handdator

Visa fullständig version : Energirik och nyttig mat.


Wiktor
2009-05-18, 09:55
Går på en diet som begränsar mig ganska hårt i vad jag får äta.
Problemet är att jag pga sjukdom har tappat mycket vikt och vill nu då gå upp i vikt igen. Men har med denna dieten lite svårt att komma på bra saker som är energirika att äta.
Nötter och olja kör jag på, men skulle gärna ha några fler tips.

Så tänkte höra om ni har några tips på vad jag kan stoppa i mig för att få tillbaka vikten.
Jag söker inte synpunkter på dieten då det är av medicinska skäl jag går på den.

Har en lista på vad dieten innefattar och utesluter:

ÄT

• Grönsaker
• Frukt
• Fisk
• Kyckling (äter jag dock inte)
• Fruktjuice
• Fullkorn
• Magra processade produkter
• Vin
• Te


UNDVIK
Västerländsk kost:
• Feta mejeriprodukter
• Raffinerad spannmål
• Tillsatser
• Nötkött
• Godis och dessert
• Margarin
• Processat kött
• Potatis
• Majonnäs
• Pommes frites
• Ägg
• Snacks
• Kaffe
• Läsk
• Öl
• Pizza
• Sprit

mikaelj
2009-05-18, 10:04
Jag kan nog inte föreslå något, tyvär, men jag är nyfiken på vad det är för medicinska skäl? Den listan verkar väldigt random med vad den tillåter och inte tillåter.

Wiktor
2009-05-18, 10:07
Jag kan nog inte föreslå något, tyvär, men jag är nyfiken på vad det är för medicinska skäl? Den listan verkar väldigt random med vad den tillåter och inte tillåter.
Ville inte nämna det då det finns en risk att det stjäl fokus från tråden, men men.
http://wwwc.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_16693953.asp

Edit:
Listan ser lite random ut eftersom dom inte vet vad det är i dieten som är fördelaktig. Icke-animaliskt fett har jag dock lagt till listan då jag tror att det bara gynnar mig.

Chrilli
2009-05-18, 10:08
Lax innehåller mycket energi då den ger protien och fetter. Samma sak med Sill/strömming.
Till frukost ta ett fullkornsbröd med lite sill/strömming på och en kopp te.
Lunch/middag finns onödliga pastarätter som innehåller mycket energi som du kan ha ha till lax.
Varför inte någon fisk/Skaldjur grej baserad på tomater, lök, basilika och sen servera med pastan? Även lite vitt vin i såsen kommer göra den dunder god.

mikaelj
2009-05-18, 10:13
Ville inte nämna det då det finns en risk att det stjäl fokus från tråden, men men.
http://wwwc.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_16693953.asp

Edit:
Listan ser lite random ut eftersom dom inte vet vad det är i dieten som är fördelaktig. Icke-animaliskt fett har jag dock lagt till listan då jag tror att det bara gynnar mig.

Oj. Ja, den den listan ger jag inte mycket för...

Ut med fruktjuice och fullkornsspannmål, in med ägg, smör och kött.

Wiktor
2009-05-18, 10:24
Lax innehåller mycket energi då den ger protien och fetter. Samma sak med Sill/strömming.
Till frukost ta ett fullkornsbröd med lite sill/strömming på och en kopp te.
Lunch/middag finns onödliga pastarätter som innehåller mycket energi som du kan ha ha till lax.
Varför inte någon fisk/Skaldjur grej baserad på tomater, lök, basilika och sen servera med pastan? Även lite vitt vin i såsen kommer göra den dunder god.
Fisk till frukost är nog ingen dum idé. Fullkornspasta, eller råris etc äts i samband med de flesta måltider. Blir även mycket qourn och soya-produkter.



mikaelj:
Som jag skrev i första inlägget så var det inte synpunkter på dieten jag var ute efter.

Fredrik_S
2009-05-18, 10:24
Det som alla övre produkter har gemensamt är att de är extremt fettsnåla
Och nästan alla produkter på nedre listan är feta.

