handdator

Visa fullständig version : Elitprov i matte?


Shakemynuts
2009-05-18, 09:18
Här är länken till DN jag läste nyss.

DN, inget Aftonblad för de som är oroliga. (http://www.dn.se/nyheter/politik/grundskolan-kan-fa-elitprov-i-matte-1.868235)

Utbildningsministern Jan Björklund tycker att elever ska få utvecklas oavsett vad de är duktiga på, alltså att det inte bara ska finnas elitklasser till vissa estetiska ämnen.

Medans Marie Granlund tycker att det "kommer skikta samhället". Men det tycker jag bara är skitsnack.

Klart som fan ungar ska få utvecklas till sitt yttersta om de vill, oavsett vad de är bra på.

Vad tycker andra?

mikaelj
2009-05-18, 09:20
Här är länken till DN jag läste nyss.

DN, inget Aftonblad för de som är oroliga. (http://www.dn.se/nyheter/politik/grundskolan-kan-fa-elitprov-i-matte-1.868235)

Utbildningsministern Jan Björklund tycker att elever ska få utvecklas oavsett vad de är duktiga på, alltså att det inte bara ska finnas elitklasser till vissa estetiska ämnen.

Medans Marie Granlund tycker att det "kommer skikta samhället". Men det tycker jag bara är skitsnack.

+1! Önskar att det hade funnits när jag gick i grundskolan.

tsp
2009-05-18, 09:21
Men palla? Den som inte ser att detta kommer öka klassklyftorna och skillnaderna mellan människor är blind.

omnibus
2009-05-18, 09:25
Jag är helt klart för en "elitsatsning".

omnibus
2009-05-18, 09:26
Men palla? Den som inte ser att detta kommer öka klassklyftorna och skillnaderna mellan människor är blind.

Den som inte ser att det finns skillnader mellan människor är blind.

Kryss
2009-05-18, 09:29
Men palla? Den som inte ser att detta kommer öka klassklyftorna och skillnaderna mellan människor är blind.

Ska alla intagsprov tas bort då, eller varför skulle just de teoretiska vara värre än de praktiska?

Ignatius72
2009-05-18, 09:30
Men palla? Den som inte ser att detta kommer öka klassklyftorna och skillnaderna mellan människor är blind.

jag förmodar att du tycker att det är dåligt, på vilket sätt är det dåligt att duktiga elever får chansen att utvecklas optimalt?

Erik__
2009-05-18, 09:30
Bra initiativ ! klart folk som har ambitioner ska kunna utnyttjas i den takt de vill.

Nitrometan
2009-05-18, 09:31
Men palla? Den som inte ser att detta kommer öka klassklyftorna och skillnaderna mellan människor är blind.
Klassklyftor? Hurdå?

Menar du att alla människor är lika och kan samma saker och därför ska lära sig precis lika mycket i alla ämnen?

Alla kanske ska ha samma betyg också?

thunder
2009-05-18, 09:34
Men det är väl det socialdemokratin går ut på, att alla ska ha det lika dåligt och alla vara lika dåliga?

Thewind
2009-05-18, 10:22
Den som inte ser att det finns skillnader mellan människor är blind.

:hbang:

MasterChief
2009-05-18, 10:35
Men det är väl det socialdemokratin går ut på, att alla ska ha det lika dåligt och alla vara lika dåliga?

Japp, det är en bra sammanfattning. :)

coxie
2009-05-18, 10:40
Skitbra förslag och hoppas det går igenom. Klyftorna är inget problem, det är fritt fram för vem som helst att läsa.

Inte direkt skolans fel om en arbetarson väljer att börja jobba istället för att skaffa sig en akademiskt utbildning.

