handdator

Visa fullständig version : Lite fråger kring Atkins


TehSaxo
2009-05-17, 22:32
Läste den här;
http://www.atkinsdieten.se/

Undrar bara;
Får man käka grönsaker? Äter mest isbergsallad med ibland även gurka och morötter. Brukar lasta på halva tallriken (minst).

Och, hur är det med den kända keso+chili blandningen? Ja/Nej?

Tacksam för alla svar som alltid. :)

omnibus
2009-05-17, 22:34
Har du ens läst vad som står på sidan? (Svaret på din fråga finns nämligen där) :confused:

14K
2009-05-17, 22:35
Atkinsdieten har fyra faser: Induktionsfas, viktminskningsfas, fas mellan viktminskning och underhållsfas, och underhållsfasen.

I induktionsfasen syftar dieten till att försätta kroppen i ketos. Kolhydratintaget begränsas till 20 gram per dag (12-15 gram av dessa 20 gram måste komma i form av grönsallad eller andra grönsaker). Tillåten mat är obegränsad mängd kött, fisk och skaldjur. Upp till 110 gram hårdost får ätas per dag. Alkohol ska inte intas i denna fas. Koffein begränsas. Dagligt intag av multivitamintabletter rekommenderas. Motion förordas. Fasen pågår i två veckor eller tills bantaren tappat 10 % av sin övervikt.

Under viktminskningsfasen ökas kolhydratintaget med 2 gram per vecka. I den här fasen ska bantaren försöka hitta vilken nivå på kolhydratintag som är kritisk för viktminskning och bedöma vilka livsmedel som förorsakar personliga ätbegär. Denna fas pågår till dess att bantaren är cirka 4 kilo ifrån sin målvikt.

Nästa fas går ut på att hitta en balansnivå för kolhydratintag. Bantaren ökar kolhydratintaget med 10 gram per vecka och följer upp var gränsen går innan bantaren börjar att öka i vikt igen. Nu anses det inte längre viktigt att kroppen är i ketos.

Underhållsfasen är avsedd att vara livslång. Bantaren ska fortsätta äta enligt de vanor han eller hon skaffat sig under de tidigare faserna. Huvudprincipen för dieten är fortfarande att graden av bearbetning av de livsmedel man förtär ska vara så låg som möjligt. Om vikten börjar öka igen kan bantaren börja om från början med induktionsfasen.

TehSaxo
2009-05-17, 22:37
Kolhydratintaget begränsas till 20 gram per dag (12-15 gram av dessa 20 gram måste komma i form av grönsallad eller andra grönsaker). Tillåten mat är obegränsad mängd kött, fisk och skaldjur.
Fan vilken torsk jag är, hur kunde jag missa det där liksom. :O

Tack!

Har du ens läst vad som står på sidan? (Svaret på din fråga finns nämligen där) :confused:

Gjorde faktiskt det, men för snabbt tydligen. :$

Flexipop
2009-05-17, 22:53
Är du 10 år (som du skrev i en annan tråd) och ska köra Atkins? :confused:

omnibus
2009-05-17, 22:54
Är du 10 år (som du skrev i en annan tråd) och ska köra Atkins? :confused:

Jag blir fasen beklämd när jag läser det. Även tugga och spottatråden. :(

Flexipop
2009-05-17, 22:55
Ja jag kände likadant.

14K
2009-05-17, 22:55
10 år???? :O

Flexipop
2009-05-17, 23:00
Sista posten i din byta diet tråd:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=127544&page=3

TehSaxo: Om du nu är 10 år så ska du absolut inte ge dig in på dieter såsom atkins. Det borde räcka gott och väl med extra motion om du har ett par kilo att göra dig av med. Om du är väldigt överviktig så tycker jag dina föräldrar borde kunna hjälpa dig med hur du ska göra för att gå ner i vikt?

Anton Fräs
2009-05-17, 23:01
Prata med dina föräldrar om detta.

14K
2009-05-17, 23:02
Vetifan om han är allvarlig.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=130871

TehSaxo
2009-05-17, 23:09
Är ni seriösa? Vet en 10 årig ens hur man använder en dator? :/ Eller råkar jag bara bete mig som en, samtidigt som jag skämtade om det. :P

Är 17 om ett par månader. ;)

14K
2009-05-17, 23:10
Är ni seriösa? Vet en 10 årig ens hur man använder en dator? :/ Eller råkar jag bara bete mig som en, samtidigt som jag skämtade om det. :P

Är 17 om ett par månader. ;)

Bättre va på den säkra sidan. Man vet aldrig nuförtiden :)

TehSaxo
2009-05-17, 23:11
Bättre va på den säkra sidan. Man vet aldrig nuförtiden :)

heh, sant. ;) Gillar er alla förresten! Ist för att skratta och sånt ville ni att jag skulle snacka med mina föräldrar.*cupid*

btw, ganska OT nu ^. Vill någon Admin/Moderator vara snäll och stänga den här tråden? Har fått alla svar jag var ute efter. :)