Så med den informationen tror jag att de menar att man ska äta väldigt fettsnålt vilket i sådana fall också skulle utesluta nötter och oljor.
Men detta är bara min tolkning av vad lista ger, inte min synpunkt på hur man ska/kan äta.
Men om jag ska försöka komma på något produkt som är någorlunda lättäten och fettsnål som inte är förbjuden enligt listan men ändå innhåller en del kalorier så är det ris pasta och bröd.

Wiktor
2009-05-18, 10:28
Det som alla övre produkter har gemensamt är att de är extremt fettsnåla
Och nästan alla produkter på nedre listan är feta.

Så med den informationen tror jag att de menar att man ska äta väldigt fettsnålt vilket i sådana fall också skulle utesluta nötter och oljor.
Men detta är bara min tolkning av vad lista ger, inte min synpunkt på hur man ska/kan äta.
Men om jag ska försöka komma på något produkt som är någorlunda lättäten och fettsnål som inte är förbjuden enligt listan men ändå innhåller en del kalorier så är det ris pasta och bröd.
Fast i listan över vad man inte bör äta så är det ju animaliska fetter som är återkommande, jag ser ingenting i listan som innehåller vegetabiliska fetter, mer än margarin.
Men det är en bra synpunkt, får gräva mer i det.

Lellan
2009-05-18, 10:29
Oj. Ja, den den listan ger jag inte mycket för...

Ut med fruktjuice och fullkornsspannmål, in med ägg, smör och kött.

Men nu sa han uttryckligen att han inte ville ha sådana synpunkter utan tips på vad som är energitätt utifrån "godkänt" listan. Vi vet ju dessutom inte om det är en vetenskaplig studie el eget försök el varför. Att utesluta delar ur kosten är ju annars inget som rekommenderas så det vore intressant att veta mer om ts vill.

Fruktjuice är ju bara frukt som är pressad och det är ju energitätt så utifrån listan så är det ju ett sätt att öka energiintaget även om man då missar många andra nyttigheter i frukten/grönsakerna. Grönsaksjuice kanske gör det lättare att få in kcal från grönsaker? Råsaftcentrufug ska vara rätt dyrt dock har jag hört..

Men som Chrilli sa; fet fisk, och sen nötter som du var inne på. Gröt på hela korn, där du kokar med torkad frukt och nötter bör ge bra med näring och så mjölk + kesella?

Man kan ju även mala nötter el sötmandlar i mandelkvarn så att det blir som smör tror jag..

Även om du inte vill prata om det i tråden blir man ju nyfiken på om du ingår i en studie el hur det kommer sig att denna diet är något du planerar att följa.. svara om du vill, lycka till! Om du är på väg att repa dig från elände hoppas jag att allt går vägen för dig!

Fredrik_S
2009-05-18, 10:32
Fast i listan över vad man inte bör äta så är det ju animaliska fetter som är återkommande, jag ser ingenting i listan som innehåller vegetabiliska fetter, mer än margarin.
Men det är en bra synpunkt, får gräva mer i det.

Majonäs innehåller 80% rapsolja och det är förbjudet enligt listan.
Rapsolja är annars ett fett tillhör det mest balanserade/nyttiga vad gäller fettsyrasammansättningen.
Så förbjuder de rapsolja har jag svårt att tro att de skulle tillåta andra oljor eller nötter.

Wiktor
2009-05-18, 10:33
Tack för tipsen Lellan. Kollar du högre upp i tråden så ser du varför jag håller mig till denna dieten.

Jag dricker Brämhults juice varje dag, dyr som tusan, men det är det värt.
Mjölk och kesella är ju mejeriprodukter, men de fettsnåla varianterna kanske funkar.

Mala nötter var smart, man kan ju göra eget jordnötssmör typ, blir ju så gott att man bara kan sleva i sig det. :)

Wiktor
2009-05-18, 10:34
Majonäs innehåller 80% rapsolja och det är förbjudet enligt listan.
Rapsolja är annars ett fett tillhör det mest balanserade/nyttiga vad gäller fettsyrasammansättningen.
Att majonäs bestod av så stor del rapsolja visste jag inte.
Blir ju lite tråkigt om rapsolja måste uteslutas eftersom det som du säger har en bra balans omega3/omega6 och är extremt energirikt.