Scratch89
2009-05-18, 10:56
Bra initiativ!

petersson
2009-05-18, 11:13
Jag tycker det känns lite tråkigt att eleverna måste lära sig att tävla och konkurrera med varandra. Kan man inte bara få gå i skolan och trevligt liksom? :)

Snafu
2009-05-18, 11:14
Helt klart rätt. Jag har nu märkt att Coxie har precis samma åsikt som mig i flertalet trådar. Coxie, du är nu min talesperson, whether you like it or not. Obetald också, så du vet.

King Grub
2009-05-18, 11:15
Självklart skall det finns möjlighet för extraordinära elever att få en extraordinär utbildning.

Det är bara föräldrar till mindre begåvade ungar som vägrar inse att det är stora skillnader i begåvning, intelligens och möjligheter från barn till barn, och att gruppera alla på en nivå begränsar dom lyckligt lottade minst lika mycket som dom sämre lottade.

coxie
2009-05-18, 11:30
Jo man märkte det så jävla tydligt i skolan, det var alltid de som hade det svårt som fick mest tid och hjälp. Vi elever som klarade oss bra fick ofta sitta och vänta in resten, inte allt för stimulerande när man är 13-15 år gammal.

Snafu
2009-05-18, 11:38
Finns allmän och särskild matte kvar idag på högstadiet btw? Inte för att det har med tråden att göra egentligen, men lite iaf.

Shakemynuts
2009-05-18, 12:10
Roligt mycket feedback det här fick. Hoppas det går igenom. Jag vill verkligen se att ungar som är begåvade lyfts fram och motiveras till att bli bättre.

Shakemynuts
2009-05-18, 12:15
Men palla? Den som inte ser att detta kommer öka klassklyftorna och skillnaderna mellan människor är blind.

Öka klassklyftorna?

Om något kan det hjälpa ungar som har det svårare hemma ekonomiskt eller på andra sätt att ta sig ur det genom att faktiskt motiveras i skolan och få hjälp att bli bättre och komma längre med sitt liv. Vad är det för fel på motivation?

Och vadå öka skillnaden mellan människor? Existerar de inte nu och har aldrig existerat? Ska vi även ta bort professionella idrotter isåfall? Olympiska spelen, VM, EM och allt sånt trams måste bort. Vi får inte lyfta fram människor som är annorlunda och blivit exceptionellt bra på något genom stenhård träning och disciplin eller som har en naturlig begåvning på något.

Vi måste alla pressas ihop i samma lilla båt och skaffa ett lagerjobb eller som byggarbetare. Inte för att det är något fel på dessa yrken, jag bara menar att vissa vill ha andra saker att sträva efter.

stridis
2009-05-18, 12:25
Det skall vara en balans: om skiktningen blir för stor så är det negativt, det blir klickbildning. Det är inte bra då blir socialiseringen lidande. Men är man duktig så måste det ju för bövelen tas tillvara.

För övrigt tycker jag om regeringens linje med mindre akademisk ytkesutbildning där de blir bra på det de vill studera. Utbildning är mer än bara universitetsutbildningar. Något rätt gör de iaf.

spoonchest
2009-05-18, 12:27
Ska elever som har det svårt att hänga med i normal studietakt få finna sig i att få sämre betyg för att de inte får det stöd de behöver? Endast för att inte öka samhällsklyftorna?

Hörde en kommentar på det här ifrån en socialdemokrat på radion i morse. Hon tyckte det var en återvändsgränd och att det svenska skolsystemet funkar jättebra som det är.

Vadå för återvändsgränd, undrar jag. Och bara för att något fungerar bra måste det inte betyda att det inte kan bli bättre.
Sen använde honm uttryck som "sortering av våra barn" osv. Men när elever sätts i särskola för att bättre kunna ge dem de stöd de behöver så kallas det knappast för sortering.
Hela debatten dryper av jantelag, tycker jag.

jwzrd
2009-05-18, 12:28
Men palla? Den som inte ser att detta kommer öka klassklyftorna och skillnaderna mellan människor är blind.

Varför ser du det inte som att: Den som inte ser att detta kommer att BEVARA de skillnader som finns mellan individer är blind?