Flexipop
2009-05-17, 23:24
Ok skönt att höra. Ja man vet fan aldrig när det gäller bantningshetsen som kryper allt längre ned i åldrarna.

mikaelj
2009-05-18, 04:00
* LCHF - Hur är det egentligen? (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=124727) (här på Kolo)
* Vanliga frågor & svar om lågkolhydratkost (http://kolhydrater.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=e64e72c3-2187-4266-9bd1-83f5734c4b48) (KiF)
* http://kostdoktorn.se/mat
* http://www.lowcarbkost.com

Se det inte som en snabbfix, för övrigt...

TehSaxo
2009-05-18, 11:31
* LCHF - Hur är det egentligen? (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=124727) (här på Kolo)
* Vanliga frågor & svar om lågkolhydratkost (http://kolhydrater.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=e64e72c3-2187-4266-9bd1-83f5734c4b48) (KiF)
* http://kostdoktorn.se/mat
* http://www.lowcarbkost.com

Se det inte som en snabbfix, för övrigt...

Tackar ^^,

Morty
2009-05-18, 21:08
* LCHF - Hur är det egentligen? (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=124727) (här på Kolo)
* Vanliga frågor & svar om lågkolhydratkost (http://kolhydrater.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=e64e72c3-2187-4266-9bd1-83f5734c4b48) (KiF)
* http://kostdoktorn.se/mat
* http://www.lowcarbkost.com

Se det inte som en snabbfix, för övrigt...

Varför inte? För att man går upp i vikt sedan när man återgår och inte har någon koll, eller för att du vill rekrytera folk till mörka sidan? ;)

mikaelj
2009-05-18, 21:12
Varför inte? För att man går upp i vikt sedan när man återgår och inte har någon koll, eller för att du vill rekrytera folk till mörka sidan? ;)

Många går ned av fritt ätande, och inte alla, och det är synnerligen svårt när du försöker gå under en "sund" kroppsfetthalt, din egna fixpoint.

Dessutom går börjar många gå ner efter en längre tid, utan (enligt deras egna uppgifter) förändrade kostvanor.

Att rekrytera folk(?) till den mörka sidan kan man göra av andra anledningar än viktnedgång, dock!

TehSaxo
2009-05-18, 23:26
NY FRÅGA ***

Går det bra att äta Arla Hushållsost (26% Fett). Innehåller ca 1.5g kolhydrater på 100g ost. (FORTFARANDE ENLIGT ATKINS)

Eddie Vedder
2009-05-19, 05:23
NY FRÅGA ***

Går det bra att äta Arla Hushållsost (26% Fett). Innehåller ca 1.5g kolhydrater på 100g ost. (FORTFARANDE ENLIGT ATKINS)

Har du ens tittat i länken du själv postade?

Det är tillåtet att äta kött, fisk, hårdost och skaldjur.

TehSaxo
2009-05-19, 05:43
Har du ens tittat i länken du själv postade?

Visste inte riktigt ifall den klassades som "hårtost" :/ Trodde mer dom syfta på den vita. :P
Antar att det där var ett Ja iaf?

mikaelj
2009-05-19, 06:54
TehSaxo,

Just om det här ämnet tror jag att du får bättre, fler och snabbare svar på http://kolhydrater.ifokus.se

Eddie Vedder
2009-05-19, 06:54
Visste inte riktigt ifall den klassades som "hårtost" :/ Trodde mer dom syfta på den vita. :P
Antar att det där var ett Ja iaf?

Det är varken färg eller hårdhet på maten som avgör om det funkar i en lågkolhydratkost. Det är näringsvärdet.

TehSaxo
2009-05-19, 09:12
Det är varken färg eller hårdhet på maten som avgör om det funkar i en lågkolhydratkost. Det är näringsvärdet.

Ja du... Det stod "Hårdost" ganska tydligt i artikeln, du borde veta, du läste ju den. Sluta dryga :/

14K
2009-05-19, 09:29
Ja du... Det stod "Hårdost" ganska tydligt i artikeln, du borde veta, du läste ju den. Sluta dryga :/

http://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A5rdost

Eddie Vedder
2009-05-19, 10:52
Ja du... Det stod "Hårdost" ganska tydligt i artikeln, du borde veta, du läste ju den. Sluta dryga :/

Vad pratar du om?

Det var ju du som frågade en fråga vars svar finns i en artikel du själv klänkar till.

TehSaxo
2009-05-19, 10:53
Visste inte riktigt ifall den klassades som "hårtost" :/ Trodde mer dom syfta på den vita. :P
Antar att det där var ett Ja iaf?