Fredrik_S
2009-05-18, 10:38
Du borde skapa en annan tråd om artikeln, där någon kanske kan vaska fram hela studien som artikeln baseras på och kanske hjälpa till att tolka den och möjligtvis då kunna ta reda på lite mer om vad för trovärdihet studien har och kanske hitta fler produkter.

Fredrik_S
2009-05-18, 10:43
Att majonäs bestod av så stor del rapsolja visste jag inte.
Blir ju lite tråkigt om rapsolja måste uteslutas eftersom det som du säger har en bra balans omega3/omega6 och är extremt energirikt.

Det är bara 4,5 gram äggula och 80 gram rapsolja i majonäs.
Vilket innebär knapt en femtedel ägg gula per 100 gram majonäs.

Så det skulle vara mycket konstigt om det är pga det pyttelilla mängden äggula som de förbjudit majonäsen då det är så pass mycket mer rapsolja i den.

Men det är absolut inte omöjligt att de förbjudit majonäsen ändå pga äggulan trots den minimala mängden.

Wiktor
2009-05-18, 10:49
Det är bara 4,5 gram äggula och 80 gram rapsolja i majonäs.
Vilket innebär knapt en femtedel ägg gula per 100 gram majonäs.

Så det skulle vara mycket konstigt om det är pga det pyttelilla mängden äggula som de förbjudit majonäsen då det är så pass mycket mer rapsolja i den.

Men det är absolut inte omöjligt att de förbjudit majonäsen ändå pga äggulan trots den minimala mängden.
Som jag har förståt det så har det inte forskats något om vilket del i dieterna som är bra/dålig, utan dom har bara jämfört 1000 personers kost-intag och sedan tagit ut gemensamma nämnare.
Dom har heller inte bett folk att äta viss mat, utan bara frågat vad dom har käkat. Så man kan ju tänka sig att för gemena man så anses tex majonäs att inte vara så nyttigt, och alltså har dom som äter "bättre" valt att inte äta majonäs, och bara pga det så är det med på listan.

Guddi
2009-05-18, 11:29
Om man har cancer eller haft cancer så ska man inte försöka behandla det själv baserat på en tidningsartikel.

bollio
2009-05-18, 11:42
Tycker du verkligen det är klokt att förändra hela ditt liv baserat på en enda observationsstudie?

Black Star Abyss
2009-05-18, 11:53
Undvik ägg? Redan där ringer varningsklockorna. Strunta i den dieten.

dt06mj2
2009-05-18, 11:56
Nötköttskonsumtion över ½kg / vecka ökar risken för cancer med hela 0.05%, så visst får man passa sig.:smash:

Wiktor
2009-05-18, 12:14
Om man har cancer eller haft cancer så ska man inte försöka behandla det själv baserat på en tidningsartikel.
Det är ju inte direkt så att jag har genomfört operationerna på mig själv och stått hemma och mekkat ihop cellgifter i köket.


Tycker du verkligen det är klokt att förändra hela ditt liv baserat på en enda observationsstudie?
Jag tycker det är klokt att göra det om det finns minsta lilla chans att det minskar risken för återfall.


Undvik ägg? Redan där ringer varningsklockorna. Strunta i den dieten.
Som jag skrev i första inlägget så är det inte synpunkter på dieten jag är ute efter.

whern
2009-05-18, 12:37
Undvik ägg? Redan där ringer varningsklockorna. Strunta i den dieten.

Vad ær det idioter som du inte fattar nær han skriver KLART och TYDLIGT att han inte vill ha kritik på dieten? Han vill ha TIPS som faller in under dieten.

Småpojkar som du som sitter hemma och bulkar i tid och otid och tror han kan ge kvalificerade svar på avancerade kostfrågor som ingår i en sjukbild ær inte ønskværda i trådar som den hær. Knip kæft om du inte kan tillføra något.

Detsamma gæller er alla som lægger er i trådar dær ni inte tillfør ett SKIT!

mikaelj
2009-05-18, 12:52
Vad ær det idioter som du inte fattar nær han skriver KLART och TYDLIGT att han inte vill ha kritik på dieten? Han vill ha TIPS som faller in under dieten.