Varför ska du behöva sitta med uppgifter av samma svårighetsgrad som jag om du är duktigare och mer driven? För att vara snäll mot mig? Det sker ju på din bekostnad. Du får inte den utveckling som du skulle kunna få och jag utvecklas lika dåligt ändå. Ingen vinner.

Tryman
2009-05-18, 12:33
Näe, det är dumt att någon annan sak få chansen att bli smartare än mig :devil:

Muskelbyggaren
2009-05-18, 12:33
Finns allmän och särskild matte kvar idag på högstadiet btw? Inte för att det har med tråden att göra egentligen, men lite iaf.
I högstadiet fick jag efter många om och men extraundervisning i matte, vilket innebar att jag placerades med de med motsatt problem, fast med en speciallärare som hjälpte mig i mån av tid. Lyckligtvis var läraren en fullträff, men själva grejen är så sjuk egentligen, att det är självklart att de med svårigheter ska få hjälp och att den tid läraren får över går till mig som hade extra intresse i matte. I andra sammanhang gör man ju precis tvärtom, vilket jag heller inte tycker är bra.

Bahir
2009-05-18, 13:15
Jag tycker det låter som en utmärkt idé, så länge det finns rum för avancemang (och degradering). T ex så kan de i de "mindre begåvade" grupperna kunna få välja att besvara frågor med samma svårighetsgrad som frågor de mer begåvade får bearbeta under sina prov/läxförhör/lektioner mm. Klarar någon konsistent av dessa frågor så bör han/hon få uppgraderas. Likaså nedgraderas någon i de högre grupperna om de inte klarar av arbetet.

Det bör även vara helt baserat på ämnet som tas, så att om någon är bra på matte får den personen ta lektioner med andra matematiskt begåvade elever i just matte, men om samma person är dålig på engelska så får han/hon gå på lektioner med elever av samma begåvning för det ämnet. Det ska alltså inte finnas några elit"klasser" (i alla fall inte på grundskolenivå), utan prestation i varje ämne ska bedömas för sig.




Ett problem jag dock ser, om alla ska ha rätt till bra betyg, men betygssytemet är lika för alla (ett VG i den bästa gruppen är lika värt som ett VG i medelgruppen): (exempel)
Grad 1: bästa eleverna
Grad 2: medel
Grad 3: dåliga
Avancemang sker automatiskt vid MVG

Om en elev känner på sig att den kanske kan klara VG på grad 2 så kommer den i stället att välja det säkra alternativet före, och prestera VG på grad 3 i stället, för att inte riskera att få ett G på grad två. Då kommer endast de som är absolut bäst välja att kämpa för ett MVG (i grad 1), medans i princip alla andra kommer att nöja sig med ett VG i grad 3 om de klarar av det.


Betygssystemet måste med andra ord göras om rejält.

coxie
2009-05-18, 13:26
Behövs väl egentligen inte göras om några betyg. Fortsätter man köra på nationella prov som nu så räcker det att folk som läser extra matte får ett extra betyg. Inte direkt svårt för någon som gillar matte att sätta ett mvg på dagens krav och efter det så får personen någon form av extra betyg.

shut teh face
2009-05-18, 13:28
Helt klart rätt. Jag har nu märkt att Coxie har precis samma åsikt som mig i flertalet trådar. Coxie, du är nu min talesperson, whether you like it or not. Obetald också, så du vet.
Ja samma här faktiskt. Jag utnämner härmed coxie till min talesman också, så slipper jag skriva i så många trådar.

coxie
2009-05-18, 13:32
Va i helvete? Får jag en firmabil så kanske jag kan ta på mig det.

Clarkolofsson
2009-05-18, 13:48
Jo man märkte det så jävla tydligt i skolan, det var alltid de som hade det svårt som fick mest tid och hjälp. Vi elever som klarade oss bra fick ofta sitta och vänta in resten, inte allt för stimulerande när man är 13-15 år gammal.