Vad pratar du om?

Det var ju du som frågade en fråga vars svar finns i en artikel du själv klänkar till.

läs.


Tack 14k , precis det svaret jag sökte. ;)

Eddie Vedder
2009-05-19, 10:58
läs.


Tack 14k , precis det svaret jag sökte. ;)

Jodå jag läser. Till skillnad från dig. Givetvis är hushållshost som inte är i mjukostform hårdost. Och oavsett om det är vit ost och OM det är mjukost så är det fortfarande närinsgvärdet som spelar roll.

Du vet ju näringsvärdet och då borde du kunna dra slutsatsen att det funkar i en Atkinskost. Uppenbarligen gjorde du inte det men sura inte på mig för det.

TehSaxo
2009-05-19, 11:07
Jodå jag läser. Till skillnad från dig. Givetvis är hushållshost som inte är i mjukostform hårdost. Och oavsett om det är vit ost och OM det är mjukost så är det fortfarande närinsgvärdet som spelar roll.

Du vet ju näringsvärdet och då borde du kunna dra slutsatsen att det funkar i en Atkinskost. Uppenbarligen gjorde du inte det men sura inte på mig för det.

Du hade bara behövt svara ja/nej från början. Det hade räckt, då hade både du och jag sparat tid. =P

Eddie Vedder
2009-05-19, 11:18
Du hade bara behövt svara ja/nej från början. Det hade räckt, då hade både du och jag sparat tid. =P

Ja eller så kunde du sparat ännu mer tid och läst din egen länk. Men vi ska inte tjafsa mer, mer hjälp av mig får du inte.

TehSaxo
2009-05-19, 11:23
Ja eller så kunde du sparat ännu mer tid och läst din egen länk. Men vi ska inte tjafsa mer, mer hjälp av mig får du inte.

Ska inte be om en definition av hjälp. :thumbup:

bollio
2009-05-19, 11:37
Rekommenderar http://kolhydrater.ifokus.se/
Testa googla t.ex. 'lågkolhydrat recept', 'low carb recipes', 'LCHF recept', 'Atkins recipes'

Några tips från mig (väldigt lite kh)...
Gör hemmalagad bearnaise-sås, hollondaise-sås. Avnjut till köttet.
Äggsallad med majonnäs, lök, grönsallad.
Köttbullar med philadelphia ost.
Omeletter, kan varieras i det oändliga
Tacos! Skippa brödet bara, ät det med sked från en djuptallrik.

TehSaxo
2009-05-19, 14:53
Rekommenderar http://kolhydrater.ifokus.se/
Testa googla t.ex. 'lågkolhydrat recept', 'low carb recipes', 'LCHF recept', 'Atkins recipes'

Några tips från mig (väldigt lite kh)...
Gör hemmalagad bearnaise-sås, hollondaise-sås. Avnjut till köttet.
Äggsallad med majonnäs, lök, grönsallad.
Köttbullar med philadelphia ost.
Omeletter, kan varieras i det oändliga
Tacos! Skippa brödet bara, ät det med sked från en djuptallrik.

Sist jag kollade kötbullar så var dem 1/3 - 1/4 kolhydrater typ. :P
Men tack för dem andra! Ska prova. :)

omnibus
2009-05-19, 14:57
Sist jag kollade kötbullar så var dem 1/3 - 1/4 kolhydrater typ. :P
Men tack för dem andra! Ska prova. :)

Beror ju helt och hållet på vad du lägger i färsen... :smash:

TehSaxo
2009-05-19, 15:01
Beror ju helt och hållet på vad du lägger i färsen... :smash:

Färdiga :x

omnibus
2009-05-19, 15:09
Färdiga :x

Åhå, gud vad jobbigt, då kan du ju omöjligen äta köttbullar, tänkte inte på det *whatever*

Gör egna utan ströbröd?! Wow, revolutionerande tanke...

TehSaxo
2009-05-19, 15:16
Åhå, gud vad jobbigt, då kan du ju omöjligen äta köttbullar, tänkte inte på det *whatever*

Gör egna utan ströbröd?! Wow, revolutionerande tanke...

Fattade inte att du var ironiskt först. :D Hur gör man köttbullar med väldigt låg kalorihalt? :)

944RS
2009-05-19, 15:24
Fattade inte att du var ironiskt först. :D Hur gör man köttbullar med väldigt låg kalorihalt? :)

Nötfärs med 5% fett kanske????

TehSaxo
2009-05-19, 15:24
Nötfärs med 5% fett kanske????

Ska man inte ha i massa annat? :/ Aldrig gjort köttbullar i hela mitt liv, så... :P

944RS
2009-05-19, 15:30
Ägg och lite havregryn om man vill.
Självklart kryddor om man vill det med.