Det känns samtidigt ganska genomtänkt att basera ett så stort beslut på a) en artikel i dagspressen, b) vad random idioter till bulkande småpojkar på Kolo säger, eller vad tycker du?

Wiktor
2009-05-18, 12:56
Det känns samtidigt ganska genomtänkt att basera ett så stort beslut på a) en artikel i dagspressen, b) vad random idioter till bulkande småpojkar på Kolo säger, eller vad tycker du?
Eftersom det är den enda studien som har gjorts inom ämnet vad jag vet så finns det inte så mycket annat att fatta beslutet på.

Kan vi inte hålla oss till topic, jag vill inte ha synpunter på dieten om ni inte är diester som har jobbat inom vården eller ni är cancerforskare.

mikaelj
2009-05-18, 13:06
Eftersom det är den enda studien som har gjorts inom ämnet vad jag vet så finns det inte så mycket annat att fatta beslutet på.

Finns fler, t.ex.

* http://www.nutritionandmetabolism.com/content/4/1/5
* http://charm.cs.uiuc.edu/users/jyelon/lowcarb.med/topic8.html
* http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18990309
* http://aacrmeetingabstracts.org/cgi/content/abstract/2006/1/914

Några artiklar
* http://www.newtreatments.org/cancer
* http://www.time.com/time/health/article/0,8599,1662484,00.html

och översikt: http://www.kostdoktorn.se/kategori/sjukdomar/cancer

Wiktor
2009-05-18, 13:17
Finns fler, t.ex.

* http://www.nutritionandmetabolism.com/content/4/1/5
* http://charm.cs.uiuc.edu/users/jyelon/lowcarb.med/topic8.html
* http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18990309
* http://aacrmeetingabstracts.org/cgi/content/abstract/2006/1/914

Några artiklar
* http://www.newtreatments.org/cancer
* http://www.time.com/time/health/article/0,8599,1662484,00.html

och översikt: http://www.kostdoktorn.se/kategori/sjukdomar/cancer


Snälla, sluta leka expert. Du länkar till artiklar som handlar om tex hjärntumörer. Du har helt klart på tok för lite kunskap om ämnet för att komma med råd. Därför jag bad er inte komma med synpunter på dieten.

whern
2009-05-18, 18:51
Det känns samtidigt ganska genomtänkt att basera ett så stort beslut på a) en artikel i dagspressen, b) vad random idioter till bulkande småpojkar på Kolo säger, eller vad tycker du?

Ja du fortsätter ju bara samma korkade, inslagna linje. VARFÖR länka till sidor som inte är relevanta för ämnet what-so-ever.

Här försöker Wiktor ställa en viktig och dessutom väldigt känslig fråga, angående denna diet. Det ni gör är att bagatellisera hans frågeställning och dessutom är ni direkt ofina genom era oerhört ogenomtänkta, ointelligenta och jävligt löjliga svar.

Jag gick in i denna tråd för att finna något intressant, detta genom direkta svar eller en givande diskussion. Nej, istället sitter det små jävla barnrumpor som leker experter.

Så snälla....håll erat dravel till allmänt tråden eller eran träningsjournal/blogg eller liknande.

Och ja, GUDDI, det gäller dig med. Mr. Träningslära.

Finns det någon med vettig information/tips till Wiktor?

stafh
2009-05-18, 18:59
Det känns samtidigt ganska genomtänkt att basera ett så stort beslut på a) en artikel i dagspressen, b) vad random idioter till bulkande småpojkar på Kolo säger, eller vad tycker du?

Ändå ger du råd? Vad gör dig till större expert än någon annan på brädan? :confused:

bollio
2009-05-18, 19:02
Det finns mängder med observationsstudier. Det här är inte den enda.

mikaelj
2009-05-18, 20:04
Ändå ger du råd? Vad gör dig till större expert än någon annan på brädan? :confused:

Så kallad "självdistans". Det du!

Jag ger för övrigt inte råd. Jag pekade bara på artiklar som känns mer seriösa än vad som står i en dagstidning. Finns otal reviewartiklar, som bollio påpekar, som ger bra mycket mer & bättre information.