Haha ledsen men det där låter som Bs. Hur begåvad man än måvara så är man fortfarande ett litet odjur i tonåren. Inte satt du snällt me händerna i knät o väntade på att dina kamrater skulle bli klara.

Jag tror nog allt att du drog bajsskämt och kasta sudd på tjejerna du med.

Estremo
2009-05-18, 13:55
Helt rätt. När jag var yngre fick jag sitta och göra annat på mattelektionerna eftersom jag hade kommit för långt. Att jag hade talang för matten och dessutom tyckte att det var roligt var tydligen inte värt att uppmuntra.

På högstadiet var det lite bättre där det fanns ett antal olika grupper som man fördelades in i efter ett antal tester. Som sagt, kan man göra den urskiljningen i praktiska ämnen ser jag ingen anledning till att inte göra det även i teoretiska.

Matte_Maiden
2009-05-18, 13:57
Haha ledsen men det där låter som Bs. Hur begåvad man än måvara så är man fortfarande ett litet odjur i tonåren. Inte satt du snällt me händerna i knät o väntade på att dina kamrater skulle bli klara.

Jag tror nog allt att du drog bajsskämt och kasta sudd på tjejerna du med.

VM-guld i att missa poängen.

stridis
2009-05-18, 13:57
Haha ledsen men det där låter som Bs. Hur begåvad man än måvara så är man fortfarande ett litet odjur i tonåren. Inte satt du snällt me händerna i knät o väntade på att dina kamrater skulle bli klara.

Jag tror nog allt att du drog bajsskämt och kasta sudd på tjejerna du med.

Vad jag måste ha tett mig annorlunda...

coxie
2009-05-18, 14:23
Haha ledsen men det där låter som Bs. Hur begåvad man än måvara så är man fortfarande ett litet odjur i tonåren. Inte satt du snällt me händerna i knät o väntade på att dina kamrater skulle bli klara.

Jag tror nog allt att du drog bajsskämt och kasta sudd på tjejerna du med.

Klart jag gjorde men har man några fungerande hjärnceller så kan man plugga matte samtidigt.

Det var löjligt låg nivå på matematiken i mellan och högstadiet där jag gick.

High1ander
2009-05-18, 14:30
Frågan är ju när det ska införas?

När jag börja skolan i 7 års ålder var jag och en till kompis mycket snabbare på matte, och det dröjde inte länge tills vi hade kommit förbi de som var ett år äldre och sen ett år mer efter det... Det enda som hände då var att man fick nästa årskurs mattebok att räkna sönder.

I högstadiet så hade vi långsam och snabb matte, vilket var bra. Men vid det här laget så hade jag lagt ner min matteenergi o körde på i vanlig fart (i snabba gruppen), man fick ju inget extra av att plugga hårdare.

saab900
2009-05-18, 14:53
Finns allmän och särskild matte kvar idag på högstadiet btw? Inte för att det har med tråden att göra egentligen, men lite iaf.

Vi hade också grupper, tre när jag gick för 10-12 år sedan, särskild, allmän och snabb grupp. Funkade bra.

Muskelbyggaren
2009-05-18, 14:54
Haha ledsen men det där låter som Bs. Hur begåvad man än måvara så är man fortfarande ett litet odjur i tonåren. Inte satt du snällt me händerna i knät o väntade på att dina kamrater skulle bli klara.

Jag tror nog allt att du drog bajsskämt och kasta sudd på tjejerna du med.
Ja, eller som jag som fick sudda ut de extrasidor jag gjort i matteboken inför hela klassen för att visa att vi alltid ska jobba tillsammans. Den läraren var ett extremexempel och blev senare tillsagd av rektorn, men det säger en del om den mentalitet som säkert råder även hos dem som inte visar det lika tydligt.

Snafu
2009-05-18, 15:20
Va i helvete? Får jag en firmabil så kanske jag kan ta på mig det.