Ett tips kan ju vara att köpa en kokbok eller söka recept på nätet

TehSaxo
2009-05-19, 15:45
Ägg och lite havregryn om man vill.
Självklart kryddor om man vill det med.

Ett tips kan ju vara att köpa en kokbok eller söka recept på nätet

ägg lät instressant! :D Havregryn påminner mig bara om atkins XD äter inte ens tuggummi :O

Liven
2009-05-19, 16:18
Min tjej har i uppgift i skolan att prova på atkins i 3 dagar för att se hur det är för dem som går på den, ska prova jag också.

Kan tro att den här dieten är bra för viktminskning som överviktig, men att gå på den som normalviktig är fan obegripligt.

Anton Fräs
2009-05-19, 16:24
Kan tro att den här dieten är bra för viktminskning som överviktig, men att gå på den som normalviktig är fan obegripligt.

Varför tycker du det?

Mongar
2009-05-19, 17:04
Min tjej har i uppgift i skolan att prova på atkins i 3 dagar för att se hur det är för dem som går på den, ska prova jag också.


3 dagar säger nog inte så mycket.

mikaelj
2009-05-19, 17:55
Instämmer med föregående talare. 3 dagar kommer nog bara bevisa att någon som är van vid att äta socker kommer fungera jättedåligt utan det. Det tar en stund för kroppen att vänja sig, minst tre veckor för att hjärnan skall hänga med, sedan har du den enzymatiska uppregleringen som kan ta än längre tid.

Jag undrar också varför man som normalviktig inte kan äta lågkolhydratkost?

mikaelj
2009-05-19, 17:56
Fattade inte att du var ironiskt först. :D Hur gör man köttbullar med väldigt låg kalorihalt? :)

Tänk inte för mycket på att fett ger många kalorier, för det mättar bättre än motsv. mängd kolhydrater. Att äta fettsnålt på en lågkolhydratkost är som att bromsa i en uppförsbacka.

TehSaxo
2009-05-19, 17:58
Tänk inte för mycket på att fett ger många kalorier, för det mättar bättre än motsv. mängd kolhydrater. Att äta fettsnålt på en lågkolhydratkost är som att bromsa i en uppförsbacka.

Äter ost hela tiden :$ Och ägg (innehåller en del fett) . Tack :)

bollio
2009-05-19, 19:29
Min tjej har i uppgift i skolan att prova på atkins i 3 dagar för att se hur det är för dem som går på den, ska prova jag också.

Kan tro att den här dieten är bra för viktminskning som överviktig, men att gå på den som normalviktig är fan obegripligt.

När man är normalviktig är det meningen att man ska följa s.k. "maintenance phase". Där är det tänkt att man ska hitta kolhydratnivån man kan äta utan att gå upp i vikt. Finns mycket förvirringar kring Atkins har jag märkt, en är att äter man Atkins måste man äta så lite kolhydrater som möjligt, för alltid.

http://www.atkins.com/Program/FourPhases.aspx

Kolla fas 4.

14K
2009-05-19, 20:43
Äter ost hela tiden :$ Och ägg (innehåller en del fett) . Tack :)

I induktionsfasen syftar dieten till att försätta kroppen i ketos. Kolhydratintaget begränsas till 20 gram per dag (12-15 gram av dessa 20 gram måste komma i form av grönsallad eller andra grönsaker). Tillåten mat är obegränsad mängd kött, fisk och skaldjur. Upp till 110 gram hårdost får ätas per dag. Alkohol ska inte intas i denna fas. Koffein begränsas. Dagligt intag av multivitamintabletter rekommenderas. Motion förordas. Fasen pågår i två veckor eller tills bantaren tappat 10 % av sin övervikt.

RandomC
2009-05-19, 20:55
Instämmer med föregående talare. 3 dagar kommer nog bara bevisa att någon som är van vid att äta socker kommer fungera jättedåligt utan det. Det tar en stund för kroppen att vänja sig, minst tre veckor för att hjärnan skall hänga med, sedan har du den enzymatiska uppregleringen som kan ta än längre tid.

Jag undrar också varför man som normalviktig inte kan äta lågkolhydratkost?

Jag har aldrig läst något om att det skulle ta såpass lång tid för kroppen att anpassa sig, låter konstigt (har inte hunnit så långt i min utbildning så det kan ju även vara så att vi inte fått lära oss det än). Ketos tar ett par dagar att hamna i, vad är det som kroppen ska vänja sig vid? Vilka enzymer är det som tar sådan tid att uppregleras (varför), jag trodde kroppen var väldigt effektiv på att anpassa sig.

mikaelj
2009-05-19, 21:03
Ketos tar ett par dagar att hamna i, vad är det som kroppen ska vänja sig vid?