Scratch89
2009-05-18, 20:59
Det är klassisk medelhavsdiet. Nu vet jag inte riktigt vad ditt syfte med tråden var, för å ena sidan frågar du hur du ska kunna få i dig energin när du inte får äta några energitäta livsmedel, å andra sidan blir du förbannad när folk säger åt dig att du kanske får tänka om vad gäller din begränsning. Vi är väl ett par kostvetare som har gett dig råd, duger inte vi utan du måste ha en dietist som säger till dig?

Wiktor
2009-05-18, 21:18
Jag ger för övrigt inte råd. Jag pekade bara på artiklar som känns mer seriösa än vad som står i en dagstidning. Finns otal reviewartiklar, som bollio påpekar, som ger bra mycket mer & bättre information.
Än en gång, de länkarna du gav var ju för andra sjukdomar. Så hur de ska hjälpa mig förstår jag inte.



Det är klassisk medelhavsdiet. Nu vet jag inte riktigt vad ditt syfte med tråden var, för å ena sidan frågar du hur du ska kunna få i dig energin när du inte får äta några energitäta livsmedel, å andra sidan blir du förbannad när folk säger åt dig att du kanske får tänka om vad gäller din begränsning. Vi är väl ett par kostvetare som har gett dig råd, duger inte vi utan du måste ha en dietist som säger till dig?
Mitt syfte med tråden var att få tips på energirik mat inom de begränsningarna som var listade. Tyckte mig skriva ganska tydligt.
Jag skrev klart och tydligt att jag inte ville ha synpunkter på dieten.

WHITEFOLKS
2009-05-18, 21:22
Rostade sojabönor är goda snacks som du kan variera med jordnötterna :)

Avokado tycker iaf jag är lätt att äta och är ju en del energi (fast blir iofs rätt dyrt)

Kokos kanske kan gå i olika former? Kokosflingor brukar man kunna hitta rätt billigt.

Scratch89
2009-05-18, 21:31
Mitt syfte med tråden var att få tips på energirik mat inom de begränsningarna som var listade. Tyckte mig skriva ganska tydligt.
Jag skrev klart och tydligt att jag inte ville ha synpunkter på dieten.

Problemet är att de saker du listade är bra exempel på så energifattiga livsmedel som möjligt.

Wiktor
2009-05-18, 21:46
Problemet är att de saker du listade är bra exempel på så energifattiga livsmedel som möjligt.
Ja, precis, så det är svårt att komma på något, det är därför jag vänder mig hit för hjälp.

WHITEFOLKS: Kokosflingor var ett bra tips! Hade ingen aning om att det var så sjukt energitätt. Tackar och bokar! :thumbup:

WHITEFOLKS
2009-05-18, 21:57
Ja, precis, så det är svårt att komma på något, det är därför jag vänder mig hit för hjälp.

WHITEFOLKS: Kokosflingor var ett bra tips! Hade ingen aning om att det var så sjukt energitätt. Tackar och bokar! :thumbup:

Jag brukar använda det som fettkälla tillsammans med proteinpulver. Om man gillar kokos så är det ju fint sätt att få i sig mycket kcal och ganska neutrala (?) sådana.

Guddi
2009-05-18, 23:02
Här har du studien de syftar på i artikeln, http://jama.ama-assn.org/cgi/reprint/298/7/754.pdf

Annan läsning från 2009, Diet and epigenetics in colon cancer: http://www.pubmedcentral.nih.gov/picrender.fcgi?artid=2653321&blobtype=pdf

omega 6 nämns som en negativ faktor i den andra artikeln så vissa vegetabiliska fetter är nog inte bästa valet. Det finns massor utav referenser i studierna ovan (gratis båda två) och jag rekommenderar att du läser dem om du av någon anledning inte vill fråga en dietist. Du kan säkert maila huvudförfattaren till den första studien som du verkar mest intresserad av, jmeyerhardt@partners.org. De författare jag har mailat (träningsstudier förvisso) har i stort sett alltid svarat väldigt vänligt och genomgående om man ställer bra frågor. Det nämns i studien att de håller på med ytterligare mer djupgående analyser så han kanske har mer information som inte är publicerad ännu.