På sin höjd en slap på rumpan nästa gång jag myglar till mig en resa till Stockholm. Cuts i travel budget? Bah.

ceejay
2009-05-18, 15:23
hade nog behövts, jag var rätt hygglig som liten, nu slackar jag som fan och har gjort sedan högstadiet

Snafu
2009-05-18, 15:29
En intressant aspekt är att de som var bäst på matte i mellanstadiet och högstadiet är de som sedan puts väck fick ruskigt kassa betyg i gymnasiet.

Jag vet inte om det betyder att de var bäst på att fuska. De var iaf också bäst på fotboll, jag vet inte om det finns en koppling. Själv var jag värdelös på båda. MEN JAGF KAN JU-JUTSU!"#!"#

Eddie Vedder
2009-05-18, 17:05
Jag tror förslaget är bra. Om det kan få Sverige att utveckla kompetensen inom naturvetenskap tror jag det finns stora fördelar. Att det skulle öka klasskillnader ser jag inte direkt, min uppfattning generellt har aldrig varit att de duktigaste eleverna på matte varit de rikaste genom min skolgång.

Inte heller de från problemfamiljer heller men i alla fall ingen tydlig klasskillnad bland de som är duktiga på matte.

Den stora frågan är ju vad som kommer ske på universiteten. Innebär det här slutet på teknolognollningar om de här personerna placeras i samma klasser redan från höstadiet?:D

gaah
2009-05-18, 17:35
Behövs väl egentligen inte göras om några betyg. Fortsätter man köra på nationella prov som nu så räcker det att folk som läser extra matte får ett extra betyg. Inte direkt svårt för någon som gillar matte att sätta ett mvg på dagens krav och efter det så får personen någon form av extra betyg.

Måste säga att nationella proven är skämt. De avgör inte betygen, de är riktlinjer som läraren sedan skiter i ifall eleverna ler snällt och tar nått "extratest" på slutet.

Lite off topic men jag spinnar vidare;
En snabbanalys på mina vänners kvalitet på deras uppsatser i språk, samhällsämnen etc och nivå på matten tyder på att de som går natur är lite av en elitklass. Deras uppsatser kan få VG- eller VG emedan en uppsats på en annan skola/linje säkert skulle landa på ett MVG.

Scratch89
2009-05-18, 17:35
Den stora frågan är ju vad som kommer ske på universiteten. Innebär det här slutet på teknolognollningar om de här personerna placeras i samma klasser redan från höstadiet?:D

Typ. Det kommer minska alla anspelningar på sex, för det kommer inte finnas någon som helst tendens till att gilla det täcka könet. Möjligen att de har ett Wow-konvent och luktar på varandras Axe. Eller nåt.

Loke
2009-05-18, 18:11
Haha, underbart, nu kommer alla de där töntarna som lärde sig gångertabellen utantill få gå i elitklasser för matematiker... Och lagom till de senare mattekurserna på gymnasiet kommer de bli omseglade av de verkligt begåvade som faktiskt förstår.

Hur bra resultat du får i matte i grundskolan säger ju ytterst lite om hur mycket matematisk talang du har.

Musik därmot är nästan tvärtom: Hur bra du är på att spela fiol vid 12 års ålder säger faktiskt väldigt mycket om hur bra musikalisk talang du har, förutsatt att du tränat i ett par år eller så.

Men jag tycker faktiskt inte det är en dålig idé, bara en rätt meningslös idé. Visst, vill man ta fram folk som är riktigt, riktigt bra på högstadiematte och sätta dem i speciella klasser så får man väl göra det.

Erik__
2009-05-18, 18:17
Måste säga att nationella proven är skämt. De avgör inte betygen, de är riktlinjer som läraren sedan skiter i ifall eleverna ler snällt och tar nått "extratest" på slutet.