Ketos hamnar du i när sockret är slut, så det kan ju gå fortare än några dagar. Kroppen vänjer sig sedan gradvis under ungefär tre veckor av med glukos som primär energikälla för de organ som klarar sig på ketoner, främst hjärnan, eftersom glukoneogenes är en kostsam process.

Vilka enzymer är det som tar sådan tid att uppregleras (varför), jag trodde kroppen var väldigt effektiv på att anpassa sig.

De som sköter fettförbränning. En hel del jag hört från har varit supersega i en månad, och i vissa fall ännu längre. För att sedan prestera bättre, enligt deras egna utsagor.

(borde inte ammande barn använda ketoner huvudsakligen, förresten?)

Anders The Peak
2009-05-19, 21:04
1. Instämmer med föregående talare. 3 dagar kommer nog bara bevisa att någon som är van vid att äta socker kommer fungera jättedåligt utan det. Det tar en stund för kroppen att vänja sig, minst tre veckor för att hjärnan skall hänga med, sedan har du den enzymatiska uppregleringen som kan ta än längre tid.

Jag undrar också varför man som normalviktig inte kan äta lågkolhydratkost?
2. De som sköter fettförbränning
Vet du hur det här regleras Mikael?

En liten ledtråd lite glukos och sparsamt med insulin i omlopp...

mikaelj
2009-05-19, 21:06
Vet du hur det här regleras Mikael?

Nej. Jag går strikt på hörsägen. Vad sägs om det? Enzymer kanske är fel. Mitokondrier, snarare?

(vet inte om du vill ställa mig mot väggen eller om du är nyfiken. oavsett vad så blir tyvärr mitt svar detsamma, det är saker jag läst lite här och var, t.ex. av Lyle McDonald om jag minns rätt. jag undrar också, för något verkar hända efter 0-3 månader för många... jag hoppas på att Frank Nilssons bok ger mig lite mer info)

mikaelj
2009-05-19, 21:25
Eller, så här.

Hundar har extremt effektiv fettmetabolism. På vilka sätt skiljer den sig från vår?

RandomC
2009-05-19, 22:27
Ketos hamnar du i när sockret är slut, så det kan ju gå fortare än några dagar. Kroppen vänjer sig sedan gradvis under ungefär tre veckor av med glukos som primär energikälla för de organ som klarar sig på ketoner, främst hjärnan, eftersom glukoneogenes är en kostsam process.



De som sköter fettförbränning. En hel del jag hört från har varit supersega i en månad, och i vissa fall ännu längre. För att sedan prestera bättre, enligt deras egna utsagor.

(borde inte ammande barn använda ketoner huvudsakligen, förresten?)

Men det är väl ändå transporten av fettsyrorna in i mitokondrierna som är det begränsande steget? CPTI (eller CPTII?) hämmas ju vid högt kolhydratskonsumtion genom malonyl-CoA. Så fort man plockar bort kolhydraterna borde väl kroppen börja anpassa sig? Nog borde det gå betydligt snabbare än en månad att ställa om sig. Jag har svårt att förstå vad det är som skulle ta sådan tid.

Att folk är sega i början har jag också hört, men att det skulle bero på någon enzymatisk anpassning låter konstigt.

Liven
2009-05-19, 22:42
Är visserligen inte så påläst inom området, men varför ska en normalviktig människa gå på en speciell diet där man utesluter en näringskälla helt och hållet?

Vad är syftet med det istället för att äta en blandkost med lagom av allt, tråkigt att inte kunna äta en frukt när man känner för det.
Eller ta en chockladbit till kaffet en lördagkväll.

Och om man nu är fysiskt aktiv, vem orkar det utan kolhydrater? Jag löper, skulle aldrig fixa en kost utan kolhydrat.

14K
2009-05-19, 23:12
Man utesluter inte helt och hållet, man bara sänker det väldigt mycket. Kolhydrater är något kroppen INTE behöver. Däremot kan du inte överleva utan Protein och Fett. Vilket du kan utan kolhydrater.

Man orkar utan kolhydrater. Kroppen vänjer sig att inte längre ha kolhydrater som primär energikälla.

MrBurner
2009-05-20, 02:03
Är visserligen inte så påläst inom området, men varför ska en normalviktig människa gå på en speciell diet där man utesluter en näringskälla helt och hållet?

Vad är syftet med det istället för att äta en blandkost med lagom av allt, tråkigt att inte kunna äta en frukt när man känner för det.
Eller ta en chockladbit till kaffet en lördagkväll.

Förmodligen för att man gör det valet bara, som t ex. en vegan som bara vill vara vegan och vara i fred :)
När jag hoppade på LCHF vägde jag ~80 kg på 194 cm. Primära anledning var att jag hört mycket bra om det samt min satans nyfikenhet, jag bara vägrar uttala mig om något om jag inte testat det på riktigt.

mikaelj
2009-05-20, 07:02
Är visserligen inte så påläst inom området, men varför ska en normalviktig människa gå på en speciell diet där man utesluter en näringskälla helt och hållet?