Så snälla....håll erat dravel till allmänt tråden eller eran träningsjournal/blogg eller liknande.

Och ja, GUDDI, det gäller dig med. Mr. Träningslära.Hahaha, någon har vaknat på fel sida idag.

Det enda jag gav va sunda råd, att han ska be om hjälp från en dietist och inte försöka hitta på en egen diet. Det kan likaväl vara så att semisvält är den bästa behandligen och då är hans mål att gå upp vikt inte någon bra idé. Poängen är att inte vi vet och vi är osäkra på om Wiktor vet då han länkar till en tidningsartikel. Dietister är utbildade för just detta och de är dem man ska fråga...

Wiktor
2009-05-18, 23:53
Ska absolut läsa båda, tackar.
Jag har fått prata med dietister på sjukhuset, men de verkar aldrig ha läst någon sådan artikel utan gav bara råd om vad som vanligtvis anses som nyttigt och dom gav mig till och med råd som att tex äta mycket feta mejeriprodukter etc. Jag frågade rakt ut om det finns något jag kan ändra i min kost för att minska risken för återfall, men de hade inget att komma med tyvärr. Så jag är inte främmande alls för att prata med dietister som du verkar ha förståt det, bara det att jag inte har fått ut något vettigt ur dom jag har pratat med.

burre
2009-05-19, 00:33
Om flera dietister säger att det är allmänt nyttig mat som bör vara lämpligt och EN tidningsartikel (iaf det du baserar ditt tänk på) visar en mer specifik kost. Så går du på artikeln?

Du har inte gått lite för långt eller iaf för snabbt fram i ditt letande efter något som kan hjälpa dig lura cancern? Stanna upp och tänk först. Du greppar efter halmstrån.


Men whatever floats your boat.

Wiktor
2009-05-19, 09:33
Om flera dietister säger att det är allmänt nyttig mat som bör vara lämpligt och EN tidningsartikel (iaf det du baserar ditt tänk på) visar en mer specifik kost. Så går du på artikeln?

Du har inte gått lite för långt eller iaf för snabbt fram i ditt letande efter något som kan hjälpa dig lura cancern? Stanna upp och tänk först. Du greppar efter halmstrån.


Men whatever floats your boat.
Det är inte en tidningsartikel, det är en undersökning jag baserar det på.
Dietisten och läkarna har sagt att jag ska äta på som vanligt och att det inte är någonting direkt jag kan påverka med maten. Det är ändå jag som har pratat med dessa personer och jag som kan avgöra ifall det dom sa är något att ta till sig eller inte.

Att det ska vara så svårt att hålla sig till topic.

bollio
2009-05-19, 11:07
Nu ska jag hjälpa TS.

Det enda jag kommer på är nötter, oliv och rapsolja, samt feta frukter (avocado, oliver etc.). Av de söta frukterna vill jag rekommendera Kiwi-frukten. Jag tror den är en av de nyttigaste, och du får en hel korg för 15 kr.

500 g nötter och 1 korg kiwi i veckan, olivolja och rapsolja till maten, 1 kg coop oliver för 25 kr, ~7 avocados i veckan, det är en bra start. Nyttig och bra mat.

bollio
2009-05-19, 11:17
Rotfrukter var ju tillåtna? Du har ju mycket att välja mellan där. Inga rotfrukter lika energirika som potatis vad jag vet, men du har morötter, kålrot och palsternacka t.ex.

Guddi
2009-05-19, 12:18
Det är inte en tidningsartikel, det är en undersökning jag baserar det på.Nu går jag lite off topic igen men...

studien i fråga har endast jämfört mellan två olika kostupplägg och graderna mellan dessa kostupplägg. De har jämfört vad de kallar för prudent (higher intakes of fruits, vegetables, legumes, fish, poultry, and whole grains) med vad de kallar för western diet (characterized by higher intakes of red and processed meats, sweets and desserts, french fries, and refined grains). De har låtit folk ange hur de äter och därefter har de delat in folk efter hur mycket de äter enligt prudent och western och sen tittat på riskerna.