Lite off topic men jag spinnar vidare;
En snabbanalys på mina vänners kvalitet på deras uppsatser i språk, samhällsämnen etc och nivå på matten tyder på att de som går natur är lite av en elitklass. Deras uppsatser kan få VG- eller VG emedan en uppsats på en annan skola/linje säkert skulle landa på ett MVG.

Det säger väl mer att läraren är ett skämt som går utanför läroplanen.

CroCop
2009-05-18, 18:18
Jag tycker förslaget är bra,självklart borde det genomföras!

Dock tycker jag att det är lite lustigt att såna här trådar alltid lyckas samla en massa personer som var superbegåvningar som barn men som den stygga fröken inte tillät blomma ut och nu istället för att kamma hem nobelpriser och bygga rymdfärjor sitter i kassan på ica och briljerar med sina matteskilz...:)

Om ni var så otroligt smarta så kunde ni väl lagt undan sockerbiten och pincetten ett tag och kanske själva tagit initiativet till att gå och låna några svåra matteböcker? Det kanske var en för svår uträkning att lyckas komma på?:)

coxie
2009-05-18, 18:23
Jag tycker förslaget är bra,självklart borde det genomföras!

Dock tycker jag att det är lite lustigt att såna här trådar alltid lyckas samla en massa personer som var superbegåvningar som barn men som den stygga fröken inte tillät blomma ut och nu istället för att kamma hem nobelpriser och bygga rymdfärjor sitter i kassan på ica och briljerar med sina matteskilz...:)

Om ni var så otroligt smarta så kunde ni väl lagt undan sockerbiten och pincetten ett tag och kanske själva tagit initiativet till att gå och låna några svåra matteböcker? Det kanske var en för svår uträkning att lyckas komma på?:)

Basha inte att sitta i kassan på ICA, det är bra för karaktären.

sz0
2009-05-18, 18:29
Jag tycker förslaget är bra,självklart borde det genomföras!

Dock tycker jag att det är lite lustigt att såna här trådar alltid lyckas samla en massa personer som var superbegåvningar som barn men som den stygga fröken inte tillät blomma ut och nu istället för att kamma hem nobelpriser och bygga rymdfärjor sitter i kassan på ica och briljerar med sina matteskilz...:)

Om ni var så otroligt smarta så kunde ni väl lagt undan sockerbiten och pincetten ett tag och kanske själva tagit initiativet till att gå och låna några svåra matteböcker? Det kanske var en för svår uträkning att lyckas komma på?:)

Det är inte direkt något man gör när man är ett barn, om man som barn kunde ta ansvar för sig på samma sätt som en vuxen skulle inte mindra begåvade heller behöva hjälp.

Sen handlar det inte riktigt om att vara "smart", vet inte ens vad det ordet betyder. Sällan man är begåvad i allting, men det är väldigt bra om den begåvningen man eventuellt har kan få blomma ut iaf, det har vi alla att vinna på.

gaah
2009-05-18, 21:53
Det säger väl mer att läraren är ett skämt som går utanför läroplanen.

I det sättet att ingen följer dem, tyvärr.

Erik__
2009-05-18, 23:27
I det sättet att ingen följer dem, tyvärr.

"Ingen", mina lärare gjorde det i alla fall =) lite synd ändå, då förstör ju lärarna hela grejjen med det.

saab900
2009-05-19, 00:01
Haha, underbart, nu kommer alla de där töntarna som lärde sig gångertabellen utantill få gå i elitklasser för matematiker... Och lagom till de senare mattekurserna på gymnasiet kommer de bli omseglade av de verkligt begåvade som faktiskt förstår.



Håller med dig, jävla töntar som satsade på att lära sig redan på mellanstadiet. Det är ju inget man gör för sin egen skull och har igen senare i livet. Bättre att gå på specialundervisning istället, det verkade riktigt soft. Och de som lärde sig gångertabellen utantill (mig inräknad) var enligt min uppfattning de som var genomgående bäst i högstadiet och gymnasiet också.