Energikälla, inte näringskälla. Att utesluta en näringskälla, t.ex. ägg, vore dumt. Spannmål (inkl. ris) och potatis är nästintill näringsfria och innehåller bara stärkelse i stora mängder. Grönsaker äter man fortfarande.

Varför man skall undvika kolhydrater som normalviktig? Sötsug poff borta, bätre hunger/mättnadskänslor, magproblem typ IBS försvinner ofta helt (mestadels beroende på att man dissar fiberhypen och får i sig lent fett istället), många blir av med migrän, slipper astma (där verkar spannmål räcka), m.fl. anledningar.

Vad är syftet med det istället för att äta en blandkost med lagom av allt, tråkigt att inte kunna äta en frukt när man känner för det.
Eller ta en chockladbit till kaffet en lördagkväll.

Det är skillnad på att äta en frukt eller en chokladbit då och då, och att att till varje måltid äta hundra gram stärkelse. Särskilt om du som de flesta är tämligen stillasittande. (se tråden LCHF - Hur är det egentligen? (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=124727) för vidare diskussion).

Och om man nu är fysiskt aktiv, vem orkar det utan kolhydrater? Jag löper, skulle aldrig fixa en kost utan kolhydrat.

Jag får samma tid på löpningen både med och utan kolhydrater. :-) Fast då springer jag förstås rätt långsamt, 5 km på 23:20. Begränsningen sitter dock inte i kolhydraternas vara eller inte vara.

Mängden kolhydrater man behöver är rätt överskattad. Att 50-60E% anges är för att mängden fett "måste" begränsas enligt WHO, snarare än att man faktiskt behöver så mycket av en icke-essentiell energigivare.

</rant>

Scratch89
2009-05-20, 07:18
Självklart är 50-60 E% rätt så saftigt om man sitter på arslet hela dagarna, men det finns ingen anledning att gå så lågt som du gör. Vi har varit inne på det här förut, men om folk fungerar bra på en viss mängd kolhydrat (oavsett om det är 5 eller 50 E%) så finns det ingen anledning att byta. Din propaganda om hur farligt det är med kolhydrat är tramsigt (fast nu har du inte varit dum i den här tråden!).

Liven
2009-05-20, 13:59
Okej, ni mår bättre av lite kolhydrater, fungerar bättre, det kan jag köpa. Låter som en bra anledning i alla fall.

Jag har precis införskaffat en bok om näring och hälsa, och där står det bland annat att kolhydrat används som primärt bränsle vid styrketräning samt löpning.

Hur gör ni utan kolhydrater (glykogen?) i omloppet? Omvandlas protein/fett till likvärdigt bränsle i form av ketonkroppar?

Är inte helt haj på det här än.

Tack.

Eddie Vedder
2009-05-20, 14:06
Hur gör ni utan kolhydrater (glykogen?) i omloppet? Omvandlas protein/fett till likvärdigt bränsle i form av ketonkroppar?


Vid submaximal intenistet åstadkoms säkerligen en anpassning där prestationsförmågan blir precis lika hög även vid ett minimalt intag av kolhydrat.

Men riktigt intensiv och/eller glykogenkrävande träning ommer med största sannolikhet missgynnas. Tränar man t.ex. konditionsträning som jag gör lär inte lågkolhydratkost innebära något som helst negativt för min prestationsförmåga efter en tids anpassning men på riktigt hög nivå samt i styrketräningen kan jag tänka mig att det skulle vara sämre.

mikaelj
2009-05-20, 14:08
Jag har precis införskaffat en bok om näring och hälsa, och där står det bland annat att kolhydrat används som primärt bränsle vid styrketräning samt löpning.

Hur gör ni utan kolhydrater (glykogen?) i omloppet? Omvandlas protein/fett till likvärdigt bränsle i form av ketonkroppar?

Ena foten framför den andra, lyft bakre foten, repetera.

(äsch, jag vet inte? vi har bevis på att 4:40/km-tempo funkar, åtminstone! :-))

Liven
2009-05-20, 14:55
Tränar man t.ex. konditionsträning som jag gör lär inte lågkolhydratkost innebära något som helst negativt för min prestationsförmåga efter en tids anpassning.

Då är det alltså fel när dem skriver att kolhydrat är det ända som duger som bränsle vid hög intensitet träning, såsom löpning?

Att man alltså kan prestera exakt samma resultat vare sig man äter kolhydrater eller ej.

Är lite förvirrad just nu, men ska läsa på lite mer vartefter och försöka förstå.

14K
2009-05-20, 15:27
Då är det alltså fel när dem skriver att kolhydrat är det ända som duger som bränsle vid hög intensitet träning, såsom löpning?