Det enda de har kommit fram till är således att det är bättre att äta mer likt prudent än western. Tyvärr verkar det inte finnas mer information än så kring kost och coloncancer. I den andra studien jag länkade till har de inkluderat några människostudier till och djurstudier och du kanske hittar något mer där.

Jag skulle helt klart läsa det som finns och sen maila författaren till den första studien för att fråga hur mycket han vet och även fråga honom vad han "tror" fungerar. Efter det så vet du antagligen nästan så mycket som man faktiskt kan veta och får gå på magkänsla eller sunt förnuft efter det.

burre
2009-05-19, 17:38
Om din mentalt rubbade kusin frågar efter en kökskniv så att han kan prova på svärdsslukning ger man inte honom en kniv, man ber honom testa en annan aktivitet...

Mi capisci adesso?

Wiktor
2009-05-19, 21:21
Nu går jag lite off topic igen men...

studien i fråga har endast jämfört mellan två olika kostupplägg och graderna mellan dessa kostupplägg. De har jämfört vad de kallar för prudent (higher intakes of fruits, vegetables, legumes, fish, poultry, and whole grains) med vad de kallar för western diet (characterized by higher intakes of red and processed meats, sweets and desserts, french fries, and refined grains). De har låtit folk ange hur de äter och därefter har de delat in folk efter hur mycket de äter enligt prudent och western och sen tittat på riskerna.

Det enda de har kommit fram till är således att det är bättre att äta mer likt prudent än western. Tyvärr verkar det inte finnas mer information än så kring kost och coloncancer. I den andra studien jag länkade till har de inkluderat några människostudier till och djurstudier och du kanske hittar något mer där.

Jag skulle helt klart läsa det som finns och sen maila författaren till den första studien för att fråga hur mycket han vet och även fråga honom vad han "tror" fungerar. Efter det så vet du antagligen nästan så mycket som man faktiskt kan veta och får gå på magkänsla eller sunt förnuft efter det.
Jo, precis som jag skrev tidigare i tråden så visar inte undersökningen vad som är nyttigt utan bara vilka gemensamma faktorer som finns i de olika dieterna.
Jag håller mig inte strikt till dieten utan använder den mer som ett riktmärke, men eftersom jag inte har velat prata om dieten i sig så har jag inte gått in närmare på det.


Om din mentalt rubbade kusin frågar efter en kökskniv så att han kan prova på svärdsslukning ger man inte honom en kniv, man ber honom testa en annan aktivitet...

Mi capisci adesso?
Eftersom det du skriver inte bidrar någonting till tråden och det jag frågar efter så kan du väl vara snäll att strunta i att skriva?


Bollio: Kiwi var ett bra tips! Tackar

tsp
2009-05-19, 21:26
Nötter? En näve sötmandel eller jordnötter sitter väl bara fint och ger ordentligt med kalorier!

Wiktor
2009-05-19, 21:30
Nötter? En näve sötmandel eller jordnötter sitter väl bara fint och ger ordentligt med kalorier!
Jepp, nötter är bra, därför jag nämnde det i första inlägget. ;)
Men tack ändå. :)

machine gun
2009-05-19, 22:33
Jag är leg. dietist och jobbar inom vården. Vanligtvis rekommenderar vi inte speciella dieter i likhet med denna, pga bristande vetenskapligt stöd. MEN det är viktigt att man respekterar patientens vilja och vill du äta enligt denna diet, så är det den man måste utgå från när man lägger upp en plan för dig. Precis på samma sätt som man måste respektera att många människor äter enligt olika etiska principer.

Mellan debattinläggen har det faktiskt kommit in en del vettiga förslag, som t.ex. kokos, avocado, fet fisk, nötter, frön och torkad frukt. Jag är osäker på vad "magra processade produkter" innebär, men om magra mjölkprodukter kan ingå, så är det en bra källa till näring och energi. Smoothies på frukt och magra mjölkprodukter är t.ex. ett enkelt sätt att få i sig mer näring och energi, utan att det mättar för mkt. Om rotfrukter får ingå, så är det en fördel att äta dessa tillagade, då en större del av energin blir tillgänglig för kroppen på det sättet plus att man lättare äter en större mängd om man t.ex. ugnsbakat dem mot om man äter dem råa.