? Vad fick du fram att du behöver energi/dag och glöm inte ta med aktivitesfaktorn.

TehSaxo
2009-05-18, 14:57
Helst inte, då förlorar du själva Atkins effekten.

Hade du räknat enligt deff guiden? Vad fick du fram att du behöver energi/dag och glöm inte ta med aktivitesfaktorn.

Jag vet inte, har ju så mycket fett på mig, går det att räkna ut det då? Känns som jag har en riktigt KASS ämnesomsättning iaf. Går upp i vikt pissenkelt, sant exempel:
Tränar inte på en dag, äter normalt mycket mat = +1kg. Så jävla sjukt . :/

Tolkia
2009-05-18, 14:59
Jag vet inte, har ju så mycket fett på mig, går det att räkna ut det då? Känns som jag har en riktigt KASS ämnesomsättning iaf. Går upp i vikt pissenkelt, sant exempel:
Tränar inte på en dag, äter normalt mycket mat = +1kg. Så jävla sjukt . :/
Ett kilos viktuppgång från en dag till en annan är nog snarare en fråga om vätska och maginnehåll. Känslan av att ha en långsam eller snabb ämnesomsättning är en VÄRDELÖS indikator.

TehSaxo
2009-05-18, 15:04
Ett kilos viktuppgång från en dag till en annan är nog snarare en fråga om vätska och maginnehåll. Känslan av att ha en långsam eller snabb ämnesomsättning är en VÄRDELÖS indikator.

Ok, tränade inte (bara ett par enstaka gympass i veckan) på ca 1.5månad och gick från 80(som jag hade deffat ner till) upp till 90. Vätska? Jag skulle inte tro det.

Hur som helst, enlight H&B grejjen ska mitt energibehov ligga på 1800kalc/dag (utgick från 75kg pga av att jag är 100% säker på att jag har minst 11kg EXTRA fett på mig)

Min träning ser ut så här;
Gym 1.5H (runt 17-tiden)
4KM powerwalk (runt 21-tiden)
2KM jogging (runt 21-tiden)
Tar ca 50 min tsm skulle jag tro.

14K
2009-05-18, 15:13
Ok, tränade inte (bara ett par enstaka gympass i veckan) på ca 1.5månad och gick från 80(som jag hade deffat ner till) upp till 90. Vätska? Jag skulle inte tro det.

Hur som helst, enlight H&B grejjen ska mitt energibehov ligga på 1800kalc/dag (utgick från 75kg pga av att jag är 100% säker på att jag har minst 11kg EXTRA fett på mig)

Min träning ser ut så här;
Gym 1.5H (runt 17-tiden)
4KM powerwalk (runt 21-tiden)
2KM jogging (runt 21-tiden)
Tar ca 50 min tsm skulle jag tro.

Du ska räkna det TOTALA du väger idag. Inte vad du väger utan fett. Du kan omöjligt säga att du har 10kg fett bara av o kolla på dig själv.

TehSaxo
2009-05-18, 17:51
Du ska räkna det TOTALA du väger idag. Inte vad du väger utan fett. Du kan omöjligt säga att du har 10kg fett bara av o kolla på dig själv.

då är mitt BEE eller vad det heter ca 1900-2000 skulle jag tro.