Att man alltså kan prestera exakt samma resultat vare sig man äter kolhydrater eller ej.

Är lite förvirrad just nu, men ska läsa på lite mer vartefter och försöka förstå.

Du kan ju LÄTT köra ett 2 timmars hög intensitet träning med låg kolhydrat. Jag gör det hela tiden.

King Grub
2009-05-20, 15:29
Prestationsförmågan vid högintensiv träning blir definitivt nedreglerad.

Den som säger att han kan träna högintensivt utan kolhydrater tror bara att han kan det, eftersom det känns så jobbigt att han förutsätter att träningen är intensiv.

Med kolhydrat tillgängligt så hade den intensiteten inte varit hög/maximal.

14K
2009-05-20, 15:31
Prestationsförmågan vid högintensiv träning blir definitivt nedreglerad.

Den som säger att han kan träna högintensivt utan kolhydrater tror bara att han kan det, eftersom det känns så jobbigt att han förutsätter att träningen är intensiv.

Med kolhydrat tillgängligt så hade den intensiteten inte varit hög/maximal.

Så jag bara inbildar mig att det är jobbigt?

King Grub
2009-05-20, 15:32
Det är mycket möjligt. Eller: det är jobbigt för dig därför att du inte har rätt bränsle.

Det här är fakta: utan kolhydrat påverkas inte prestationsförmågan vid låg- och medelintensiv aktivitet negativt, men prestationsförmågan vid högintensiv blir försämrad. Inga kolhydrater = ingen maxintensiv träning.

mikaelj
2009-05-20, 15:36
Det som är intressant här är var gränsen mellan hög- och mellanintensiv aktivitet ligger.

14K
2009-05-20, 15:37
Det är mycket möjligt. Eller: det är jobbigt för dig därför att du inte har rätt bränsle.

Det här är fakta: utan kolhydrat påverkas inte prestationsförmågan vid låg- och medelintensiv aktivitet negativt, men prestationsförmågan vid högintensiv blir försämrad. Inga kolhydrater = ingen maxintensiv träning.

Jag kan hålla med att kolhydrater ger bra bränsle och man kan kanske köra hårdare än vanligt.
Men jag kan springa lika snabbt, lika länge eller köra spinning i samma fart som min bror/polare. Eller det är inte hög intensivt nog för det ska klassas "jobbigt"?

14K
2009-05-20, 15:39
Det som är intressant här är var gränsen mellan hög- och mellanintensiv aktivitet ligger.

Pratar vi puls då?

Eddie Vedder
2009-05-20, 15:39
Då är det alltså fel när dem skriver att kolhydrat är det ända som duger som bränsle vid hög intensitet träning, såsom löpning?


Nej det är inte fel. Precis som ag skrev blir det troligtvis begränsande vid hög intensitet. Jag tog min egen nivå som exempel och vid den ålga nivån tror jag inga kolhydrater gör varken till eller från om man bara anpassar sig under en period.

mikaelj
2009-05-20, 15:40
Pratar vi puls då?

Procent av maximal ansträngningsnivå, kanske? Jag vet inte hur man definierar den. Dessutom är det svårt att involvera hela kroppen. Man kan ju ha energi i en del men inte i andra delar, som när man springer.

King Grub
2009-05-20, 15:42
http://www.fao.org/docrep/W8079E/w8079e02.jpg

1 = Mixed diet for 3 days
2 = Low carbohydrate diet for 3 days
3 = High carbohydrate diet for 3 days


http://www.fao.org/docrep/W8079E/w8079e03.jpg

Exercise Physiology: Basis of Human Movement in Health and Disease. Brown, Miller, Eason, 2005.

1 = Mixed diet for 3 days
2 = Low carbohydrate diet for 3 days
3 = High carbohydrate diet for 3 days

Carbohydrates in human nutrition. (FAO Food and Nutrition Paper - 66), Bergstrom, J, Hermansen, L, Hultman, E, Saltin, B (188).

http://jap.physiology.org/cgi/content/full/96/4/1331

When performance was measured at high intensity after a longer period of adaptation, it was at best maintained, but in most cases attenuated, compared with consuming a carbohydrate-rich diet.

Sports Med. 2000 Nov;30(5):347-57.

When exercise intensity is increased, there is an increased need for carbohydrates. On the other hand, consumption of a fat-rich diet decreases the storage of glycogen in both muscle and liver. Therefore, training intensity may be compromised in individuals while consuming a fat-rich diet.

Med Sci Sports Exerc. 2002 Sep;34(9):1499-504.

http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-879X2009000500002&lng=en&nrm=iso&tlng=en

14K
2009-05-20, 15:46
OK nu hänger jag med på vad du menar.

Sverker
2009-05-20, 15:47
Prestationsförmågan vid högintensiv träning blir definitivt nedreglerad.

Den som säger att han kan träna högintensivt utan kolhydrater tror bara att han kan det, eftersom det känns så jobbigt att han förutsätter att träningen är intensiv.

Med kolhydrat tillgängligt så hade den intensiteten inte varit hög/maximal.

Jag hade aldrig vågat formulera mig så klart och tydligt, som du nu gjort King Grub:thumbup:

TehSaxo
2009-05-20, 16:04
Känner mig lite deprimerad, käkade sockerfritt godis förut :/ Vet nån om det är onyttigt eller ej?

Scratch89
2009-05-20, 16:07
Känner mig lite deprimerad, käkade sockerfritt godis förut :/ Vet nån om det är onyttigt eller ej?

Nu får du skärpa dig. Kan du inte läsa på innehållsförteckningen?

TehSaxo
2009-05-20, 16:08
Nu får du skärpa dig. Kan du inte läsa på innehållsförteckningen?

lösvikt. Stod inget på själva burkarna. Köpte för 8kr (5,90/hg)

14K
2009-05-20, 16:15
lösvikt. Stod inget på själva burkarna. Köpte för 8kr (5,90/hg)

Om det saknar innehållsförteckning så ska du INTE äta det.

King Grub
2009-05-20, 16:21
Känner mig lite deprimerad, käkade sockerfritt godis förut :/ Vet nån om det är onyttigt eller ej?

Om du nu skall följa en så specifikt dikterande diet, får du väl se efter vad det är du stoppar i dig innan du äter något i stället för att bara vräka i dig.

Mongar
2009-05-20, 16:50
Kollade lite efter sockerfritt godis och även om allt sockerfritt godis inte e desamma så vad det iaf runt 80% kolhydrater i, så knappast bra i stora mängder om man vill gå ner i vikt.

bollio
2009-05-20, 18:53
Det tar väl ett tag innan kroppen ställer om till fettförbränning?

Finns det studier som har kollat på prestation efter en 4+ veckors omställning?

Kan tänka mig det blir problem om man som idrottare äter 60E% kolhydrater, plötsligt drar ned det till <5%.

RandomC
2009-05-20, 20:50
Det tar väl ett tag innan kroppen ställer om till fettförbränning?

Finns det studier som har kollat på prestation efter en 4+ veckors omställning?

Kan tänka mig det blir problem om man som idrottare äter 60E% kolhydrater, plötsligt drar ned det till <5%.

Jag undrar fortfarande vad det är som skulle ta såpass lång tid?

MrBurner
2009-05-20, 21:04
Är väl att man brukar må rätt dåligt första tiden när man börjat äta nästintill noll kolhydrater som den funderingen grundas på antar jag.

bollio
2009-05-21, 04:14
Jag undrar fortfarande vad det är som skulle ta såpass lång tid?

Ja du. Ett tydligt tecken på att kroppen inte ställer om till fettförbränning omedelbart är att det dyker upp ketoner i urinen, som försvinner efter ett tags anpassning.

Jag ifrågasätter det kloka i att göra enorma förändringar i kosten, och sen omedelbart efteråt titta på fysisk prestation?

King Grub
2009-05-21, 09:38
Finns det studier som har kollat på prestation efter en 4+ veckors omställning?

Twenty non-highly trained men were assigned to either a high-fat/moderate protein (HFMP; 61% fat diet) or a control (C; 25% fat) group . A maximal oxygen consumption test, two 30-s Wingate anaerobic tests, and a 45-min timed ride were performed before and after 6 weeks of diet and training.

...

Perceived exertion was significantly higher during this test in the HFMP group. Main time effects indicated that peak and mean power decreased significantly during bout 1 of the Wingate sprints in the HFMP (-10 and -20%, respectively) group but not the C (-8 and -16%, respectively) group.

Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2003 Dec;13(4):466-78.

When adaptation to a fat-rich diet was performed over longer periods, studies where performance was tested at moderate intensity, 60 to 80% of maximal oxygen uptake, demonstrate either no difference or an attenuated performance after consumption of a fat-rich compared with a carbohydrate-rich diet. When performance was measured at high intensity after a longer period of adaptation, it was at best maintained, but in most cases attenuated, compared with consuming a carbohydrate-rich diet.

Sports Med. 2000 Nov;30(5):347-57.

Anders The Peak
2009-05-21, 09:43
http://jama.ama-assn.org/cgi/content/full/289/14/1837

mikaelj
2009-05-21, 09:44
Varför minskade bägge gruppernas topp-/snittprestation efter sex veckors träning? Borde den inte öka?

Eller handlar det om energibegränsning?

mikaelj
2009-05-21, 09:50
http://jama.ama-assn.org/cgi/content/full/289/14/1837

Mm, synd att Optimal Diet-studien (2008) och Karlshamnsuppföljningen inte var ute när översiktsartikeln skrevs.